Gå til innhold

Ny student i Trondheim, hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere i Trondheim til høsten, og derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan være så snill å hjelpe meg med! :)

Jeg skal gå grunnskolelærer 1.-7., men når jeg ser på studieprogrammene så står det slik:
 

Hva er forskjellen på disse studiene?

Campuset mitt er Rotvoll og ligger lengst unna av alle skolene. Jeg er kjempe redd for at man blir litt utstøtt og ute av "studentersamfunnet" når skolen er så langt unna, stemmer dette? Eller er alle veldig flink til å inkludere alle?

Det er veldig viktig for meg å bli kjent med folk og være sosial, hva slags aktiviteter finnes det etter skoletid og er det vanskelig å bli kjent med andre? Hvordan fungerer fadderukene? Samles absolutt alle skolene seg og blir kjent med hverandre, eller er det gruppert fra Campus til Campus? Lenge varer fadderuka, 1 uke? (Vet at dette varierer veldig fra sted til sted)

Jeg har tenkt til å bo så sentralt som mulig, derfor har jeg valgt meg ut 3 studenthybler jeg skal søke på:
Klostergata 18, Lerkendal og Nedre Singsaker. Er det noen som har noen erfaringer med disse hyblene?

Er det flest jenter eller gutter som går grunnskolelærer/lektor ? 

Dette vet jeg er veldig individuelt, men er det noen som vet sånn ca. hvor mye startlønna for en grunnskolelærer er? Og hvor lang tid tar det før man går opp på denne lønnsstigen? Ser jo at på landsbasis så ligger lønna på mellom 500 - 550.000kr, men regner med at dette ikke er startlønna.

Kom gjerne med deres egne erfaringer på andre ting også! :D
Og tusen takk for eventuelle svar! 

Hilsen en litt forvirret og snart student! :)
 

Anonymkode: b75d3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Småting i farta (kommer med mer senere)

rotvoll er et stykke ja, men det er pinadø dragvoll også. Og der går det MANGE:-). Ingen mobber eller fryser ut de som går på skole langt unna, det spiller nada rolle ;-) rotvoll Campus skal flytte inn i byen en plass uansett så. Vet ikke når, men innen noen år.

 

Du bør se på et Trondheimskart før du finner deg bolig. Rotvoll er langt øst, og da bør du heller bo en plass hvor bussen går forbi feks. På Lerkendal må du jo inn til byen først, og så ut igjen til dragvoll (ROTVOLL*** hehe, skreiv feil), det kan fort ta en times tid hvis du er Max uheldig  med rush og sånn. 

 

Se litt nærmere solsiden / sirkus shopping / osv ? Bare et forslag da :-)

 

samtidig er Lerkendal nært både samfundet og byen så det går bare ut fra hvor lang reisetid du gidder. 

 

Velkommen til fine byen

Endret av globalagogo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, globalagogo skrev:

Småting i farta (kommer med mer senere)

rotvoll er et stykke ja, men det er pinadø dragvoll også. Og der går det MANGE:-). Ingen mobber eller fryser ut de som går på skole langt unna, det spiller nada rolle ;-) rotvoll Campus skal flytte inn i byen en plass uansett så. Vet ikke når, men innen noen år.

 

Du bør se på et Trondheimskart før du finner deg bolig. Rotvoll er langt øst, og da bør du heller bo en plass hvor bussen går forbi feks. På Lerkendal må du jo inn til byen først, og så ut igjen til dragvoll, det kan fort ta en times tid hvis du er Max uheldig  med rush og sånn. 

 

Se litt nærmere solsiden / sirkus shopping / osv ? Bare et forslag da :-)

 

samtidig er Lerkendal nært både samfundet og byen så det går bare ut fra hvor lang reisetid du gidder. 

