Gå til innhold

Fluer i synsfeltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste månedene har jeg fått flere og flere av disse "floaters", og det plager meg skikkelig. Optikeren min (går på kontroll pga linsebruk) undersøkte meg, og sa at han så ingenting galt med øynene mine, at dette var et normalfenomen jeg bare måtte leve med. Syns det er deprimerende med tanke på at jeg bare er 25 at jeg skal ha dette resten av livet. Kan ikke se på himmelen eller snøen eller dataen eller lyse flater uten at synsfeltet er dekket av flyvende svarte prikker og skygger.

Noen andre som har dette, og som har blitt kvitt det? Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre med dette?

Anonymkode: adecf...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med fastlegen din alt i morgen og be om hastetime og henvisning til øyelege. Merkelig at ikke optikeren har henvist deg for lenge siden. 

Anonymkode: 2b1d9...b77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unormalt, jeg har det også slik. Det et visstnok mer normalt for nærsynte, og jo mer nærsynt, jo mer floaters. 

Det er visstnok noe geleaktig væske i øyet som klumper seg, og har det først skjedd, blir man ikke kvitt det. 

Man lærer seg å leve med det. Det kan være irriterende til tider, men når man blir vant til det, legger man mindre merke til det. Det er litt som nesen din: den er hele tiden i veien for deler av synsfeltet ditt, men du er så vant til det at du ikke egentlig legger merke til den. 

Får du veldig mye floaters veldig plutselig, ville jeg kontaktet øyelege.

Anonymkode: 15669...bc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives; din optiker burde henvist deg til lege. I noen tilfeller kan det skyldes at en hinne i øyeeplet er i ferd m å løsne. Da er det gjerne slik at pasienten også ha "sett" noen små "lysglimt" også. Det kan enkelt sjekkes av en øyelege. Hinnen kan "syes på"/festes med laser om det oppdages i tide. Kan hende floaterne kan skyldes andre ting også, uten at det behandles. Min erfaring er st floaterne forsvinner litt etter at de oppstår (kan det være de "synker ned" i øyeeplet eller legger seg på siden så det ikke er så forstyrrende..?!)

Anonymkode: 558da...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være blødninger på netthinnen. Kom deg til lege

Anonymkode: 7f034...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte prikker og skygger? Litt vanskelig å vite nøyaktig hav du mener. Jeg har sånn visuell snø, dvs at det er et lag av "tvsnø" over hele synsfeltet mitt. Så når jeg ser på for eks en hvit vegg, så er den dekket av svart-aktige skygger. Floaters dukker opp innimellom, det samme gjør hvite prikker.

Dersom det er det det er, så er der per idag ingen kur. Men kunnskap innen hjerne, syn og øye vokser og jeg ser ikke bort ifra at det kan kureres en dag.

Er lurt å få avklart med en øyelege, kanskje, i tilfelle det er noe annet som andre skriver. I mitt tilfelle har jeg hatt det så lenge jeg kan huske. Jeg er vant til det, men det er litt slitsomt når jeg skal lese og teksten er tåkete

Mitt synsfelt ser mer sånn ut:

jruddy_visualsnow_small_490_en.jpg

Anonymkode: 38ee2...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg regner med at optikeren så at netthinnen var på plass og ikke hadde blødninger, og om han var i tvil så hadde han vel henvist meg? Syns det høres litt dramatisk ut med en hastetime, men kommer nok til å bestille en time for å sjekke.

Har lest litt om dette, og det virker som om hjernen har en evne til å filtrere flyterne ut etter en stund. Så satser på at det er tilfellet.

Anonymkode: adecf...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...