Gå til innhold

Mistrivsel i lavtlønnet jobb - framtiden for arbeidsledige?


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere sykemelde dere pga en jobb som dere ikke liker?

Anonymkode: a10ad...509

Det der skjønner ikke jeg heller. Snakker man drit om et drittyrke så er det ganske så frekt å forvente å bli ansatt i et drittyrke.

Det å bruke de jobbene som reserveløsning når man er overutdannet, og vise mistrivsel på jobben er ikke respektfullt for de andre på drittjobben.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Jobber du som renholder fordi du må? Jeg har en bedre ide. Hva om du ga meg din jobb? Da skal jeg slutte å være "kravstor". 

Siden du kan slutte å være kravstor, her er en jobb du kan søke på.

http://m.finn.no/job/fulltime/search.html?q=bussjåfører

Har du ikke førerkort på buss, så får du sikkert dekket kostnadene av NAV, hvis du spør pent. :)

Anonymkode: a10ad...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uredd skrev:

Jeg tror ikke du var uklar, men kanskje jeg var det?

Vi har akkurat den situasjonen du beskriver i dag. Bare mellom Stavanger og Bergen. Hensikten for @AnonGangerTo å flytte til Stavanger er jo nettopp å unngå pendlingen. 

Jeg forstår den ønskede situasjonen, men slik markedet er i dag så gis det ikke så veldig mange muligheter dersom ett av kriteriene er å lande en fast jobb innen rimelig tid (et relativt begrep). 

Valget er ikke enkelt og ingen andre enn dere kan ta det, - i hovedsak påvirker det din kjære så valget er vel egentlig hennes.

Min hensikt var å minne om at det finnes mellomveier. Så er det opp til dem det gjelder å selv finne ut hva det kan være greit å leve med, - og hva som ikke er aktuelt overhodet. Begge deler har sin pris, og begge deler har sine potensielle gevinster. Det er dem det gjelder som må veie de potensielle ulempene opp mot de potensielle gevinstene og velge basert på det man kommer frem til.

Det som er grei skuring for noen trenger ikke være like akseptabelt for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg forstår den ønskede situasjonen, men slik markedet er i dag så gis det ikke så veldig mange muligheter dersom ett av kriteriene er å lande en fast jobb innen rimelig tid (et relativt begrep). 

Valget er ikke enkelt og ingen andre enn dere kan ta det, - i hovedsak påvirker det din kjære så valget er vel egentlig hennes.

Min hensikt var å minne om at det finnes mellomveier. Så er det opp til dem det gjelder å selv finne ut hva det kan være greit å leve med, - og hva som ikke er aktuelt overhodet. Begge deler har sin pris, og begge deler har sine potensielle gevinster. Det er dem det gjelder som må veie de potensielle ulempene opp mot de potensielle gevinstene og velge basert på det man kommer frem til.

Det som er grei skuring for noen trenger ikke være like akseptabelt for andre.

Alt dette er selvfølgelig helt riktig.

Jeg tror imidlertid at hele denne tråden leses best under premisset om at alt det som er foreslått til nå allerede er forsøkt, og svarene blir gitt i frustrasjon av at det har mislykkes hver gang.... 

Da er det ikke like greit å få høre "at det er jo bare å gjøre"...   akkurat det en allerede har forsøkt... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uhørt skrev:

Det der skjønner ikke jeg heller. Snakker man drit om et drittyrke så er det ganske så frekt å forvente å bli ansatt i et drittyrke.

Det å bruke de jobbene som reserveløsning når man er overutdannet, og vise mistrivsel på jobben er ikke respektfullt for de andre på drittjobben.

Sant nok, og helt ærlig så synes jeg ikke synd på mange her. det har vært for mye fokusert på høyere utdanning i lang tid, hadde flere tatt yrkesfag så ville nok flere her fortsatt hatt en jobb å gå til. og om man sykemelder seg fordi man ikke liker jobben pga lav status, så fortjener man å bli sparket.

