Gå til innhold

Det å IKKE gi et barn iPad og tlf, er det ugreit i dagens samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bare 20 år, men ferdigutdannet om bare litt over ett år og vi planlegger å få barn like etter. 

Jeg omgås med mange mødre, både nybakte og de som har hatt barn noen år. Det virker på meg som at svært mange av barna får seg iPad o.l for å spille på for at de liksom skal bli rolige. Jeg har selv passet et barn på 8 år som er totalt avhengig av PC og telefon der moren lar han bruke dette hele tiden for at hun skal få holde på med sitt. Han har fått dette hele oppveksten og har dermed ikke lært seg å leke som andre barn og gjør ikke annet enn å prate om spillene han spiller og spør meg om han kan låne telefonen min for å spille. Jeg har dermed fått dette litt oppi halsen og har bestemt meg for at jeg skal absolutt ikke kjøpe noe iPad o.l til mitt barn. Jeg ble som mange andre barn oppdratt uten spilling på telefon eller iPad, så da må vel jeg klare å oppdra et barn uten å sette de foran en skjerm. Det virker dog veldig som om at det nesten ikke er lov å si. Det føles jo nesten som at hvis du nekter barnet ditt telefon eller iPad så er du svært streng og firkanta. 
Jeg tenker jo som så at det vil nok være litt av en kamp da mitt barn vil vokse opp og se at "alle" andre barna har sin egen telefon og PC og alt mulig fra de er ganske små, og dermed føle dette som urettferdig, men jeg har en venninne som tenker på samme måte som meg og har snakket skikkelig med barna sine om at det er viktig at de leker på vanlig måte for å bli kreative og at spilling ikke er bra for hodet. Barna der synes det er helt greit nå og de vil ikke spille på iPaden lengre, men leker med lego i stedet. 

Hva tenker dere foreldre her inne? Har dere gitt barna deres iPad og telefon o.l, eller har dere ikke gjort det? 

Anonymkode: cf3ae...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da svært svart/hvitt? Det går å begrense bruken. Å ha totalnekt virker strengt. Her har vi regler på bruken, og de får ikke sitte timesvis med ipad og spilling. Det finnes mange nyttige apper på ipad, ikke bare hjernedød spilling. Men lag regler og følg dem. Så trenger du verken bekymre deg for surking fra ungen at han ikke får, eller at h*n ikke lærer å leke på normalt vis. 

Barnehagen vår har iPader. Der får ungene spille. De kommer ikke unna det i dag. Det setter enda mer begrensinger på bruken hjemme, siden hun har fått ipad tid der iløpet av dagen.

Skal du si til barnehagen at DIN unge ikke får røre iPaden?

Endret av Darkannie
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugreit å ikke gi barn det? Absolutt ikke. De kan lære seg å bli mer aktive i stedet. Uten telefon, ipad og alt sånt som ødelegger dagens barn. Så trenger det ikke vokse opp så mange feite barn på grunn av de er avhengig av alt sånt tull. Da finner de noe annet å gjøre. Er mer ute og er aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år og har ikke barn, men jeg tenker på akkurat samme måte som deg om mine egne fremtidige barn. Jeg kommer også til å være nøye på barnehagevalg, jeg vil ikke ha barna mine i en barnehage med ipad, fordi barnehagen burde være en skjermfri arena hvor barn kan bruke tiden på å være sosiale og leke sammen. Ellers kommer de jo alle til å være sosiale tilbakestående fordi ingen passet på at de var sosiale og lærte dem hvordan de skal være sosiale! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sasandra skrev:

Jeg er 19 år og har ikke barn, men jeg tenker på akkurat samme måte som deg om mine egne fremtidige barn. Jeg kommer også til å være nøye på barnehagevalg, jeg vil ikke ha barna mine i en barnehage med ipad, fordi barnehagen burde være en skjermfri arena hvor barn kan bruke tiden på å være sosiale og leke sammen. Ellers kommer de jo alle til å være sosiale tilbakestående fordi ingen passet på at de var sosiale og lærte dem hvordan de skal være sosiale! 

Å ha ipad i barnehagen betyr ikke at de kun sitter inne å spiller. De er for det meste utendørs, hele året. 

Velge og vrake i barnehager?? Håp heller på at poden kommer inn i en i det hele tatt først, sånn som barnehage situasjonen er i dag.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ugreit da? Hva kommer det av? 

 

Anonymkode: 25a1f...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Darkannie skrev:

Det var da svært svart/hvitt? Det går å begrense bruken. Å ha totalnekt virker strengt. Her har vi regler på bruken, og de får ikke sitte timesvis med ipad og spilling. Det finnes mange nyttige apper på ipad, ikke bare hjernedød spilling. Men lag regler og følg dem. Så trenger du verken bekymre deg for surking fra ungen at han ikke får, eller at h*n ikke lærer å leke på normalt vis. 

