Gå til innhold

Vil flytte ut fra slektning med demens. Egoistisk?


olafh

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er 30år og har bodd hos min 94år gammel bestemor i snart 10 år. tidlig i fjor, fikk hun et lite slag i hjernen og det har svekket hukommelsen hennes. når jeg kommer hjem fra jobb etter en times kjøring blir jeg møtt med den samme rutinen hver eneste dag. med spørsmål om hvor jeg har vært, hvilken dag det er i dag? hvilken dato det er i dag? har katten fått mat? katten har ikke spist i hele dag! flere ganger i løpet av en time hele kvelden.

Hun gjemmer tingene hennes hele tiden og jeg bruker mye tid på å lete etter ting, jeg har kjøpt 3 tannpasta tuber for å gjøre det lettere å finne minst en på en kveld. Har knyttet baderomsnøklene i dørhåndtaket fordi hun gjemte dem hele tiden i frykt for at noen har vært inni huset og stjeler ting. Klær, sko, smykker blir stjålet, onkelen og kusine er "synderne" vanligvis. Og det kommer inn fremmede og bruker dusjen. Har hørt henne beskylde meg i telefon med onkelen min om at jeg hele tiden setter ned varmen i huset når det er hun som ikke kan forskjell på av og på, lav og høy.Bruker meg som fjernkontroll selv om hun fikk DEN største fjernkontrollen med logoene til de foskjellige kanalene.

Har allerede mistet 2 kalendere i år fordi hun går rundt med den hele tiden for å finne ut hvilken dag det er. Skaffet henne flere kalendere fordi hun synes hun spør for mye om hvilken dag det er i dag, men hun vet heller ikke hvilken dato det er den dagen så hun spør hvilken dato det er i steden for hvilken dag det er...

Det ligger 5-12 forskjellige kopper, glass, tallerkener, boller overalt i stua som jeg må rydde bort, med vann, melk, middagsrester, makrell i tomat (sluttet å kjøpe pga lukten), kavring og andre ting som hun tror katten kan spise. og akkurat den katten der er veldig kresen på mat, spiser bare en type tørrfor og våtfor. 

Jeg føler at jeg blir mer og mer sliten i hodet og blir fort irritert på andre mennesker hvis de snakker til meg med mer enn 1 spørsmål. Gruer meg til å komme hjem med en gang jeg våkner om morningen. Går på antidepresive medisin pga angst og jeg føler at jeg må kanskje til legen og spørre etter større dose men det vil jeg egentlig ikke. Jeg vet at det ikke er hennes skyld men nylig jeg holdt på å skrike til henne da hun ba meg om å ta med katten inni badet og sette den over sluket og vente til den gjør fra seg, dette er etter hun har holdt på med den kattebæasjing emnen i over en time. Katten fulgte henne til badet og tenkte da at katten måtte bæsje, og fulgte katten med kattetoaletten. Brukte alt salt vi hadde i huset for å smelte isen som ligger utenfor husinngangen fordi katten "ikke vil ut når det is i bakken". Da var jeg på gråten. 

nå ble det bare klaging, men det jeg lurte på om det er egentlig egoistisk av meg å flytte ut nå som hun trenger hjelp med ting selv om det ødelegger psyken min? jeg er jo 30 år og fortsatt ikke eget hus og kjæreste eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel heller om ikke din bestemor bør få plass på hjem?

Anonymkode: ca1f2...7a5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får din bestemor noe oppfølging av kommunen, i form av hjemmesykepleie eller dagtilbud? Og har du slektninger du kan snakke med om situasjonen?

Jeg skjønner veldig godt at du blir utslitt av å leve sånn, det skulle bare mangle! Jeg ville fortalt hvordan du har det til ett eller flere av barna hennes, og diskutert situasjonen med de. Du kan ikke ødelegge deg selv på å bo med henne, men hun kan kanskje ikke bo alene heller? Isåfall kan dere søke om sykehjemsplass, det virker som det mest forsvarlige for en dame på 94 med demens. Er vanskelig tema å ta opp, men det må nok gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, flytt ut. Det er ikke egoistisk. Å bo slik som du gjør nå er ikke bra for hverken deg eller din bestemor. Jeg har jobbet med mennesker med demens, og det kan være veldig utfordrende. Men jeg kan jo gå hjem når dagen er over. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen hennes og sett om hun kunne fått sykehjemsplass, eller i alle fall hjemmehjelp. For uten deg tror jeg ikke hun klarer seg selv.

Anonymkode: 4149e...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke egoistisk som blir sliten av å leve med dette.

