Gå til innhold

Vanlig å spørre om å få ta med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, min svigermor er... litt annerledes. Hadde dette vært meg, og min svigermor blitt spurt, hadde hun sagt ja på flekken og ikke konferert videre med hverken meg eller min mann. Det er ikke alle som er veldig nære med sine foreldre/svigerforeldre, og ja, jeg hadde opplevd det som ufint om spørsmål om vårt bryllup kom til henne, og ikke til oss.

 

I tillegg synes jeg det er slitsomt med folk som tar med barna sine på upassende steder, og ja, jeg har to barn selv. Hun ene er rolig, og kunne ha vært med i kirke, men nr. to kunne ikke det. Det klarer jeg å forstå på egenhånd, med herreminskaper, så mange foreldre der ute som ikke forstår slikt. I minnesamværet til min far tok min kusine med sitt barn som skrek og løp rundt i kirka og under minnestunden, og jeg mistet mange av de siste ordene til min far. Man tar ikke med sine barn på et kveldsarrangement med alkohol, og derfor trenger man ikke å spørre om det er ok heller (men dette er jo grunnen til at man må spesifisere at barn ikke er invitert).

 

Når det er sagt, må det da vært helt ok at folk melder avbud, og har man veldig lyst til å komme, klarer man å finne ut av om det er mulig før det har gått mange måneder.

Anonymkode: 86709...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det presisert i invitasjonen at barn ikke skal være med eller kan det tenkes at hun spurte svigermor fordi hun var usikker på om barn kan bli med eller ikke? 

Jeg synes det er helt fair å ikke ville ha barn i bryllupet sitt, innlands som utlands. Jeg hadde nok høflig takket nei til perifere søskebarns vielse i utlandet, men hadde glatt skaffet barnevakt for barna dersom det var noen som stod meg nær. Et herlig avbrekk:)

Anonymkode: 1fdcb...453

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du blir så irritert for at de spurte din svigermor? Og hvorfor inviterer dere noen mannen din har møtt kun en gang på 5 år?

Anonymkode: 32173...704

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid smart å gifte seg i utlandet, gjerne så langt unna som det er mulig å komme. Da kan du invitere alle du kjenner, i trygg forvissning om at bare et fåtall vil ha tid eller råd til å reise halve kloden rundt for å komme i ditt bryllup. Dermed sparer du masse penger på selskapet, samtidig som alle inviterte er "forpliktet" til å gi gaver. Inviterer  du 200, kommer kanskje 20, og det blir et billig bryllup.

Du risikerer neppe at noen tar med seg drittungene sine på din store dag, for det blir jo enda dyrere å måtte betale flybillett for ungene, pluss en barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 7c0e1...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, min svigermor er... litt annerledes. Hadde dette vært meg, og min svigermor blitt spurt, hadde hun sagt ja på flekken og ikke konferert videre med hverken meg eller min mann. Det er ikke alle som er veldig nære med sine foreldre/svigerforeldre, og ja, jeg hadde opplevd det som ufint om spørsmål om vårt bryllup kom til henne, og ikke til oss.

 

I tillegg synes jeg det er slitsomt med folk som tar med barna sine på upassende steder, og ja, jeg har to barn selv. Hun ene er rolig, og kunne ha vært med i kirke, men nr. to kunne ikke det. Det klarer jeg å forstå på egenhånd, med herreminskaper, så mange foreldre der ute som ikke forstår slikt. I minnesamværet til min far tok min kusine med sitt barn som skrek og løp rundt i kirka og under minnestunden, og jeg mistet mange av de siste ordene til min far. Man tar ikke med sine barn på et kveldsarrangement med alkohol, og derfor trenger man ikke å spørre om det er ok heller (men dette er jo grunnen til at man må spesifisere at barn ikke er invitert).

 

Når det er sagt, må det da vært helt ok at folk melder avbud, og har man veldig lyst til å komme, klarer man å finne ut av om det er mulig før det har gått mange måneder.

Anonymkode: 86709...0b7

Kjenner til det, moren til samboeren faktisk sa 'Det burde gå greit', uten å spørre meg før i ettertid. Men nå må hun fortelle at sånn er det ikke. :) 

Jeg føler et ansvar for barn på vår fest. Hvis vi skulle invitert barn, måtte hele dagen vært lagt opp til det, og ettersom ingen veldig nære har små barn, er det ikke en prioritet. 

Det er fint å se at noen med barn ikke tar det personlig. Vi føler at vi måtte sette grensen et sted - som sagt, skulle barna til søskenbarna kommet i tillegg, hadde vi vært godt over 120stk. 

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du blir så irritert for at de spurte din svigermor? Og hvorfor inviterer dere noen mannen din har møtt kun en gang på 5 år?

Anonymkode: 32173...704

Jeg synes det er litt merkelig når min kontaktinfo og min samboers er oppgitt som RSVP og at vi svarer på eventuelle spm? 

