Gå til innhold

Må man spise RETT etter trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du trener tungt i et par timer hver dag, og det er kort tid til neste treningsøkt - så ja, da trenger du å fylle på med karbohydrater etter trening. Folk flest tømmer ikke glykogenlagrene på en vanlig treningsøkt, og klarer fint å fylle det med vanlige måltider frem til neste økt. Hverken musklene dine eller hjernen går tapt av den grunn. 

Anonymkode: 8baec...d48

Denne personen er den eneste som kan noe som helst i denne tråden hittil :) De eneste som trenger å spise raskt etter en økt, som han tidligere skrev, er folk som trener flere økter per dag, gjerne toppidrettsutøvere. Det er ikke noe som heter anabole vindu heller...

Anonymkode: 55e0e...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en kompis som er utdannet i trening/ernæring, han mener det er litt tullete at hobbymosjonister er så ekstremt opptatt av å hyle nedpå med shaker og bananer rett etter trening. Særlig om man vil ned i vekt, for det er jo faktisk ekstra kalorier. Noen gir jo så lite på trening at de omtrent spiser de kaloriene de har trent bort i dette garderobe-måltidet.

Så lenge man spiser et av dagens vanlige måltider innen rimelig tid etter treningen så man ikke absolutt spise den der baren i garderoben om man ikke føler man trenger energien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mann 42 skrev:

Hvis du foretrekker at kroppen din spiser av muskulaturen i stedet for en banan, så er det bare å droppe å spise etter trening.

Dette er et fysiologisk behov som kroppen vil oppfylle uansett. Den trenger å erstatte et visst antall gram glykogen som er forbrukt under trening, og det er to kilder for det: Noe du har spist, eller dine egne muskler. Fett omdannes ikke til blodsukker.

Økt muskelmasse vil imidlertid bidra til å øke fettforbrenningen.

Det er fakta så vidt jeg vet, og så får du bare gjøre dine egne prioriteringer.

Dette blir litt ekstremt da. For at kroppen faktisk skal begynne å spise av muskler så forutsetter jo det et ekstremt kosthold og treningsregime. For "normale" mosjonister så holder det lenge å få i seg vanlig mengde med karbohydrater og proteiner gjennom vanlige måltider. 

 

Føler egentlig mange går på en smell her. "Nå har jeg vert flink og jogget 5 km. Da kan jeg "unne meg" Yt restitusjonsdrikk/Gatorade eller lignende, og da har man plutselig nesten drukket opp kaloriene man har forbrent sånn ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det kommer noen rare svar...

Nei, TS, du MÅ ikke spise den bananen hvis du ikke vil. Musklene dine vil ikke bli oppspist av den grunn. Av og til er det greit å innse hva man ikke er - en toppidrettsutøver. For oss vanlige folk som bare trener en time om dagen er det HELT GREIT å ikke spise RETT etter trening, hvis man føler seg vel med det. Hvis du ikke opplever noen problemer med ditt regime i dag, så er det ingen grunn til å endre på det. Don't fix it if it ain't broken. Det er jo også mulig å innføre den bananen i kostholdet senere når man er ferdig med kaloriunderskudd, hvis man har lyst

Det viktigste er å spise. Nøyaktig når du spiser er ikke så viktig for oss vanlige, ordinære folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Puny skrev:

 

Føler egentlig mange går på en smell her. "Nå har jeg vert flink og jogget 5 km. Da kan jeg "unne meg" Yt restitusjonsdrikk/Gatorade eller lignende, og da har man plutselig nesten drukket opp kaloriene man har forbrent sånn ca. 

Nettopp. Og for de som må ganske lavt ned på kaloriene for å gå ned i vekt, type 14-1500/kalorier til dagen, så kan den ene bananen bety mye. For noen kan det være viktigere å bytte ut den bananen med et glass melk senere på dagen (eller en banan etter jobb før middag eller whatever), det er ikke noe galt i å allokere kaloriene til måltider man føler mer nytte av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Puny skrev:

Dette blir litt ekstremt da. For at kroppen faktisk skal begynne å spise av muskler så forutsetter jo det et ekstremt kosthold og treningsregime. For "normale" mosjonister så holder det lenge å få i seg vanlig mengde med karbohydrater og proteiner gjennom vanlige måltider. 

