Gå til innhold

Har vi gode sjanser til å få lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer er i prosessen med å kjøpe bolig :) Hans foreldre skal stå som kausjonist for oss.

Både han og jeg er i jobb, men han er lærling og jeg har et vikariat. 

Han har brutto 220.000,- /året (det er ca tall, har ikke lønnslippen hans foran meg, men vet han får utbetalt rundt 14k/mnd)
Jeg har utbetalt 321.840,- /året.

Vi skal i møte med banken neste uke for å søke om lån. Leiligheten vi har sett på ligger til 1,5m. 

Det jeg lurer på er egentlig om vi ligger godt ann til å få denne leiligheten? 

Jeg er gravid, men det syntes ikke så godt enda. Er det noe jeg MÅ informere om? Kan jeg bare la være å si at vi skal ha barn?

Hun vi snakket med ba oss om å ta med selvangivelse. Hun sa ingenting om jobbkontrakten min. Må jeg da si at jeg har et vikariat? Ødelegger ikke det sjansene mine?

Jeg vet vi har litt lite i måneden, men han er jo kun lærling i litt over et år til. Dessuten stiger han med 4k/mnd nå før sommeren fordi han begynner å få ekstravakter (han må bare bli ferdig med et kurs for å ha lov til å gjøre det). Han er garantert jobb etter lærlingtiden, men han har det ikke skriftlig. Han er ikke lærling i en "utsatt" bransje.

Så hva tenker dere?
- Har vi gode sjanser til få dette lånet?
- Burde jeg si noe om at jeg er gravid?
- Burde jeg si at jeg har et vikariat/ kommer rådgiveren i banken til å spørre om det?

Anonymkode: 41923...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke et eneste ord om hvilke midler dere har spart opp, så jeg antar dere har kr 0,- i egenkapital?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, King in the North skrev:

Du sier ikke et eneste ord om hvilke midler dere har spart opp, så jeg antar dere har kr 0,- i egenkapital?

Oi, det glemte jeg å skrive!

Ca 70k i egenkapital :) 

Anonymkode: 41923...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngMann1986

Det blir vel unaturlig å holde tilbake at du er vikar. Sier ikke det seg selv? Nå kan jo vikarer ha ganske gode utsikter til fast inntekt  i mange bransjer, så det er ikke nødvendigvis negativt. Det med barn vil jo påvirke hvor mye av inntekten dere har å bruke på bolig, så det er også relevant for banken å vite.

Jeg vil tro at dere får lån, men husk: Det er ikke om å gjøre å lure banken til å tro at dere har bedre inntekt enn dere har. Så hvis banken sier nei, er det et tegn på at det er lurt å vente litt med å låne til bolig. Så da er det bare å spare opp litt penger i mellomtiden, og komme tilbake når inntekten er økt :) Lykke til, da :)

Edit: Ser nå at dere har 70k i egenkapital. Det er for lite, hvis ikke dere har kausjonister.

Endret av UngMann1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer er i prosessen med å kjøpe bolig :) Hans foreldre skal stå som kausjonist for oss.

Både han og jeg er i jobb, men han er lærling og jeg har et vikariat. 

Han har brutto 220.000,- /året (det er ca tall, har ikke lønnslippen hans foran meg, men vet han får utbetalt rundt 14k/mnd)
Jeg har utbetalt 321.840,- /året.

Vi skal i møte med banken neste uke for å søke om lån. Leiligheten vi har sett på ligger til 1,5m. 

Det jeg lurer på er egentlig om vi ligger godt ann til å få denne leiligheten? 

Jeg er gravid, men det syntes ikke så godt enda. Er det noe jeg MÅ informere om? Kan jeg bare la være å si at vi skal ha barn?

Hun vi snakket med ba oss om å ta med selvangivelse. Hun sa ingenting om jobbkontrakten min. Må jeg da si at jeg har et vikariat? Ødelegger ikke det sjansene mine?

Jeg vet vi har litt lite i måneden, men han er jo kun lærling i litt over et år til. Dessuten stiger han med 4k/mnd nå før sommeren fordi han begynner å få ekstravakter (han må bare bli ferdig med et kurs for å ha lov til å gjøre det). Han er garantert jobb etter lærlingtiden, men han har det ikke skriftlig. Han er ikke lærling i en "utsatt" bransje.

