Gå til innhold

Advarer mot personlighetstester. Her selger de informasjonen din videre til andre selskaper og du sitter igjen med sjekket i postkassa. Dette er jo en helt genial måte å lure fra folk personlig informasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leste nylig om at personlighetstester på nett, blir brukt til å samle informasjon om hver enkelt, og deretter brukt til bl.a. reklame rettet mot vedkommende som har utført testen

 

Her er i forbindelse med en slik test:

"Her selger de informasjonen din videre til andre selskaper og du sitter igjen med sjekket i postkassa. Dette er jo en helt genial måte å lure fra folk personlig informasjon. Det skal de ha."

http://www.datahjelperne.no/personlighetstester-pa-facebook-er-de-sa-uskyldige-som-alle-skal-ha-det-til/

"Advarer mot personlighetstester: – Facebook er langt farligere enn før

Store selskaper utnytter folks naivitet, sier han.

Heimholt har gjennomgått flere av personlighetstestenes vilkår, og sier at de aller fleste inneholder avtalepunkter som gjør at man binder seg.

– Dette er selskaper som holder informasjon lagret på servere i utlandet, og det er folks naivitet som gjør at de får tak i denne informasjonen, sier han.

Gjennomgang

Når man godtar vilkårene, som de aller fleste ikke leser gjennom, får selskapene tilgang til mye av informasjonen du har lagret på Facebook. I tillegg får de informasjon om vennelistene dine. Dermed kan de grave enda dypere i nettsamfunnet.

– Man bør absolutt styre unna slike personlighetstester. Informasjonen samles inn, og selges videre. Enkelte oppgir til og med dette i vilkårene sine.

Heimholt har også skrevet en artikkel om emnet på Datahjelperne.no. Etter en fyldig gjennomgang konkluderer han med at man må styre unna, og ikke la seg lokke.

– Vær kritisk til alt slikt. Det kan være farlig, sier han"

http://www.ba.no/nyheter/advarer-mot-personlighetstester-facebook-er-langt-farligere-enn-for/s/5-8-118136

 

Har du vært med på slike tester? Kommer du til å gjøre det igjen?

Anonymkode: 14612...0ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, førstedamen skrev:

Å hva er det du mener er så farlig for enkelte bruker at de selger av info???

Det er ikke jeg som sier at det er farlig. Jeg vet ikke nok om dette til å kunne uttale meg.

Anonymkode: 14612...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva om man bevisst legger inn gale svar, og svarer usant på samtlige spørsmål i slike undersøkelser?

Anonymkode: e9f70...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hva om man bevisst legger inn gale svar, og svarer usant på samtlige spørsmål i slike undersøkelser?

Anonymkode: e9f70...d7e

Er ikke selve spørsmålene som trenger å være "farlig". De får gjennom din tillatelse tilgang til samme personlig informasjon som facebook sitter med. Herunder fullt navn, mulig adresse, e-post og bilder. Dem kan gjennom dette bruke all denne informasjonen enten til personrettet reklame eller med deg som reklame. 

Har vært borti tilfeller tidligere hvor bilder av kjente har blitt brukt i reklame for "sjekkeapper". Når man da tar kontakt henviser dem til retningslinjene du har godtatt. I dette spesifikke tilfellet var det snakk om en spørreundersøkelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 timer siden, Bolthorn skrev:

Er ikke selve spørsmålene som trenger å være "farlig". De får gjennom din tillatelse tilgang til samme personlig informasjon som facebook sitter med. Herunder fullt navn, mulig adresse, e-post og bilder. Dem kan gjennom dette bruke all denne informasjonen enten til personrettet reklame eller med deg som reklame. 

Har vært borti tilfeller tidligere hvor bilder av kjente har blitt brukt i reklame for "sjekkeapper". Når man da tar kontakt henviser dem til retningslinjene du har godtatt. I dette spesifikke tilfellet var det snakk om en spørreundersøkelse. 

Ja og det bruker de for å sende spesiallaget reklame til deg personlig via din ip adresse eller mail eller telefon.... Har ingenting å si for folk flest... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, førstedamen skrev:

Ja og det bruker de for å sende spesiallaget reklame til deg personlig via din ip adresse eller mail eller telefon.... Har ingenting å si for folk flest... 

Og eventuelt bruke deg i reklamen. Hvor tror du disse microsoft svindelerne og andre svindlere får telefonnummeret til folk? E-posten deres? 

Har ingenting å si? Selvfølgelig har det noe å si, vil ikke at personinformasjon skal selges videre til hvem som helst. Dette er informasjon som kan misbrukes. 

Og på en annen kant, dem kan ikke lage reklame til deg personlig via ip adresse. Det du har vært borti her går via informasjons kapsler (cookies).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
2 minutter siden, Bolthorn skrev:

Og eventuelt bruke deg i reklamen. Hvor tror du disse microsoft svindelerne og andre svindlere får telefonnummeret til folk? E-posten deres? 

Har ingenting å si? Selvfølgelig har det noe å si, vil ikke at personinformasjon skal selges videre til hvem som helst. Dette er informasjon som kan misbrukes. 

Og på en annen kant, dem kan ikke lage reklame til deg personlig via ip adresse. Det du har vært borti her går via informasjons kapsler (cookies).