Barnehagen vår har iPader. Der får ungene spille. De kommer ikke unna det i dag. Det setter enda mer begrensinger på bruken hjemme, siden hun har fått ipad tid der iløpet av dagen.

Skal du si til barnehagen at DIN unge ikke får røre iPaden?

Vi har ikke engang iPad i hus og bruker kun PC til arbeid. Hvorfor skal man måtte gi barna sine iPad hjemme bare fordi de i barnehagen gjør det? Det er disse holdningene jeg faktisk mener.Da jeg var barn klarte vi å leke, og derfor ser jeg ikke hvorfor et barn nå i dag MÅ ha iPad når jeg som barn ikke trengte det? Jeg tror ikke akkurat at det har skjedd noe med genene som gjør at barna jeg får er i mindre stand til å være kreativ. Jeg husker vi hadde en stasjonær PC som vi hadde tilgang til å spille på ca 1 gang i uken, men vi spilte vel sånn ca 1 gang i måneden fordi vi faktisk ikke hadde det behovet. Vi syntes det var mye kjekkere å være ute og leke i stedet. Når jeg tenker tilbake på det så kommer ingen av de gode minnene fra de få gangene vi spilte, men alt det vi lekte utenom.

Jeg kjøper gledelig heller en hest til ungen enn en iPad, selv om det både er dyrere og mer jobb, men i mine øyne får barnet da en bedre oppvekst. 

Anonymkode: cf3ae...045

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke det er så mange barn som har sin egen iPad, men at de får låne/spille på foreldrenes. Så lenge man begrenser bruken synes jeg det er helt ok. Telefon derimot kan være greit å ha i skolealder.. Men aldri om ungen min hadde fått en splitter ny iPhone eller lignende! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe avvik i fysisk aktivitet pga Ipad og mobil.

Dere som ikke tror dere vil klarer å sette grenser og dermed får totalt spilleavhengige barn, burde jo jobbe litt med dette på forhånd.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sasandra skrev:

Jeg er 19 år og har ikke barn, men jeg tenker på akkurat samme måte som deg om mine egne fremtidige barn. Jeg kommer også til å være nøye på barnehagevalg, jeg vil ikke ha barna mine i en barnehage med ipad, fordi barnehagen burde være en skjermfri arena hvor barn kan bruke tiden på å være sosiale og leke sammen. Ellers kommer de jo alle til å være sosiale tilbakestående fordi ingen passet på at de var sosiale og lærte dem hvordan de skal være sosiale! 

Problemet er vel at barn som vokser opp i dag uten digital kompetanse, vil bli nettopp "sosialt tilbakestående". Digitale ferdigheter er 1 av 5 grunnleggende ferdigheter i skolen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen trenger å kjøpe ipad til ungen sin. Men det er heller ikke djevelens verk slik som mange vil få det å framstå som. Man må kunne tilpasse bruken, sånn at den ikke tar overhånd og overskygger annen lek og normal utvikling. Vår barnehage har nettopp fått ipad nå etter nyåret, og jeg har hatt unger der i 7 år uten at de har hatt ipad. Det gikk helt fint. Og det går helt fint nå når de har fått det.

Men, om noen foreldre skulle være helt imot at deres barn skulle få trykke på den, og nektet ungen å få ta del i bruken i barnehagen, (det lille de bruker den) så tror jeg personlig det ville vært uheldig for barnet.

Vår barnehage har uansett en god, gjennomtenkt pedagogisk plan som gjennomføres hvert år, så jeg er ikke bekymret for at de blir zombier nå når iPaden er kommet i barnehagen. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Darkannie skrev:

Å ha ipad i barnehagen betyr ikke at de kun sitter inne å spiller. De er for det meste utendørs, hele året. 

Velge og vrake i barnehager?? Håp heller på at poden kommer inn i en i det hele tatt først, sånn som barnehage situasjonen er i dag.

Får heller ansette en dagmamma eller noe da. Eller være hjemmeværende til barnet begynner på skolen. Syns at ipad i barnehagen er totalt unødvendig. Ja de gjør sikkert andre ting også, men sånne skjermer trenger ikke å være tilgjengelig på alle arenaer. Jeg syns at barn burde ha skjermfri arenaer hvor de kan fokusere fullt på å sosialisere og leke sammen, og det kan like gjerne være i barnehagen. De trenger ikke å sitte med skjermen under de timene de er der om dagen.. det synes ihvertfall jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, læreren i første klasse til gutten vår i høst, brukte en god stund i IT-timene å lære førsteklassingene at det nyttet ikke å trykke på PC-skjermen. Omtrent ingen av ungene hadde brukt en vanlig data-mus før.

