Gå til innhold

Strever "alle" med å bli gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at graviditet er noe alle må jobbe skikkelig hardt for å få til for tiden.. Min svigerinne og hennes mann prøver å bli gravide nå, i sin 7-8 mnd. Et vennepar prøvde i nesten 1 år før de fikk det til. Enda et er i sin 6 prøvemnd. Ikke at det er så voldsomt lenge, men virker som om ingen får det til 1-3 mnd etter prevensjonsstopp? Alle disse er forresten i 20-årene.

Noen der ute som har solskinnshistorier å komme med til en som snart skal kaste pillene i søpla? :) hvor lang tid tok det for deg å bli gravid? 

Anonymkode: d12f7...fc7

Vi ble gravide på første forsøk. Rakk såvidt å si "ja, men da prøver vi da" før det satt. Bare 11 uker så langt, men det gikk fort alikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke strevet så mye med det. :) Gravid for tredje gang, tredje gang vi har ønsket det, hehe.

Eneste var da jeg tok ut hormonspiralen, tok den ut "tidlig" fordi vi skulle begynne å prøve etterhvert. Tok seks mnd. før jeg fikk mensen så :)

Anonymkode: a17af...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid etter 9 mnd uten pillen. Synes ikke det var lenge, ikke stresset jeg med det heller. Prøvde ikke noe ekstra når jeg hadde eggløsning og slikt. Var egentlig forberedt på at det skulle ta lenger tid med tanke på at jeg har PCOS. Men det var ikke noe problem :) Og alt innenfor 1 år er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt gravid på første forsøk fem ganger! :fnise: Men jeg brukte ikke p-piller eller annen hormonprevensjon mellom graviditetene, vet ikke om det har noe å si.

Anonymkode: 38afb...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid med en gang etter at (kobber)spiralen var tatt ut begge gangene. Jeg vil anta at de som prøver en stund kan ha større behov for å prate om det? 

Anonymkode: 0dead...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med eksen brukte vi to år og fikk hjelp fra fertillitetsklinikken. 

Med min nye samboer prøvde vi ikke en gang. Første måned uten piller (grunnet sykdom) og vi trodde vi hadde unngått EL og i tillegg hoppet av i svingen 😝 

Så der er ingen fasitsvar på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at jeg ikke ville kunne unnfange uten hormoner eller prøverør, så jeg sluttet på P-piller (gått på de sammenhengende i 6år), gravid 2 måneder senere. Begge to røyket og var ekstremt overvektige. Fin graviditet og fødsel.

Anonymkode: 566dd...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar der som anonym. 

Vi har prøvd i 3 år. Jeg har endometriose og har blitt gravid 4 ganger. Mistet tre og er nå ENDELIG gravid igjen, fire måneder på vei. :) Håper hver dag for at alt er ok og at jeg får muligheten til å bli mor til den lille gutten. 

Har ikke gått på p-piller på 5 år, og er 26 år. Det interessante er at vi har blitt gravid bare 2 måneder etter bryllupet, så for de rundt som ikke vet noe, kan det virke som om vi fikk det til med en gang. Men det stemmer ikke. 

Anonymkode: 1e58b...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann tok 6 måneder, andremann satt på første forsøk.

Anonymkode: dc08d...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok det 6 mnd, men følte aldri at vi strevde med å bli gravide selv om den ikke satt med en gang.

Anonymkode: a4fc8...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed før jeg møtte min samboer at det å bli gravid ville bli vanskelig, at jeg ville ha store problemer og at det ville ta tid. Med eksen brukte jeg aldri kondom, og over flere år ble jeg ikke gravid. Så, da første satt brukte vi (jeg og min samboer) ikke kondom, så hu var nok ikke helt planlagt. Med nummer to var det 6 måneder og 4 prøveperioder med en spontanabort, med påfølgende prøvepause etter spontanaborten. Glemte en kondom og nummer to satt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer enn hvert 4. par oppnår graviditet innen 1-3 mnd, og godt over halvparten innen 6 mnd. Du har litt høye forventninger når du kaller det "slit" å ikke klare det på 1-3 mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid tre uker etter pilleslutt. Hadde da gått på piller i 14 år uten opphold. Vi prøvde ikke, hadde sex som normalt men var enige om at et barn var ønsket når som helst. 

Anonymkode: 5aa9b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ca. 5 mnd etter "pilleslutt", men vi var ikke aktive prøvere.

Endret av GørilB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang sluttet jeg på pillen i mars, skulle begynne å prøve i juli, men da var jeg allerede gravid:)

de to andre gangene har det også gått kjapt, tror det tok 3-4 pp på nr 2 og 2 pp på nr 3:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut p stav i slutten av november, fikk positive tester i går 😊

Anonymkode: dc9b7...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overbevist om at vi kom til å måtte bruke lang tid på å få det til fordi jeg har lange og litt uregelmessige sykluser, og dessuten flere symptomer som kan tyde på PCO. Forrige gang jeg sluttet på p-piller tok det også nesten et år før jeg fikk mensen tilbake, så jeg var forberedt på at det kunne skje igjen. Men det klaffet etter tre mnd. (andre syklus), gitt.

Jeg tror det kan være slik at de som sliter har mer behov for å snakke om det, og kanskje at de som får det til fort ikke ønsker å gni det inn, så de snakker ikke så mye om det. I min bekjentskapskrets finnes det eksempler på par som har brukt både lang og kort tid. Det er heller ikke gitt at par som slet med å få det til første gang nødvendigvis har slitt med andre barnet, og omvendt.

Anonymkode: 5fb61...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...