 

Velkommen til fine byen

Tusen takk for svar! :)

Jeg har søkt opp dette på reiseplanleggeren:

https://www.atb.no/atbreiseplanlegger/?direction=1&adv=0&from=Lerkendal%20stadion%20(Trondheim)&to=Rotvoll%20(Trondheim)&departure_time=07%3A46&departure_date=09.02.2016&arrival_time=07%3A46&arrival_date=09.02.2016

Der står det at det tar ca 23. min fra Lerkenedal til Rotvoll. Stemmer ikke dette da eller? :) Jeg vet jo ingenting om dette, og håper at jeg kommer fort inn i dette med busser hit og dit :fnise: Har nemlig aldri bodd i en by før!

Men skal sjekke opp de stedene du nevnte også! :)

TS

Anonymkode: b75d3...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen studentbyer og boliger på solsiden for eksempel? Mulig jeg er dårlig på å lete da. 

TS

Anonymkode: b75d3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå maser jeg mye men...:fnise:

Når immatrikuleringen er tirsdag den 16. august, betyr det da at første skoledag er den 16.? Eller skal man møte opp dagen før, uka før eller noe sånt? Må endre på en sydentur, så derfor jeg lurer :) 

TS

Anonymkode: b75d3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immatrikuleringsdatoen er egentlig ikke så nøye, det du må sjekke er når første forelesningsdag er. :-)

Anonymkode: 2649b...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sjekk om du er pålagt å møte på immatrikuleringen! Noen utdanninger må møte for å kunne starte, men jeg tror det er noen realfagsstudier bare. Immatrikuleringsdagen er 1. dag ja :)

I fadderuka så deles man inn i grupper fra klassen din. Og så er det slik at man møtes den skolen man skal gå med. NTNU sitt fadderutvalg har egne fester på samfundet og slik, og noen er for alle :) BI har eget fadderutvalg. 

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt bolig litt nærmere skolen. En halvtime utenom trafikken er STOR forskjell fra når du tar buss kl. 07.30 om morgenen, det kan ta LANG tid. 

 

Fadderuka i trondheim varte i fjor fra tirsdag-fredag uka etter. Så 11 dager. Men du velger helt selv hva du blir med på, ikke alt er drikking, men det er leker der man blir kjent med byen og slikt og :)

Forskjellen på disse studiene er hvilken linje du går. Den ene er realfag med matematikk og slik.

Anonymkode: 715f6...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sjekk om du er pålagt å møte på immatrikuleringen! Noen utdanninger må møte for å kunne starte, men jeg tror det er noen realfagsstudier bare. Immatrikuleringsdagen er 1. dag ja :)

I fadderuka så deles man inn i grupper fra klassen din. Og så er det slik at man møtes den skolen man skal gå med. NTNU sitt fadderutvalg har egne fester på samfundet og slik, og noen er for alle :) BI har eget fadderutvalg. 

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg søkt bolig litt nærmere skolen. En halvtime utenom trafikken er STOR forskjell fra når du tar buss kl. 07.30 om morgenen, det kan ta LANG tid. 

 

Fadderuka i trondheim varte i fjor fra tirsdag-fredag uka etter. Så 11 dager. Men du velger helt selv hva du blir med på, ikke alt er drikking, men det er leker der man blir kjent med byen og slikt og :)

Forskjellen på disse studiene er hvilken linje du går. Den ene er realfag med matematikk og slik.

Anonymkode: 715f6...613

Mener jeg leste noe om at etter immatrikuleringen så blir det laget faddergrupper, og det vil jeg jo ikke gå glipp av. Får jeg brev før skolestart med alt jeg trenger å vite? Jeg aner ikke hvor jeg skal møte opp engang. :/ 

Har lest om flere som sier at man burde ha hybel nærme sentrum, for da blir det ikke så stress å komme seg hjem etter fester og aktiviteter på natten. Uff nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Noen som har noen forslag på hvor jeg kan sjekke ut studentbyer som er nærmere skolen, og som er et sted hvor det er god kollektivtransport? 

Skjønte ikke helt forskjellen på de studieprogrammene? Kunne du forklart litt bedre? Hva er den andre linja hvis den første linja er med matte og sånn? Forsto ikke helt :/ 

 

TS

Anonymkode: b75d3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne studentbyen i Trondheim, ville kanskje passe ettersom den er nærme Rotvoll http://www.stiftsstaden.no/stiftsstadenstudentby/om-studentbyen/

Fem minutter til HiST avd Rotvoll med buss

Falkenborg studentby ligger i Thoning Owesens gate 27. Busstopp i umiddelbar nærhet, og Sirkus shopping rett i nærheten. Buss til Rotvoll direkte derfra.