Vi inviterer henne fordi hun er kusine, og min forlovede har godt forhold til søsteren. Dessuten inviterer vi alle fettere og kusiner med ektefeller. Følte ikke det var riktig å droppe bare noen :)

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid smart å gifte seg i utlandet, gjerne så langt unna som det er mulig å komme. Da kan du invitere alle du kjenner, i trygg forvissning om at bare et fåtall vil ha tid eller råd til å reise halve kloden rundt for å komme i ditt bryllup. Dermed sparer du masse penger på selskapet, samtidig som alle inviterte er "forpliktet" til å gi gaver. Inviterer  du 200, kommer kanskje 20, og det blir et billig bryllup.

Du risikerer neppe at noen tar med seg drittungene sine på din store dag, for det blir jo enda dyrere å måtte betale flybillett for ungene, pluss en barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 7c0e1...ea1

Lol, den var drøy, tror du virkelig at folk inviterer mange gjester for å få flest mulig gaver? Da hadde de gått kraftig i minus. 

Hvis man skal gifte seg i utlandet, blir det raskt dyrere enn i Norge, iallfall hvis man tilbyr et opplegg som ikke kun består av middag. 

Endret av Lynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid smart å gifte seg i utlandet, gjerne så langt unna som det er mulig å komme. Da kan du invitere alle du kjenner, i trygg forvissning om at bare et fåtall vil ha tid eller råd til å reise halve kloden rundt for å komme i ditt bryllup. Dermed sparer du masse penger på selskapet, samtidig som alle inviterte er "forpliktet" til å gi gaver. Inviterer  du 200, kommer kanskje 20, og det blir et billig bryllup.

Du risikerer neppe at noen tar med seg drittungene sine på din store dag, for det blir jo enda dyrere å måtte betale flybillett for ungene, pluss en barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 7c0e1...ea1

Det kommer mer enn nok folk. 

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal gifte deg i utlandet - og her tar jeg for gitt at du ikke snakker om rett over grensen, vil jeg tro det er mange som ønsker å ha med seg barna sine. Et bryllup i utlandet koster gjerne litt mer enn å feire på grendehuset, og da vil nok mange bruke dagene dere er borte med familien sin. Kanskje har man ikke barnevakt? Jeg har ikke barn selv enda, men når jeg en dag får det ville det blitt ekstremt mye logistikk å få de "satt bort" en helg fordi jeg skal i bryllup- nærmeste familie bor på en annen kant av landet. 

Det jeg reagerer på her er at de spurte svigermor og ikke dere, men at de ønsker å la barna bli med en helg utenlands har jeg stor forståelse for. Jeg var forlover i et bryllup i utlandet i fjor, og da var barna hjertelig velkomne i vielse og det som skjedde litt tidligere på dagen, og så var det ordnet med barnevakter fra 19-tiden slik at barna da fikk sovet og slapp voksne med vinglass nummer 3 som holdt taler. Syntes det var en veldig fin løsning. Vi var bortreist fra en fredag til søndag, og mange hadde barn i 3-4 årsalderen som det naturlig nok var vanskelig å finne barnevakt til på andre måter. Denne løsningen ble winwin for alle parter.

Betaler dere reise og opphold for alle gjestene er det kanskje litt underlig å invitere med flere, men jeg synes du bør ha forståelse for at det for noen er et ønske om å komme og feire med dere, men umulig å gjøre dette hvis ikke hele familien kan bli med.

Anonymkode: 191d0...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du skal gifte deg i utlandet - og her tar jeg for gitt at du ikke snakker om rett over grensen, vil jeg tro det er mange som ønsker å ha med seg barna sine. Et bryllup i utlandet koster gjerne litt mer enn å feire på grendehuset, og da vil nok mange bruke dagene dere er borte med familien sin. Kanskje har man ikke barnevakt? Jeg har ikke barn selv enda, men når jeg en dag får det ville det blitt ekstremt mye logistikk å få de "satt bort" en helg fordi jeg skal i bryllup- nærmeste familie bor på en annen kant av landet. 

Det jeg reagerer på her er at de spurte svigermor og ikke dere, men at de ønsker å la barna bli med en helg utenlands har jeg stor forståelse for. Jeg var forlover i et bryllup i utlandet i fjor, og da var barna hjertelig velkomne i vielse og det som skjedde litt tidligere på dagen, og så var det ordnet med barnevakter fra 19-tiden slik at barna da fikk sovet og slapp voksne med vinglass nummer 3 som holdt taler. Syntes det var en veldig fin løsning. Vi var bortreist fra en fredag til søndag, og mange hadde barn i 3-4 årsalderen som det naturlig nok var vanskelig å finne barnevakt til på andre måter. Denne løsningen ble winwin for alle parter.

Betaler dere reise og opphold for alle gjestene er det kanskje litt underlig å invitere med flere, men jeg synes du bør ha forståelse for at det for noen er et ønske om å komme og feire med dere, men umulig å gjøre dette hvis ikke hele familien kan bli med.

Anonymkode: 191d0...8b6

Men kjære deg, jeg har jo presisert hele veien at jeg har forståelse for at de ikke kan komme?

Ellers fine innspill, som sagt er barna velkommen til vielse, men ikke fest. Festen begynner 18.45.