Selv har jeg en såkalt lavstatus jobb, og er noe av det sikreste yrke som man kan ha. lønna er også til å leve med.

Anonymkode: a10ad...509

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Of all the preposterous assumptions of humanity over humanity, nothing exceeds most of the criticisms made on the habits of the poor by the well-housed, well-warmed, and well-fed.” -Herman Melville

Anonymkode: 31ee2...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Hva om ikke alle kjenner de rette folk? For første gang siden jeg mistet jobben søkte jeg jobb i en bedrift etter en anbefaling fra to venner som jobber der. Begge to har høye stillinger og er godt likt. Kom ikke til intervju engang. Altfor mange søkere med den spisskompetansen de var ute etter. 

Når fikk du siste jobben? Ikke alle som er like heldige som deg. 

Det sies at 80% av alle jobber går gjennom nettverk. Nettverk betyr ikke nødvendigvis at du selv kjenner noen i firmaet, men at noen du kjenner tipser noen de kjenner. Derfor er det viktig å være åpen om at man søker jobb, slik kan ballen begynne å rulle.

Anonymkode: 96968...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Innleggene dine etter hovedinnlegg skriker jo etter "JEG VIL HA JOBB!" Noe som er helt forståelig. Men da nytter det jo ikke å flytte til det stedet i landet med raskest stigende arbeidsledighet, kjæreste eller ei...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonGangerTo skrev:

 Det mange ikke evner til å tenke på er trivsel blant de som var tvunget til å takke ja til å bli renholder, vaske eldre på gamlehjem, kjøre drosje, osv. Mistrivsel på jobben øker sjansene for økt fravær og sykemeldinger. Synes dere som er i jobb at vi arbeidsledige fortjener en slik framtid? 

 

Med andre ord, alle som har slike jobber har et forferdelig liv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst til å stille oss alle et spørsmål:

- Er det virkelig slik at du synes noen jobber er drittjobber?

- Hvis du synes det så sett deg ned med fingrene i jorden og tenk på hvorfor du synes de oppgavene er såkalte drittjobber.

- Det som da kommer frem forteller nok mest om deg selv, - og det er ikke helt sikkert du liker det som kommer frem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du kan slutte å være kravstor, her er en jobb du kan søke på.

http://m.finn.no/job/fulltime/search.html?q=bussjåfører

Har du ikke førerkort på buss, så får du sikkert dekket kostnadene av NAV, hvis du spør pent. :)

Anonymkode: a10ad...509

Da jeg bodde i Bergen, hang det oppslag i bussene der om at de søkte etter bussjåfører, og attpåtil tilbød seg å betale for busslappen. :) Men det er en håndfull år siden, vet ikke om tilbudet fortsatt er der. 

Anonymkode: ff506...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Det høres ut som du er snevret inn på Stavanger. Det gjør situasjonen betraktelig mye vanskeligere er jeg redd, - noe du jo alt er fullstendig klar over.

Denne tror jeg du virkelig må jobbe for å 'fange', men det er en og annen slik jobb der ute, og akkurat den er lokalisert i Stavanger.

 

Den jobben kommer til å få mange hundre søknader (tipper over 500). Jeg søkte på en lignende jobb på UIS og kampen om jobben var GEDIGEN. Jeg med relevant utdannelse og 20 års praksis kom ikke i beregningen engang. 

 

Stat og kommune er blitt den nye "oljen" og en veldig attraktiv arbeidsgiver for godt utdannede med lang og relevant erfaring. Har selv sett at mange søker seg "nedover" på karrierestigen bare for å komme innenfor stat og kommune. 

Anonymkode: d13f6...974

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg får lyst til å stille oss alle et spørsmål:

- Er det virkelig slik at du synes noen jobber er drittjobber?

- Hvis du synes det så sett deg ned med fingrene i jorden og tenk på hvorfor du synes de oppgavene er såkalte drittjobber.

- Det som da kommer frem forteller nok mest om deg selv, - og det er ikke helt sikkert du liker det som kommer frem.