(i linken står det at studentbyen heter Stiftsstaden Studentby, så de har muligens nylig byttet navn)

Anonymkode: 6f5b3...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk allmennlærerutdanning (uten realfag) på Rotvoll. Trondheim var en helt super studentby, selv om Rotvoll lå et stykke unna. Ville skaffet meg en hybel som ligger midt mellom både Rotvoll og byen, type Bakklandet, Møllenberg, Lade etc. Selv bodde jeg på Ila, og det gikk jo greit det også. Sykkelavstand hvis jeg gadd, ellers gikk det alltids en buss. Ulempen med både Ila og Lerkendal er jo at du må igjennom hele byen i rushen om morgenen. De aller fleste jeg kjente leide hybel/kollektiv privat. Selv hadde jeg også god erfaring med det. Jeg bare lette rundt på finn.no og hybel.no. Litt flytting ble det også etterhvert i løpet av studieperioden. 

Når jeg gikk allmennlærerutdanning så var det to muligheter, allmennlærer og allmennlærer med vekt på realfag. Forskjellen var at på allmennlærer med realfag var mer av løpet bestemt, ved at man måtte ta 60 stp i matematikk og 30 stp i naturfag, mens på allmennlærer kunne man velge mer som man ville selv, selv om noe også var obligatorisk. Vet ikke helt hvordan det er i grunnskolelærerutdannelsen. Jeg vil tro at du kan velge å gå grunnskolelærer og velge å ta akkurat de samme fagene som du tar om du går grunnskolelærer med realfag, men du kan ikke gjøre motsatt siden løpet er mer bestemt (men ta det jeg sier med et lite forbehold, da mye kan ha skjedd på 8-10 år). 

Her ser du oversikt over lærerlønninger i ks (kommuner i Norge, men ikke Oslo) per dags dato. Disse vil nok være ganske endret til du er ferdigutdannet. Selv har jeg gått opp nesten 100 000 siden jeg startet som lærer for 5 år siden. http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Lonnstabell-i-KS-per-1-mai-2015/

Ikke bekymre deg for at du er lite kjent og ikke vet hvor du skal gå og lignende. Skolen er kjent for sitt gode fadderopplegg, og her har de som utgangspunkt at folk ikke er kjent. Fadderne sitter til og med og tar ringerunder i dagene før immatrikuleringen for å forberede deg på oppstart. http://quak.no/om-quak

Kos deg, og nyt livet i studentbyen Trondheim! Du kommer til å få det knallbra! Bare spør om det er noe mer du lurer på, så kan jeg jo hvertfall prøve å svare etter sånn det var der for bare noen få år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener jeg leste noe om at etter immatrikuleringen så blir det laget faddergrupper, og det vil jeg jo ikke gå glipp av. Får jeg brev før skolestart med alt jeg trenger å vite? Jeg aner ikke hvor jeg skal møte opp engang. :/ 

Har lest om flere som sier at man burde ha hybel nærme sentrum, for da blir det ikke så stress å komme seg hjem etter fester og aktiviteter på natten. Uff nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Noen som har noen forslag på hvor jeg kan sjekke ut studentbyer som er nærmere skolen, og som er et sted hvor det er god kollektivtransport? 

