Gå til innhold

Kan man søke om å få familierom på sykehuset etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 uker gravid og begynner smått å kjenne litt på det at hun faktisk skal komme ganske snart, og merker at jeg er ganske nervøs.

Jeg har egentlig aldri hatt noe særlig med babyer å gjøre og er redd for å få panikk om ikke bf får være med oss på sykehuset etter hun er født. Vi bor i en ganske liten kommune og sykehuset er ikke så veldig stort (arendal) og terminen er i april. 

Er det noen som vet om hvordan de bestemmer om hvem som får familierom og hvem som ikke får? Har hørt om flere som både har fått og ikke fått, og jeg gruer meg faktisk mer til å kanskje måtte være der alene (Ja, for meg som førstegangs så virker det helt latterlig skremmende) for jeg aner ikke hva man gjør med den lille. Jeg merker at jeg virkelig trenger at han er der med meg...Selv om mye av det sikkert går av seg selv og bitene faller på plass så fort hun er født så syntes jeg ikke noe om å gå rundt å være ekstra nervøs for at han skal bli sendt hjem på kvelden..

Så noen som vet? 

Anonymkode: a269d...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På "mitt" sykehus er det kun familierom, så der velger man helt selv om far skal være der. Dette er et forholdsvis lite sykehus utenfor de største byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på kapasitet. Jeg tror ikke sykehuset kan love deg familierom. 

Du får jo hjelp og veiledning av jordmødrene på barsel :) jeg syntes ikke det gjorde så mye at mannen min ble sendt hjem om kvelden, han kom så snart han kunne neste dag. Det går nok veldig fint, familierom eller ei :)

Anonymkode: 3f16a...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Veninnen min fødte på tromsø universitetssykehus. Mannen hennes måtte losjeres på eget hotell. Hun var fra seg men hjemme etter to dager, så det gikk fint. Hun skrøyt av pleierne og sov stort sett siden baby sov mye.

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få familierom dersom:

- Det er få fødende og plass til dere

- du har spesielle behov (f.eks sterk psykisk sykdom som gjør at du MÅ ha partneren din der)

 

Anonymkode: 2d555...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme tankene :) Håper på en komplikasjonsfri fødsel så pappan kan være med oss om natten. Føder på ullevål og der har de et hotell hvor pappan også får overnatte.

Men vil bare si at tanken på å være alene med henne er mye mindre skremmende nå i uke 36 enn det var i uke 30. Det er mye liv i magen og det gjør at jeg føler vi blir kjent på en måte, hehe.. Har også kjøpt endel klær til henne, vasket og stelt i stand og det har også hjulpet mye synes jeg. Så i tilfelle det oppstår komplikasjoner og vi ikke kan være på hotellet og pappan blir sendt hjem, så er jeg ikke så stressa rundt det som jeg var før. Lykke til og kos deg med resten av graviditeten og den lille når hun kommer :)

 

Anonymkode: f101d...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet kjører Arendal samme opplegg som Kristiansand. Der er det sånn at så lenge det er plass på avdelingen er mannen hjertelig velkommen til å bli (og oppfordres til det) - men må betale rundt 300 kr døgnet. Er det fullt blir man liggende på dobbeltrom, og da er det ikke mulig dessverre. Så det er vanskelig å forutsi på forhånd! Men det går jo an å ta dette opp på innskrivingssamtalen, kanskje du vil prioriteres for enerom da? Jeg tenker jo at det er endel som ikke vil ha mannen der også, for eksempel ved andregangsfødsler hvor mannen skal hjem til eldstebarnet. 

Anonymkode: 635a2...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed under fødselen at vi fikk familierom, men jeg mistet så mye blod at det ble barsel likevel.

hvis du er veldig usikker så kan det være best å være på barsel, man får ikke noe særlig hjelp og veiledning på familierom, hvis man eks. Skulle slite med ammingen.

Anonymkode: 5b312...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte ble de som hadde lang kjørevei prioritert ift familierom. Vi fikk, siden vi har 20 mil en vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med sykehuset:) her fikk mannen bli 3 døgn fordi det var lite folk (januar) og lite sykehus, og jeg var førstegangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ulik praksis fra sykehus til sykehus. Her vi bor får man familierom dersom det er plass og de nybakte foreldrene har behov og ønske om det. Opprinnelig var det max 3 dager, men det har de gått bort fra... Vi fikk iallefall bo der I 5 døgn... ☺ var ikke plass første natten, men da sov mannen på en madrass på dobbeltrommet jeg hadde. 

Pga for-tidlig fødsel og komplikasjoner hos meg var det godt å være to da vi lå på sykehuset.

Anonymkode: 5e6e3...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe større "behov" og ble lovet prioritering foran andre til barselhotell i samtaler med fødeavdelingen, men det ble relativt glatt oversett når jeg kom på barsel selv om det var presisert i fødebrev og merknad fra legene.

Så min erfaring er at dersom man ikke har helt særskilt behov og får et helt spesielt opplegg på forhånd ved fødsel(som eksempelvis føde B eller andre løsninger) så blir man ikke prioritert, særskilt ikke om man har helt normalt bekymringer som alle andre foreldre jo også har.

Ved kapasitet ser de nok an formen til mor ifht hvem som trenger mest oppfølging av personale og ikke.

Jeg trodde hotell var best for meg, og det var riktig ifht mer ro og tid med far - men, jeg hadde ammeproblemer og var fullstendig overlatt til meg selv der. Barsel ville hjulpet meg mer med den manglende fysiske formen - så dette ville jeg ikke tatt på forskudd om jeg var deg.

Det kommer an på behovet ditt, og noen ganger trenger man være på barsel pga dårlig form.

 

 

Anonymkode: d2cc0...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...