Men samtidig virker du veldig selvsentrert i måten du legger dette frem på!

Din bestemor er dement og behøver hjelp!  Og du er egoistisk om du flytter ut uten først å sørge for at hun har den hjelpen hun behøver tilgjengelig.

Ta kontakt med fastlegen din, og ta kontakt med fastlegen hennes, og fortell hvordan situasjonen er.
Snakk med familien, slik at dere kan søke kommunen om hjelp.

Du kan ikke leve slik, men du kan heller ikke overlate henne til seg selv!

Anonymkode: 6b1f1...1c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du flytter ut, eller det blir diskusjoner om bestemor skal på hjem, så må dere også ha en plan for den stakkars katten. Det virker ikke som om hun vil klare å ta seg av den alene.

Anonymkode: ca1f2...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egoistisk, men det betyr ikke at det er noe galt med det.

På samme måte som det er egoistisk å droppe en perifer begravelse man må reise for å delta i, fordi man må fokusere på eksamen man skal ha dagen etterpå. Per definisjon er det egoistisk, men fremdeles det riktige å gjøre i noen tilfeller. Poenget mitt her er at egoisme ikke er utelukkende negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onkel og tante har allerede søkt om plass men fikk avlsag begge gangene, pga at hun ikke er syk nok eller noe sånt, eller fordi jeg bor der med henne. Hun blir besøkt av hjemmesykepleieren 2 ganger om dagen mens jeg er på jobb. men de gangene jeg har vært hjemme og sittet i rommet mitt har de bare vært der i 2-5 min for å spørre om hun trenger noe eller smører henne mat og det er alt egentlig. Hun blir hentet og kjørt til sykehjemmet hver torsdag og har aktivitetsdag men de vekker og kler henne opp kl 6 og hun blir hentet kl 9, jeg står opp kl6:30 og da må jeg si til henne flere ganger da at sjåføren ringer på døra og hun må ikke ut og vente der ute. Slektningene er også blitt mer fraværende fordi de blir også da litt sliten av å være med henne og vet at jeg er der med henne. Noen ganger vil jeg bare flytte ut bare for å være trassig og tvinge dem til å være litt mer tilstede. men samtidig vil jeg ikke at de skal tro at jeg er egoistisk og flytter ut nå som hun er syk. spesielt etter alle året jeg har bodd hos henne gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet ut. Men ikke før bestemoren din hadde fått den kommunale hjelpen hun har krav på. Jeg ville flyttet til et sted i nærheten som gjør at du fortsatt kan besøke henne flere ganger i uken. Jeg mener du og evt. annen familie har hovedansvaret for å ta dere av bestemoren din og å gi tilbake det hun har gitt dere opp igjennom. Dere har et ansvar for at denne gamle damen lever sine siste år til det fulle med så god livskvalitet som hun bare kan ha. Hvis hun har huset deg i ti år, er dette tiden for å gi noe tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, olafh skrev:

onkel og tante har allerede søkt om plass men fikk avlsag begge gangene, pga at hun ikke er syk nok eller noe sånt, eller fordi jeg bor der med henne. Hun blir besøkt av hjemmesykepleieren 2 ganger om dagen mens jeg er på jobb. men de gangene jeg har vært hjemme og sittet i rommet mitt har de bare vært der i 2-5 min for å spørre om hun trenger noe eller smører henne mat og det er alt egentlig. Hun blir hentet og kjørt til sykehjemmet hver torsdag og har aktivitetsdag men de vekker og kler henne opp kl 6 og hun blir hentet kl 9, jeg står opp kl6:30 og da må jeg si til henne flere ganger da at sjåføren ringer på døra og hun må ikke ut og vente der ute. Slektningene er også blitt mer fraværende fordi de blir også da litt sliten av å være med henne og vet at jeg er der med henne. Noen ganger vil jeg bare flytte ut bare for å være trassig og tvinge dem til å være litt mer tilstede. men samtidig vil jeg ikke at de skal tro at jeg er egoistisk og flytter ut nå som hun er syk. spesielt etter alle året jeg har bodd hos henne gratis.

Det er vanskelig å få plass på sykehjem eller omsorgsbolig når de bor sammen med familie.  Det vet jeg dessverre av erfaring.

Men her må familien stille opp!  Når de, som ikke bor med henne, blir slitne, må de forstå at du blir sliten som lever med henne.

