Gå til innhold

Det å IKKE gi et barn iPad og tlf, er det ugreit i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det godt jeg. Mine hadde heller ikke hatt ipad om vi skulle måtte kjøpe, men jeg vant en. Så da slipper jeg å ha klissete barnefingre over min som jeg bruker i jobbsammenheng. Og skravling på KG. :fnise:

Anonymkode: dc024...5ed

Bra ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For min del tenker jeg at barnet kan få lov til å spille litt (kanskje sånne lek og lær-spill) en eller to ganger i uken en halvtimes tid på vanlig PC, men jeg skjønner virkelig fortsatt ikke hvorfor man skal gi ut iPad og telefon til et barn? Jeg ser rett og slett ingenting positivt med det.

Å sette grenser er vel virkelig det jeg gjør. Det er derfor jeg ikke ønsker å kjøpe iPad i det hele tatt. Jeg er sikkert hard i dine øyne, men det er da bra å være hard på det som er viktig for barnas del.
Både jeg og min samboer har i alle fall veldig, veldig mye å tilby ett barn, men sånn som vi tenker det nå er ikke iPad en av de tingene vi kommer til å tilby. 

Anonymkode: cf3ae...045

Det er helt typisk for folk som ikke har barn enda og ha masse forsetter om hvordan de skal gjøre det. Lykke til med det.

En flyreise, et venteværelse og en rolig stund er ihvertfall 3 gode eksempler på hvor en Ipad er nyttig. Mobil er ganske opplagt i en tid der man ikke har hustelefon.

Men som sagt; hvis man ikke vet hvordan man bruker ting fornuftig, så bør man la være.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det finnes da mange lærerike apper!! Man trenger ikke laste ned bare hjernedød skjit. Min 4-åring kan regne og lese ganske bra, og det er for det meste iPaden sin feil.

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, førstedamen skrev:

Ipad i barnehager??? Jeg er rett og slett sjokkert. Jeg er jo litt spesiell da, for jeg synes utebarnehager er best hvor barna er ute hele dagen uansett vær.

Men siden dette tydeligvis er greit. Hva er da aldersgrensen? Jeg liker jo apple produkter. Bør f.eks et barn på la oss si 1,5 år få leke med ipad i det hele tatt? Jeg ville ikke gitt dem det. Synes nå det kan spares til skolen hvor man uansett pga dagens samfunn trenger slike ting, men i barnehagen? Hvor går denne verden? Jeg må vel flytte ut i bushen når jeg får barn, for dette vil ikke jeg være noen del av.

De bruker Ipad til eventyr, "finn to like", bokstaver, finn formen som passer i... Mattestykker med mer. Lek og lær m.a.o.

De får ikke hver sin og blir lukket inne i ett kott i 4 timer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte pleier å være greit. Alder har også en betydning her. En 3 åring går det greit å nekte nettbrettspill, men en 8 åring er verre og da er det noe alle vennene gjør og snakker om.

Anonymkode: f5b63...e6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tante-Sofie skrev:

Problemet er vel at barn som vokser opp i dag uten digital kompetanse, vil bli nettopp "sosialt tilbakestående". Digitale ferdigheter er 1 av 5 grunnleggende ferdigheter i skolen.

Vi lærte å bruke PC i 5 klasse husker jeg. Som 20-åring er det jeg i familien som hjelper alle andre med tekniske greier. Jeg får til å fikse det meste. Jeg er i alle fall ikke tilbakestående på så veldig mange punkter at det gjør noe :) 
 

Anonymkode: cf3ae...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje ikke bra, men en 8, 9, 10-åring med nettbrett nekt kommer til å slite sosialt i dag. Sad but true.

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er helt typisk for folk som ikke har barn enda og ha masse forsetter om hvordan de skal gjøre det. Lykke til med det.

