Gå til innhold

Ferie med baby


Ulfen

Anbefalte innlegg

Vi venter barn nå i midten av mars, og jeg tenker litt på ferie nå til sommern. Fikk 5000 i reisegavekort hos norwegian i julegave som må brukes i 2016, og vi tenkte å bruke det på å reise til Spania der pappa og stemoren min har feriehus. De har et stort hus, der det er egen kjeller med 2-3 soverom, eget bad, kjøkken og stue, så vi kan bo der litt adskilt fra dem.  Så jeg tenker det er litt mer praktisk enn å reise på charterferie. Men jeg er litt usikker på dette å reise på ferie med baby! Når ville dere anbefalt oss å reise mellom juni - september? Juni når baby bare er 2-3 mnd eller kanskje september når lille har blitt 6 mnder? Er det veldig utfordringer med baby på flytur på ca 4 timer? Noen som har reist på ferie med sine små som har noen tips til en usikker førstegangsmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kanskje valgt september, både fordi det kanskje ikke er like varmt som i juni og fordi en baby på 2-3 mnd fortsatt er veldig fersk. Ikke nødvendigvis noe problem i seg selv, men det er umulig å forutsi på forhånd hvordan baby er (kolikk? Sovebaby? Mye urolig?) og også hvordan det blir for deg som nybakt mamma. Det hjelper lite å si at "jeg reiste med min på 3 mnd og det var en drømmeferie", fordi babyer og barseltiden er så forskjellige :) Jeg ville derfor aldri reist tidlig på bakgrunn av andres erfaringer, før jeg kjente min baby :)

Anonymkode: 9885f...535

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet med å bestemme dette til babyen er født og du ser hvordan babyen er. Noen barn er sovebarn andre er urolige og krevende. Det er og en flyreise på noen timer nedover..

Anonymkode: 93ce0...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste til usa i september, da var vår 6 mnder. Det gikk supert! Han sov stortsett hele flyturen, koste seg i vann og sand. Synes ikke det var spesielt stressende heller. Vi vurderte å reise når han var 3 mnder, men er veldig glad vi valgte å reise når han var 6 mnder. Det beste tipset mitt er dig eget sete og bedbox👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok drøyet det til utpå høsten. Da har dere kommet mer i gjenge og blitt kjent med babyen. Amminga er mer på stell, ikke like sårbar, eller evt. avsluttet.

Anonymkode: 19729...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vente til september. Da er det ikke fullt så varmt, baby er mer moden og har fått vaksiner (håper jeg) og er generelt blitt mer robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var på mallorca i september, med baby på 7 mnd. Var godt og varmt da, og babyen din er litt større. Tror ihvertfall jeg hadde venta til den lille var 4-5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Takk for råd :-) hadde selvfølgelig tenkt å se det litt ann, men jeg er en som liker å planlegge litt, hehe. Om vi får en kolikkbaby så blir vi jo selvfølgelig ikke å reise til Spania med det første. Jeg har også vært mer på september siden vi da er litt mer inne i foreldrerollen, og lille har blitt litt større. Begynte å fantasere om juni istedenfor rett å slett pga dårlig vær tror jeg 😂 men satser på litt sommer i Norge også, så da er det ikke så ille å vente til september ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha valgt september :) 

Både pga baby er litt eldre da og ikke så fersk, og pga det ikke er så varmt i Spania da. Og dere er litt mere dreven med å være mamma&pappa. 

Generelt sett så synes jeg det er mye enklere å reise med baby enn en f.eks 3-åring som er som et olja lyn og overalt! Mere kav å passe på konstant.. En baby er bare med liksom. Også veldig praktisk om du ammer, da har du maten alltid tilgjengelig og trenger ikke bekymre deg over det. Skal dere ute å spise om kveldene så sover babyen godt i vogna si, null stress. 

For 2 år siden da vi var på Kreta så var det et ungt foreldrepar som hadde ei jente på en ca 3 år og en helt fersk baby, tror ikke den var så mye eldre enn ca 8 uker. Husker de så godt, alt var så harmonisk og rolig; lille jenta lekte rundt i barnebassenget mens pappaen som oftest passet på. Lillebror sov godt i vogna si i skyggen under parasollen og mammaen ammet innimellom på solsengen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt billett før etter fødsel, men hvis alt er bra og formen din er bra, slik de aller fleste har det, ville jeg valgt å reise før barnet er mobilt. Mye enklere jo mindre de er, da de sover enklere, ligger mest i vogn eller på fanget og det er ganske enkelt når man bare ammer. (forutsett du har det normalt bra og ammingen går normalt fint slik den gjør med de fleste).

Men dette er hilsen ei som liker varme og hvor barna mine også gjør det, så da er juni mye mer fristende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...