At du bor sammen med henne har blitt en hvilepute for dem, og det må det bli slutt på.  Du må snakke med dem, si at du flytter men at du kan hjelpe til ved behov.
Da blir familien tvunget til å ta i et tak, i stedet for å overlate alt til deg, slik de har gjort til nå.

At du har bodd gratis hos henne skal du ikke tenke på!  Det har spart familien for mye jobb, og husleien de eventuelt mener du burde betalt får være lønn for alt du har gjort for henne, og for dem.

Anonymkode: 6b1f1...1c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du flytter ut, eller det blir diskusjoner om bestemor skal på hjem, så må dere også ha en plan for den stakkars katten. Det virker ikke som om hun vil klare å ta seg av den alene.

Anonymkode: ca1f2...7a5

den katten skulle egentlig til eksen til broren min men bestemor ville ikke gi den bort da jeg sa ifra. men jeg har en som kan ta den imot ja

Endret av olafh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egoistisk!  Du har tatt vare på henne i så lang tid, nå er det på tide å tenke på seg selv. 
Synes du har vært utrolig tålmodig som har holdt ut med dette her. Sett ned foten og få resten av familien til å hjelpe deg med å få plass til henne på et hjem. 

Lykke til! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke egoistisk som blir sliten av å leve med dette.

Men samtidig virker du veldig selvsentrert i måten du legger dette frem på!

Din bestemor er dement og behøver hjelp!  Og du er egoistisk om du flytter ut uten først å sørge for at hun har den hjelpen hun behøver tilgjengelig.

Ta kontakt med fastlegen din, og ta kontakt med fastlegen hennes, og fortell hvordan situasjonen er.
Snakk med familien, slik at dere kan søke kommunen om hjelp.

Du kan ikke leve slik, men du kan heller ikke overlate henne til seg selv!

Anonymkode: 6b1f1...1c5

selvsentrert ja, lagde jo emnen for å snakke om MINE følelser og tanker. Jeg er klar over at hun ikke forstår hva som skjer noen ganger og glemmer ting uten å vite det, jeg har lest mye om demens og alt som foregår rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, olafh skrev:

selvsentrert ja, lagde jo emnen for å snakke om MINE følelser og tanker. Jeg er klar over at hun ikke forstår hva som skjer noen ganger og glemmer ting uten å vite det, jeg har lest mye om demens og alt som foregår rundt. 

Jeg har levd med en dement i huset i mange år, og jeg forstår hvordan du føler det.  Men i det første innlegget ditt virket som om du bare ville flytte uten å sørge for at hun hadde den hjelpen hun hadde behov tilgjengelig før du dro.
At dette ikke var tilfellet kom først frem senere i tråden.

Men du sier at du har lest mye om demens, har du ikke fått støtte og informasjon fra demensteamet i kommunen, fra lege, eller fra andre fagpersoner?  (Det fikk ikke vi heller, så jeg er ikke overrasket i så fall)
 

Anonymkode: 6b1f1...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Du er ikke egoistisk,du må ta vare på egen helse. Det hjelper ingen at du blir syk av dette. De som ikke forstår dette her,vet ikke hva de snakker om. Det ser annerledes ut fra utsiden,og så setter en seg ikke inn i situasjonen din med innlevelse. 

Hun trenger hjelp,men så lenge du bor hos henne tar ikke kommunen ansvar. Du må snakke med rette instanser og si at du flytter fra et tidspunkt. 

Det er ikke lett for deg,det skjønner jeg,men å være alene med en så krevende pasient(for det er hun),blir for mye for deg når du også i tillegg jobber utenfor hjemmet. Det er svært få som ville klart det,uansett hvor mye innsikt og energi en har! Det handler ikke om at du ikke er glad i henne og takknemlig mot henne. Vi er mange som forstår det altså,og det ser du her også. Vi skjønner nemlig. Håper det ordner seg,og Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd med en dement i huset i mange år, og jeg forstår hvordan du føler det.  Men i det første innlegget ditt virket som om du bare ville flytte uten å sørge for at hun hadde den hjelpen hun hadde behov tilgjengelig før du dro.
At dette ikke var tilfellet kom først frem senere i tråden.

Men du sier at du har lest mye om demens, har du ikke fått støtte og informasjon fra demensteamet i kommunen, fra lege, eller fra andre fagpersoner?  (Det fikk ikke vi heller, så jeg er ikke overrasket i så fall)
 

Anonymkode: 6b1f1...1c5

nei, har ikke tatt kontakt med de. jeg er ikke den typen som spør om hjelp heller. Regner med at alt info ligger ute på nettet allerede? å tilby avlastning til meg blir litt meningsløst fordi jeg liker å være hjemme foran pcen. Og blir lit feil synes jeg å sende henne ut når hun vil også være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Blomsterert skrev:

Du er ikke egoistisk,du må ta vare på egen helse. Det hjelper ingen at du blir syk av dette. De som ikke forstår dette her,vet ikke hva de snakker om. Det ser annerledes ut fra utsiden,og så setter en seg ikke inn i situasjonen din med innlevelse. 