Stemmer det. Men informasjon av deg kan jo kjøpes uansett. Naboen i mitt forrige borettslag ble arrestert for å ha solgt bilder av folks bankkort. Venners og naboers bankkort, så det er jo like farlig. Vi kan ikke passe oss for alt er det jeg mener. Men vi kan være flinkere med hvordan vi bruker passord f.eks. Og hvor vi oppholder oss på nettet er også viktig, men ellers kommer du jo ikke unna dette uansett. Alle som bruker pc på den måten (som de fleste) er jo utsatt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, førstedamen skrev:

Stemmer det. Men informasjon av deg kan jo kjøpes uansett. Naboen i mitt forrige borettslag ble arrestert for å ha solgt bilder av folks bankkort. Venners og naboers bankkort, så det er jo like farlig. Vi kan ikke passe oss for alt er det jeg mener. Men vi kan være flinkere med hvordan vi bruker passord f.eks. Og hvor vi oppholder oss på nettet er også viktig, men ellers kommer du jo ikke unna dette uansett. Alle som bruker pc på den måten (som de fleste) er jo utsatt uansett.

Det er like farlig, men ikke like omfattende og systematisk og "lovlig" og altomfattende som informasjonssankingen i sosiale medier.

Anonymkode: 10952...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, førstedamen skrev:

Stemmer det. Men informasjon av deg kan jo kjøpes uansett. Naboen i mitt forrige borettslag ble arrestert for å ha solgt bilder av folks bankkort. Venners og naboers bankkort, så det er jo like farlig. Vi kan ikke passe oss for alt er det jeg mener. Men vi kan være flinkere med hvordan vi bruker passord f.eks. Og hvor vi oppholder oss på nettet er også viktig, men ellers kommer du jo ikke unna dette uansett. Alle som bruker pc på den måten (som de fleste) er jo utsatt uansett.

Trenger ikke være sånn vet du. Finnes utvidelser til nettleseren som forhindrer denne informasjonen å lekke ut med mindre du selvfølgelig gir fra deg informasjonen i en spørreundersøkelse eller godtar latterlige vilkår i konkurranser og lignende.

(Deriblant konkurranser som "Vinne en IPAD" skriv inn mobilnummer og godta å bli ringt natt og dag fra våre 250 sponsorer fra inn å utland.)

Informasjonen finnes ikke før du gir den ifra deg og om du ikke gir den ifra deg kan den ikke selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg visst lenge. Det er velkjent hvis man bare følger med litt og ikke ukritisk kaster seg over alt man ser på Facebook.

Jeg har aldri tatt en eneste av disse personlighetstestene eller spørreundersøkelsene som f.eks. skal vise deg "hvor gammel du ser ut", "hvem som er din beste venn", og alt det tullet der på Facebook. Ikke en eneste en har jeg tatt.

Ser derimot at enkelte gjengangere på vennelista mi går på alt av loddtrekninger og "gratis"-gaver og tester på alt mulig på FB. Helt utrolig at de gidder, og at det ikke demrer for de etterhvert at det bare misbruker informasjonen deres? Jeg har prøvd å si fra et par ganger til en dame jeg har på vennelista mi som er den verste til å gå på alt sånt, men det når ikke gjennom. Hun går på alt likevel, ser det ut til. Fikk litt håp for henne da hun en dag forkynte i statusen sin at hun skulle slutte å melde seg på alle sånne utlodninger for gratis-ting. Det gikk noen dager... så var hun i gang igjen. Det varte altså ikke lenge, og nå holder hun på som før.

Verden vil bedras, er det noe som heter. Og det tror jeg på. I dag leste jeg en artikkel på Din Side.no om hvem av oss i befolkningen det er som blir mest lurt av svindel-emailer og phishing-svindlere og slikt. Det var menn mellom 55-64, de ble mer enn dobbelt så ofte lurt som resten av oss! Grafen gikk rett i været i den aldersgruppen. Jeg tror nok den aldersgruppen også har lettest for å gå på svindelforsøk på Facebook (f.eks. meldinger fra lekre, fremmede unge damer som bedyrer deg sin evige kjærlighet fra første stund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
28 minutter siden, Bolthorn skrev:

Trenger ikke være sånn vet du. Finnes utvidelser til nettleseren som forhindrer denne informasjonen å lekke ut med mindre du selvfølgelig gir fra deg informasjonen i en spørreundersøkelse eller godtar latterlige vilkår i konkurranser og lignende.

(Deriblant konkurranser som "Vinne en IPAD" skriv inn mobilnummer og godta å bli ringt natt og dag fra våre 250 sponsorer fra inn å utland.)

Informasjonen finnes ikke før du gir den ifra deg og om du ikke gir den ifra deg kan den ikke selges.

Derfor deltar jeg ikke i slikt og bruker til og med thor nettet hvis jeg skal holde meg helt usporbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, førstedamen skrev:

Derfor deltar jeg ikke i slikt og bruker til og med thor nettet hvis jeg skal holde meg helt usporbar.

Hva er det, og hvordan får man det?

Anonymkode: 14612...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det, og hvordan får man det?

Anonymkode: 14612...0ee

du laster det bare ned thor browser. Det er nettet alle kriminelle bruker, og blandt annet anonymous mener jeg. 

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, førstedamen skrev:

du laster det bare ned thor browser.

Tusen takk!

Anonymkode: 14612...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner informasjon om hvem dem selger til og hva informasjonen blir brukt til, utenom å designe reklame til deg.

Anonymkode: c7876...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

folk er like naiv på facebook som de er for å ta inn muslimer til norge.

Anonymkode: 31460...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/02/2016 at 20.31, AnonymBruker skrev:

Jeg savner informasjon om hvem dem selger til og hva informasjonen blir brukt til, utenom å designe reklame til deg.

Anonymkode: c7876...91c

Dem selger til hverandre, er ett stort marked innad dette og har bare vokst og vokst siden 2004.

Vel i første omgang blir den brukt til å designe reklame, og i noen tilfeller blir du brukt SOM reklame i form av bilder/falske sitater.

Det som er skummelt med dette er at disse tredjepartene som innhenter informasjon ikke har noen form for regulering per idag, dem står med frie tøyler og bruker informasjonen slik det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...