Så hva tenker dere?
- Har vi gode sjanser til få dette lånet?
- Burde jeg si noe om at jeg er gravid?
- Burde jeg si at jeg har et vikariat/ kommer rådgiveren i banken til å spørre om det?

Anonymkode: 41923...bf1

Man skal aldri sette foreldre inn i en klemme hvis de må sette eget hus i pant

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Vi skal i møte med banken neste uke for å søke om lån. Leiligheten vi har sett på ligger til 1,5m. 

 

Anonymkode: 41923...bf1

Egenkapitalkravet er på 15%. Altså 225 000 i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, UngMann1986 skrev:

Det blir vel unaturlig å holde tilbake at du er vikar. Sier ikke det seg selv? Nå kan jo vikarer ha ganske gode utsikter til fast inntekt  i mange bransjer, så det er ikke nødvendigvis negativt. Det med barn vil jo påvirke hvor mye av inntekten dere har å bruke på bolig, så det er også relevant for banken å vite.

Jeg vil tro at dere får lån, men husk: Det er ikke om å gjøre å lure banken til å tro at dere har bedre inntekt enn dere har. Så hvis banken sier nei, er det et tegn på at det er lurt å vente litt med å låne til bolig. Så da er det bare å spare opp litt penger i mellomtiden, og komme tilbake når inntekten er økt :) Lykke til, da :)

Du sier noe der, men samtidig så har jeg sjekket litt med lånekalkulator og vi betaler mer i husleie nå enn vi hadde betalt på lånet /mnd. Da er det jo litt surt å vite at vi vet vi kunne ha betalt det, men vi på papiret ikke ser sikre nok ut for banken..

Føler bare vi betaler en del i husleie som hadde vært mye bedre å betale ned på et lån. Jeg har jo ikke tenkt til å lyve rådgiveren opp i ansiktet hvis hun spør om jeg har et vikariat, men bare ikke nevne det hvis hun ikke spør :) Barnet kommer jo ikke på en god stund det heller, så kanskje litt unaturlig å fortelle om at vi skal ha barn i September liksom.

Anonymkode: 41923...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UngMann1986
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier noe der, men samtidig så har jeg sjekket litt med lånekalkulator og vi betaler mer i husleie nå enn vi hadde betalt på lånet /mnd. Da er det jo litt surt å vite at vi vet vi kunne ha betalt det, men vi på papiret ikke ser sikre nok ut for banken..

Føler bare vi betaler en del i husleie som hadde vært mye bedre å betale ned på et lån. Jeg har jo ikke tenkt til å lyve rådgiveren opp i ansiktet hvis hun spør om jeg har et vikariat, men bare ikke nevne det hvis hun ikke spør :) Barnet kommer jo ikke på en god stund det heller, så kanskje litt unaturlig å fortelle om at vi skal ha barn i September liksom.

Anonymkode: 41923...bf1

Ja, skjønner det. Det føles bedre å betale ned på lån enn å betale husleie. Og med dagens lave renter, blir ikke de månedlige utgiftene så høye heller. Men om noen år kan renta bli høy, og da er det ikke bare-bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leier er summen pr mnd den samme uansett økonomisk marked. Som eier kan du risikere hurtig økning i rentekostnader på lånet, økning i fellesutgifter om dere har borettslagsleilighet, du som selv beskoste reperasjoner av f.eks vannlekkasje , knust vindu eller behov for nytt sikringsskap, kommunale utgifter kan øke osv. Alt dette skal banken ta høyde for. Lyger du for banken lyger du i praksis for deg selv, for sier banken dere ikke har råd til lån, så har dere ikke råd. Det er ikke for å være slem banken sier nei, det er fordi derer risikerer å hefte for mer økonomisk enn det dere faktisk har råd til å betale. Jeg blir litt skremt av at dere ønsker å skjule ting for banken samtidig som dere satser på å få lån fordi dere har kausjonist, da forstår du ikke hvilken risiko kausjonisten utsetter seg for. Skjønner du at kausjonisten kan miste eget hjem om du og samboer ikke klarer å betale? 

