Gå til innhold

Det å IKKE gi et barn iPad og tlf, er det ugreit i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
3 timer siden, Sasandra skrev:

Kanskje på offentlige skoler, men har troen på steinerskoler :) har vært i praksis på en steinerskole, og jeg elsket kreativiteten til elevene! Men for all del, jeg er ung og skal jo ikke ha barn enda, og jeg kan godt ha heeelt andre meninger når den tid kommer. 

Jeg å mine søsken har gått steinerskolen hele livet. Når jeg begynte i 3 klasse sa jeg til stemor at det var det beste som noen gang hadde skjedd i livet mitt.. Haha.. Etter det begynte alle søsken på steinerskolen. Det som er artig er alle kommentarer jeg får på at jeg ikke vil klare meg ute i samfunnet, men 3 år vgs allmennfag gikk nå unna med toppkarakterer så skjønner ikke helt hva anti steinere mener jeg skal møte av hindringer. Anbefaler steinerskolen på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest førstedamen
4 timer siden, Darkannie skrev:

Men er det faktisk sånn at Steinerskolen og montessoriskolene har helt teknologifri undervisning? Er det en del av det de tror på som skoler, at det skal være fritt for teknologi? Jeg bare spør, aner faktisk ikke.

Neida det er det ikke. Vi så film som hørte med unervisning som på andre skoler, og de bruker og pc, men dette heller på ungdomsskolen og ikke i baneskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Også skjønner jeg ikke dere som sier nettbrett er MER lærerikt enn pc? Et nettbrett er jo så mye simplere enn pc. Og derfor vil du jo lære mye mer ved å bruke pc enn et enkelt trykk og last ned app på et nettbrett. Og disse spillene det er snakk om finnes ikke bare til nettbrett. Alt som er på nett er jo til pc også.. Men at den er lettere å bruke for en 1,5 år gammel, ja det kan jeg tro på. Men at en 1,5 åring skal ha interesse for ipad, det er jo bare trist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, førstedamen skrev:

Hvorfor? Så foreldrene skal få mer sosialtid med barna da det blir mindre ipad hjemme? Skjønner dette med å henge med i tiden og greier, men man kan jo begynne på barneskolen? Hvorfor er det så positivt og beygnne så tidlig som mulig? Fikk høre i en tråd at jeg ikke burde ha barn grunnet mine "strenge" oppfatninger. Å nå er jeg virkelig usikker her. Er det blitt en så ny tid at små barn skal kunne med slike duppedingser? Jeg er jo bare 24, men hadde ikke telefon før på min 16 års dag. Har alltid lekt ute i skogen uten at foreldrene mine engang visste helt hvor vi befant oss. Ser jo at mine yngre søsken, da spesielt hun minste har hatt en noe mer "innendørs" og mer "overvåket" oppvekst enn meg og mine to andre søsken. Men jeg synes dette bare er trist for hennes del, hun har jo mistet mye slik jeg ser det. Broren min har alltid hatt "spillegalskap" selvom vi bare hadde playstation 1. Så jeg mener min frykt er godt begrunnet, tar jeg helt feil eller folkens?

Vet du med sikkerhet at din søster eller bror mener at hun har hatt en dårligere barndom enn deg?

Det er veldig vanlig å tenke at når jeg var ung da var alt så fint, men slik tenkte de som levde før deg også. For meg så blir det å forby teknologi i huset sitt, litt som å insistere på å kjøre hest og vogn når alle andre kjører biler. Man kan prøve å begrense utviklingen, og man kan prøve å unngå den, men er usikker på hva man får igjen for det.

Jeg er oppvokst med spill. De har gitt meg så utrolig mye læring, sosialt og ikke minst underholdning. Jeg lærte også å begrense meg, så jeg er sånn som kan gå flere måneder før jeg spiller. Jeg er svært bevist på å ikke sitte med mobil når jeg har besøk, og jeg kommer ikke til å introdusere pc osv til mitt barn før det er moden for det. Det har kommet forskning på når man burde introdusere pc osv til barn, nå husker jeg selvfølgelig ikke i hodet alderen, men det kan man sikkert finne ut om man er interessert i det. Man skal selvfølgelig ta spillavhengighet på alvor, men hvis flere foreldre hadde engasjert seg mer i barnet så hadde kanskje ikke det skjedd. Jeg vet om et par kompiser som har blitt spillavhengig og de hadde veldig strenge foreldre som lot de aldri utforsket dette før de ble voksne. Da tok det helt av, men den ordentlig grunnen til at de ble avhengig vet jeg ikke, men man kan ikke alltid beskytte barnet sitt for alt som er vanskelig og vondt. Lær de heller gode vaner.