 

Føler egentlig mange går på en smell her. "Nå har jeg vert flink og jogget 5 km. Da kan jeg "unne meg" Yt restitusjonsdrikk/Gatorade eller lignende, og da har man plutselig nesten drukket opp kaloriene man har forbrent sånn ca. 

Nei, det forutsetter bare at kroppen trenger noe som den ikke finner noe annet sted. Hvis glykogenlagrene dine er tomme, magen din er tom, tarmen din er tom, og blodsukkeret er lavt, og du ikke spiser, så går den løs på sine egne proteinreserver for å fylle tomrommet. Det er ikke så mange gram det er snakk om, selvsagt.

Musklenes innhold av glykogen er bare 1-2% av vekten, og leveren kan i tillegg inneholde rundt 100-120 gram glykogen som kan gjøres tilgjengelige for andre organer. Som hjernen.

Det er en merkelig ide at å dekke dette behovet skulle være noe "ekstra". Jeg antar at den som tenker slik, har et temmelig finurlig diettsystem. Dem om det. Jeg legger en banan i bagen når jeg går på trening, og skriver det opp i lista over hva jeg har spist den dagen. Det er iflg en tanke om at skal jeg kutte noe sted, så skal det iallfall ikke være på inntaket av nødvendige næringsmidler i forbidnelse med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Har en kompis som er utdannet i trening/ernæring, han mener det er litt tullete at hobbymosjonister er så ekstremt opptatt av å hyle nedpå med shaker og bananer rett etter trening. Særlig om man vil ned i vekt, for det er jo faktisk ekstra kalorier. Noen gir jo så lite på trening at de omtrent spiser de kaloriene de har trent bort i dette garderobe-måltidet.

Så lenge man spiser et av dagens vanlige måltider innen rimelig tid etter treningen så man ikke absolutt spise den der baren i garderoben om man ikke føler man trenger energien.

Shaker er temmelig bortkastet. Restitusjon av musklene går over de neste to døgn, og det betyr ikke så mye akkurat NÅR man får i seg de proteinene som trengs, bare de kommer. Og så sant man ikke har et treningsregime som krever mange tusen kalorier om dagen, og hra problemer med å få spist nok, så trenger man ganske enkelt ikke proteinshakes i det hele tatt. Det fins en øvre grense for hvor mye proteiner kroppen er i stand til å nyttiggjøre seg, og de fleste shakere spiser langt mer protein enn de saklig sett trenger. Og bruker sinnsykt mye mer penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne personen er den eneste som kan noe som helst i denne tråden hittil :) De eneste som trenger å spise raskt etter en økt, som han tidligere skrev, er folk som trener flere økter per dag, gjerne toppidrettsutøvere. Det er ikke noe som heter anabole vindu heller...

Anonymkode: 55e0e...9b4

Funny, dat. Jeg ble rådet av en dietiker til å spise et lett måltid med mye karbohydrater en times tid før trening, og omtrent 100 kalorier i form av frukt rett ETTER trening, fultg av et proteinrikt måltid noe senere. Tema for den samtalen var: Hvordan kan jeg trene mest mulig effektivt og samtidig gå ned i vekt? Forklaringen på hvorfor man burde spise slik, var at muskler brenner karbohydrater lettest, og hvis man vil være mest mulig effektiv under trening, bør man ha nok karbohydrater tilgjengelig. Deretter bør man fylle på lageret snarest mulig. Proteinrik mat ETTER treninga er vel selvforklarende.

Hennes synspunkt var at man ikke trenger å spise noe ekstra, men at man burde tilpasse sammensetningen og tidspunkt for når man spiser, til det man gjør.

Denne tråden har ikke på NOE tidspunkt dreid seg om hva som er NØDVENDIG, men om hva som er OPTIMALT. TS vil nok klare seg helt fint på det regimet hun har, og hun kommer ikke til å ta noe skade av å ikke spise rett etter trening. Det blir bare ikke optimalt. Og det er helt greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mann 42 skrev:

Funny, dat. Jeg ble rådet av en dietiker til å spise et lett måltid med mye karbohydrater en times tid før trening, og omtrent 100 kalorier i form av frukt rett ETTER trening, fultg av et proteinrikt måltid noe senere. Tema for den samtalen var: Hvordan kan jeg trene mest mulig effektivt og samtidig gå ned i vekt? Forklaringen på hvorfor man burde spise slik, var at muskler brenner karbohydrater lettest, og hvis man vil være mest mulig effektiv under trening, bør man ha nok karbohydrater tilgjengelig. Deretter bør man fylle på lageret snarest mulig. Proteinrik mat ETTER treninga er vel selvforklarende.

