Gå til innhold

Husleie for å bo hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eldste jenta mi går sisteåret på vgs, og hun betaler ikke for å bo hjemme. Hadde ikke ramlet meg inn å ta betalt heller.

Det er Vgs som er jobben hennes nå, og det er krevende med mye innleveringer, særemner, lekser osv.. Så vi ønsker at fokuset hennes skal være på skolen. 

Dessuten har vi faktisk forsørgeransvar så lenge hun går på Vgs. 

Nå har vi ei ganske nøktern jente som generelt bruker lite penger. Hun er ikke opptatt av klær, sminke og festing, så hun bruker generelt lite penger (bøker derimot bruker hun litt penger på...). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man går på videregåe de syns jeg ikke at man skal behøve å betale leie, da har jo foreldrene fortsatt forsørgelsesansvar. Her begynte jeg å betale en symbolsk leie til pappa når jeg bodde hjemme første året jeg studerte etter videregående. Det synte jeg var helt greit og rimelig.

Anonymkode: 80eae...546

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ETTER at barnet hadde fullført videregående, ja. Men ikke før det.

Anonymkode: 36c9c...584

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barn på videregående betaler ikke hjemme med mindre familien har kjempedårlig økonomi. Det at hun jobber, innebærer tenker jeg, at hun kjøper klær ol. selv. Da slipper jo du den utgiften. Jeg syns det holder lenge for en attenåring. - men jeg syns det er rimelig å kreve at hun sparer en del av lønna si. -til  boligsparing eller til videre studier.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun går på videregående, skal hun ikke betale så mye som ett øre for å bo hjemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er heldig å ha en klok jenta som er flink å gå på skolen og jobber ved siden av.  Hun kunne ha sluttet på skolen og holdte seg inn i rommet sitt og blitt en NAVer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, syns ikke hun skal betale husleie. Mine foreldre var klar på at de kom til å hjelpe meg med økonomien så lenge som jeg studerte. Dette er jeg veldig takknemlig for. Syns det er grådig av deg å i det hele tatt vurdere å ta husleie fra barnet ditt som studerer og i tillegge er flink nok til å jobbe ved siden av. 

Anonymkode: 9f611...cd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nitten år, og hadde rett og slett blitt fornærmet om mine foreldre skulle ta pengene mine, som jeg faktisk helt og holdent selv hadde tjent når man bare er 18 år.
Man er ikke gammel når man er 18 år, og man kan enda skjeie ut veldig.Vær glad barnet vil bo hjemme og spare isteden for å flytte ut og leve på dårlig mat og fest hver helg!

Anonymkode: 5c099...394

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Så flink datter dere har som både studerer og arbeider. Støtt henne som best dere kan.. Og såklart NEI, hun skal IKKE betale husleie! Hadde hun droppa ut av vgs og kun jobba hadde jeg sett poenget.. Men her har dere ei flink jente, la henne beholde pengene sine selv.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vusleie, men dere trenger ikke gi henne lommepenger lenger, og hun kan betale mobil, klær, sminke osv selv. Det er god hjelp indet for dere, og hun lærer hva pengene er "verdt"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nitten år, og hadde rett og slett blitt fornærmet om mine foreldre skulle ta pengene mine, som jeg faktisk helt og holdent selv hadde tjent når man bare er 18 år.
Man er ikke gammel når man er 18 år, og man kan enda skjeie ut veldig.Vær glad barnet vil bo hjemme og spare isteden for å flytte ut og leve på dårlig mat og fest hver helg!

Anonymkode: 5c099...394

Du vet foreldrene må jobbe for pengene sine? Du vet det er dyrere å være tre i en husholdning enn to? Jeg synes det er utrolig egoistisk av myndige unger å ikke bidra hjemme når de har fyllt 18. For ikke å glemme umodent. Tro meg, en husholdning er svindyrt å holde og det er bedre at du lærer det gradvis nå enn å sitte med skjegget i postkassa av overraskelse den gangen du flytter ut som førtiåring.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og TS, jeg ville ikke tatt husleie av henne før hun er ferdig på videregående. Men siden hun tjener såpass burde hun betale sin egen telefon, sminke, klær, fritid, busskort osv. Så lærer hun pengenes verdi også. 

