Gå til innhold

Finnes det en måte å få ullplagg til å slutte å loe på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder kjøpte sokker i blandingsmateriale (inkl ull), og de loer både når de er tørre og når de er til vask.

Og hvorfor loer slike plagg så mye?

På forhånd tusen takk!:helen:

Anonymkode: 41f8e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt noe om at man kan legge det i fryseren, men er faktisk usikker nå om det var for å få det til å loe mindre. Men kan hende det er det :) usikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ClosedParadise skrev:

Jeg har hørt noe om at man kan legge det i fryseren, men er faktisk usikker nå om det var for å få det til å loe mindre. Men kan hende det er det :) usikker. 

Takk for tips! :)

Det er svære ulldotter som løsner fra sokkene, og jeg håper på enda flere tips

Anonymkode: 41f8e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper sokker i enten syntet eller natur. Blandingsklær loer: det er ikke noe en får gjort så mye med. Om du absolutt vil ha blandingssokker: kjøp tynne sokker i det mest tettvevde materialet du kan finne. Loingen skyldes at syntet og ull ikke binder seg til hverandre og oppå toppen av det hele slites i to ulike tempo.

 

Dette er det samme kjente fenomenet som gjør at en genser i 100% polyester holder seg i årevis, en genser i 100% bomull holder seg i årevis, men en genser med 90% bomull og 10% polyester kun kan forventes å være fin frem til første vask. Etter det må du plukke nupper.

Anonymkode: 1da1f...1e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper sokker i enten syntet eller natur. Blandingsklær loer: det er ikke noe en får gjort så mye med. Om du absolutt vil ha blandingssokker: kjøp tynne sokker i det mest tettvevde materialet du kan finne. Loingen skyldes at syntet og ull ikke binder seg til hverandre og oppå toppen av det hele slites i to ulike tempo.

 

Dette er det samme kjente fenomenet som gjør at en genser i 100% polyester holder seg i årevis, en genser i 100% bomull holder seg i årevis, men en genser med 90% bomull og 10% polyester kun kan forventes å være fin frem til første vask. Etter det må du plukke nupper.

Anonymkode: 1da1f...1e7

Tusen takk for dine gode råd! :)

Jeg skal prøve å bruke vaskepose slik at jeg ikke ordner fortettinger i vaskemaskin og avløp når jeg vasker de sokkene som loer, og for fremtiden gjøre slik som du råder til; ikke kjøpe tøy i blandingsmaterialer :)

 

Anonymkode: 41f8e...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...