Gå til innhold

Å forlate huset med vaskemaskin/oppvaskmaskin igang


Forskerspire

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Knask skrev:

Vel, min vaskemaskin er i kjelleren, mens stuen er to etasjer opp. Ville aldri lagt merke til om det kom lekkasje før det hadde gått noen timer og maskinen var ferdig. Har heller aldri opplevd lekkasje. 
Min mor er av den oppfatning av at man blir hjemme mens slike maskiner arbeider. Men jeg ser ikke forskjellen på å sitte i stuen å se TV eller å dra ut noen timer, siden jeg uansett ikke ville fått med meg en eventuell lekkasje. 

Samme her. Jeg setter på maskinen og går ned igjen først når den er ferdig, så jeg ville heller ikke fått med meg en eventuell lekkasje før maskinen var ferdig. Kan ikke akkurat sitte i kjelleren og vokte over maskinen heller. Ofte trener jeg en av hestene mine mens den går og henger opp når jeg kommer inn. Treningen og vaskemaskinen tar ca like lang tid, så to fluer i en smekk  

Tørketrommel har jeg ikke, men oppvaskmaskinen reiser jeg ikke fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskemaskinen vår begynte å brenne, heldigvis var vi hjemme og oppdaget det. Den står i kjelleren og jeg gikk ned for å hente noe og oppdaget mye røyk på vaskerommet. Så lærdommen ble å aldri dra noe sted når oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel står på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Salka skrev:

Samme her. Jeg setter på maskinen og går ned igjen først når den er ferdig, så jeg ville heller ikke fått med meg en eventuell lekkasje før maskinen var ferdig. Kan ikke akkurat sitte i kjelleren og vokte over maskinen heller. Ofte trener jeg en av hestene mine mens den går og henger opp når jeg kommer inn. Treningen og vaskemaskinen tar ca like lang tid, så to fluer i en smekk  

Tørketrommel har jeg ikke, men oppvaskmaskinen reiser jeg ikke fra. 

Lekkasje er én ting, men brann er mye mer alvorlig og kan absolutt skje. Jeg regner med du ville hørt røykvarsleren selvom du er i en annen etasje, men du vil ikke få med deg den hvis du er ute av huset. Du vil miste alt du eier og få avkortning på forsikringen fordi du var ute av huset og det begynner å brenne i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefra er jeg vant med at alt settes på før man går til jobb... Men jeg gjør ikke det samme selv! Oppvaskmaskin hender det at vi forlater av og til i helgene hvis vi glemmer oss (setter den på før vi skal ut), men vi forsøker å vente til vi er hjemme for dagen. Vaskemaskin venter jeg alltid med å sette på til vi er hjemme. Veldig greit med timer, da stiller vi maskina til å sette i gang når vi vet vi er hjemme fra jobb. Mannen har opplevd at vaskemaskina har begynt å brenne, så vi er nøye på dette. 

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ALDRI fra vaskemaskin, oppvaskmaskin o.l. 

Har en ex som jobbet i brannvesenet og det er helt utrolig hvor mange branntilløp han var på pga slike maskiner. Det var jo flere i løpet av en uke, i en relativt liten by. 

Jeg ville heller ikke sett om det ble lekkasje siden jeg ikke oppholder meg i rommet, men jeg ville klart å stoppe lekkasjen når jeg skulle hente klærne, istedenfor om jeg hadde vært bortreist i flere timer og lekkasjen hadde bare gjort ting verre og verre

 

Jeg skjønner ikke at folk tør å gjøre slikt. Spesielt ikke når man bor i blokk, leiligheter osv som gjør at man utsetter andre for skader og ikke minst fare

Anonymkode: 682ae...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser aldri ifra noen av delene. Jeg har opplevd både vannlekkasje fra vaskemaskin, og brann i tørketrommel. IKKE gøy... Heldigvis var vi hjemme da det begynte å brenne, men selv om vi oppdaget det før brannen spredte seg, stinket det røyk i hele underetasjen i månedsvis etterpå, og alt av klær som var på vaskerommet måtte kastes, da de stinket røyk selv etter ørten runder vask og rens. 

Anonymkode: 448ce...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er så redde for brann, må i hvert fall ikke duppe av i stolen eller på sofaen mens maskinene går! Mye tryggere å være ute, så omkommer du ikke i brann (men blir kanskje overkjørt i stedet? Akk ja. Man går i fare hvor man går.).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Dere som er så redde for brann, må i hvert fall ikke duppe av i stolen eller på sofaen mens maskinene går! Mye tryggere å være ute, så omkommer du ikke i brann (men blir kanskje overkjørt i stedet? Akk ja. Man går i fare hvor man går.).

Vet ikke med deg, men vi har røykvarsler. Anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Gjør det aldri, verken vaskemaskin, tørketrommel eller oppaskmaskin. Brann eller vannlekkasje er risikoer.

Skjønner hva du mener. Kjenner mange som har det sånn. Men de samme har ofte el.bilen til lading hele natten og den trekker mye strøm i 10-12 timer, ikke 90 minutter som en vaskemaskin. Men den er lizzom ikke farlig:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Dere som er så redde for brann, må i hvert fall ikke duppe av i stolen eller på sofaen mens maskinene går! Mye tryggere å være ute, så omkommer du ikke i brann (men blir kanskje overkjørt i stedet? Akk ja. Man går i fare hvor man går.).