En flyreise, et venteværelse og en rolig stund er ihvertfall 3 gode eksempler på hvor en Ipad er nyttig. Mobil er ganske opplagt i en tid der man ikke har hustelefon.

Men som sagt; hvis man ikke vet hvordan man bruker ting fornuftig, så bør man la være.

Tusen takk :) Mine foreldre klarte seg ihvertfall ganske bra med å være strenge. Hele søskenflokken vokste opp til å bli ganske så vellykkede. Alle er høyere utdannet, snille og gode mennesker. 
Jeg tenker som så at mine foreldre klarte seg bra uten iPad, så da må jeg også klare det. Vi reiste 5 barn på flyreise til syden i 5 timer uten iPad relativt mange turer, og det gikk på skinner, så da må vel jeg klare å reise med 1 unge til syden uten iPad. 

Jeg er vel en av de staeste personene du noen gang kommer til å prate med, så når du sier lykke til til meg så er jeg i alle fall totalt overbevist over at jeg skal vise dere at det går! :) Jeg vet det går, for alle generasjoner har klart det før meg. 

Anonymkode: cf3ae...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man begrenser bruken, så er det greit synes jeg. Totalnekt høres strengt ut. Det er ikke greit når foreldre lar barna sitte med tlf/ipad i timevis uten å aktivisere de. Det er latskap av foreldrene. Jeg hadde en gameboy da jeg var liten, men var for det meste ute å lekte uansett vær. Sitte inne og spille i fint vær var helt uaktuelt. 

Men ipad i barnehage er virkelig unødvendig og skjønner ikke at de voksne mener dette er helt greit. De fleste barn spiller nok som det er når de er hjemme. Har 3 tantebarn som er helt avhengig. 

Anonymkode: db0b0...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim har de en "ipad-barnehage", hver unge får hver sin ipad, og barnehagen blogger. 

Anonymkode: dc024...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er teit med mye tv og ipad til små barn. Synes det også er teit at ts hisser seg opp over at det er så problematisk fordi folk mener hun må gi ipad til ungen sin fordi folk i bhg gjør det. Vet ikke om ts har vært i noe barnehage en gang da hun ikke har barn? Rart?? Hva skjer?

Anonymkode: 25a1f...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er teit med mye tv og ipad til små barn. Synes det også er teit at ts hisser seg opp over at det er så problematisk fordi folk mener hun må gi ipad til ungen sin fordi folk i bhg gjør det. Vet ikke om ts har vært i noe barnehage en gang da hun ikke har barn? Rart?? Hva skjer?

Anonymkode: 25a1f...b4a

Å være uenig er ikke det samme som å hisse seg opp. Dette er et diskusjonsforum og da er man uenig. Det handler ikke om at noen er sinte. :) 

Anonymkode: cf3ae...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å bruke iPad som barnevakt, en annen er å bruke den til noe nyttig.

Det er veldig mange god apper som lærer barn utrolig masse.

Tidsbruken, og 'avhengigheten' til barna ang ipad og spilling er veldig opp til foreldrene. Det er viktig at foreldre setter grenser fra starten av. Å prøve å begrense etter at barn har lært å 'ikke-leke' er for sent.

Barn har også godt av å kjede seg litt :)

Bruken av ipad og telefon er noe man bør tenke om FØR det introduseres.

 

Å nekte barn den digitale kompetansen blir også for dumt. Digitale løsninger er kommet for å bli.

Anonymkode: 142f3...f51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) Mine foreldre klarte seg ihvertfall ganske bra med å være strenge. Hele søskenflokken vokste opp til å bli ganske så vellykkede. Alle er høyere utdannet, snille og gode mennesker. 
Jeg tenker som så at mine foreldre klarte seg bra uten iPad, så da må jeg også klare det. Vi reiste 5 barn på flyreise til syden i 5 timer uten iPad relativt mange turer, og det gikk på skinner, så da må vel jeg klare å reise med 1 unge til syden uten iPad. 