Anonymkode: 8f601...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du med sikkerhet at din søster eller bror mener at hun har hatt en dårligere barndom enn deg?

Det er veldig vanlig å tenke at når jeg var ung da var alt så fint, men slik tenkte de som levde før deg også. For meg så blir det å forby teknologi i huset sitt, litt som å insistere på å kjøre hest og vogn når alle andre kjører biler. Man kan prøve å begrense utviklingen, og man kan prøve å unngå den, men er usikker på hva man får igjen for det.

Jeg er oppvokst med spill. De har gitt meg så utrolig mye læring, sosialt og ikke minst underholdning. Jeg lærte også å begrense meg, så jeg er sånn som kan gå flere måneder før jeg spiller. Jeg er svært bevist på å ikke sitte med mobil når jeg har besøk, og jeg kommer ikke til å introdusere pc osv til mitt barn før det er moden for det. Det har kommet forskning på når man burde introdusere pc osv til barn, nå husker jeg selvfølgelig ikke i hodet alderen, men det kan man sikkert finne ut om man er interessert i det. Man skal selvfølgelig ta spillavhengighet på alvor, men hvis flere foreldre hadde engasjert seg mer i barnet så hadde kanskje ikke det skjedd. Jeg vet om et par kompiser som har blitt spillavhengig og de hadde veldig strenge foreldre som lot de aldri utforsket dette før de ble voksne. Da tok det helt av, men den ordentlig grunnen til at de ble avhengig vet jeg ikke, men man kan ikke alltid beskytte barnet sitt for alt som er vanskelig og vondt. Lær de heller gode vaner.

Anonymkode: 8f601...f2a

Nei kan selvfølgelig ikke sammenligne min søsters barndom og min, det har du helt rett i. Men broren min har alltid fått lov å spille og det har ikke hjulpet og gi han frihet eller være streng, alt er prøvd ut. Sier ikke at man ikke skal ha pc hjemme eller ikke la barn bruke det i det hele tatt, men i dag er det jo ikke grenser. 

Fetteren min på 4 og hans lillebror på 1 får man jo aldri kontakt med, og jeg synes det er rart. Vi går fra barnehagen og han prater i ett med meg. Men inn døra er vi og han blir helt "ikke tilstedet" og merker ikke engang at jeg sier hadet når jeg går. Dette gjerlder uansett hva som er på tv, trenger ikke være barnetv. Ser også mange barn som klager hele tiden til foreldrene om at de skal spille HVER dag. Og slik er det blitt her i kommunen, har du en hver fredag en time avtale med barnet blir du uglesett. Synes dette virker hypnotisk på barn og ser ikke hvordan det kan være sunt for barn i de dosene det kommer i idag. Jeg finner ingen grobunn for at dette er bra for barn i barnehage, men så er jo ikke jeg egnet til barn ifølge noen på KG. Men enig med dette med gode vaner og slikt, og totalnekt er jeg ikke for uansett, for vet at det går mot sin hensikt. Synes bare det er rart med disse barna, for de skriker og hyler mer enn andre (nå snakker jeg altså fra egen erfaring da!) og kjeder seg hver gang de ikke kan spille eller hver gang de må sitte stille eller vente på noe. Skal man aldri lære å faktisk gjøre ingenting av og til? 

Jeg er vel mest bekymret for hvor mye spill og skjermer det er snakk om ( da i timer og ikke antall enheter). Samt hvor utrolig unge barna skal være når de sitter foran disse hypnotiserende lysende skjermene fullstappet med bl.annet reklamer om hva du skal gjøre, hvordan du skal se ut og hva man burde spise og bruke penger på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Darkannie skrev:

Men er det faktisk sånn at Steinerskolen og montessoriskolene har helt teknologifri undervisning? Er det en del av det de tror på som skoler, at det skal være fritt for teknologi? Jeg bare spør, aner faktisk ikke.

Nei, det kan de ikke, de bryter i så fall loven. De har retningslinjer og offentlige krav de må forholde seg til, som blant annet inneholder IKT-undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, førstedamen skrev:

Også skjønner jeg ikke dere som sier nettbrett er MER lærerikt enn pc? Et nettbrett er jo så mye simplere enn pc. Og derfor vil du jo lære mye mer ved å bruke pc enn et enkelt trykk og last ned app på et nettbrett. Og disse spillene det er snakk om finnes ikke bare til nettbrett. Alt som er på nett er jo til pc også.. Men at den er lettere å bruke for en 1,5 år gammel, ja det kan jeg tro på. Men at en 1,5 åring skal ha interesse for ipad, det er jo bare trist? 

