Gå til innhold

Studievalg 2016: Hva og hvor har du søkt?


Gjest L´issi

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, mångata skrev:

Har du søkt på BI?
Jeg er fra Nord-Norge og har både vurdert Tromsø og Trondheim men magefølelsen sier at enten skal jeg til Oslo eller så skal jeg ikke flytte i det hele tatt..

Nei, skal gå på universitetet i Oslo! Det beste er å følge magefølelsen iallefall:) Du får si ifra hvis du velger å studere i hovedstaden, kanskje vi kan bli kjent? Jeg er 19 år, født i 96:)

Anonymkode: 7f228...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, skal gå på universitetet i Oslo! Det beste er å følge magefølelsen iallefall:) Du får si ifra hvis du velger å studere i hovedstaden, kanskje vi kan bli kjent? Jeg er 19 år, født i 96:)

Anonymkode: 7f228...aa5

Morsomt! Det skal jeg gjøre. Er selv snart 19, født i 97 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mångata skrev:

Morsomt! Det skal jeg gjøre. Er selv snart 19, født i 97 :) 

Ps; er du jente eller gutt?

Jeg er jente. kanskje greit å vite! Har du planer om å bo i studenthybler? Tror dette kan lønne seg da du automatisk blir kjent og omgås mange studenter, meld deg inn i studentforeningen osv:biggrin:

Anonymkode: 7f228...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ps; er du jente eller gutt?

Jeg er jente. kanskje greit å vite! Har du planer om å bo i studenthybler? Tror dette kan lønne seg da du automatisk blir kjent og omgås mange studenter, meld deg inn i studentforeningen osv:biggrin:

Anonymkode: 7f228...aa5

Jeg er jente! :)
Ja, har søkt på studentbolig ja, så håper jeg får plass der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest L´issi

Når jeg var "ung" og førstegangssøkende på studie, så flyttet jeg til en ny plass uten at jeg kjente noen. Er absolutt å anbefale! Var også redd for å bli sittende alene, mye usikkerhet osv, men trøst dere med at slik er det som regel for ALLE som trer ut av komfortsonen, spesielt som ung. Men var utrolig spennende, og man blir fint kjent med folk i fadderuken eller via studentforeninger, trening og andre sosiale sammenkomster. For all del, ta litt initiativ selv også ! :)

Jeg valgte å bo i leilighet for meg selv - er ikke alle som har mulighet til dette, men vet at flere av mine studievenninner bodde både i kollektiv og på studenthybler som stortrivdes. Så er bare å hoppe idet, og stol på magefølelsen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mångata skrev:

Jeg har søkt Økonomi og administrasjon ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Jeg er dog ikke sikker på om jeg skal flytte dit. Det er ganske langt unna og frykten for å mistrives er veldig stor. Jeg er redd jeg skal angre, redd jeg ikke skal få noen nære venner, redd for at jeg mister kontakten med alle jeg forlater her, selv om alt jeg vil er å komme meg litt bort her i fra. Kunne serriøst trengt noen råd når det kommer til akkurat det :blush:

Jeg tror du kommer til å lære mye om deg selv ved å kaste deg ut i det. Økad er en ganske stor klasse, så du må være forberedt til å ta initiativ for å bli kjent med andre under feks fadderuken eller melde deg inn i studentforeninger. Jeg kjente ingen i klassen min fra før av, men hang meg på to jenter under fadderuken og er nå ganske god venn med dem, i tillegg til at jeg har blitt kjent med en hel haug med andre. 

 

--

Har søkt på samordna i år, selv om jeg nesten garantert kommer til å fortsette på BI; farmasi i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Pavilion skrev:

Jeg tror du kommer til å lære mye om deg selv ved å kaste deg ut i det. Økad er en ganske stor klasse, så du må være forberedt til å ta initiativ for å bli kjent med andre under feks fadderuken eller melde deg inn i studentforeninger. Jeg kjente ingen i klassen min fra før av, men hang meg på to jenter under fadderuken og er nå ganske god venn med dem, i tillegg til at jeg har blitt kjent med en hel haug med andre. 

 

--

Har søkt på samordna i år, selv om jeg nesten garantert kommer til å fortsette på BI; farmasi i Oslo. 

Jeg er heldigvis ganske utadvendt og har aldri hatt vanskeligheter for å bli kjent med nye så det tror jeg ikke skal bli noe problem. Er egentlig mer redd for å mistrives enn å bli sittende alene..

Håper egentlig på å treffe noen jenter i samme situasjon da er det kanskje lettere å bli kjent med hverandre også når det ikke er gjenger fra før av liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lektor i Engelsk og fransk 

Engelsk årsstudium

Fransk årsstudium :tongue:

Anonymkode: ea048...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lektor i Engelsk og fransk 

Engelsk årsstudium

Fransk årsstudium :tongue:

Anonymkode: ea048...882

Kan jeg spørre hva du har fra før? Mener man å ha fag fra før for å bli lektor, samt PPU?

Anonymkode: 168a9...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du har fra før? Mener man å ha fag fra før for å bli lektor, samt PPU?

Anonymkode: 168a9...65d

Jeg er ikke den du spurte, men nei, det er ikke helt riktig. Det finnes to måter å bli lektor. Man kan enten gjøre som du sier å bachelor, master og deretter PPU, eller så kan man ta et fem-årig masterprogram. Alle universitetene i Norge har et såkalt femårig lektorprogram.

Anonymkode: 9b90e...8d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du spurte, men nei, det er ikke helt riktig. Det finnes to måter å bli lektor. Man kan enten gjøre som du sier å bachelor, master og deretter PPU, eller så kan man ta et fem-årig masterprogram. Alle universitetene i Norge har et såkalt femårig lektorprogram.

Anonymkode: 9b90e...8d3

Det stemmer! :)

Jeg har bachelor i sykepleie i bunnen, så jeg håper jeg får undervisningskompetanse i det og, slik at jeg blir lektor med opprykk når jeg er ferdig :P

Anonymkode: ea048...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, L´issi skrev:

Flere som vil dele studievalg?😊

Psykologi profesjon, men kommer nok ikke inn i år heller. :/

Anonymkode: e8ef3...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest L´issi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykologi profesjon, men kommer nok ikke inn i år heller. :/

Anonymkode: e8ef3...d36

Hvorfor tror du det? :) Ikke mist troa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. februar 2016 at 23.59, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du har fra før? Mener man å ha fag fra før for å bli lektor, samt PPU?

Anonymkode: 168a9...65d

Ved UiO har de femårig lektorprogram som gjør at du ikke trenger å ra PPU i tillegg. 

Jeg skal søke sosiologi tror jeg, det er litt avhengig av om jeg får godkjent noen studiepoeng jeg har fra før. Hvis ikke blir det vel norsk, tenker jeg. :)

Anonymkode: 817af...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Når høsten kommer er jeg forhåpentligvis ambulanselærling i stjørdal, Levanger eller Trondheim et sted. Skal søke snart ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...