Gå til innhold

Brev fra Skattekontoret - på engelsk (!). Er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk, født og oppvokst i Norge. Det samme er mine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv. osv. i mange, mange generasjoner. Jeg bor i Norge.

Forleden mottok jeg et langt brev fra Skattekontoret i Oslo. Brevet omhandlet at jeg skylder skatt for noen år tilbake. Greit nok det. 

Men hele brevet er skrevet på engelsk (!). Etter det jeg kan se, er det på helt perfekt engelsk. 3 siders brev. 

Jeg synes det er merkelig at et offentlig kontor i Norge sender ut brev til norske statsborgere på engelsk. Og lurer vel også på om det er i tråd med loven? Jeg mener å ha lest at offentlig korrespondanse skal være på enten bokmål eller nynorsk. Eller er det en ny greie her som jeg ikke har fått med meg? 

Heldigvis behersker jeg engelsk ganske bra. Men lurer på hva som hadde skjedd hadde tilsvarende blitt sendt til folk som ikke er god i engelsk? 

 

Anonymkode: 2c739...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den hadde jeg vært veldig skeptisk til.

Hadde kontaktet skattekontoret så snart det åpner for å verifisere eller avkrefte det brevet!

Anonymkode: 4a93a...1ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du sjekke opp nærmere ved å ringe et eller annet, det kan være forsøk på svindel! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk, født og oppvokst i Norge. Det samme er mine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv. osv. i mange, mange generasjoner. Jeg bor i Norge.

Forleden mottok jeg et langt brev fra Skattekontoret i Oslo. Brevet omhandlet at jeg skylder skatt for noen år tilbake. Greit nok det. 

Men hele brevet er skrevet på engelsk (!). Etter det jeg kan se, er det på helt perfekt engelsk. 3 siders brev. 

Jeg synes det er merkelig at et offentlig kontor i Norge sender ut brev til norske statsborgere på engelsk. Og lurer vel også på om det er i tråd med loven? Jeg mener å ha lest at offentlig korrespondanse skal være på enten bokmål eller nynorsk. Eller er det en ny greie her som jeg ikke har fått med meg? 

Heldigvis behersker jeg engelsk ganske bra. Men lurer på hva som hadde skjedd hadde tilsvarende blitt sendt til folk som ikke er god i engelsk? 

 

Anonymkode: 2c739...424

Forklaringen er nok enkel, du har krysset av for engelsk enten på nettet ellermpå siste selvangivelse.Der kan du velge nynorsk, bokmål eller engelsk. (Forutsatt at brevet kommer fra den avsenderen du hevder.) Du kan regne med at selvangivelsen din og kommer på engelsk, dersom du ikke reagerer og får dette endret. 

Anonymkode: 21052...297

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet virker ekte. Tallene stemmer. Og når jeg googler kontonummeret det skal betales til, er det Skatteetaten. 

Til AB: Jeg kan ikke skjønne hvor jeg kan ha krysset av noen steder at jeg vil ha korrespondanse på engelsk? Ihvertfall ikke på selvangivelsen. Den er levert elektronisk de senere år, uten noen form for avkryssing eller endringer. 

Anonymkode: 2c739...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brevet virker ekte. Tallene stemmer. Og når jeg googler kontonummeret det skal betales til, er det Skatteetaten. 

Til AB: Jeg kan ikke skjønne hvor jeg kan ha krysset av noen steder at jeg vil ha korrespondanse på engelsk? Ihvertfall ikke på selvangivelsen. Den er levert elektronisk de senere år, uten noen form for avkryssing eller endringer. 

Anonymkode: 2c739...424

Det er ikke vanskeligere enn at du har vært borti en knapp uten at du har merket det, og krysset av for at du vil ha korrespondanse på engelsk, og det har 

du nå fått. 

Alt enkelte klarer å lage hodebry av. :klo:

Anonymkode: 21052...297

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brevet virker ekte. Tallene stemmer. Og når jeg googler kontonummeret det skal betales til, er det Skatteetaten. 

Til AB: Jeg kan ikke skjønne hvor jeg kan ha krysset av noen steder at jeg vil ha korrespondanse på engelsk? Ihvertfall ikke på selvangivelsen. Den er levert elektronisk de senere år, uten noen form for avkryssing eller endringer. 

Anonymkode: 2c739...424

Da tar du selvfølgelig kontakt med Skatteetaten så fort de åpner.

Anonymkode: 48b6d...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...