Skjønte ikke helt forskjellen på de studieprogrammene? Kunne du forklart litt bedre? Hva er den andre linja hvis den første linja er med matte og sånn? Forsto ikke helt :/ 

 

TS

Anonymkode: b75d3...75e

Det blir laget faddergrupper, men hos oss så ble det laget facebookgrupper der det ble lagt ut hvilken gruppe man var i. Men det er artig å møte på immatrikuleringen, spesielt om du er førstegangsstudent :) 

Du får en slik "velkommen til NTNU"-greier i posten mener jeg på. Ellers vil det meste stå på ntnu.no av det du trenger å vite. Det går nattbuss hver fredag og lørdag, så det er greit å komme seg hjem fra byen i helgene med buss ihvertfall. Det spørs hvor mye du liker å være i byen, og om du planlegger å møte på hver eneste forelesning i forhold til hvor du burde bosette deg mener jeg :) 

Anonymkode: 715f6...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal studere i Trondheim til høsten, og derfor har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan være så snill å hjelpe meg med! :)

Jeg skal gå grunnskolelærer 1.-7., men når jeg ser på studieprogrammene så står det slik:
 

Hva er forskjellen på disse studiene?

Campuset mitt er Rotvoll og ligger lengst unna av alle skolene. Jeg er kjempe redd for at man blir litt utstøtt og ute av "studentersamfunnet" når skolen er så langt unna, stemmer dette? Eller er alle veldig flink til å inkludere alle?

Det er veldig viktig for meg å bli kjent med folk og være sosial, hva slags aktiviteter finnes det etter skoletid og er det vanskelig å bli kjent med andre? Hvordan fungerer fadderukene? Samles absolutt alle skolene seg og blir kjent med hverandre, eller er det gruppert fra Campus til Campus? Lenge varer fadderuka, 1 uke? (Vet at dette varierer veldig fra sted til sted)

Jeg har tenkt til å bo så sentralt som mulig, derfor har jeg valgt meg ut 3 studenthybler jeg skal søke på:
Klostergata 18, Lerkendal og Nedre Singsaker. Er det noen som har noen erfaringer med disse hyblene?

Er det flest jenter eller gutter som går grunnskolelærer/lektor ? 

Dette vet jeg er veldig individuelt, men er det noen som vet sånn ca. hvor mye startlønna for en grunnskolelærer er? Og hvor lang tid tar det før man går opp på denne lønnsstigen? Ser jo at på landsbasis så ligger lønna på mellom 500 - 550.000kr, men regner med at dette ikke er startlønna.

Kom gjerne med deres egne erfaringer på andre ting også! :D
Og tusen takk for eventuelle svar! 

Hilsen en litt forvirret og snart student! :)
 

Anonymkode: b75d3...75e

Hei. Jeg er student i Trondheim, og tenkte kanskje jeg kunne gi deg svar på noe av dette...

Forskjell på studiene er hva du blir lærer i. Med begge utdanningene blir du lærer i grunnskolen, men du vil ha ulike undervisningsfag avhengig av hva du velger. Med realfag vil undervisningsfagene dine bli fks matte, naturfag, mens med vanlig grunnskolelærer, kan du undervise i for eksempel samfunnsfag, religion ol.

Plasseringen på campus har ingenting å si :) Alle blir like godt inkludert uavhengig av campus, og jeg har aldri opplevd å møtt noen som ikke vil invitere/henge med noen på bakgrunn av campustilhørighet. Det skjer hele tiden noe i byen, og eventer er åpne for alle, og man kan kjøpe billetter. Jeg går på Dragvoll, men går på Gløshaugen revyer for det uten noe problem :)

Jeg vil anbefale deg å møte opp på Immatrikuleringsdagen for det er da du blir tildelt faddergrupper. Ergo, det sosiale starter på immatrikuleringsdagen. Kjipt å gå glipp av sosiale ting, når man skal bli kjent med de man skal studere sammen med.

Studentboligene du nevner er ligger nær sentrum/Øya området, og er veldig trivelige :) Bussen til Rotvoll går også rett i nærheten, så det passer fint for deg å bo der. Vil fraråde deg å søke Stiftsgården studentboliger. Før het de Falkenborg, og de er kjent for å ha dårlige kontrakter, fukt, mugg, råte og soppskader, http://www.aftenposten.no/bolig_old/Fukt_-sopp-og-smadyr-i-studentboliger-6965121.html .

