Gå til innhold

Gravid-sykemeldt-feriepenger?! Hjelp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg er blitt gravid, og venter tvillinger 😍 Men jeg har ikke termin før i sommer og vil bli sykemeldt fra ca uke 20-22 en gang. Hvordan blir det da med feriepengene jeg har tjent opp fra i fjor? For blir jo nav som betaler ut lønn for meg når jeg blir sykemeldt om noen uker, mister jeg retten til de feriepengene jeg tjente i fjor? 

Anonymkode: 0acf0...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få både sykelønn fra NAV og feriepenger fra arbeidsgiver den måneden feriepengene utbetales.

Men husk at du da ikke vil få lønn/foreldrepenger når du avvikler ferie senere, så det er lurt å spare feriepengene så du slipper å gå ulønnet i fem uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Du vil få både sykelønn fra NAV og feriepenger fra arbeidsgiver den måneden feriepengene utbetales.

Men husk at du da ikke vil få lønn/foreldrepenger når du avvikler ferie senere, så det er lurt å spare feriepengene så du slipper å gå ulønnet i fem uker.

Nei :)

Hun får feriepenger delvis fra nav og delvis fra arb.giv neste år!

TS: feriepengene neste år blir sterkt redusert. Greit å huske på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MapleSirup skrev:

Nei :)

Hun får feriepenger delvis fra nav og delvis fra arb.giv neste år!

TS: feriepengene neste år blir sterkt redusert. Greit å huske på :) 

Vil bare tipse om å sjekke dette ut med arbeidsgiver, for noen arbeidsgivere betaler selv ut lønnen og får kompensasjon fra NAV. Da betales det også fullt med feriepenger osv. Så man får lønn og opptjening/utbetaling av feriepenger helt som vanlig. Ikke uvanlig i offentlig sektor blant annet, så det første du bør gjøre er å høre med din personalavdeling hva som gjelder på din arbeidsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pengebingen skrev:

Vil bare tipse om å sjekke dette ut med arbeidsgiver, for noen arbeidsgivere betaler selv ut lønnen og får kompensasjon fra NAV. Da betales det også fullt med feriepenger osv. Så man får lønn og opptjening/utbetaling av feriepenger helt som vanlig. Ikke uvanlig i offentlig sektor blant annet, så det første du bør gjøre er å høre med din personalavdeling hva som gjelder på din arbeidsplass. 

Ja. Hvis de utbetaler sykepenger direkte så gjør de nok også det med foreldrepenger. Det er gjerne begge eller ingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, MapleSirup skrev:

Nei :)

Hun får feriepenger delvis fra nav og delvis fra arb.giv neste år!

TS: feriepengene neste år blir sterkt redusert. Greit å huske på :) 

Ikke bland sammen poengene her. TS lurer på fjorårets feriepenger.

Det jeg sier er;

I inneværende år (2016) så ville du normalt fått feriepenger istedenfor lønn i feks mai. Videre kunne du da avviklet ferie senere i år (feks til høsten) og mottatt vanlig lønn under ferieavviklingen. Ut fra hovedinnlegget så fremstår det som om arbeidsgiver ikke forskutterer sykepenger/foreldrepenger. Det betyr at når du går over på NAV-ytelser så vil sannsynligvis ikke arbeidsgiver trekke deg for feriedager når du får utbetalt feriepengene for i fjor. Dermed vil du ikke få lønn når du tar ferie senere i år. Men sjekk det, kanskje trekker de fem ukers lønn av feriepengeutbetalingen, da vil du i så fall kunne ta lønnet ferie senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...