Gå til innhold

Bipolare tendenser uten å ha en fastsatt diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har klare bipolare tendenser, men har foreløpig ikke fått en diagnose. Usikker på om jeg får diagnosen eller ikke. Holder på med utredning. Så lenge jeg får rett hjelp spiller det liten rolle om jeg er bipolar eller "bipolar light" og dermed ikke faller under kategorien bipolar. Er det noen her som har bipolare tendenser uten å ha en fastsatt diagnose? Hvordan lever du med det? Får du hjelp til å takle hverdagen?

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i bipolare tendenser da?

Anonymkode: 10bd7...1df

Tenker på hyppige svingninger mellom mørke tanker til det å ha det ganske alright og f.eks synge og danse. Med hyppige svigninger så mener jeg fra time til time. Ustabil rett og slett, uten at jeg vet om man fyller kravene til å få en diagnose.

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time for time er det vel ikke. Trodde det var periodevis enten oppstemt eller deprimert? På mmåneder/uker.

Anonymkode: 8f337...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Time for time er det vel ikke. Trodde det var periodevis enten oppstemt eller deprimert? På mmåneder/uker.

Anonymkode: 8f337...eae

Ja, det er nettopp derfor jeg er usikker på om jeg får en diagnose siden jeg ikke helt fyller "tidskravene"

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du er bipolar med tanke på det du skriver om svingninger i humør så hyppig som fra time til time. Det blir litt som å si at man har en depresjon fordi man er ekstremt langt nede EN dag.

Anonymkode: 56e00...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, der er ikke bare enten eller, jeg har fått diagnose, jeg kunne våkne på morgenen i god form, etter noen timer så var det shopping, kom hjem å var deprimert, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, men jeg har valgt å ikke medisineres for bipolar, stemnings stabiliserende medisiner virker veldig, jeg var stabilt litt nede, ingenting var bra, datteren min kom med tegninger eller noe annet hun hadde laget og var kjempe stolt, å viste fram, mens jeg sto der å lurte på om hun ikke var ferdig snart, fortalte en vits, jeg måtte klistre på et smil og tvinge ut noe som kunne ligne en latter, gubben kom med blomster, jeg ble irritert fordi jeg måtte smile og late som om det betydde noe som helst, som jeg sa til legen, jeg lever for oppturene, uten dem er det ikke liv, gubben rømmer når det blir for mye, jentungen synes det er morsomt, nå har ikke jeg den værste graden, så jeg klarer å styre følelsene noe, og jeg har familie som støtter, og barnevernet som stiller opp, hvis det skulle være at jeg får en langere periode med depresjon, så det er viktig med diagnose pga at en trenger en forklaring, mens medisinene må en bare prøve seg fram med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du er bipolar med tanke på det du skriver om svingninger i humør så hyppig som fra time til time. Det blir litt som å si at man har en depresjon fordi man er ekstremt langt nede EN dag.

Anonymkode: 56e00...17e

Enig, men jeg kjenner på å være langt ned hver eneste dag, uten at det innebærer mesteparten eller hele dager.

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på hyppige svingninger mellom mørke tanker til det å ha det ganske alright og f.eks synge og danse. Med hyppige svigninger så mener jeg fra time til time. Ustabil rett og slett, uten at jeg vet om man fyller kravene til å få en diagnose.

Anonymkode: 3e32c...f9a

Om det er hypoige svingninger fra time til time eller dag til dag, så peker det mer i retning av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eventuelt trekk fra dette (uten nødvendigvis å ha diagnosen). 

Bipolar lidelse svinger mer mellom uker og måneder. 

Anonymkode: bf2ee...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er hypoige svingninger fra time til time eller dag til dag, så peker det mer i retning av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eventuelt trekk fra dette (uten nødvendigvis å ha diagnosen). 

Bipolar lidelse svinger mer mellom uker og måneder. 

Anonymkode: bf2ee...3d8

Ja, enig i dette. Tiden vil vise hvilken diagnose jeg lander på, hvis jeg lander på en diagnose da.

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nær bipolar 2 som det går an å komme, men har ikke diagnosen fordi jeg mangler to av kriteriene. Hos meg går svingningene i perioder på noen uker til noen mndr. Men jeg har fungert veldig bra på medisiner i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Xavana skrev:

Jeg er så nær bipolar 2 som det går an å komme, men har ikke diagnosen fordi jeg mangler to av kriteriene. Hos meg går svingningene i perioder på noen uker til noen mndr. Men jeg har fungert veldig bra på medisiner i mange år.

:) Kan jeg spørre hvilken medisin du går på?

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:) Kan jeg spørre hvilken medisin du går på?

Anonymkode: 3e32c...f9a

Antidepressiv: Paroxetin

Stemningsregulerende: Lamictal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Xavana skrev:

Antidepressiv: Paroxetin

Stemningsregulerende: Lamictal

Ok. Har hørt mye bra om Lamictal :tommel: 

Anonymkode: 3e32c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe som heter rapid cycling innen for Bipolar men hvor hurtige svingninger du kan ha for å få den diagnosen det vet jeg ikke. For både bipolar  1 og 2 må svingningene vare over et visst tidsrom. Så raske svingninger som du refererer til ligner kanskje litt mer på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse men der er det glidende overganger til bipolar

Jeg har en veldig nært innpå livet som lever med bioplar-diagnosen. Vedkommende hadde noen veldig tøffe år til riktig medisinering var på plass. Er nå i full jobb, har vært symptomfri i en god del år, har familie og fremstår som helt normal. Jeg tror ikke at noen som ikke vet om sykdommen ville trodd at h*n hadde en diagnose i det hele tatt. Det går helt fint an å leve med men kan ta litt prøving og feiling mht medikasjon

Anonymkode: 0bf16...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som det står over her at det er noe som heter rapid cycling. Les deg opp på dette. Uansett regner jeg med psykiateren/psykologspesialisten du går til utreder deg skikkelig.

Selv er jeg i bipolarspekteret, men har ikke bipolardiagnose. Jeg svinger ikke lenge nok av gangen. I de senere årene svinger jeg for det meste nedover. Det som var utslagsgivende for meg var riktig medisin. Jeg går på Lamictal. Prøvde først antidepressiva, men de ble jeg dårligere av (også et tegn på at man er bipolar, ikke bare deprimert). Som du forstår, man kan godt få god behandling selv om man ikke har en nøyaktig diagnose.

 

Anonymkode: 38107...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...