Gå til innhold

Human etisk vielse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Vi skal gifte oss i sommer, og har bestemt oss for å ha en human etisk vielse. Men vet ikke helt hvor vi skal gifte oss. Alt er i boks med hun som skal vie oss, vi mangler bare plassen... Vi står jo veldig fritt, men jeg kunne ha tenkt meg et stort lokale der det er plass til venner og familie så de får med seg den store begivenheten:) 

Men spørsmålet er: kan man gifte seg i kapell når man gifter seg gjennom human etisk forbund?

Noen erfaringer?? :laugh:

 

Anonymkode: e947b...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns kanskje det kan virke litt respektløst (om ikke hyklerisk) å gifte seg humanetisk i Guds hus... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være et trosnøytralt lokale, kan ikke velge et kappell som har tilknyttnig til Kirken :) Du må nesten høre meg vigsleren om hvor det er greit å ha det :)

Vi velger også det, skal gifte oss om 1 år, men vi har det på hotellet som vi skal være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEF sier nei til Kapell, humanistene sier noen ganger ja.

Anonymkode: 46fe0...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men synes det virker veldig rart å ha det i et kapell når dere først har valgt å gjøre det igjennom humanetisk forbund. Jeg skal i et humanetisk bryllup i vår, de skal vies på samme plassen som bryllupsfesten skal være :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Belladonna skrev:

Jeg syns kanskje det kan virke litt respektløst (om ikke hyklerisk) å gifte seg humanetisk i Guds hus... 

Hvorfor det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirker er jo historiske bygninger, så ser ikke hvorfor det skulle vært problem å gifte seg der. Kunne vært spennende å gifte seg i en bygning der de tilbedte gamle norrønske guder også. Gjenleve hvordan de hadde de før i tiden når de trodde på guder.

Anonymkode: bbcd2...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ettersom Humanetisk Forbund driver en såkalt svertekampanje av den norske kirke, i tillegg til å stjele julesanger:fnise: 

Jeg er så langt i fra kristen man kan bli, men til og med jeg skjønner at dette hverken er lovlig eller greit på noen måte. 

Da får man velge kristelig bryllup, da. 

Hadde forøvrig hatt større respekt for et slikt forslag dersom det var snakk om borgelig vielse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke dy meg, de fleste vielser om ikke alle i Norge, er humane og etiske. Humanetiske derimot er ikke alle

Anonymkode: 46fe0...b36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 18.21, Belladonna skrev:

Tja, ettersom Humanetisk Forbund driver en såkalt svertekampanje av den norske kirke, i tillegg til å stjele julesanger:fnise: 

Jeg er så langt i fra kristen man kan bli, men til og med jeg skjønner at dette hverken er lovlig eller greit på noen måte. 

Da får man velge kristelig bryllup, da. 

Hadde forøvrig hatt større respekt for et slikt forslag dersom det var snakk om borgelig vielse. 

 

Jævla jesushatere. Skyld på kirken ja!

Anonymkode: b45fb...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jævla jesushatere. Skyld på kirken ja!

Anonymkode: b45fb...31c

Tja, jeg kan vel ikke hate noen jeg ikke har et forhold til på noen som helst måte. Det være seg Jesus, Cæsar eller Erna. 

Hvordan jeg skylder på kirken, er for meg en gåte. Jeg prøver vel heller å verne om dens tradisjoner, ved å påpeke at det ikke ville vært sømmelig å ha et Humanetisk bryllup der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen ikke vil stå i statskirken(regner med at TS ikke er medlem der) hvorfor skal de da gifte seg i ett kapell? 

Bare lurer

Anonymkode: 065fa...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen ikke vil stå i statskirken(regner med at TS ikke er medlem der) hvorfor skal de da gifte seg i ett kapell? 

Bare lurer

Anonymkode: 065fa...912

Dette gjelder nok ikke TS, en mange står i andre kristne samfunn. Og da kan kirken være ganske natulrig. Ikke alle kristne samfunn som har vigselrett heller og da blir DnK naturlig.

Anonymkode: 46fe0...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

– Vi kan vie folk nesten hvor som helst, bortsett fra i religiøse bygninger. Det er også et krav at vielsen skal foregå i verdige former, men man kan jo diskutere hva det betyr, sier Hedalen.

Sakset fra en artikkel på NRK.no

Så ikke noe kapell-vielse gitt. 

Anonymkode: 21f2b...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 18.08, AnonymBruker skrev:

HEF sier nei til Kapell, humanistene sier noen ganger ja.

Anonymkode: 46fe0...b36

Hugh Hefner?

Anonymkode: 8499e...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hugh Hefner?

Anonymkode: 8499e...963

Jepp, null klær og alltid kapell. ALLTID!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 10.2.2016 at 18.11, Testosteron skrev:

Hvorfor det? 

Virkelig? Du ser ikke problemet med å gifte seg humanetisk i et kristent bygg? Har man valgt humanetisk har man valgt bort kirken, sånn er det bare. Man gifter seg jo ikke kristent i moskeen heller.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEF vier ikke i religiøse bygg, og de tolererer ikke religiøse innslag. For vår del ble derfor HEF helt uaktuelt, da min bror ønsket å komme med et bidrag under vielsen med noe religiøst innhold.

Humanistforbundet (HF) er derimot mer liberale, så de kan muligens være åpne for det - men så spørs det jo om dere får lånt kapellet når dere uttrykker at det ikke er en religiøs vielse?

Unitarforbundet er også et veldig godt alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 20.25, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Vi skal gifte oss i sommer, og har bestemt oss for å ha en human etisk vielse. Men vet ikke helt hvor vi skal gifte oss. Alt er i boks med hun som skal vie oss, vi mangler bare plassen... Vi står jo veldig fritt, men jeg kunne ha tenkt meg et stort lokale der det er plass til venner og familie så de får med seg den store begivenheten:) 

Men spørsmålet er: kan man gifte seg i kapell når man gifter seg gjennom human etisk forbund?

Noen erfaringer?? :laugh:

 

Anonymkode: e947b...325

Kom igjen da, det er jo bare å ha vielsen på det stedet hvor festen skal være. Hvorfor vil du ha kapell når du vil ha det humanistisk? Nei, som noen andre nevner, man kan ikke gifte seg i kapell når det er snakk om en humanistisk vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

– Vi kan vie folk nesten hvor som helst, bortsett fra i religiøse bygninger. Det er også et krav at vielsen skal foregå i verdige former, men man kan jo diskutere hva det betyr, sier Hedalen.

Sakset fra en artikkel på NRK.no

Så ikke noe kapell-vielse gitt. 

Anonymkode: 21f2b...8f9

Jeg gleder meg så til flerbrukshuset hjemme er oppe å går. Det er vigslet til bruk som flerbrukskirke, og det er beregnet at det skal være net for alle å vie seg der. HEF lokalt har sagt ja, men veldig usikker på om Hef nasjonalt egentlig går med på det. KOmmunen kommer ikke til å leie ut andre kultur-arear til f.eks konfirmasjon i regi av HEF så skal HEF arrrangere konf i kommunen vil de måtte gjøre det i et vigslet lokale ...

Anonymkode: 46fe0...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...