Gå til innhold

Spm. ang kjøp av elbil (Nissan Leaf) - ny eller brukt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av sykdom ser jeg meg nødt til å bite i det sure eplet og skaffe meg egen bil for en periode. Da jeg bor i sentrum og det blir mest kjøring der, og ellers stort sett bare skal rundt på Østlandet innimellom  faller valget mest sannsynlig på en Nissan leaf. Men hva skal jeg velge? Hva er mest økonomisk "lønnsomt" på sikt ig ved re-salg. Kommer ikke til å ha bilen lenger enn jeg må (2-3 år, håper jeg). Vil det lureste være å gå gor en helt ny, eller en fra 2015/2014? 

Og hvis ny, burde jeg gå for 30 kw eller 24 kw (fra et økonomisk perspektiv, altså). 

 

Tenler kanskje 30 holder seg litt bedre i verdi over tid. 

En annen ting jeg lurer på er hvilken pakke jeg bør velge. Har lest litt, og ser det "anbefales" å kjøpe en nordisk (?) versjon. Hva vil det si? Tenkte å gå for Nissan leaf Acenta, men ser neste utstyrspakke er Nissan leaf nordic. Vil det si at det er den jeg bør velge, selv om også Acenta HAF varmepumpe. 

 

Føler meg litt lost her nå. 

Noen som har forslag eller peiling? 

Anonymkode: b92d7...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vurderer du bare Leaf?

Soulen har faktisk litt større reelt batteri (og ikke "jukse" 30 kWh hvorav bare 27 er tilgjengelig).

Anonymkode: b7390...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du ikke bør vurdere el-bil dersom du skal selge den igjen om en stund. Det vil alltid komme nye og bedre biler med mer ytelse og da er det svært få som velger å kjøpe brukt, dessverre. Jeg har selv en Leaf og ser at det blir lite lønnsomt å skulle selge den for å kjøpe en ny. El-biler er som PC og mobil, det vil alltid komme noe med mer ytelse og kraft.

Anonymkode: a2e9d...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du venter på riktig elbil, mens du kjører tilsvarende dyr/ny fossilbil så kan du regne med å tape 2-3 kr pr km. Kjører du 20 000 km i året så er det fort 50 000 spart i drivstoff, bom, årsavgift, parkering etc.

Anonymkode: b7390...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av sykdom ser jeg meg nødt til å bite i det sure eplet og skaffe meg egen bil for en periode. Da jeg bor i sentrum og det blir mest kjøring der, og ellers stort sett bare skal rundt på Østlandet innimellom  faller valget mest sannsynlig på en Nissan leaf. Men hva skal jeg velge? Hva er mest økonomisk "lønnsomt" på sikt ig ved re-salg. Kommer ikke til å ha bilen lenger enn jeg må (2-3 år, håper jeg). Vil det lureste være å gå gor en helt ny, eller en fra 2015/2014? 

Og hvis ny, burde jeg gå for 30 kw eller 24 kw (fra et økonomisk perspektiv, altså). 

 

Tenler kanskje 30 holder seg litt bedre i verdi over tid. 

En annen ting jeg lurer på er hvilken pakke jeg bør velge. Har lest litt, og ser det "anbefales" å kjøpe en nordisk (?) versjon. Hva vil det si? Tenkte å gå for Nissan leaf Acenta, men ser neste utstyrspakke er Nissan leaf nordic. Vil det si at det er den jeg bør velge, selv om også Acenta HAF varmepumpe. 

 

Føler meg litt lost her nå. 

Noen som har forslag eller peiling? 

Anonymkode: b92d7...3bc

Det vil nok si (mer effektiv?) varmepumpe og varme på batteriene.

Ville spurt her, egentlig. Mange kunnskapsrike folk på forumet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at du ikke bør vurdere el-bil dersom du skal selge den igjen om en stund. Det vil alltid komme nye og bedre biler med mer ytelse og da er det svært få som velger å kjøpe brukt, dessverre. Jeg har selv en Leaf og ser at det blir lite lønnsomt å skulle selge den for å kjøpe en ny. El-biler er som PC og mobil, det vil alltid komme noe med mer ytelse og kraft.

Anonymkode: a2e9d...62f

Bare tull selvsagt:

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article1657203.ece

Anonymkode: ec1d7...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Den 8.2.2016 at 11.17, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vurderer du bare Leaf?

Soulen har faktisk litt større reelt batteri (og ikke "jukse" 30 kWh hvorav bare 27 er tilgjengelig).

Anonymkode: b7390...fcf

Man får aldri tilgang til all batterikapasitet. Man legger inn sikkerhetsmarginer i både topp og bunn for at batteriene skal vare lenlengst mulig. Erfaring hittil tyder på at betteriene i moderne elbiler varer mye lenger enn minimumstiden som garantiene dekker.

