Gå til innhold

Ferie/lang flytyr og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 25 og skal reise til Thailand nå i vinterferien. Dvs at jeg blir borte i svangerskapsuke 26 og 27.

 

Jeg har vært på svangerskapskontroll nettopp og er i fin form. Jordmor ønsket oss god tur, og ba oss tenke på gjennomstekt/kokt mat og at jeg ikke blir overopphetet.

 

Hepatittvaksinen tok jeg for 3 år siden, og de på vaksinasjonskontoret sa jeg fint kunne vente med ny hep.sprøyte til svangerskapet er over. 

 

Ellers har jeg støttestrømper, helsekortet, forsikingspapirer (reise) og antibac pakket med.

 

Vi er reisevant, men dette er første gang jeg skal ta fly så langt mens jeg er gravid. Og jeg gruer meg litt.

 

Er det noe mer jeg blr huske på?

 

Holder det med helsekort (hvor termindato er skrevet), eller bør jeg ta med ekstra erklæring fra lege?

Anonymkode: c50cc...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke dette med papirer og slikt, men husk en ting. Bevegelse. Opp å gå ofte på flyet for å få sirkulasjon i bena. Og hvis mulig, legg de høyt :) 

god reise! 

Anonymkode: b3986...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sjekke flyselskapet sine regler. Noen har en grense på uke 28 (om de da mener fullgåtte uker eller påbegynte uker er sikkert variabelt), og det er utrolig kjedelig å plutselig ikke komme med flyet hjem igjen.. Dette kan som regel forebygges ved at du får en erklæring fra lege, evt fyller ut noen papirer fra selskapet på forhånd. Bedre å være føre var på sånne ting, selskapene opererer med så ulike retningslinjer. 

God ferie :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få legen til å signere en "fit to fly" (google og print ut) sånn at du har det hvis det er noen som begynner å spørre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, legeerklæring på at du er fit to fly er viktig! Jeg ble nesten nektet fly hjem da jeg hadde så stor mage at de mente jeg var lengre på vei enn jeg var. Da var det kjekt med erklæring fra legen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...