Hun trenger hjelp,men så lenge du bor hos henne tar ikke kommunen ansvar. Du må snakke med rette instanser og si at du flytter fra et tidspunkt. 

Det er ikke lett for deg,det skjønner jeg,men å være alene med en så krevende pasient(for det er hun),blir for mye for deg når du også i tillegg jobber utenfor hjemmet. Det er svært få som ville klart det,uansett hvor mye innsikt og energi en har! Det handler ikke om at du ikke er glad i henne og takknemlig mot henne. Vi er mange som forstår det altså,og det ser du her også. Vi skjønner nemlig. Håper det ordner seg,og Lykke til!

tusen takk. har planer om å flytte ut i mai hvis alt går bra. Må kanskje si ifra til kommunen snarest mulig. tror det som blir mest vanskelig er å fortelle henne at jeg flytter ut og om hun kommer til å huske det, da må jeg skuffe henne mange ganger... eller om det er det eneste hun kommer til å tenke på og bekymret seg for. også ta fra henne katten selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slitsomt å være omsorgsgiver for en person med demens, men det finnes hjelp. 

Du vet at du kan søke om hjelpemiddel for å lette hverdagen noe? For eksempel en kalender som heter Forglemmegei, den er elektronisk og kan ikke stilles på og den viser også om det er natt, dag eller kveld. Du kan også søke om å få mer avlastning på dagtid eller søke på korttidsplass. Det er lettere å få en kortidsplass fremfor fast plass, og da vil uansett sykehjemmet kunne gjøre en vurdering på om bestemoren din kan benytte seg av andre tilbud i kommunen din eller om hun faktisk trenger fast plass på en demensenhet. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, olafh skrev:

nei, har ikke tatt kontakt med de. jeg er ikke den typen som spør om hjelp heller. Regner med at alt info ligger ute på nettet allerede? å tilby avlastning til meg blir litt meningsløst fordi jeg liker å være hjemme foran pcen. Og blir lit feil synes jeg å sende henne ut når hun vil også være hjemme.

Som pårørende er vi nødt til å gjøre ting som ikke er populære, og spesielt når de eldre ikke vet sitt eget beste.

Selv måtte vi for to uker siden flytte et eldre familiemedlem fra vårt hus til en omsorgsbolig.  Hun gjorde alt hun kunne for å slippe flytte.  Hun var sinna, truet med å ta livet sitt, og prøvde manipulere oss til å la henne bli boende.
Men for hennes, og vårt, beste måtte hun flytte, og nå to uker senere har hun blomstret opp og fått et nytt liv.

Vi kan ikke alltid ta hensyn til hva de eldre vil, for hva de vil er ikke alltid til deres eget beste.

Avlastning på et bo- og servicesenter kan være til det beste for dere begge.  Det er lenge igjen til mai.
Da får du hvile, og ikke minst får hjemmesykepleien tydeligere sett behovet hennes, og hva du sliter med i hverdagen, noe som igjen kan føre til at hun får den hjelpen hun så sårt trenger.

 

Anonymkode: 6b1f1...1c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, olafh skrev:

nei, har ikke tatt kontakt med de. jeg er ikke den typen som spør om hjelp heller. Regner med at alt info ligger ute på nettet allerede? å tilby avlastning til meg blir litt meningsløst fordi jeg liker å være hjemme foran pcen. Og blir lit feil synes jeg å sende henne ut når hun vil også være hjemme.

Jeg må også legge til at all info ligger ikke ute på nett.

Det er mange typer demens, og alle må behandles individuelt, og det er derfor viktig at du vet hvilken type demens din bestemor har, og hvordan denne skal behandles.

For eksempel mitt familiemedlem fungerer veldig bra når hun har sine faste rutiner, men med en gang det skjer noe utenom normalen, for eksempel en bagatell som en uventet regning, eller at hun ikke har riktig mengde melk i kjøleskapet, mister hun fullstendig kontakt med virkeligheten.

Det er en annen type demens enn din bestemor tilsynelatende har, og har derfor andre behov.

Anonymkode: 6b1f1...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...