Ja, men jeg vil likevel ta en drittjobb istedet for å gå mer arbeidsledig og gjøre mitt beste i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den jobben kommer til å få mange hundre søknader (tipper over 500). Jeg søkte på en lignende jobb på UIS og kampen om jobben var GEDIGEN. Jeg med relevant utdannelse og 20 års praksis kom ikke i beregningen engang. 

 

Stat og kommune er blitt den nye "oljen" og en veldig attraktiv arbeidsgiver for godt utdannede med lang og relevant erfaring. Har selv sett at mange søker seg "nedover" på karrierestigen bare for å komme innenfor stat og kommune. 

Anonymkode: d13f6...974

Min erfaring er at det har du helt rett i.

Selv byttet jeg til en kommunal etat uten å rykke nedover på rangstigen. Rykket ned i lønn, men det var jeg selv forberedt på. 

Og jeg var så heldig at jeg ble tilbudt den jobben jeg virkelig ville ha. Det kostet å selge bosted, kjøpe nytt bosted, pakke og flytte. Flytte tilbake til det området jeg kom fra hvor venner og familie bor.

Jeg kunne valgt å se umulighetene. Jeg valgte å legge alt fokus på mulighetene det gav, og jeg føler meg heldig. Svært heldig som var på rett sted til riktig tid og turde å gripe sjansen da den kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nyutdannede som tror de skal få toppjobb slengt i fanget fordi de evnet å karre seg igjennom 3-5 år med skole. Folk har for høye krav ift jobb,alle skal ha bra jobber med høy lønn samtidig som de ser ned på lavtlønte og heller vil gå på NAV enn å jobbe på lager.

har utdannelse og bra betalt selv men om jeg måtte så hadde jeg tatt renhold over det å gå på NAV for jeg har moral og forventer ikke å få ting i fanget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
19 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Hva mener du at det skulle bidra med?

Er det ikke mer nytte i å bruke energi på å gjøre en super søknad til f.eks. denne stillingen? - og til denne

 

Oppdatering: Her er en til, men om den er spennende nok skal være uvisst.

Da har jeg snakket med kontaktpersonen i de to førstnevnte stillingene. Den første sa at de hadde fått veldig mange søkere (vil ikke oppgi antall) og hadde ingenting imot at jeg søkte fra Bergen. Det var jo kjekt å høre. Den andre hadde fått 60 søkere kun i dag og mente at hun kom til å fjerne annonsen om det kom 60 til i morgen. De trengte noen som kunne starte på kort varsel og helst bodde i Oslo. 

Den siste kontaktpersonen tok ikke telefonen. Skal prøve igjen i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fine beskjeder du da har fått. Da vet du litt mer om de jobbene og hva de to firmaene tenker :)

Lykke til med potensiell søknadsskriving og videre prosess.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den siste stillingen er arbeidssted garantert Oslo, siden den som ansettes bl.a. skal ha ansvaret for resepsjonen på Jernbaneskolen, samt å holde orden i skolens lokaler. Jernbaneskolen ligger i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rosalie skrev:

Til TS: Innleggene dine etter hovedinnlegg skriker jo etter "JEG VIL HA JOBB!" Noe som er helt forståelig. Men da nytter det jo ikke å flytte til det stedet i landet med raskest stigende arbeidsledighet, kjæreste eller ei...

Hun sier mye rart. Hun sier bl.a at rådene deres om å flytte på seg for å få jobb passer ikke en som har barn og har forpliktelser. Så kommer kjæresten inn noen innlegg senere og informerer om at hun skal flytte inn til ham fra Bergen til Stavanger. 

Anonymkode: 69c97...051

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Ja, men jeg vil likevel ta en drittjobb istedet for å gå mer arbeidsledig og gjøre mitt beste i den. 

Hva om man ikke får "drittjobbene" heller? Hva mener du at man gjør da? Enkelt for folk å si "Skaff deg jobb!"

Ja, men hva gjør man da? Har du et svar på det? 

Anonymkode: 5b660...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...