Anonymkode: bf0a6...4f7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som leier er summen pr mnd den samme uansett økonomisk marked. Som eier kan du risikere hurtig økning i rentekostnader på lånet, økning i fellesutgifter om dere har borettslagsleilighet, du som selv beskoste reperasjoner av f.eks vannlekkasje , knust vindu eller behov for nytt sikringsskap, kommunale utgifter kan øke osv. Alt dette skal banken ta høyde for. Lyger du for banken lyger du i praksis for deg selv, for sier banken dere ikke har råd til lån, så har dere ikke råd. Det er ikke for å være slem banken sier nei, det er fordi derer risikerer å hefte for mer økonomisk enn det dere faktisk har råd til å betale. Jeg blir litt skremt av at dere ønsker å skjule ting for banken samtidig som dere satser på å få lån fordi dere har kausjonist, da forstår du ikke hvilken risiko kausjonisten utsetter seg for. Skjønner du at kausjonisten kan miste eget hjem om du og samboer ikke klarer å betale? 

Anonymkode: bf0a6...4f7

:roll: Kan du ikke heller bare forholde deg til spørsmålet istedenfor dette tullet her.

Anonymkode: 41923...bf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:roll: Kan du ikke heller bare forholde deg til spørsmålet istedenfor dette tullet her.

Anonymkode: 41923...bf1

Tull? Jeg har faktisk svart på det du spør om, at du ikke er i stand til å ta det innover deg er en annen sak, og det sier vel noe om din mangre forståelse av lån og økonomi... Og kausjonistenes risiko... I klartekst, ikke lyg til banken og ikke sats andres økonomi på at du skal snike til deg ett lån du ikke har råd til. Vær ærlig, det er du mest tjent med, selv om det ikke umiddelbart gir det du vil ha. 

Anonymkode: bf0a6...4f7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull? Jeg har faktisk svart på det du spør om, at du ikke er i stand til å ta det innover deg er en annen sak, og det sier vel noe om din mangre forståelse av lån og økonomi... Og kausjonistenes risiko... I klartekst, ikke lyg til banken og ikke sats andres økonomi på at du skal snike til deg ett lån du ikke har råd til. Vær ærlig, det er du mest tjent med, selv om det ikke umiddelbart gir det du vil ha. 

Anonymkode: bf0a6...4f7

Jeg har da på ingen måte sagt jeg skal lyve til banken! Jeg spør om jeg skal la være å nevne at jeg er vikar hvis det ikke blir spurt om! Og vi har faktisk ingen barn, jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. 

Jeg spør ikke om dine økonomiske råd og erfaringer, jeg spør om sjansen til å få lån. 

Anonymkode: 41923...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du spør kausjonisten deres om vedkommende syns det er greit at du lar være å nevne at du er vikar og gravid.

Anonymkode: 189ab...879

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke sagt at jeg var vikar og hadde heller ikke nevnt at du var gravid.

Anonymkode: fa47f...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sagt jeg var vikar og informert om hvor mye du jobber, og gjennomsnittslønnen hver måned. Om du leter etter fast stilling hadde jeg også valgt å opplyse om dette. Banken vil sette opp en god oversikt til dere som viser hvordan det kan gå om renten går opp og ned, samt om en av dere skulle bli ufør og lignende. Det de setter opp er ikke nødvendigvis avgjørende, men for å vise en risiko før en evnt. får innvilget et lån.

I henhold til kjæresten din og lærlingtiden så tror jeg det vil gå bra. Vi var i banken for å ta opp lån når jeg var student og jobbet i tre ulike jobber ved siden av skole, jeg la ut full informasjon å de stilte seg likevell positive fordi de så jeg jobbet hardt, men kjangsene for fast jobb etter endt utdanning var der. Men jeg ville nok ha forsøkt å få en skriftlig avtale på at han er garantert jobb når han er ferdig, eller i det minste et jobbtilbud som han kan ha med seg.

Informere om graviditeten hadde jeg nok trolig ikke gjort, men dette fordi jeg er sikret full lønn uansett om jeg tar 80% eller 100% permisjon pga. fagforbund. Men her kommer det ann på hva du vil sitte med pr. mnd. når du er ute i permisjon og om du har jobbet 6mnd før permisjon med relativt god og stabil lønn. Men dette er selvsagt opp til deg.

Kort oppsummert:
Ville informert om vikariatet, få tilbudet fra jobben til kjæresten på papir, graviditeten er helt opp til deg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kausjonister og deres egen del: Informer om at du kan tenke kan ha innvirkning på deres inntekt i årene fremover.