Dette er tull. Man finner på langt nær like mange lærerike programmer på PC som til nettbrett. Utviklerne konsentrerer seg om nettbrett, PC er for lengst begynt å henge etter. Utviklingen går klart i retning av at PC blir avleggs. Skolene også. De investerer heller i smartboards og ipads istedet for å oppgradere de steingale PC-parkene. 

Og det at nettbrettet er mer intuitivt, skal det også telle imot nå? Gi meg styrke! 

En 1,5 åring trenger ikke mye nettbrett tid. Det er jeg enig i. Men å kunne høre på dyrelyder 5 minutter om dagen, det ser jeg ikke problemet med.

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir dere ikke bare amish. Så er jo alt sånn som dere vil ha det? 

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke barn under  6 år bør bruke det i allefall. Og barn over 6 år bør kun få bruke det svært begrenset, f.eks 1 time lørdag og 1 time søndag. 

En mor til en i bhg som bli 3 år i vår lar barnet drive med både tlf og ipad. Min jevnaldrende har aldri fått drive med slikt. Får se filmer på tv, men jeg har fokus på at frisk luft og fysisk aktivitet gir dem 1000 ganger mer tilbake enn spill på nettbrett. Så jeg er ganske imot ipad etc.

Anonymkode: 57814...81c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, førstedamen skrev:

Også skjønner jeg ikke dere som sier nettbrett er MER lærerikt enn pc? Et nettbrett er jo så mye simplere enn pc. Og derfor vil du jo lære mye mer ved å bruke pc enn et enkelt trykk og last ned app på et nettbrett. Og disse spillene det er snakk om finnes ikke bare til nettbrett. Alt som er på nett er jo til pc også.. Men at den er lettere å bruke for en 1,5 år gammel, ja det kan jeg tro på. Men at en 1,5 åring skal ha interesse for ipad, det er jo bare trist? 

Er så enig.

Anonymkode: 57814...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, førstedamen skrev:

Også skjønner jeg ikke dere som sier nettbrett er MER lærerikt enn pc? Et nettbrett er jo så mye simplere enn pc. Og derfor vil du jo lære mye mer ved å bruke pc enn et enkelt trykk og last ned app på et nettbrett. Og disse spillene det er snakk om finnes ikke bare til nettbrett. Alt som er på nett er jo til pc også.. Men at den er lettere å bruke for en 1,5 år gammel, ja det kan jeg tro på. Men at en 1,5 åring skal ha interesse for ipad, det er jo bare trist? 

Det er mange gode apper for undervisning på iPad. Man kan laste ned pedagogiske spill, og det er mange apper tilpasset skole. Man har apper lik powerpoint, lik Word, men mye mer brukervennlig. Og apper der man kan skrive, tegne, legge inn bilder, lyd og lage animasjoner. Det beste syns jeg, er at de tar mindre plass og er raskere enn en laptop. Jeg har fks kunst og håndverk på barneskolen, og da legger jeg bare oppgave og bilder ut på en felles plattform på ipaden, så kan elevene bla seg gjennom den i stedet for å ha en svær laptop på pulten eller masse ark. Lærebøkene vi har i faget kan vi bare gi bort de fleste av, for de sjeldne gangene jeg bruker de bare tar jeg bilde av sidene og legger de ut på ipadene.

og ikke minst tar det 3 sek for en elev å koble seg opp til smartboarden med ipaden sin for å vise en powerpoint . Med laptop tar det jo minst ett minutt. 

Jada, man kan bare sitte med helt hjernedøde ting på ipaden og. Men i skolesammenheng syns jeg det er et veldig godt verktøy. Og det blir bare bedre og bedre. Hvis man har barn som får iPad i skolen kan man jo for eksempel spørre på foreldremøte om disse appene og få litt ideer til hva de kan brukes til hjemme og. Kanskje ungen kan få i oppgave å lage en fin presentasjon fra ferieturen som kan sendes til slekta?

Anonymkode: e435d...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ytret min mening om iPad til noen andre før, men har lyttet til andre prate om det. Dermed har jeg ikke såret noen :)

Jeg mangler ikke sosiale antenner bare fordi jeg er 20, og fatter utmerket godt om jeg tråkker på tær, og er heller ikke plagsom.