Om jeg var i markedet for å kjøpe bil idag, og hovedsaklig trengte en bil til kortere turer (dvs max 10 mil pr dag) hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde kjøpt elbil igjen (ja, jeg er elbileier fra før). Det hadde jeg gjort selv om bompenger, ferjepriser og årsavgift var på fossilbilnivå. Du kan bare ikke slå en drivstoffpris på ca en tiendedel.

Anonymkode: ec1d7...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mye Leaf for pengene med lavest mulig verditap anbefaler jeg en brukt norsksolgt (ikke US-import) 2012-modell med lav km-stand til 130-140.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp diesel 😎👏 De jeg kjenner med el-bil er ikke fornøyd i det hele tatt og har gått tilbake til bensin eller dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sirah skrev:

Kjøp diesel 😎👏 De jeg kjenner med el-bil er ikke fornøyd i det hele tatt og har gått tilbake til bensin eller dieselbiler.

De jeg kjenner med diesel får ikke solgt bilene sine, selv etter mange prisnedsettelser. Som ikke-elbil ville jeg i så fall kjøpt en Prius eller lignende. Men ingen jeg kjenner med elbil kan noensinne tenke seg å bytte tilbake, og mange har etterhvert også byttet ute den andre bilen med en elbil. Selv hadde vi Leaf i to år før vi også byttet ut Touranen med en Tesla. Orket ikke diesel-rakleverket lengre, glad jeg solgte den i tide ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, -jk- skrev:

De jeg kjenner med diesel får ikke solgt bilene sine, selv etter mange prisnedsettelser. Som ikke-elbil ville jeg i så fall kjøpt en Prius eller lignende. Men ingen jeg kjenner med elbil kan noensinne tenke seg å bytte tilbake, og mange har etterhvert også byttet ute den andre bilen med en elbil. Selv hadde vi Leaf i to år før vi også byttet ut Touranen med en Tesla. Orket ikke diesel-rakleverket lengre, glad jeg solgte den i tide ;)

Her jeg bor er det null problem å selge diesel, så dette er det nok store forskjeller på hvor i landet man bor :) At jeg skrev diesel var litt tilfeldig, kunne like gjerne skrevet bensin. Jeg kjenner flere som ikke orker styret med elbiler så aller er ikke fornøyde med dem heller dessverre. Har en kamerat som as we speak prøver å selge elbilen sin da han heller vil ha diesel og han er bare en i rekken. Heldigvis er vi alle forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. februar 2016 at 21.47, AnonymBruker skrev:

På grunn av sykdom ser jeg meg nødt til å bite i det sure eplet og skaffe meg egen bil for en periode. Da jeg bor i sentrum og det blir mest kjøring der, og ellers stort sett bare skal rundt på Østlandet innimellom  faller valget mest sannsynlig på en Nissan leaf. Men hva skal jeg velge? Hva er mest økonomisk "lønnsomt" på sikt ig ved re-salg. Kommer ikke til å ha bilen lenger enn jeg må (2-3 år, håper jeg). Vil det lureste være å gå gor en helt ny, eller en fra 2015/2014? 

Og hvis ny, burde jeg gå for 30 kw eller 24 kw (fra et økonomisk perspektiv, altså). 

 

Tenler kanskje 30 holder seg litt bedre i verdi over tid. 

En annen ting jeg lurer på er hvilken pakke jeg bør velge. Har lest litt, og ser det "anbefales" å kjøpe en nordisk (?) versjon. Hva vil det si? Tenkte å gå for Nissan leaf Acenta, men ser neste utstyrspakke er Nissan leaf nordic. Vil det si at det er den jeg bør velge, selv om også Acenta HAF varmepumpe. 

 

Føler meg litt lost her nå. 

Noen som har forslag eller peiling? 

Anonymkode: b92d7...3bc

Hva som er lurest å gå for når det kommer til el-bil er veldig vanskelig å vite. Jeg valgte selv å kjøpe ny da jeg syns at de brukte kostet veldig mye. Med en ny en så vet du jo også at batteriet har blitt behandlet som det skal osv. 

Jeg bestilte min for ca en måned siden og gikk for 24kWh, har egentlig ikke brukt for mer, så gadd faktisk ikke å legge i mer penger enn nødvendig. Jeg kjøpte Acentaen, slik som jeg forstår det er de bilene du kjøper gjennom en forhandler "nordiske". Det er de importerte bilene som ikke har den vinterpakken som alle snakker om. Anbefaler deg å gå inn på elbilforum.no og lese litt der. De aller fleste spørsmålene har blitt stilt der og du får nok bedre svar :) 

Anonymkode: f51d7...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vel snakk om det sentrale østandet, og etter dieselbråket i Oslo går salget av dieselbiler her ganske trått både for nye og brukte. F.eks for VW Golf, norges mest solgte bil, var dieselandelen for et par år siden godt over 50%. Nå er den visstnok under 10%, eGolf og GTE har overtatt helt.

