Gå til innhold

Praksis i hjemmetjenesten, 2 m høy og vond rygg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har praksis i hjemmetjenesten og har dratt på meg en vond rygg. Jeg redd redd for at jeg må sykemelde meg og dermed ikke bestå praksis. Jeg er 2 meter høy og har problemer med at senger og stoler ikke er tilpasset meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: db438...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har praksis i hjemmetjenesten og har dratt på meg en vond rygg. Jeg redd redd for at jeg må sykemelde meg og dermed ikke bestå praksis. Jeg er 2 meter høy og har problemer med at senger og stoler ikke er tilpasset meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: db438...770

Er dette årsak til ryggplagene?

Kan sengene og stolene tilpasses? I så fall ville jeg tatt opp dette

Anonymkode: 24e41...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senger og stoler er tilpasset svært få høydemessig. Det er ikke bedre for de som er korte - de får raskt overbelastning av nakke og skuldre, i tillegg til at de må gjøre en del løft langt fra kroppen, noe som øker faren for strekker og muskelavrivninger. Stikkordet er å finne arbeidsstillinger som gir minst mulig belastning på nakke/rygg når det ikke går å tilpasse høyde på senger og stoler. Og det er mye enklere for deg enn for de som er lave - du må bare lære deg å jobbe med beina. Bøy i knærne, ikke krum ryggen. Bruk rumpe og lår ved løft fra seng/stol, ikke nakke/rygg. Fikser kjernemusklaturen.

Det høres vel ut som om du ikke er så sterk i kjernemusklaturen som du burde være vedr valg av yrke. Så her er det bare å begynne med styrketrening. Du kan be fastlegen om henvisning til fysioterapeut, denne kan vise deg øvelsene du skal gjøre, samt manipulere vekk mye av "vondtene" du allerede har pådratt deg.

For øvrig: Finnes det hjelpemidler til løft og forflytning, så skal du alltid bruke disse. Vil ikke pasienten bli løftet eller forflyttet i hjelpemiddel, må pasienten bare bli liggende/sittende, og du skriver avvik på dette. Mener de du jobber sammen med at det er så tungvint og tidkrevende å bruke hjelpemidler, skal du overhøre dem, og spørre dem om de ikke bryr seg om egen helse. Hjelpemidlene skal brukes, blir de ikke brukt, skal det skrives avvik.

Anonymkode: 5ab97...5eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i svært god form tidligere, men flere praksiser etter hverandre har ført til at jeg ikke har rukket å trene noe særlig nei. Kan jo prøve ut fysio, men det er lenge til de har noe ledig på de dagene jeg har fri😕

Anonymkode: db438...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...