Gå til innhold

Blir kvinner lettere fornærmet en menn ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kvinner tenker og grunner mer over hva som var ment med det som ble sagt. Og diskuterer det, slik at det kommer mer til uttrykk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Kvinner tenker og grunner mer over hva som var ment med det som ble sagt. Og diskuterer det, slik at det kommer mer til uttrykk. 

Du mener velat de analyserer og overanalyserer for så å diskutere på grunnlag av deres egne overanalyser?

Anonymkode: 899ab...84a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan virke slik.

Anonymkode: e59c1...9f3

Så overbevisende og grundig argumentasjon er vanskelig å motgå :)

Anonymkode: 08b06...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du mener velat de analyserer og overanalyserer for så å diskutere på grunnlag av deres egne overanalyser?

Anonymkode: 899ab...84a

Ja noe sånt. Da blir det tydelig for omverdenen. Hvis en mann går å furter i det stille er det ikke så mange som merker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mener velat de analyserer og overanalyserer for så å diskutere på grunnlag av deres egne overanalyser?

Anonymkode: 899ab...84a

Spot on. Hvem har ikke opplevd at kvinner plutselig eksploderer over noe de har gått og overanalysert i dagesvis, som mannen ikke engang har tenkt på.

Anonymkode: fd54c...c45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vell like gjerne det kan handle om at kvinner har egne grupper som lever av å sutre over enhver bagatell som måtte dukke opp, og at kvinner dermed fremstår mer sutrete, mens sannheten godt kan være at den jevne kvinnen ikke er mer hårsår enn den jevne mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spot on. Hvem har ikke opplevd at kvinner plutselig eksploderer over noe de har gått og overanalysert i dagesvis, som mannen ikke engang har tenkt på.

Anonymkode: fd54c...c45

Menn "har vanskelig for å" (dvs vil ikke) se oppgaver og problemer i hverdagen. Det er derfor ikke merkelig at det på et tidspunkt vil koke over for den det går ut over (som regel en kvinne). Dette er ikke uttrykk for overanalysering, kun en manifestasjon av menns egosentrisitet og manglende evne/vilje til å sense andres liv.

Anonymkode: 02566...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er generelt mer sosiale vesener enn menn. Det ville ikke forundre meg at en bivirkning av dette er å være litt lettere å fornærme. Kvinner føler mer "emosjonelt ansvar" for andre mennesker, dette innebærer å bli fornærmet på andres vegne. Noen kvinner tenker at det å gjøre narr av menneskegrupper eller individer kan være stygt ment eller det kan oppfordre til kjipe holdninger og oppførsel. Eller noen kan bli såret. Derfor vil de kanskje mer prøve å sette en demper på den type oppførsel.

Anonymkode: 29755...730

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er generelt mer sosiale vesener enn menn. Det ville ikke forundre meg at en bivirkning av dette er å være litt lettere å fornærme. Kvinner føler mer "emosjonelt ansvar" for andre mennesker, dette innebærer å bli fornærmet på andres vegne. Noen kvinner tenker at det å gjøre narr av menneskegrupper eller individer kan være stygt ment eller det kan oppfordre til kjipe holdninger og oppførsel. Eller noen kan bli såret. Derfor vil de kanskje mer prøve å sette en demper på den type oppførsel.

Anonymkode: 29755...730

Det du skriver om, er ikke det at kvinner lett blir fornærmet, men at kvinner blir forarget over andres hensynsløse oppførsel, dvs et uttrykk for behov for rettferdighet på andres (evt også på egne) vegne. Dette reflekterer kvinners evne til empati og omsorg. Menn derimot blir sutrete og stakkarslige uten grunn straks noe går dem i mot, straks noe kan svekke deres ego. Menn tar sjelden hensyn til annet enn egne behov, kall dem gjerne parasitter.

Anonymkode: 02566...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg absolutt. Menn er som regel ikke reflekterte nok til å få med seg at de burde bli fornærmet.:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er også at kvinner blir lettere fornærmet enn menn. Hvorfor? Tja, kanskje fordi kvinner oftere har dårlig selvtillit enn menn, og dermed tar seg raskere nær av ting, og blir fornærmet? Og som andre nevner her, så er mange damer ekstremt gode på å overanalysere ting. Fort gjort at en liten kommentar eller handling blir noe som er fornærmende, når det ikke var meningen.

Et generaliserende eksempel: En mann må aldri si at damen ser feit/uflatterende ut i den buksa/kjolen, for da blir hun dødsfornærmet. Vet om flere venninner som har lagd drama ut av slike små kommentarer fra mannen, og kan prate om det i lang tid etterpå.. Men, av en eller annen grunn har jeg aldri opplevd at venninner blir sur på meg hvis jeg forteller dem at de ikke ser så heldig ut i et klesplagg. Er dog sikker på at hvis en mann hadde sagt det samme, kunne det blitt rabalder..

