Gå til innhold

Blir man voldelig av å lese bøker?


Gjest Franke Ann

Anbefalte innlegg

Gjest Franke Ann

Her om dagen bestemte jeg meg for å prøve å lese en sånn bøk, siden det er noe de fleste vennene mine ser ut til å være opptatt av, og bruker mye av fritiden sin på. Selv har jeg alltid sett på det som bortkastet tid, og mener det er mye bedre å leve sitt eget liv, enn å leve det igjennom noe som står skrevet på et stykke papir. Men man skal jo ikke dømme noe før man har prøvd det selv. Dessuten er jeg nyskilt, og har mye fritid, så jeg tok meg en tur til biblioteket, og plukket med meg en. "Intet Nytt Fra Vestfronten" tror jeg den het.

Jeg må si jeg er sjokkert over all volden! Bare skyting, bombing, slossing og elendighet. Klarte ikke å komme lenger enn halvveis før jeg rett og slett begynte å bli dårlig - ja, rent deprimert. Er det virkelig dette folk bruker fritiden sin på? Ikke var det noen advarsel på bøken, og heller ingen merking av aldersgrense. Jeg leverte den tilbake til til biblioteket tidligere i dag - lettere irritert, om jeg skal være ærlig - men bestemte meg allikevel for å gi bøker en ny sjanse. 

Tok med meg en bøk som het "Harry Potter og De Vises Stein", og den sitter jeg med her nå. Dette skal visstnok være en barnebøk(!), men jaggu er den ikke verre enn den forrige. Barnemishandling, mobbing, vold igjen, bare sorg og elendighet fra A til i hvert fall F (som var ca. så langt jeg kom før jeg måtte legge fra meg denne også).

Jeg kan ikke fatte og begripe at det er lov å selge og låne ut sånne bøker, spesielt ikke til barn. Voksne mennesker får nå heller kaste bort livene sine på voldelige bøker om det er det de vil, men jeg tror allikevel ikke det er sunt. Og det å selge bøker og låne dem ut til småbarn er i hvert fall ikke riktig! Begynner å skjønne nå hvordan det kan ha seg at f.eks. organisasjoner som IS eksisterer. Det er bøkene som gjør det, folk blir helt hjernevasket av dem.

Hva mener dere? Blir man voldelig av å lese bøker? Og lar dere barna deres lese bøker? Leser dere bøker selv?

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv Bibelen eller Koranen, bøker fylt av vold og faenskap, og det er faktisk ganske mange som har blitt voldelige etter å ha lest dem litt for mange ganger.

Når det er sagt så finnes det bøker som har motsatt effekt også, som gjør folk smartere. Og så finnes det også smarte folk som klarer å bearbeide stoffet de leser på en god måte. For å gjøre dette så vil jeg faktisk anbefale å lese som barn, og ikke starte først når man er førti og nyskilt. Jeg tror leseerfaring hadde gitt deg litt mer å rutte med i den mentale verktøykassa sånn at du hadde taklet Harry Potter. 

For å følge en normal progresjon, så anbefaler jeg at du i stedet for å gå rett på "Intet nytt fra Vestfronten" starter med Tassen-bøkene ("Hvor er Tassen?" er bra), før du går over til Petter Kanin og Den Lille Prinsen, så kjører du litt Astrid Lindgren-klassikere og kjenner på om du muligens takler Roald Dahl. På denne måten vil du bygge deg opp til hypervoldelige bøker som Harry Potter.

 

Det slår meg når jeg skriver dette at kanskje du har rett, at jeg bare er følelsesmessig avstumpet etter å ha lest for mye i mitt liv og at det bare er et spørsmål om tid før jeg utøver den volden jeg er likegyldig til.. Hm.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Prøv Bibelen eller Koranen, bøker fylt av vold og faenskap, og det er faktisk ganske mange som har blitt voldelige etter å ha lest dem litt for mange ganger.

Når det er sagt så finnes det bøker som har motsatt effekt også, som gjør folk smartere. Og så finnes det også smarte folk som klarer å bearbeide stoffet de leser på en god måte. For å gjøre dette så vil jeg faktisk anbefale å lese som barn, og ikke starte først når man er førti og nyskilt. Jeg tror leseerfaring hadde gitt deg litt mer å rutte med i den mentale verktøykassa sånn at du hadde taklet Harry Potter. 

