Gå til innhold

Strever "alle" med å bli gravide?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at graviditet er noe alle må jobbe skikkelig hardt for å få til for tiden.. Min svigerinne og hennes mann prøver å bli gravide nå, i sin 7-8 mnd. Et vennepar prøvde i nesten 1 år før de fikk det til. Enda et er i sin 6 prøvemnd. Ikke at det er så voldsomt lenge, men virker som om ingen får det til 1-3 mnd etter prevensjonsstopp? Alle disse er forresten i 20-årene.

Noen der ute som har solskinnshistorier å komme med til en som snart skal kaste pillene i søpla? :) hvor lang tid tok det for deg å bli gravid? 

Anonymkode: d12f7...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble gravid etter tre mnd prøving. Hadde da gått på p-piller i 10 år og hoppet over menswn så ofte som mulig. Har kanskje hatt det 2 ganger i året før jeg sluttet på pillen.

Anonymkode: c2a0a...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo virke som at du har uvanlig mange som forteller deg om problemene da? Her fortalte vi ikke at vi prøvde til noen som helst. 

Anonymkode: c2a0a...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk går helt andre veien. Jeg har brukt over et år på å unnfange hvert av mine barn (5 år på det meste), og har måttet gjennom utredning og bruke medikamenter som stimulerer til eggløsning.

Så (ikke tatt i riktig rekkefølge). A ble uventet gravid. Hun hadde samboer og det meste på stell. Så ble B gravid - just blitt sammen med kjæresten sin, 3 år senere kommer nok et uhell (prevensjonssvikt). Så blir C gravid. Hun får fire unger på rappen. D blir også gravid, på første forsøk, andremann var prevensjonssvikt. E ble gravid med en ONS. F likeså. G ble forlatt da hun ble gravid. H ble gravid på første forsøk, og var direkte sjokkert over å ikke måtte prøve lenger...

Jeg kjenner ingen annen enn min egen mor (unntatt meg selv) som har måttet prøve ei stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første prøvde vi i over to år, mistet et par ganger før det klaffet. Med nr to ble jeg gravid i pp2. Synes jeg hører oftere om de som blir gravide kjapt eller at det ikke var planlagt, enn de som sliter. Begge deler er nok like vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett strever ikke de fleste, men dagens generasjon "yngre" menn(altså 20-30+) har ganske mye dårligere sædkvalitet enn menn på 40-60 osv grunnet miljøendringer og hormonell påvirkning. 

Kvinner har vel også statistisk sett begynt å få noe mer utfordringer, eller dvs; flere bruker hjelpemidler.

Men en stor overvekt er det overhodet ikke.

Anonymkode: e7a58...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. kom mens jeg gikk på pillen
2. kom første måned etter pilleslutt
3. kom første måned etter at jeg tok ut p-stav.

Full klaff på første sprut her, altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok inntrykket av at alle sliter kommer av at de som blir gravide veldig tidlig i prosessen ikke har noe behov for å snakke så mye om det.

Jeg kjenner til begge varianter blant mine venner og bekjente.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bevist da at menn har dårligere sædkvalitet i dag enn de hadde for 50 år siden? :klo: Med mobilen som ligger i lomma, pc-en på fanget, endrede vaner og som en skriver lenger opp: Miljøendringer og annen påvirkning.

Anonymkode: 3e10f...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første forsøk ;) Hadde sluttet på pillen ca fire måneder i forveien og brukt annen prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker etter p-pilleslutt var jeg gravid! Tror ikke det kunne gått raskere :)

Anonymkode: 6e215...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, første kom etter jeg glemte at pillen var utrygg etter både oppkast og antibiotika :P

Andre brukte vi "egentlig" kondom, men så fikk vi barnevakt på tydeligvis rette dagen, en kjapp omgang uten prevensjon og vips var vi gravide igjen :D

Anonymkode: 01e06...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En venninne av meg ble gravid etter 2-3 måneders forsøk :-) Kanskje er det slik at mange prøver, men det tar tid, slik at dem som blir gravide fort ikke vil "gni det inn" hos dem som prøver?

Anonymkode: de15c...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at graviditet er noe alle må jobbe skikkelig hardt for å få til for tiden.. Min svigerinne og hennes mann prøver å bli gravide nå, i sin 7-8 mnd. Et vennepar prøvde i nesten 1 år før de fikk det til. Enda et er i sin 6 prøvemnd. Ikke at det er så voldsomt lenge, men virker som om ingen får det til 1-3 mnd etter prevensjonsstopp? Alle disse er forresten i 20-årene.

Noen der ute som har solskinnshistorier å komme med til en som snart skal kaste pillene i søpla? :) hvor lang tid tok det for deg å bli gravid? 

Anonymkode: d12f7...fc7

Nå har barnet mitt begynt på barneskolen, men jeg ble gravid mindre enn én måned etter at jeg sluttet på p-pillene jeg brukte. Jeg var relativt tidlig i 20-årene da.

Anonymkode: 613d6...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bevist da at menn har dårligere sædkvalitet i dag enn de hadde for 50 år siden? :klo: Med mobilen som ligger i lomma, pc-en på fanget, endrede vaner og som en skriver lenger opp: Miljøendringer og annen påvirkning.

Anonymkode: 3e10f...b5d

Vet ikke jeg riktig men det er skrevet artikler om dette. Det er forskjellige om meninger om årsaken. Men menn er generelt mindre maskuline nå enn for 50 år siden. Dette pga. samfunnsutviklingen som fører til mindre testosteron hos menn. Kostholdet er også annerledes.

Damer påvirkers også av det de putter i munnen. Både mat og piller virker inn.

Men det er da nok av uønskede graviditeter både for menn og kvinner så dette med sædens kvalitet er nok mer individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...