Grunnen til at de endret navn, var pga juridiske problemer. Som førsteårsstudent er SiT mye tryggere å forholde seg til :)

 

Anonymkode: 3bda3...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :)

Jeg har søkt opp dette på reiseplanleggeren:

https://www.atb.no/atbreiseplanlegger/?direction=1&adv=0&from=Lerkendal%20stadion%20(Trondheim)&to=Rotvoll%20(Trondheim)&departure_time=07%3A46&departure_date=09.02.2016&arrival_time=07%3A46&arrival_date=09.02.2016

Der står det at det tar ca 23. min fra Lerkenedal til Rotvoll. Stemmer ikke dette da eller? :) Jeg vet jo ingenting om dette, og håper at jeg kommer fort inn i dette med busser hit og dit :fnise: Har nemlig aldri bodd i en by før!

Men skal sjekke opp de stedene du nevnte også! :)

TS

Anonymkode: b75d3...75e

eh nei du skal være veeeeeeldig tidlig på morgenen for at en buss Lerkendal-sentrum med eventuell bussbytte i sentrum skal ta 23 min ja. Det er en grunn til at AtB heter "av å te" eller "vi får se" eller "kanskje det" på folkemunne :P og du sier du gjerne vil bo sentralt for å komme deg hjem fra byen osv, det er forståelig det. MEN: du er oftere på skolen enn på byen, selv ville jeg blitt luta lei av å måtte reise gjennom byen daglig. Men så klart er alle forskjellige! 

 

https://www.sit.no/hybel/parkbygget-studentboliger

 

denne ligger ved solsiden? Vet ikke så mye om den men

Endret av globalagogo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, globalagogo skrev:

...

https://www.sit.no/hybel/parkbygget-studentboliger

 

denne ligger ved solsiden? Vet ikke så mye om den men

Vet ikke mye om den jeg heller, men plasseringen er perfekt for en Rotvoll student som jeg ser det. Man slipper så vidt innom sentrum, det er tonnevis med utesteder rett ved og man kan ta tog i stedet for buss hvis ønskelig. Det er kort avstand fra der toget stopper på Rotvoll til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hog skrev:

Vet ikke mye om den jeg heller, men plasseringen er perfekt for en Rotvoll student som jeg ser det. Man slipper så vidt innom sentrum, det er tonnevis med utesteder rett ved og man kan ta tog i stedet for buss hvis ønskelig. Det er kort avstand fra der toget stopper på Rotvoll til skolen.

Jeg har helt glemt at det går tog! Bra nevnt! Da går det jo egentlig an å bo på Lerkendal da? Hvis toget går der jeg tror det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Immatrikuleringsdatoen er egentlig ikke så nøye, det du må sjekke er når første forelesningsdag er. :-)

Anonymkode: 2649b...6ba

NB: Noen plasser så har de obligatorisk oppmøte på immatrikuleringen, da det ofte er ventelister for å komme inn. De som ikke møter mister plassen sin. Så jeg ville endret den sydenturen TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, globalagogo skrev:

Jeg har helt glemt at det går tog! Bra nevnt! Da går det jo egentlig an å bo på Lerkendal da? Hvis toget går der jeg tror det går...

Det er nok en mulighet ja, men tror ikke det er så mange avganger fra Lerkendal (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og beklager for veldig sent svar!

tusen hjertelig takk for alle fine tips, de skal jeg ta med meg videre! Det ble så jeg søkte hybel på Lerkendal, Klostergata 18 og Nedre Singsaker likevel. Jeg kan jo bare gå til byen og ta buss/tog derfra tenker jeg (hvis jeg flytter til Lerkendal, de andre er jo midt i byen tror jeg? Hvertfall veldig sentrale) Men uansett så tror jeg at jeg kommer til å trives ved å bo i sentrum og heller ha en litt lengre vei til skolen (alle er forskjellig!). Ser jeg at det blir veldig trælete og vanskelig, så kan jeg jo bare flytte så fort jeg får mulighet (eventuelt når andre året starter). 

Jeg har fått endret sydenturen, så nå er alt i boks! Da er det bare å vente på svar fra skolen og studenthybel! Krysser fingrene, for jeg gleder meg helt vanvittig mye! :D 

TS

Anonymkode: b75d3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...