Hennes synspunkt var at man ikke trenger å spise noe ekstra, men at man burde tilpasse sammensetningen og tidspunkt for når man spiser, til det man gjør.

Denne tråden har ikke på NOE tidspunkt dreid seg om hva som er NØDVENDIG, men om hva som er OPTIMALT. TS vil nok klare seg helt fint på det regimet hun har, og hun kommer ikke til å ta noe skade av å ikke spise rett etter trening. Det blir bare ikke optimalt. Og det er helt greit..

Men det er sikkert ett godt tips for deg og din kropp. Du en stor mann ( om jeg ikke husker feil?). Kanskje trener du ufattelig hardt og mye, hva vet jeg, men dette tipset om å måtte spise rett etter trening er ikke universelt. For en stor mann med et stort kaloribehov er 100 kalorier og en banan ingenting å snakke om.

Jeg vet ikke hvordan TS er, men jeg er under 160 'høy' og relativt spinkel, skulle jeg tilført 500 kalorier ekstra i uken så hadde det vært en del. Det hadde hverken vært nødvendig eller optimalt for meg å spise 100 kalorier rett etter trening. Om jeg jogger 5 kilometer og så spiser en banan, har jeg 'spist inn' nesten halvparten av treningsøkten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Puny skrev:

Men det er sikkert ett godt tips for deg og din kropp. Du en stor mann ( om jeg ikke husker feil?). Kanskje trener du ufattelig hardt og mye, hva vet jeg, men dette tipset om å måtte spise rett etter trening er ikke universelt. For en stor mann med et stort kaloribehov er 100 kalorier og en banan ingenting å snakke om.

Jeg vet ikke hvordan TS er, men jeg er under 160 'høy' og relativt spinkel, skulle jeg tilført 500 kalorier ekstra i uken så hadde det vært en del. Det hadde hverken vært nødvendig eller optimalt for meg å spise 100 kalorier rett etter trening. Om jeg jogger 5 kilometer og så spiser en banan, har jeg 'spist inn' nesten halvparten av treningsøkten min. 

Nei, det er ikke universelt, men det er optimalt. Det er ikke snakk om å tilføre noe ekstra, men å tilpasse inntaket til det man faktisk gjør. I en situasjon der det kroppen på kort sikt trenger karbohydrater, er det fornuftig å spise nok karbohydrater til at det behovet blir dekket. Du trenger ikke endre det totale kaloriinntaket av den grunn.

Jada, jeg har et mye mer romslig "budsjett" enn en person som ikke er 190 cm høy og sikter på å nå en matchvekt på 90 kg. Men jeg spiser 2700 kcal eller mindre hver dag uansett hvordan måltidene den dagen er satt sammen. En banan etter trening forandrer ikke på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svar var ganske svart/hvitt.

Det hele kommer ann på hva som er målet med treningen og hvor ofte du trener. Trener du en gang om dagen for å holde deg i generell form og forbrenne noen kalorier ifb med vektnedgang spiller det ingen rolle.

Trener du for å yte max i en idrett og/eller trener flere ganger per dag kan det være avgjørende over tid at du spiser korrekt og nok rett etter trening. 

Anonymkode: 5f623...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke bortkastet - trening er aldri bortkastet :) Selv vil også gå ned noen kilo, og trener en kombinasjon av styrke og kondis. Prøver å alltid få i meg noe den første halvtimen etter trening - aller helst tar jeg en proteinshake eller proteinbar, eller så tar jeg en banan. Vil jo gjerne se rask fremgang, og da er det utrolig hvordan jeg har merket forskjell etter jeg ble konsekvent med å få i meg masse proteiner rett etter ei hard styrkeøkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mann 42 skrev:

Nei, det er ikke universelt, men det er optimalt. Det er ikke snakk om å tilføre noe ekstra, men å tilpasse inntaket til det man faktisk gjør. I en situasjon der det kroppen på kort sikt trenger karbohydrater, er det fornuftig å spise nok karbohydrater til at det behovet blir dekket. Du trenger ikke endre det totale kaloriinntaket av den grunn.

