Gå til innhold

Hvor lang tid etter endt utdanningen fikk du deg jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er ganske mange som sliter med å få relevant jobb etter endt utdanning, inkludert meg selv. Hvor lang tid tok det fra du var ferdig med utdanningen din til du kom i en relevant jobb? Skriv gjerne utdanningsretning og om du hadde noe relevant jobberfaring innen yrket fra før av.

Anonymkode: 7a128...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdannet meg innen PR og reklame i London, fikk toppkarakterer. Leitet i 6 mnd., før jeg dro til utlandet som intern. Nå er jeg hjemme igjen og får en god del intervjuer. 

Anonymkode: c2122...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleie, fikk fast jobb et halvt år før jeg var ferdig.

Anonymkode: 0ae81...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet innen ernæring. Søkte jobber i rundt 2 år etter jeg var ferdig, og den mest relevante jobben jeg fikk var på treningssenter. Nå studerer jeg sykepleie, for å være sikret jobb. 

Anonymkode: b3318...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning lingvist, ferdig i 2013. Søker fortsatt.

Anonymkode: a809d...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisasjonspsykologi. Tok nesten ett år. Fikk først er vikariat, og fikk nå tilbud om fast kontrakt et annet sted i bedriften😊

Anonymkode: 5ce15...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer. Fikk tilbud om årsvikariat, en mnd ca før siste eksamen. Får se om det blir noe mer etter sommeren!

Anonymkode: c5c47...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier. Fikk jobb med en gang, et vikariat. Vikariatet gikk ut da jeg var i permisjon, men har fått jobb et annet sted nå, samtidig som jeg venter på svar fra et til intervju jeg har vært på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informatiker, Fikk jobb før jeg var ferdig (for 6 år siden). 

Anonymkode: cda70...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i øk.adm., ingen relevant erfaring fra før. Ferdig utdannet i 2014. Fikk et relevant vikariat én måned etter jeg var ferdig, og jeg gikk rett i fast jobb i en annen bedrift da vikariatet var over. Har vært heldig :)

Anonymkode: 31ea4...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master innen språkvitenskap, 5 år siden. Har hatt endel småjobber av kortere og lengre varighet, men ingenting som har vært relevant med tanke på utdannelsen min.

Jeg skal i allefall fraråde mine barn å velge humanjora-studier! Hadde jeg fått begynne på nytt, ville jeg valgt sykepleie.

Anonymkode: 0e787...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierstudent. Blir ferdig utdannet til sommeren, har allerede fått jobb nå noen måneder før. Har noen år relevant erfaring. 

Anonymkode: a63d4...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordnet meg praksisplass i helgene mens jeg tok utdanningen. Etter 4 måneder fikk jeg tilbud om lærlingeplass når utdanningen var ferdig og fikk lærlingelønn mens jeg jobbet i helgene. Hadde ingen erfaring fra før. Håndtverkeryrke.

Anonymkode: e398f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av utdanningene?

Har fått fast jobb før eksamen på samtlige.

Skrev læringekontrakt før skoleslutt, fikk tilbudet rundt påsketidene.

Først i oljenæringen, ingeniør. Før nedgangstidene. Hadde da fast jobb hos dem i annen stilling før eksamen, men skrev ny kontrakt med dem ca 6 mnd før siste eksamen. Dette er nok ikke så veldig realistist i disse dager.

Deretter lærer, skrev kontrakt uka før eksamen :)

Anonymkode: e41bb...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er statsviter, og ble ferdigutdannet rett før finanskrisen.

Da fikk jeg relevant jobb 4 mnd før jeg var ferdig med masteren, en som var ganske attraktiv og hadde veldig mange søkere - type "talentjobb".

Men - så kom jo finanskrisen, etterfulgt av arbeidsmarkedet slik det er nå. Og jeg ser absolutt en utvikling hvor det for selv for meg som har en veldig bra CV(bra karakterer, masse frivillige verv, arbeidsgivere med godt omdømme og bra stillinger - samt veldig bra referanser) at det er steinhardt.

Det blir mer og mer vanskelig, og jeg belager meg på et relativt hardt arbeidsliv fremover. 

Jeg kan ha mange års erfaring med noe, og ikke engang bli kalt inn. 

Jeg er nå i prosess for en stilling hvor de har satt høye og mange krav - og jeg oppfyller absolutt hvert eneste krav(de krever masse ulik kompetanse på veldig spesifikt nivå - og en bredde jeg tror nesten ingen kandidater har) - og akkurat den ble jeg jo kalt inn på, sannsynligvis fordi nesten ingen andre oppfyller alle kravene de har satt. 

Jeg har også vært på intervju til en utrolig kjedelig administrativ stilling hvor de fikk kjempemange søkere - og de andre kandidatene jeg satt sammen med var jo så overkvalifisert( i tillegg til meg) at det nesten ble latterlig.

Anonymkode: 5717c...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Organisasjonspsykologi... Ingen arbeidserfaring fra før. 

Er snart et år siden jeg var ferdig og fortsatt ingen jobb :(:(:(

Anonymkode: 1c635...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne å søke jobb nå snart, nesten et år før jeg er ferdig. Forhåpentligvis klarer jeg å finne noe før "graduation". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 100% vikariat noen måneder før jeg var ferdig, og gikk over i 100% fast i slutten av sommeren. Sykepleier, hadde jobbet to år som pleieass. på avdelingen ved siden av skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siviløkonom, fikk revisorjobben et halvår før jeg var ferdig. Jobbet som regnskapsfører et år mellom bachelor og master, samt annet relevant arbeid stort sett alle ferier i utdanningsløpet mitt. Hadde en hårsbredd under B-snitt fra en god skole.

Jeg bekymrer meg en del for de som kommer etter meg, og misunner ingen å være jobbsøker (nesten uansett fagfelt) akkurat nå. 

Anonymkode: c8229...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...