1) jeg har brannvarsler som da forhåpentligvis høres før brannen har blitt for stor

2) ufattelig dårlig sammenligning. Det er slik at man trenger ikke sette eiendeler og liv i fare unødvendig. Tenker du er en som kjører alt for fort også og tenker at det skjer jo ikke meg, jeg har kontroll som alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det alltid, både tørketrommel, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Setter de på før jeg legger meg også. 

Anonymkode: 30f34...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på om vaskemaskinen og oppvaskmaskinen er brannfarlig, så jeg googlet statistikken. Vaskemaskin, tørketrommel, komfyr, stråle- og panelovner er noe av det mest brannfarlige. 

Så da blir det serie-tid på kveldene når jeg vasker klær og kopper fra nå av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Vox_populi skrev:

Dere som er så redde for brann, må i hvert fall ikke duppe av i stolen eller på sofaen mens maskinene går! Mye tryggere å være ute, så omkommer du ikke i brann (men blir kanskje overkjørt i stedet? Akk ja. Man går i fare hvor man går.).

Hørt om røykvarsler? Da det tok fyr i trommelen vår, gikk røykvarsleren av før det kom så langt at det var åpne flammer. Hadde vi ikke vært hjemme ville vi ikke hørt røykvarsleren, og huset ville brent ned. Nå slapp vi unna med røyklukt. 

Anonymkode: 448ce...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har oppvaskmaskin på når jeg er hjemme om kvelden. Jeg vasker klær i helgene og da er jeg stortsett hjemme eller i langt ifra. Da går tørketrommel også. Vet at min tørketrommel har innebygde glødetråder og det skal være vanskelig å få til brann men tar ikke sjansen likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Wenda skrev:

1) jeg har brannvarsler som da forhåpentligvis høres før brannen har blitt for stor
2) ufattelig dårlig sammenligning. Det er slik at man trenger ikke sette eiendeler og liv i fare unødvendig. Tenker du er en som kjører alt for fort også og tenker at det skjer jo ikke meg, jeg har kontroll som alltid. 

Det er du som tror at ingenting kan skje deg, for du har røkvarsler! Og så går og kjører du sakte, da kan ingen kjøre på deg. Du tar feil, ting kan skje. Du burde gå over til å bruke oppvaskkum, vaskebrett og klessnor. Ikke sett "liv i fare unødvendig", for å sitere en snusfornuftig innsender.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Sett heller ikke på vaskemaskin eller oppvaskmaskin mens du sover om natta. 

 

Anonymkode: 924a0...25b

Dersom man bor i leilighet skal man jo helst ikke det. Mange vaskemaskiner bråker mye (spesielt når de spinner 'hardest') og av hensyn skal man derfor ikke vaske innenfor 'stilletidene' da det kan høres av naboer under.

Jeg skal innrømme at jeg flere ganger har gått fra vaskemaskinen selv om det ikke er ideellt. Når man kun kan vaske på dagtid OG når man er hjemme blir det ganske vanskelig - jeg er jo på jobb eller skole og har ellers ting som skal gjøres om jeg har fri. Tørketrommelen går jeg derimot ikke fra, men den brukes heller ikke like ofte eller lenge.

 

Anonymkode: e9726...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke spesielt nøye med det. Det står jo en haug ting på og går hele tiden uansett - varmeovner, et og annet lys, kjøleskap, fryseboks, varmtvannstanker, varmekabler på badet, laptop. De kan da like gjerne ta fyr, de?

Men bare for å redusere skaderisikoen litt, så har jeg ikke på vaskemaskin/oppvaskmaskin/tørketrommel mens jeg er borte lenge, og jeg levner ikke bikkja hjemme med sånt på. Jeg har dog ingen problemer med å ta med bikkja og gå en halvtimes tur mens vaskemaskinen jobber.

Anonymkode: 960ef...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Forskerspire skrev:

Hei

Jeg og min samboer har ulikt syn på om man kan forlate boligen med en vaskemaskin som er igang. Jeg er av den oppfatning om at det er noe man ikke bør gjøre all den tid det kan oppstå lekkasjer ol. Samtidig ønsker jeg ikke å fremstå overbeskyttende for det går jo alltid greit...

Er det noen på forumet som har meninger/erfaringer om dette?

Jeg forlater aldri huset med noe gående. Drar også ut alle ladere før jeg går noe sted. Lekkasje er ikke min store frykt, men brann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Jeg liker ikke å la vaskemaskin eller oppvaskmaskin gå når vi ikke er hjemme eller sover. Både pga eventuell lekkasje eller brann, men også med tanke på at ved eventuelle skader ved f.eks vannlekkasje kan det muligens oppfattes som uaktsomt å gå ifra en vaskemaskin som står og durer og gå utover evt dekning fra forsikring. Så jeg holder med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er du som tror at ingenting kan skje deg, for du har røkvarsler! Og så går og kjører du sakte, da kan ingen kjøre på deg. Du tar feil, ting kan skje. Du burde gå over til å bruke oppvaskkum, vaskebrett og klessnor. Ikke sett "liv i fare unødvendig", for å sitere en snusfornuftig innsender.

Hva fabler du om, egentlig? Det henger ikke på greip det du sier! Det er da ingen som påstår at ingenting kan skje bare man er hjemme??? Det handler om å minimere risiko innen rimelighetens grenser. Prøv å forstå konseptet før du babler om noe ingen andre har sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...