For å følge en normal progresjon, så anbefaler jeg at du i stedet for å gå rett på "Intet nytt fra Vestfronten" starter med Tassen-bøkene ("Hvor er Tassen?" er bra), før du går over til Petter Kanin og Den Lille Prinsen, så kjører du litt Astrid Lindgren-klassikere og kjenner på om du muligens takler Roald Dahl. På denne måten vil du bygge deg opp til hypervoldelige bøker som Harry Potter.

 

Det slår meg når jeg skriver dette at kanskje du har rett, at jeg bare er følelsesmessig avstumpet etter å ha lest for mye i mitt liv og at det bare er et spørsmål om tid før jeg utøver den volden jeg er likegyldig til.. Hm.

Konge :pls:

Bøker, akkurat som film og PC-spill påvirker mennesker som mangler en solid forankring i virkeligheten, og ikke evner å sette dette i sammenheng.

Det ironiske er vel at ved å lese mange bøker gjennom livet oppnår man større evne til refleksjon og nettopp se sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Nei man blir ikke voldelig av å lese bøker. Akkurat som man blir ikke voldelig av film\serier eller dataspil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg blir så irritert av å lese en bok at jeg slenger boka hardt ned i sofaen. Hardt ned i sofaen altså! Jeg bør nok skaffe hjelp for å tøyle min intense trang til vold etter å ha utsatt meg selv for lesing. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens.

Franke Ann er ironisk, og Cuntzilla kontraironisk.... Utrolig morsomme innlegg av begge to uansett :fnise:

 

Anonymkode: 857df...444

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Franke Ann
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd en annen bøk? 

Anonymkode: 610d6...82f

Tok rådet til Cuntzilla, og plukket opp en Tassen-bøk. "Hvor er Tassen" hadde de ikke inne, men de hadde en som het "Tassen På Eventyr". Tok faktisk veldig kort tid å lese, så jeg er allerede ferdig med den. Og ja, den er mye bedre enn de to forrige bøkene, mer uskyldig og ufarlig, mindre vold og med en oppløftende moral som fremmer gode verdier. I det minste er den ikke farlig. Men den er også sinnsykt kjedelig og banal, så jeg skjønner fortsatt ikke vitsen. Kastet bare bort to timer av mitt liv, slik jeg ser det.

 

20 timer siden, Cuntzilla skrev:

Prøv Bibelen eller Koranen, bøker fylt av vold og faenskap, og det er faktisk ganske mange som har blitt voldelige etter å ha lest dem litt for mange ganger.

Når det er sagt så finnes det bøker som har motsatt effekt også, som gjør folk smartere. Og så finnes det også smarte folk som klarer å bearbeide stoffet de leser på en god måte. For å gjøre dette så vil jeg faktisk anbefale å lese som barn, og ikke starte først når man er førti og nyskilt. Jeg tror leseerfaring hadde gitt deg litt mer å rutte med i den mentale verktøykassa sånn at du hadde taklet Harry Potter. 

For å følge en normal progresjon, så anbefaler jeg at du i stedet for å gå rett på "Intet nytt fra Vestfronten" starter med Tassen-bøkene ("Hvor er Tassen?" er bra), før du går over til Petter Kanin og Den Lille Prinsen, så kjører du litt Astrid Lindgren-klassikere og kjenner på om du muligens takler Roald Dahl. På denne måten vil du bygge deg opp til hypervoldelige bøker som Harry Potter.

 

Det slår meg når jeg skriver dette at kanskje du har rett, at jeg bare er følelsesmessig avstumpet etter å ha lest for mye i mitt liv og at det bare er et spørsmål om tid før jeg utøver den volden jeg er likegyldig til.. Hm.

Takk for vennligsinnede tips angående bøker. Og Tassen var som sagt ikke den verste. Men jeg er uenig med deg om moralen i det jeg har uthevet her. Du ser ut til å mene det bør være et mål å kunne la seg påvirke av mer og mer voldelige bøker, mer og mer elendighet, har jeg forstått deg rett? Jeg mener i så fall det motsatte. Men jeg respekterer så klart din mening, så dette er ikke ment som kritikk. Forresten hyggelig å se at du er åpen for mine synspunkter :) Så jeg skal være åpen for dine også, og sjekke ut neste bøk på listen din om ikke så alt for lenge.

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...