I denne tråden virker det som at hvis barna ikke får bruke telefon eller iPad hver dag så blir de dumme. Det er da absolutt ikke riktig. Barn trenger ikke lære å bruke PC eller iPad fra de er 3 år gamle. Evt vil jeg gjerne se pålitelig forskning som viser at barn i så ung alder som bruker mye elektronikk utvikler seg mer enn barn som lærer det i senere alder. Jeg vokste selv ikke opp med iPad, men har ingen problemer med å bruke det, bare at jeg trenger ikke noe sånt. 

Anonymkode: cf3ae...045

Om du ikke har diskutert det noen steder, hvor har du det ifra at det er ugreit å ikke gi ipad ? Fra nettet? Forumer? Facebook?

Anonymkode: 25a1f...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke poenget med ipads. Men mobil er noe alle bør ha i 2016. Det trenger ikke være den dyreste alle fungerer idag.

Anonymkode: 85245...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt til sitt bruk. Barn bør lære å bruke både mobiltelefon, nettbrett og pc, men de trenger ikke få den siste og dyreste utgaven sånn uten videre. Foreldre bør sette reglene og lære barna riktig bruk av dette. Det er jo synd om barna blir digitale analfabeter. Mine tantebarn har fått bruke ipad siden de satt på potte, men de får ikke ubegrenset bruk. De som "ikke skjønner poenget med nettbrett" kan ikke ha særlig erfaring med hverken læringsapper eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tull. Man finner på langt nær like mange lærerike programmer på PC som til nettbrett. Utviklerne konsentrerer seg om nettbrett, PC er for lengst begynt å henge etter. Utviklingen går klart i retning av at PC blir avleggs. Skolene også. De investerer heller i smartboards og ipads istedet for å oppgradere de steingale PC-parkene. 

Og det at nettbrettet er mer intuitivt, skal det også telle imot nå? Gi meg styrke! 

En 1,5 åring trenger ikke mye nettbrett tid. Det er jeg enig i. Men å kunne høre på dyrelyder 5 minutter om dagen, det ser jeg ikke problemet med.

Anonymkode: dc024...5ed

men vet ungen at det er dyrelyder den hører da? Hva med å heller ta ungen med ut for å både se og høre på dyra? 

Dette du sier om IPads og PC er forsåvidt ikke helt riktig enda. Det er veldig viktig å skille mellom de to. IPad Pro er vel foreløpig den eneste ipaden som begynner å nærme seg en PC når det gjelder kraftighet og ytelse, men den kan enda ikke sammenlignes med en computer. Ipad og PC brukes til forskjellige ting og det er en lang vei å gå før datamaskinen blir byttet ut. Utviklerne konsentrerer seg minst like mye om PC, så her bør du sjekke fakta først. Dessuten, spør deg selv dette: Hvor mange nye computere kommer det ut per år? Hvor mange nettbrett kommer ut per år? 

Endret av Belladonna
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir dere ikke bare amish. Så er jo alt sånn som dere vil ha det? 

Anonymkode: dc024...5ed

Det er jo litt feil å trekke religion inn i dette...

Endret av Belladonna
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trenger et barn mobilitelefon når de begynner å bli selvstendige og gå ute alene? Ja.

Trenger de smarttelefon som brukes til alt annet enn ringing? Absolutt ikke.

Hadde det vært meg, hadde jeg kjøpt en billig og enkel telefon for kommunikasjonens skyld, så kunne de heller jobbet og spart penger til en egen smarttelefon med tiden. Da hadde de satt større pris på verdien av mobilen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belladonna skrev:

Det er jo litt feil å trekke religion inn i dette...

Kan leve som amish uten religionsaspektet, vet du.

Anonymkode: dc024...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belladonna skrev:

men vet ungen at det er dyrelyder den hører da? Hva med å heller ta ungen med ut for å både se og høre på dyra? 

 

Denne kommentaren vitner om at du aldri har sett en app beregnet til de aller minste. Det er både lyd, bilder og video av dyrene. Ikke alle bor på bøgda med adgang til høns, hester og kyr. Og løver og elefanter er det jo heller ikke bare "å dra ut å se på".

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er forferdelig lite interessert i ipad og telefoner og finesser og apper og gudene vet hva det styres med idag. Men mitt barn fikk ipad og telefon ganske tidlig, hvis jeg har problemer med noe på telefon eller pc spør jeg han, han er 10 år. Han har også begynt med ipad og pc på skolen der han må ta prøver via disse. Jeg er sjeleglad at jeg satte han igang med nett og ipad tidlig så han ikke kommer "grønn" til dette på skolen, det er stress nok med å skal ta matteprøven. Så her har jeg ikke de store reglene og han blir til tider bra drittlei av å sitte på pc eller å spille og han er også av den sosiale typen som liker å være i kontakt med venner istedenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...