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Tante-Sofie skrev:

Problemet er vel at barn som vokser opp i dag uten digital kompetanse, vil bli nettopp "sosialt tilbakestående". Digitale ferdigheter er 1 av 5 grunnleggende ferdigheter i skolen.

Men det kan man få på skolen, og man har jo pc. Ser ikke viktigheten i akkurat en ipad eller en smartmobil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig hvordan folk ikke bare skjønner av seg selv at det er ikke alle som har råd til å gi ungene både smarttelefon og ipad, eller noen av delene for dens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Ipad i barnehager??? Jeg er rett og slett sjokkert. Jeg er jo litt spesiell da, for jeg synes utebarnehager er best hvor barna er ute hele dagen uansett vær.

Men siden dette tydeligvis er greit. Hva er da aldersgrensen? Jeg liker jo apple produkter. Bør f.eks et barn på la oss si 1,5 år få leke med ipad i det hele tatt? Jeg ville ikke gitt dem det. Synes nå det kan spares til skolen hvor man uansett pga dagens samfunn trenger slike ting, men i barnehagen? Hvor går denne verden? Jeg må vel flytte ut i bushen når jeg får barn, for dette vil ikke jeg være noen del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Sasandra skrev:

Får heller ansette en dagmamma eller noe da. Eller være hjemmeværende til barnet begynner på skolen. Syns at ipad i barnehagen er totalt unødvendig. Ja de gjør sikkert andre ting også, men sånne skjermer trenger ikke å være tilgjengelig på alle arenaer. Jeg syns at barn burde ha skjermfri arenaer hvor de kan fokusere fullt på å sosialisere og leke sammen, og det kan like gjerne være i barnehagen. De trenger ikke å sitte med skjermen under de timene de er der om dagen.. det synes ihvertfall jeg. 

 

To av navøene mine er med i et prosjekt, de går i første klasse. Der foregår 50% av undervisningen på pad. Alle elevene har pader som de må gjøre lekser på. Det fungerer faktisk veldig bra hos dem, for etter leksene er de ikke like opttatte av "skjermtid" og søsteren min mener hun ser en stor forbedring på at de ikke gidder å bruke like mye tid på tv-spill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, førstedamen skrev:

Ipad i barnehager??? Jeg er rett og slett sjokkert. Jeg er jo litt spesiell da, for jeg synes utebarnehager er best hvor barna er ute hele dagen uansett vær.

Men siden dette tydeligvis er greit. Hva er da aldersgrensen? Jeg liker jo apple produkter. Bør f.eks et barn på la oss si 1,5 år få leke med ipad i det hele tatt? Jeg ville ikke gitt dem det. Synes nå det kan spares til skolen hvor man uansett pga dagens samfunn trenger slike ting, men i barnehagen? Hvor går denne verden? Jeg må vel flytte ut i bushen når jeg får barn, for dette vil ikke jeg være noen del av.

Da er det bare å begynne å pakke. For dette kommer de ikke utenom, selv om man ikke har det hjemme.

Anonymkode: dc024...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Her er det ikke noe avvik i fysisk aktivitet pga Ipad og mobil.

Dere som ikke tror dere vil klarer å sette grenser og dermed får totalt spilleavhengige barn, burde jo jobbe litt med dette på forhånd.

For min del tenker jeg at barnet kan få lov til å spille litt (kanskje sånne lek og lær-spill) en eller to ganger i uken en halvtimes tid på vanlig PC, men jeg skjønner virkelig fortsatt ikke hvorfor man skal gi ut iPad og telefon til et barn? Jeg ser rett og slett ingenting positivt med det.

Å sette grenser er vel virkelig det jeg gjør. Det er derfor jeg ikke ønsker å kjøpe iPad i det hele tatt. Jeg er sikkert hard i dine øyne, men det er da bra å være hard på det som er viktig for barnas del.
Både jeg og min samboer har i alle fall veldig, veldig mye å tilby ett barn, men sånn som vi tenker det nå er ikke iPad en av de tingene vi kommer til å tilby. 

Anonymkode: cf3ae...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, O.G. skrev:

Snedig hvordan folk ikke bare skjønner av seg selv at det er ikke alle som har råd til å gi ungene både smarttelefon og ipad, eller noen av delene for dens skyld.

Skjønner det godt jeg. Mine hadde heller ikke hatt ipad om vi skulle måtte kjøpe, men jeg vant en. Så da slipper jeg å ha klissete barnefingre over min som jeg bruker i jobbsammenheng. Og skravling på KG. :fnise:

Anonymkode: dc024...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...