Anonymkode: 9489c...b85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter TS. Dere har gitt beskjed om at barn ikke er ønsket og det har dere rett til å bestemme. Vil ikke disse foreldrene reise uten barnet sitt, så får de være hjemme.

Sier du ja til de, så vil enda fler spørre også. Hvordan skal bryllupet bli da, hvis flere tar med barn når dere ikke ønsker det.

Du skriver også at det er personer dere nesten ikke kjenner, så da blir det vil ikke så store savnet om de ikke kommer heller. De er uansett bedt og får ta valget om de kommer uten barn eller holder seg hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke står noe i invitasjonen, og dere har invitert til utlandet skjønner jeg at folk spør. Jeg tror faktisk jeg kunne skjønt at noen tok det som en såpass selvfølge at de bare tok med barna. 

Anonymkode: d5e7b...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen lurt på om de kunne ta med hund, katt, barn eller trompetist til mitt bryllup hadde jeg reagert om de spurte noen andre enn meg. Dette er noe du skal ta stilling til, ikke svigermor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 2/12/2016 at 23.31, AnonymBruker skrev:

I mitt hodet er du ekstremt egoistisk, ja. Jeg vil gjerne komme tilbake til saken den dagen du selv får barn, og har blitt invitert i brullup. Da vil jeg tro pipen har fått en annen lyd! 

Anonymkode: 07a6c...10f

Jeg har blitt invitert til en del bryllup uten at barna våres var invitert.  Vi reiste ditt med GLEDE. Herregud så deilig det var å kunne sitte å prate uten en sa "mamamamamamamammamamammamamamammaaaaaaaaa" hele tiden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Policy?..event of the year? Du virker NOE HØY PÅ DEG SELV ASS 

Anonymkode: bb647...906

Står ingenting om event of the year ass. Policy handler vel bare om å ha en felles håndteringsmåte. Ordbok much? 

Anonymkode: 4451e...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Friday, February 12, 2016 at 23.05, AnonymBruker skrev:

Vil tro at det er eneste måte de vil dra i bryllupet på, og at de derfor spør. Dere gifter dere ikke i Norge, og alle foreldre er ikke like interessert i å reise fra en 2,5-åring til utlandet, kanskje har de ikke mulighet til barnevakt. 

Anonymkode: 537ba...2e4

Jo,de har mulighet til barnevakt som de har ni måneder på seg til å ordne. Hvis ikke har de ikke kontakt med omverdenen i det hele tatt. 

Barn på over tre år klarer fint å være hos andre enn mor og far noe tid. De kan muligens ha godt av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blomsterert
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid smart å gifte seg i utlandet, gjerne så langt unna som det er mulig å komme. Da kan du invitere alle du kjenner, i trygg forvissning om at bare et fåtall vil ha tid eller råd til å reise halve kloden rundt for å komme i ditt bryllup. Dermed sparer du masse penger på selskapet, samtidig som alle inviterte er "forpliktet" til å gi gaver. Inviterer  du 200, kommer kanskje 20, og det blir et billig bryllup.

Du risikerer neppe at noen tar med seg drittungene sine på din store dag, for det blir jo enda dyrere å måtte betale flybillett for ungene, pluss en barnevakt i tillegg. 

Anonymkode: 7c0e1...ea1

Disse tankene er i ditt hode. Du bør forstå at ikke alle tenker som deg. Snakk om ufin kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 23.27, Lou Salome skrev:

Det er da ikke frekt å spørre? Bare si nei. 

Jovisst kan det være frekt å spørre! Skjønner du ikke det, mangler du normal folkeskikk.
Det er ikke "bare å si nei", det er til dels meget ubehagelig å gjøre. Derfor er det mye enklere om spørreren har en halv sosial antenne som fungerer såpass at han forstår at slikt spør man ikke om.

Anonymkode: ea60a...b9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere gifter dere i utlandet så er det gjerne ikke like lett å få pass som om det kun hadde vært pass hjemme en dag. Dette vil jo gjerne bli minst et par dager, om ikke mer. Skjønner at bryllupet ikke er tilpasset barn, men kanskje dette er eneste måten de kan få reist og feiret dere på. Tenker dere kan si at dere har forståelse for deres situasjon, men at middagen ikke er før kl. 19 og festen er ikke tilrettelagt for barn. Si at dere ønsket et bryllup med voksne gjester og at ingen andre skal ha barn med seg. Si at de gjerne må ta med seg barnet til utlandet, men at festen dessverre skal feires uten barn. Så får de selv velge om de tar med barnet eller bytter på å passe barnet på hotellrommet/utenfor bryllupsfesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jovisst kan det være frekt å spørre! Skjønner du ikke det, mangler du normal folkeskikk.
Det er ikke "bare å si nei", det er til dels meget ubehagelig å gjøre. Derfor er det mye enklere om spørreren har en halv sosial antenne som fungerer såpass at han forstår at slikt spør man ikke om.

Anonymkode: ea60a...b9a

Derfor forhørte de seg hos svigermor, slik at TS skulle slippe dette "meget ubehagelige". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...