Gå til innhold

Mat og forbruksvarer som er grisebillig for student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student og har knapt med penger å bruke hver måned. Jeg lurer derfor på om dere har tips til alt som er billig, og som man har bruk for?

Jeg så for eksempel en tannkrem fra first prise til ca 5kr i går! 

Det er lignende tilbud jeg vil frem til. Kan gjelde alt fra forbruksvarer, mat osv....

Anonymkode: ce0d0...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rema pleier å selge ganske billige svineknoker, både røkt og salt. For en tredvelapp kan du gjerne få basen til en kjøttsuppe som kan vare i et par-tre dager, avhengig av hvor mye du spiser. Sleng oppi det du liker av grønsaker i gryta (jeg bruker potet, gulrot, kålrabi og purre), og la koke en stund. Du tar kjøttet av knoken etter noen timer, og har det oppi gryta i rimelige størrelser.

Ikke ha i salt før suppa er ferdig, dette blir fort i overkant salt. Skader ikke å ha i litt pepper. 

Kan også fryses ned.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte gjerne grønnsaksbuljong og lapskausblanding på rema (under 10kr pakken). Laget store porsjoner så hadde middag i flere dager. Pytt i panne er heller ikke så dyrt. 

Hvis du trenger renseservietter så er faktisk softstyle (rema, bunnpris) min favoritt! 8kr pakken, og fjerner vannfast mascara!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er dette du er ute etter, men dette har hjulpet meg mye:

Frosne grønnsaker i stedet for ferske. I vinterhalvåret er frosne mer energirike enn de ferske (for da er de ikke ferske...). Det er mye billigere, spesielt hvis du går for butikkens eget merke. Jeg bruker masse frosne grønnsaker til supper og så videre, da får du en veldig billig og sunn middag. 

Forsøk å alltid ha basistørrvarer for hånd (f.eks gjær, mel, og så videre), da har du alltid noe du kan lage hvis det plutselig skorter mer enn vanlig. Det tar litt tid å bake brød, men det er mye billigere enn å kjøpe. Men det tar veldig kort tid å lage pitabrød, lefser og rundstykker, og de kan bli så sunne eller usunne som du har lyst til. Jeg har alltid pitabrød og lefser i fryseren, og da er det fort gjort å lage en god restemiddag. 

Egg, bønner og linser er gode alternative proteinkilder, og mye billigere enn vanlig kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye i havregryn og Husman-knekkebrød her, til henholdsvis 14 og 9 kroner pakken (dobbelpakke med knekkebrød. Billigste proteinene du får er nok tunfisk, jeg kjøper FP sin doble til 8-9 kroner. Jeg har brukt FP-shampoen de siste tre ukene, og er overraskende fornøyd med den så langt. Det meste av FP er nok verdt å i hvert fall teste, tenker jeg!

Ellers, hvis du har litt plass, er det veldig greit å kunne kjøpe en del av gode tilbud på varer du vet du bruker. Jeg har for eksempel ikke kjøpt håndsåpe, tannkoster, tannkrem, munnskyllevann og toalettpapir på fullpris på flere år, men kjøpt i større mengder når det har vært tilbud. Følger med på tilbudsavisene til alle dagligvarebutikkene som er rundt her hver søndag/mandag, og noterer ned hvilke tilbud som er verdt å kjøpe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innvandringsbutikker er bønner, linser, brun ris, krydder og soyasaus mye billigere enn i norske butikker. Det er basis for mange billige og næringsrike måltider.

Grønnsakspriser følger sesong. Nå om vinteren bør det meste av grønnsaksinntaket ditt bestå av gulrøtter, løk og kålrot.

En fryser er din venn. Når grønnsaker er billige kan du kjøpe mye, dele opp i biter, forvelle og fryse. Kjøtt og fisk bør også fryses ned når det er billig.

Noen ganger finner du billig, frossen høne. Kjøp mange og kok dem i en stor gryte. Når de er ferdigkokt plukker du kjøttet av beina og legger i bokser. La kraften kjøles ned, ta av fettet og hell kraften over kjøttet. Hvis det blir kraft til overs kan du ha det i egne bokser. Lukk boksene, merk med innhold og dato, og frys ned. Fettet kan du fryse ned i små porsjoner og bruke til sauser, supper og gryter, men pass på at fettet bør brukes innen en til tre måneder. Boksene med kjøtt og kraft kan holde i opptil et halvt år, og er veldig fin i supper og gryter.

Bruk naturen. Om våren kan du finne strutseving, en spiselig bregne som kan fryses og brukes som grønnsak, helt gratis. På sommeren kan du plukke bær til frysing og sylting, så du får billig pålegg og dessert resten av året. Hvis du ikke har tilgang på hage kan du spørre om å få plukke i en annens hage mot litt bær, for det er mange som ikke har tid til å plukke alle bærene sine. Blåbær og bringebær finner du vilt. Om høsten kan du plukke epler og plommer, som både kan spises med en gang eller syltes. Sopp er også godt å ha, og kan brukes i mange retter.

Alltid ha noe mat i huset, om det så bare er havregryn eller spagetti og ketsjup. Da slipper du å gå i butikken fordi du er sulten og ikke har mat, men kan spise først og planlegge kjøpet. Det er også greit hvis middagsinvitasjonen blir avlyst søndags morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...