Gå til innhold

Hvordan finne barnepass for en baby (4mnd+) 2 timer x 2 ganger i uken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel det meste.

Det viser seg at jeg må ta opp et fag under mammapermisjonen min og faget er slikt at jeg må delta i timer og ikke kan ta det kun hjemme over nett. 2 timer, 2 dager i uken på dagtid. Bf jobber på dagtid og han har ikke mulighet til å ta henne med på jobben i disse timene. (Noe som er helt forståelig, det er jo jeg som har permisjon da og ikke han).

I permisjonen er faktisk den eneste tiden jeg har til å ta opp dette faget. Jeg har en fulltidsstilling og er derfor på jobb på dagtid og skolen tilbyr ikke kveldskurs. Det vil si at hvis jeg ikke gjør det nå så må jeg ta et år uten jobb for å ta opp et fag, og det kan jeg jo strengt tatt ikke.

Jeg merker allerede nå at jeg har dårlig samvittighet for at en såpass liten baby må ha barnevakt men jeg tenker samtidig at på sikt er jo dette det aller beste. Mange tar jo ikke engang ut full permisjon, og det er faktisk bare snakk om 2 timer.

Jeg tenker å spørre foreldrene til samboeren min (altså hennes besteforeldre) for de har jobber hvor de ofte har fri på dagtid (altså ikke jobber 08-16 liksom) og de har gitt uttrykk for at de ønsker å passe så ofte som mulig. Samtidig er det jo ikke sikkert det passer hver gang, og jeg vil jo ikke at de skal føle seg presset eller tvunget til å si ja selv om det ikke passer.

Har derfor forsøkt å tenke litt utenfor boksen og sett litt på barnevakter på nettet. Det er enda lenge til hun kommer så jeg har god tid til å finne en jeg kan stole på og som kan vise til gode referanser. Samtidig er jo tanken på å overlate en så liten en til en fremmed veldig skummel, men jeg kan ikke se noen annen løsning. 

Har noen vært i lik situasjon, eller tatt opp fag under permisjonen? Noen gode råd?
(Jeg må ta skolen under permisjonen, og skolen er på dagtid, det kan jeg dessverre ikke gjøre noe med)

Anonymkode: b3c6a...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bsrnevaktnett.no

Anonymkode: 0ac5d...d4c

 

1 time siden, Glitnir skrev:

Takk!

Så det er på en måte "greit" å finne barnevakt til en så liten baby på denne måten? Tenker selvfølgelig å bruke lang tid på å finne den riktige og være nøye med hvem vi velger. 

Merker bare jeg syntes det er ubehagelig fordi hun enda er så liten :( 

Anonymkode: b3c6a...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen i nabolaget ditt som ikke jobber eller er hjemme med eget barn, du kan spørre? 

Anonymkode: 1ef70...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen i nabolaget ditt som ikke jobber eller er hjemme med eget barn, du kan spørre? 

Anonymkode: 1ef70...022

Ikke som jeg vet om som er hjemme på dagtid :( De fleste er jo på jobb eller skole midt på dagen..

Anonymkode: b3c6a...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan høre med helsestasjonen om de vet om noen løsninger? Kanskje de kjenner noen man kan kontakte? Nettsidene det linkes til lenger oppe virker ganske bra synes jeg også.

Ellers må man nesten bare spørre familie og venner om de kan stille opp i blant. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, overskriften sier vel det meste.

Det viser seg at jeg må ta opp et fag under mammapermisjonen min og faget er slikt at jeg må delta i timer og ikke kan ta det kun hjemme over nett. 2 timer, 2 dager i uken på dagtid. Bf jobber på dagtid og han har ikke mulighet til å ta henne med på jobben i disse timene. (Noe som er helt forståelig, det er jo jeg som har permisjon da og ikke han).

I permisjonen er faktisk den eneste tiden jeg har til å ta opp dette faget. Jeg har en fulltidsstilling og er derfor på jobb på dagtid og skolen tilbyr ikke kveldskurs. Det vil si at hvis jeg ikke gjør det nå så må jeg ta et år uten jobb for å ta opp et fag, og det kan jeg jo strengt tatt ikke.

Jeg merker allerede nå at jeg har dårlig samvittighet for at en såpass liten baby må ha barnevakt men jeg tenker samtidig at på sikt er jo dette det aller beste. Mange tar jo ikke engang ut full permisjon, og det er faktisk bare snakk om 2 timer.