Jeg er vel en av de staeste personene du noen gang kommer til å prate med, så når du sier lykke til til meg så er jeg i alle fall totalt overbevist over at jeg skal vise dere at det går! :) Jeg vet det går, for alle generasjoner har klart det før meg. 

Anonymkode: cf3ae...045

Alle klarer seg uten Ipad såvidt jeg vet. Ipad har kun eksistert i noen f år. Det var aldri en grunn til ikke å reise på ferie for folk tidligere heller.

Men tiden forandrer seg og det er ingen grunn til å se på Ipad som skadelig. Det skjønner du sikkert med all din gode bagasje.....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :) Mine foreldre klarte seg ihvertfall ganske bra med å være strenge. Hele søskenflokken vokste opp til å bli ganske så vellykkede. Alle er høyere utdannet, snille og gode mennesker. 
Jeg tenker som så at mine foreldre klarte seg bra uten iPad, så da må jeg også klare det. Vi reiste 5 barn på flyreise til syden i 5 timer uten iPad relativt mange turer, og det gikk på skinner, så da må vel jeg klare å reise med 1 unge til syden uten iPad. 

Jeg er vel en av de staeste personene du noen gang kommer til å prate med, så når du sier lykke til til meg så er jeg i alle fall totalt overbevist over at jeg skal vise dere at det går! :) Jeg vet det går, for alle generasjoner har klart det før meg. 

Anonymkode: cf3ae...045

Min mamma hadde ikke bil da hun vokste opp. De gikk, 3 mil på butikken. Og det gikk jo bra da. Kanskje vi skal begynne å gjøre det i dag også? :sarkasme:

 Man må følge med utviklingen. Det er barna det til slutt går utover og kommer til å bli sosiale naut pga teknologi-angsten til foreldrene. 

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk tar helt av på "nei-siden", synes nå jeg. Ipad brukes til å leke sammen, lese sammen, lære sammen... Man klarer det med papp og papir også, men det er jo ikke poenget.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke helt skjønner, er at man ikke klarer å nyansere rundt bruken. Og å bruke argumenter som at man greide seg uten før. Man greide seg uten det meste før. Men tidene forandrer seg. Ser dere ikke det? Som nevnt, så er det barna som kommer til føle seg utenfor når de endelig slipper ut av bobla dere som absolutt ikke skal ha noe teknologi kontakt, har dem i. Ser dere ikke det? At dere dessverre nok er på mindretallssiden når det kommer til å være så utrolig restriktiv. 

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 50 år siden var det rockemusikk som destruerte våre barn og ungdommer. For 30 år siden så var TV'en det som skulle drepe hjernecellene til barna våre. For 20 år siden var det Nintendo og Sega. For 10 år siden var det dataspill. I dag er det ipad.

Om 10 år er det...virtuell virkelighet? :fnise:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, anybody skrev:

 

To av navøene mine er med i et prosjekt, de går i første klasse. Der foregår 50% av undervisningen på pad. Alle elevene har pader som de må gjøre lekser på. Det fungerer faktisk veldig bra hos dem, for etter leksene er de ikke like opttatte av "skjermtid" og søsteren min mener hun ser en stor forbedring på at de ikke gidder å bruke like mye tid på tv-spill.

Ja da syns jeg ihvertfall at skolen skal investere i ipad til barna, skolegangen skal jo være gratis. Jeg tenker at om barnet i 7 - 8 års alderen ønsker seg noe slikt så kan h*n få lov til å spare opp selv, spare med ukepenger og bursdagspenger og julegavepenger. Lillebroren min har spart opp til både mobil, nettbrett, pc og playstation på egenhånd. På pcn sparte han riktignok halvparten og fikk resten i bursdagsgave av mamma og faren hans, men han kan å spare og han vet da verdien i det han har fått. Det syns jeg er et godt system. Men så lenge vi har pc og tv så ser jeg ikke at nettbrett skal være nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...