Jada, jeg har et mye mer romslig "budsjett" enn en person som ikke er 190 cm høy og sikter på å nå en matchvekt på 90 kg. Men jeg spiser 2700 kcal eller mindre hver dag uansett hvordan måltidene den dagen er satt sammen. En banan etter trening forandrer ikke på akkurat det.

Beklager, men jeg syns du har en ganske snever bruk av ordet optimal her. Optimalt i forhold til hva? Gå ned i vekt? Komme seg gjennom hverdagen? Bli best i sin idrett? Helsa generelt? Dagsformen? Du ser bare på hva som er optimalt i forhold til trening, men livet består av mer. For et menneske som skal spise omtrent HALVPARTEN (! Forestill deg det! Det er faktisk ikke mye mat) er det SLETT IKKE sikkert at det er optimalt å allokere 100 kalorier bort fra en tid på dagen og til rett etter trening. Da jeg slanket meg måtte jeg kutte bananen etter trening, fordi det for meg var mye mer optimalt å spise den bananen i tre-tiden, da jeg satt på jobb og kjente at jeg trengte noe ekstra for å holde ut den ekstra timen. De andre måltidene var allerede så små at jeg ikke ville greie å redusere på de for å gjøre plass til 100 kalorier RETT etter trening - et tidspunkt jeg ikke var sulten en gang! 

For andre handler også vektnedgang om å lære seg å lytte til kroppen, og spise når man er sulten, slutte når man er mett. Noen må rett og slett lære seg en ny måte å spise på. For dem er det heller ikke nødvendigvis optimalt å spise på et tidspunkt de ikke føler behov for mat. 

Hva som er optimalt er derfor høyst individuelt. Folk har ulik trening, ulik kropp, ulik sultfølelse, ulike jobber, ulike rytmer. Det blir så jævlig enkelt for en som spiser 2700 kalorier til dagen at det er "bare å fordele annerledes". Det er ikke så enkelt og/eller optimalt for alle! Nøkkelen til vektnedgang er å lære seg selv å kjenne, hva som er optimalt for en selv, og ikke lytte til enhver tåpelig fitnessblogg-overskrift fullstendig ukritisk. Man må se helheten. Du ser bare din egen helhet og prøver å trykke den på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Sisti skrev:

Beklager, men jeg syns du har en ganske snever bruk av ordet optimal her. Optimalt i forhold til hva? Gå ned i vekt? Komme seg gjennom hverdagen? Bli best i sin idrett? Helsa generelt? Dagsformen? Du ser bare på hva som er optimalt i forhold til trening, men livet består av mer. For et menneske som skal spise omtrent HALVPARTEN (! Forestill deg det! Det er faktisk ikke mye mat) er det SLETT IKKE sikkert at det er optimalt å allokere 100 kalorier bort fra en tid på dagen og til rett etter trening. Da jeg slanket meg måtte jeg kutte bananen etter trening, fordi det for meg var mye mer optimalt å spise den bananen i tre-tiden, da jeg satt på jobb og kjente at jeg trengte noe ekstra for å holde ut den ekstra timen. De andre måltidene var allerede så små at jeg ikke ville greie å redusere på de for å gjøre plass til 100 kalorier RETT etter trening - et tidspunkt jeg ikke var sulten en gang! 

For andre handler også vektnedgang om å lære seg å lytte til kroppen, og spise når man er sulten, slutte når man er mett. Noen må rett og slett lære seg en ny måte å spise på. For dem er det heller ikke nødvendigvis optimalt å spise på et tidspunkt de ikke føler behov for mat. 

Hva som er optimalt er derfor høyst individuelt. Folk har ulik trening, ulik kropp, ulik sultfølelse, ulike jobber, ulike rytmer. Det blir så jævlig enkelt for en som spiser 2700 kalorier til dagen at det er "bare å fordele annerledes". Det er ikke så enkelt og/eller optimalt for alle! Nøkkelen til vektnedgang er å lære seg selv å kjenne, hva som er optimalt for en selv, og ikke lytte til enhver tåpelig fitnessblogg-overskrift fullstendig ukritisk. Man må se helheten. Du ser bare din egen helhet og prøver å trykke den på andre. 