Jeg tenker å spørre foreldrene til samboeren min (altså hennes besteforeldre) for de har jobber hvor de ofte har fri på dagtid (altså ikke jobber 08-16 liksom) og de har gitt uttrykk for at de ønsker å passe så ofte som mulig. Samtidig er det jo ikke sikkert det passer hver gang, og jeg vil jo ikke at de skal føle seg presset eller tvunget til å si ja selv om det ikke passer.

Har derfor forsøkt å tenke litt utenfor boksen og sett litt på barnevakter på nettet. Det er enda lenge til hun kommer så jeg har god tid til å finne en jeg kan stole på og som kan vise til gode referanser. Samtidig er jo tanken på å overlate en så liten en til en fremmed veldig skummel, men jeg kan ikke se noen annen løsning. 

Har noen vært i lik situasjon, eller tatt opp fag under permisjonen? Noen gode råd?
(Jeg må ta skolen under permisjonen, og skolen er på dagtid, det kan jeg dessverre ikke gjøre noe med)

Anonymkode: b3c6a...4df

Ta med babyen.

ellers kan pappaen ta gradert permisjon.

Anonymkode: 21b28...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta babyen med deg? Da jeg studerte var det noen som tok med så små babyer på forelesningene, og vi hadde forelsninger 8-14/15 hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville søkt arbeidsgiver om studiepermisjon (mange får til og med lønn under slike permisjoner) og tatt faget når jeg var tilbake i jobb. Aldri i livet om jeg ville brukt så mye tid på studier mens jeg hadde liten baby. Evt. utvid din foreldrepermisjon med 15% gradert ulønnet foreldrepermisjon det neste året og tatt faget da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon. Var snakk om totalt to uker med behov for pass. Fire timer hver dag. Den første uken var baby 3 mnd og den andre uken 4 mnd. 

 

Jeg trikset og mikset litt og spurte de jeg kunne som jeg visste hadde fri på dagtid. Noe familie som var studenter, en venninne som jobber turnus og resten (tror det ble 2 eller 3 dager) tok barnefar med baby på jobb. Og ja en dag måtte hun faktisk være med på skolen også. Hadde avklart med fagansvarlig som egentlig var den som foreslo det (ga egentlig beskjed om at jeg ikke kunne komme en dag pga manglende barnevakt, men da fikk jeg beskjed om å bare ta henne med:) ). En ordentlig rolig sovebaby, hvis ikke hadde nok ikke det gått. 

Jeg hadde fri 45 min midt på dagen, så da fikk jeg levert baby og ammet. I tillegg var det godt å få kost litt med henne siden hun fremdeles var så liten. Det var jo snakk om fire timer. Men hun hadde det uansett veldig fint da hun ble passet også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, GørilB skrev:

Ta babyen med deg? Da jeg studerte var det noen som tok med så små babyer på forelesningene, og vi hadde forelsninger 8-14/15 hver dag.

Og ofte så bråker babyer og forstyrrer alle andre. Å ta med et barn på forelesning - uansett alder er et forstyrrende element.

TS: hør med besteforeldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jolene skrev:

Og ofte så bråker babyer og forstyrrer alle andre. Å ta med et barn på forelesning - uansett alder er et forstyrrende element.

TS: hør med besteforeldre :)

Det kommer an på babyen. Var ingen problemer for de i mitt kull. I verste fall gikk de ut til babyen hadde roet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, GørilB skrev:

Det kommer an på babyen. Var ingen problemer for de i mitt kull. I verste fall gikk de ut til babyen hadde roet seg :)

For mitt kull var det et problem. Ergo; dropp barn på forelesninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Jolene skrev:

For mitt kull var det et problem. Ergo; dropp barn på forelesninger.

To timer to dager i uken er ikke mye. Hvis ts får en rolig sovebaby så ser jeg ikke problemet. Men man må se an ungen selvfølgelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GørilB skrev:

To timer to dager i uken er ikke mye. Hvis ts får en rolig sovebaby så ser jeg ikke problemet. Men man må se an ungen selvfølgelig. 

Det er det dessverre ikke alle foreldre som gjør. Ergo bør man unngå det etter beste evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...