Gå til innhold

Syns dere disse navna er fine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For min del er det helt åpenbart at det er Elias og Olivia som er utgangspunktet, her.

Det er som å ta vekk T'en i Turid og kalle jenta Urid og å fjerne T'en i Trond og kalle gutten Rondh... Så...

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Tøytigern skrev:

For min del er det helt åpenbart at det er Elias og Olivia som er utgangspunktet, her.

Det er som å ta vekk T'en i Turid og kalle jenta Urid og å fjerne T'en i Trond og kalle gutten Rondh... Så...

Nei.

Ikke for å krangle men Livia kommer ikke fra navnet Olivia. Livia er den feminine varianten av Livius:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tanuki skrev:

Ikke for å krangle men Livia kommer ikke fra navnet Olivia. Livia er den feminine varianten av Livius:)

Vel, jeg tviler sterkt på at folk kommer til å tenke "Åja, Livius, ja!" når de hører eller leser Livia, her i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livia syns jeg faktisk var ganske fint, selv om jeg personlig aldri har hørt det før. Syns det er veldig fint med navn ikke alle bruker. Men Liaz er litt for annerledes for min smak. Jeg får assosiasjoner til Elias og syns det høres ut som et barn som uttaler Liaz fordi h*n ikke har lært seg å si Elias riktig. Men det viktigste er hva dere selv føler. Det er ikke er så sært navn at barnet vil bli mobbet for det, og som regel går det seg til når folk bli mer vant til å høre navnet :) Personlig ville jeg dog brukt Lias og ikke Liaz hvis jeg skulle gå for det navnet. 

Men som sagt er det viktigste hva dere selv syns. Liker dere navnene veldig godt er det ingenting i veien for å kalle barna Livia og Liaz! Gratulerer så masse med tvillinger, forresten! :smilyblomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Elsker navnet Livia, evt. Liva. Hadde et stort ønske om at mine foreldre skulle kalle min søster Liva, men det skjedde aldri. Nå har jeg satt av navnet til min egen fremtidige datter:fnise:

Liaz virker litt spesielt, men jeg liker det. Det at det ikke er vanlig i Norge er egentlig greit, for du kaller i alle fall ikke barna for noe som får en rar betydning på norsk (eller andre språk så vidt jeg vet). Jeg har et utrolig vanskelig navn og ingen er helt sikre på hvordan det uttales, og i alle fall ikke hvordan det skrives. De navna du har valgt er det ingenting gale med etter min mening :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Sasandra skrev:

Det trenger da ikke å være et norsk navn for å fungere i Norge, hverken uttalelsen eller skrivemåten er for sær for nordmenn å forstå. Og Z er da i alfabetet vi bruker i Norge, så jeg skjønner ikke hvor du har fra at det "ikke er en norsk bokstav". Alle bokstavene vi har i alfabetet kan brukes til navn. 

Hvis det uttales LiaS, blir z forvirrende og må presiseres (Lias-med-z). Hvis det uttales LiaTS ellerLiaZz (stemt s), er det en uvanlig lyd på norsk. Ikke for sært til å forstås, men for sært til at det er selvsagt. Livia er greit, det kan ikke staves eller uttales på noe annet vis. 

Anonymkode: 68671...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg bare minner deg på at du spurte oss om vi synes navnene er fine. Litt pussig at du da argumenterer i mot de som ikke liker navnene.

Jeg liker Livia. Liaz liker jeg ikke. En av grunnene er at jeg ikke intuitivt skjønte at det var et guttenavn. Z er selvsagt i det norske alfabetet, men det er ikke i bruk i norskt språk. Så det virker fremmedartet.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Liaz ble litt spesielt, kan hende jeg ville likt det om jeg vendte meg til det da. Ellers synes jeg navnene kanskje var litt for like, lett gjort å blande dem da.

Anonymkode: 77068...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livia minner litt for mye om det kvinnelig kjønnsorgan.

Liaz høres ut som en forkortelse for et ordentlig navn.

Men likevel liker jeg de litt....

Anonymkode: 9fbec...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livia var ganske fint, Liaz likte jeg absolutt ikke. Høres ut som om det er en liten gutt med talefeil som har funnet det på fordi kan ikke klarer å si at han heter EliaS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det uttales LiaS, blir z forvirrende og må presiseres (Lias-med-z). Hvis det uttales LiaTS ellerLiaZz (stemt s), er det en uvanlig lyd på norsk. Ikke for sært til å forstås, men for sært til at det er selvsagt. Livia er greit, det kan ikke staves eller uttales på noe annet vis. 

Anonymkode: 68671...93b

Ja gutten vil nok komme til å måtte rette på s/z, og jeg ser poenget ditt. Jeg ville også foretrukket å bruke s. Men jeg syns ikke det er så sært i forhold til andre navn man kunne valgt fra utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de var ikke fine. Tenker at det kanskje blir kjedelig for guttungen å stave navnet sitt/forklare hvordan det uttales i mange situasjoner dersom dere skal bo i Norge? Her gikk vi for et internasjonalt navn som fungerer i mitt og fars land og på engelsk.  

Anonymkode: fc728...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livia falt jeg for med en gang! Klinger veldig vakkert. Liaz er helt nytt for meg (som flere har skrevet), men jeg liker det! Ser at det er nevnt tidligere, men dere kan jo evt. stave det Lias for å få det litt mer "norskt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liaz liker jeg ikke veldig godt. Liker egentlig heller ikke at tvillinger sine navn "matcher" så veldig. Jeg ville valgt to litt mer forskjellige navn. Hva er galt med Elias egentlig?

Anonymkode: 50f90...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livia minner litt for mye om det kvinnelig kjønnsorgan.

Anonymkode: 9fbec...930

Hæ? Hvilket ord mener du? Jeg klarer ikke å komme på noen som ligner.

Anonymkode: 12be1...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livia er et kjempe fint navn! 
Kjenner ei som heter det (voksen dame) og har alltid tenkt at det er et flott navn. :)

Liaz tenker jeg som flere at hadde fungert bedre med s isteden for z, og min umiddelbare reaksjon var å tenke at 'det hadde vært bedre med elias'.. men etterhvert som jeg leste tråden og nå har lest navnet en god del ganger synes jeg det fungerer bedre og bedre. 
 

Også synes jeg at de som sier at barnet kommer til å bli mobbet om det blir hetende Liaz og/eller at det ikke er godt nok til å være et norsk navn kan ta med seg bollen sin, gå inn i tidsmaskinen og reise tilbake til 80-tallet. Ærlig talt! Se dere rundt, vi er kommet lengre enn som så! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...