Slik jeg ser det, i denne sammenhengen er det optimalt i fht alt du nevner i første avsnitt. Det dreier seg ganske enkelt om å spise fornuftig i fht det man driver med.

Men for all del, en hver må finne ut hva som passer best for vedkommende, og forholde seg til det. Jeg tror det fungerer best for alle.

Jeg syns denne diskusjonen har tatt en merkelig vending. TS bad om råd, og fikk råd basert på hva som er alment akseptert som fornuftig disponering av kaloriinntaket når man trener. Det er, kort og godt, det beste rådet man kan gi, hvis man skal gi noe råd basert på generell kunnskap.

Og plutselig befinner man seg i nesten en rolle som en streng forelder som forsøker å tvinge poden til å spise opp maten sin. Det er litt besynderlig. :)

Hvis f.eks 1500 kalorier er det du trenger for å nå ditt mål, så er det det du trenger, og jeg tror ikke det er noe verre for deg å klare deg med det, enn det er for meg å klare meg på 2700. Jeg ligger 1500 kcal under det som er dagsebhovet for en person som skal holde den vekta jeg har nå. Du må kanskje disponere matvarene dine litt andereledes, men det er et rent husholdningsspørsmål, slik jeg ser det. 

Verden er full av tilfeller der det som generelt sett er et godt råd og fungerer for de fleste, ikke funker for mange enkeltpersoner. Hvis du ikke har behov for karbs etter trening og heller vil vente noen timer, så har du vel ikke det. Jeg for min del merker en STOR negativ forskjell på hvordan kroppen min fungerer hvis jeg IKKE spiser. Jeg går til og fra gymen og jeg er langt mer opplagt på hjemveien hvis jeg har spist den (for meg obligatoriske) bananen før jeg går i dusjen. Tidlligere trodde jeg at den slitenheten jeg kjente på etter trening, var sånn man skulle føle seg etter en god økt. Det viser seg at det var feil. Det var bare tom tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spiser shake og div. rett etter trening fordi det ofte er hensiktsmessig for hva vi skal gjøre senere. Vi vet at det er kanskje 1 time til middag eller mer og prøver å unngå at kortisolnivået stiger enda mer etter trening. Noe proteiner etter trening bygger selvsagt ikke muskler, men den stopper signalveiene som øker dannelsen av bl.a stresshormonet kortisol.

Anonymkode: d3045...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 13.11, AnonymBruker skrev:

Da er det jo MYE enklere å droppe bananen, enn å måtte kompensere for 500 kalorier ekstra i uken. Hva er konsekvensene av å ikke spise rett etter trening? 

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Som jeg sa: Hvis du spiser bananen rett etter trening vil det meste av den gå til å gjennoppbygge glykogenlagrene dine, lite vil bli til fett.

Det er ikke ett fett når du spiser i løpet av døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 11. februar 2016 at 10.23, Wiggins skrev:

Treningen er slett ikke bortkasta selv om det tar litt tid før du får spist. Det er imidlertid en ting du mister når det går litt tid.

Det første kvarteret etter en treningsøkt, primært en kondisøkt, er kroppens evne til å danne glykogenlager dobbelt så høy som ellers. Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi, det du bruker ved intensiv aktivitet. Da vil altså mer av karbohydratene omdannes til glykogen og ikke fett.

Når det gjelder styrke skal du ha et ekstremt intenst program og høye mål før det blir et poeng å få i seg proteiner rett etter trening. For en mosjonist holder det lenge at du får i deg nok proteiner i løpet av døgnet som helhet.

Med misjonist mener du da de som driver cardio? Man er da like mye mosjonist om man trener styrke, med mindre man er toppidrettsutøver. Uansett trening, er det viktig å få i seg næring innen 30-60 min etter endt økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 42, du later til å ha peiling på dette med spising etter trening og jeg er helt enig med deg. Synes det virker som hysteri å droppe å spise en banan etter trening fordi det gir 500 ekstra kalorier i uken. Det blir jo ikke eksra kalorier hvis en tar det med i dagsberegningen. Enten det, eller jogg en time i uken. Da har du forbrent de 500 kal og vel så det. Kommer litt an på intensiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...