Anonymkode: 7bfe2...f0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har en helhejobb pluss at hun mottar noe for å sitte I bystyret. Hun er russ I år og får bruke pengene som hun vil. Jeg har ikke tenkt å kreve  noe fra henne iom dette er den tiden hun har hvor hun kan bruke pengene til ting hun har lyst til. Neste høst er det studier og utgifter som hun må holde selv. Hun møter fort nok virkeligheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn som gaar paa videregående skal da ikke betale for aa bo hjemme? Du skal heller vare sjeleglad ungdommen faktisk ønsker det, og at dere slipper aa betale ca 8k i mnd i bidrag til mat og leilighet, som flere andre foreldre sliter med. At hun er 18 er en ting, men saa lenge hun er vgs elev saa har dere en forsørgingsplikt aa forholde dere til. Hun kan da ikke vare spesielt dyr i drift heller, som tross alt tjener sine egne lommepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke krevd noe husleie så lenge hun fortsatt går på skole og gjør en innsats :) hvis hun må betale for å bo hjemme så blir det som om du straffer henne for ar hun jobber ved sidenav studiene. 

Men jeg ville forventet at hun bidro hjemme i form av å hjelpe til med husarbeid, rydde etter seg, vaske tøy osv. Det er viktig at hun lærer seg selvstendighet slik at hun ikke er helt hjelpesløs når hun først skal flytte hjemmefra. Har søsken som bor hjemme og "får alt servert" og de hadde aldri klart seg i egen bolig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at hun betaler en tusenlapp i mnd som dere setter inn på en sparekonto? Så får hun pengene når hun skal begynne å studere eller at de står på høyrentekonto så hun kan spare de til hus/bil? Hvis hun syns det høres greit ut da. Ellers er det vel ganske uvanlig at en vgs-elev betaler for å bo hjemme. Jeg bodde hjemme til jeg var 20, og betalte ingenting. Men måtte jo lage middag nå og da, ta oppvasken, henge opp klesvask osv.

Om hun ønsker å bo hjemme mens hun studerer, syns jeg man burde kunne forvente litt mer. Men siden hun bare går på vgs har dere jo enda ansvaret for henne økonomisk også.

Anonymkode: b847f...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet foreldrene må jobbe for pengene sine? Du vet det er dyrere å være tre i en husholdning enn to? Jeg synes det er utrolig egoistisk av myndige unger å ikke bidra hjemme når de har fyllt 18. For ikke å glemme umodent. Tro meg, en husholdning er svindyrt å holde og det er bedre at du lærer det gradvis nå enn å sitte med skjegget i postkassa av overraskelse den gangen du flytter ut som førtiåring.

Anonymkode: 7bfe2...f0f

Egoistisk av myndige unger å ikke bidra hjemme når de har fyllt 18? 

Det står faktisk i loven at foreldre/verger har fostringsplikt til barnet er ferdig på VGS og det er en grunn til at den loven eksisterer. Det er viktigere at barna går på skolen, enn at de skal tjene penger til husholdningen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde hjemme ett år etter VGS og jobbet fulltid det året. Ble utbetalt ca 18000,- i mnd og var alt for glad i å bruke pengene på dumme ting. Mamma og pappa sa jeg da måtte betale 2000,- i mnd til dem og at de satt pengene på en konto jeg skulle få når jeg flyttet hjemmefra. Var kjempe sur først, men den dagen jeg flyttet hjemmefra ett år senere og begynte å studere var jeg veldig glad for det. 

Dog synes jeg at barn som går på VGS ikke skal betale noe for seg. Selv vasket jeg huset annenhver uke, etter jeg fikk lappen hjalp jeg til med kjøring av småsøsken, lagde middag en dag i uken, hjalp til med klesvask og alt annet som trengs å gjøres i en husstand. På den måten bidro jeg hjemme, men ikke økonomisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke hun skal betale for seg så lenge hun går på VGS, da dere fortsatt har forsørgerplikt. Hadde hun vært student og hadde hatt valget om å flytte på studenthybel og leve på studielån + lønn hadde saken stilt seg annerledes. Hvorfor skal hun gidde å jobbe dersom dere skal ta pengene hennes? Da gir du henne jo bare et incentiv for å slutte å jobbe eller jobbe mindre. 

Anonymkode: 827ee...31a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine gikk på VGS så betalte jeg busskort og telefon, samt all øvrig husholdning. Sammen satte vi oss ned å laget ett budsjett for hva de fikk inn og hvor mye de trengte til utgifter og gøy selvfølgelig. Alt annet samt penger til jul, bursdager etc gikk inn på BSU konto

Det har gjort at de nå i en alder av 23 og 26 sitter med egne leiligheter.

Anonymkode: 24dbd...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...