Men, hvis en dame kommer med en lignende kommentar til en mann, så er det helt greit. Viktig at kjæresten kler seg slik damen vil. Har aldri opplevd at en kompis blir fornærmet hvis jeg forteller ham at jeg ikke synes den skjorten/buksen passet ham. Da sier han heller takk, og spør meg gjerne om klestips. :ler:

Anonymkode: cd432...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Castielz skrev:

Det er ikke uten grunn at "meme'en" "triggered" på nettet som regel blir portrettert med en kvinne....
 

Tja. Det er vel kanskje ikke sånn nå lenger, men jeg ble forskjellsbehandlet i tenårene pga at jeg var jente. Jeg gikk på en guttedominert VGS. Når man vokser opp med å bli forskjellbehandlet, eller at folk antar ting om deg som ikke stemmer, så er det lettere å føle kjipe følelser når det dukker opp spøker eller holdninger som går på at din gruppe mennesker er sånn og sånn. Vet ikke om denne forklaringen ble "enkel" å forstå. Å ordlegge meg er ikke min sterkeste side.

Så ja, jeg syns noen type spøker som går på "bekostning" av kvinner kan være kjipe, fordi jeg ble en gang behandlet og sett på som mindre dugendes enn jeg var. Og fordi noen tror på disse spøkene. Når det er sagt, så syns jeg ikke "menn, øl og sex" spøker er særlig underholdende heller. Men menn er ihvertfall synlige når det gjelder vitenskap, samfunn, litteratur osv. Alle vet at menn kan skape fantastiske litterære verker eller finne bevis på gravitasjonsbølger. Det virker ikke som om det er så selvsagt når det gjelder kvinner. Kvinner er litt mer "oi, du er forsker". Det er ikke forventet, det er overraskende.

Når det er sagt, så vil jeg ikke si jeg blir fornærmet. Jeg er veldig god på å lese mennesker, så først og fremst ser jeg på hvorfor personen sier denne spøken. Noen ganger er det snilt ment og det kan være greit. Men uansett intensjon, så bruker jeg ikke si noe eller blande meg inn. Litt fordi jeg mener det meste burde være lov å spøke om, litt fordi jeg er sikker på min egen verdi tross alt.

Anonymkode: 29755...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
39 minutter siden, palamina skrev:

Ja, det tror jeg absolutt. Menn er som regel ikke reflekterte nok til å få med seg at de burde bli fornærmet.:P

Eller kanskje menn ikke oppfører seg som en gjeng 5 åringer som blir fornærmet for vær minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Eller kanskje menn ikke oppfører seg som en gjeng 5 åringer som blir fornærmet for hver minste ting.

Det er jo nettopp slik de fleste menn er, i motsetning til kvinner som jevnt over er reflekterte og voksne mennesker.

Anonymkode: 02566...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp slik de fleste menn er, i motsetning til kvinner som jevnt over er reflekterte og voksne mennesker.

Anonymkode: 02566...01a

De fleste menn og kvinner er voksne og reflekterte mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er nok langt mer selvkritiske og granskende enn menn er. På den positive siden betyr det jo at de oftere kan reflektere over egne feil og mangler og ikke er like blinde for hvordan de fremstår. På den negative siden bruker mange kvinner unødvendig mye energi på sosiale relasjoner og utsagn som ikke trenger ha noen betydning.

Jeg synes ikke det er nødvendig å stemple kvinner eller menn som bedre enn den andre. Vi har ulike egenskaper, som komplimenterer hverandre.

Anonymkode: 61ccd...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er nok langt mer selvkritiske og granskende enn menn er. På den positive siden betyr det jo at de oftere kan reflektere over egne feil og mangler og ikke er like blinde for hvordan de fremstår. På den negative siden bruker mange kvinner unødvendig mye energi på sosiale relasjoner og utsagn som ikke trenger ha noen betydning.

Jeg synes ikke det er nødvendig å stemple kvinner eller menn som bedre enn den andre. Vi har ulike egenskaper, som komplimenterer hverandre.

Anonymkode: 61ccd...b86

Tja, ofte så mangler det jo selvinnsikt så feilene kvinnene finner på seg selv er ikke de samme som alle andre ser.

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner er generelt mer sosiale vesener enn menn. Det ville ikke forundre meg at en bivirkning av dette er å være litt lettere å fornærme. Kvinner føler mer "emosjonelt ansvar" for andre mennesker, dette innebærer å bli fornærmet på andres vegne. Noen kvinner tenker at det å gjøre narr av menneskegrupper eller individer kan være stygt ment eller det kan oppfordre til kjipe holdninger og oppførsel. Eller noen kan bli såret. Derfor vil de kanskje mer prøve å sette en demper på den type oppførsel.

Anonymkode: 29755...730

Tja, mange av de samme som blir lett fornærma for seg selv eller grupper de sympatiserer med har ingen problemer med å være krasse mot eller ignorere krasse kommentarer mot personer/grupper de misliker.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...