Du sier dere har sjekket lånekalkulator - siden dere er førstegangskjøpere så må du bare spørre: Du er klar over at fellesutgifter kommer i tillegg?

Anonymkode: 68d3d...d06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vil måtte legge frem ansettelseskontrakt, så de vil få vite st du er vikar. Siden arbeidsmarkedet er trangt om dagen, og dere ønsker høyt lån med så lav inntekt, vil dere neppe få lån, da dere ikke vil klare å betjene det dersom du blir arbeidsledig etter at vikariatet er over.

Anonymkode: 709e3...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil måtte legge frem ansettelseskontrakt, så de vil få vite st du er vikar. Siden arbeidsmarkedet er trangt om dagen, og dere ønsker høyt lån med så lav inntekt, vil dere neppe få lån, da dere ikke vil klare å betjene det dersom du blir arbeidsledig etter at vikariatet er over.

Anonymkode: 709e3...bf9

Uenig.

Jeg måtte ikke legge frem ansettelseskontrakt, kun tre siste lønnslipper. De visste ikke noe om jeg var fast ansatt eller ikke. 

Er også uenig i at dette er et høyt lån med "så" lav inntekt. Mange studenter klarer å få lån på langt lavere, og 1,5 millioner er ikke et oppsiktsvekkende høyt lån når man er to om det. 

Dessuten sier jo TS at samboeren går opp 4k i lønn til sommeren, pluss at han er garantert jobb. Jeg går ut ifra at det TS skriver faktisk stemmer med realiteten. Han er jo bare lærling i rundt 1 år til, og etter endt lærlingstid vil han jo stige betraktelig i lønn. 

På den måten vil jeg si at så lenge TS sitt vikariat varer frem til samboeren går opp i lønn / er ferdig med lærlingstiden sin, så vil jeg ikke akkurat si at å kunne betjene dette lånet er urealistisk. Har de en bet.tid på 30 år så ligger det vel ikke spesielt mye høyere enn 6-7k /mnd i lån. Pluss da fellesutgifter og forsikring osv, så vil jeg nok si at de vil ligge på rundt 10k/mnd for denne leiligheten. I mitt regnestykke så sitter de da med ca 23k (FØR samboeren går opp i lønn) per måned. Altså ikke urealistisk. 

Dessuten har vel TS krav på dagpenger eller noe om hun mister vikariatet sitt? Tenker sånn frem til hun får seg ny jobb eller begynner med studier? Hun har jo da opparbeidet seg retten til det. (Selvfølgelig ikke som en plan, men som en nødløsning hvis det skulle skje. Folk mister jobben / vikariat går ut uten at det betyr at man ikke klarer å betale lån. De fleste kommer seg fort inn i jobb igjen).

Dessuten vil jo TS gå ut i permisjon i september og da være i permisjon i nesten et år, så da har jo samboeren blitt ferdig med lærlingstiden... 

Nei vet du, sånn som jeg ser det så har de helt fint muligheten til å betale dette lånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt vesentlig spørsmål: hvor gamle er dere? Hvilket yrke jobber du innen? Jobber selv i helsevesenet, og det hadde stor betydning når vi søkte lån, da jeg er "garantert" jobb når jeg er ferdig. Hadde jeg derimot f.eks hatt et vikariat i en butikkjobb tror jeg det kunne blitt verre. 

Jeg måtte vise lønnsslipp når vi tok lån, ble da spurt om det var fast ansettelse eller vikariat, så kan hende du blir spurt om det.

Synes uansett ikke dere bør si at du er gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du ikke sier at du er gravid. Og det dem spør om er lønnsslippene dine iløpet av 6 mnder kanskje, så tar dem ut 3 av disse. Det er lønnen din hver mnd. 

At disse dumme sauene på forumet her sier du skal si ifra at du er gravid. Ikke hør på dem. Dem er tjukke i hodet, og en hver skjønner at det går Ann og "lure" til seg et lån. Noe du burde. Hvorfor i all verden skal man si ting så man kanskje ikke får lånet? Pynt på historien din og gjør alt for at du får lånet. Det er en bra fremtid at dere eier, og en bra fremtid for barne. 

Resten av særingene her inne kan jo surre som dem vil, men ikke hør på dem. 

 

 

 

Anonymkode: 15482...cc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...