Man kan sikkert gjøre et kupp på en brukt diesel, men om både kjøreforbud og utslippsdifferensierte bomsatser blir innført spørs det om man klarer å bli kvitt den til en fornuftig pris om 2-3 år.

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du bør tenke nøye igjennom er batterienes varighet. Jeg har lest at om noen år vil vi stå overfor mange elbiler som trenger nye batterier, med de kostnadene dette medfører. 

Anonymkode: 04d8e...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det du bør tenke nøye igjennom er batterienes varighet. Jeg har lest at om noen år vil vi stå overfor mange elbiler som trenger nye batterier, med de kostnadene dette medfører. 

Anonymkode: 04d8e...429

Nja, de fleste av dagens elbiler vil nok gå levetiden ut på samme batteri. BMW oppgir f.eks forventet levetid på 20,7 år på batteriet i i3. En Tesla bør holde rundt 800.000km på samme batteri.

Uansett går 1-2 år gamle Leaf-batterier fra vrakede biler for ca. 20.000,- på bruktmarkedet. Det vil nok bli mange slike tilgjengelig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du bør tenke nøye igjennom er batterienes varighet. Jeg har lest at om noen år vil vi stå overfor mange elbiler som trenger nye batterier, med de kostnadene dette medfører. 

Anonymkode: 04d8e...429

Du skal ikke tro på alt du leser. 

Anonymkode: f51d7...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Sirah skrev:

Her jeg bor er det null problem å selge diesel, så dette er det nok store forskjeller på hvor i landet man bor :) At jeg skrev diesel var litt tilfeldig, kunne like gjerne skrevet bensin. Jeg kjenner flere som ikke orker styret med elbiler så aller er ikke fornøyde med dem heller dessverre. Har en kamerat som as we speak prøver å selge elbilen sin da han heller vil ha diesel og han er bare en i rekken. Heldigvis er vi alle forskjellige :)

Nettopp. Man må selvsagt gjøre litt research på elbiler før man kjøper en. Det største problemer med elbiler idag (utenom tesla) er rekkevidden. På vinterstid må du ta utgangspunkt i å kjøre max 10 mil med alle de mest solgte modellene (med unntak av selvsagt tesla, og de sk. trillingene som har kortere praktisk rekkevidde). Har du behov for lengre kjøretur enn det i løpet av en dag, må du innom en hurtigladestasjon, men det trenger ikke ta mer enn en halvtime å fylle tanken til 80% på en moderne elbil. Når mildværet og sommertemperaturen kommer, kan du også kjøre lengre på en tank, si 12-15 mil.

Alle elbiler har selvsagt muligheten for å lade hjemme i garasjen, så du starter alltid dagen med full tank.

Kunne vært interessant å høre mer detaljer om årsakene til at de var misfornøyd med elbilene sine, og også hvilke modeller det var snakk om?

Anonymkode: ec1d7...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Man må selvsagt gjøre litt research på elbiler før man kjøper en. Det største problemer med elbiler idag (utenom tesla) er rekkevidden. På vinterstid må du ta utgangspunkt i å kjøre max 10 mil med alle de mest solgte modellene (med unntak av selvsagt tesla, og de sk. trillingene som har kortere praktisk rekkevidde). Har du behov for lengre kjøretur enn det i løpet av en dag, må du innom en hurtigladestasjon, men det trenger ikke ta mer enn en halvtime å fylle tanken til 80% på en moderne elbil. Når mildværet og sommertemperaturen kommer, kan du også kjøre lengre på en tank, si 12-15 mil.

Alle elbiler har selvsagt muligheten for å lade hjemme i garasjen, så du starter alltid dagen med full tank.

Kunne vært interessant å høre mer detaljer om årsakene til at de var misfornøyd med elbilene sine, og også hvilke modeller det var snakk om?

Anonymkode: ec1d7...941

Problemet som de har opplyst til meg er først og fremst rekkevidden. Skal man lenger enn 10-12 mil MÅ man finne en ladestasjon og tilbringe en halv time der. Mye enklere å bare fylle tanken og kjøre videre. I tillegg klager folk på at f.eks varmeaparatet stjeler fryktelig mange mil. Men stort sett er det stress med rekkevidden og hele tiden sitte å tenke ut hvor neste ladestasjon befinner seg som gjør at de jeg kjenner har solgt/vurderer å selge.

Bilene det er snakk om er golf, leaf, BMW og Tesla. De tre førstnevnte var pga rekkevidde og Teslaen syntes personen bare at var en fjollete bil og angret på kjøpet. Alle bildene var også relativt nye. Eldste bilen er vel fire til fem år gammel nå. Teslaen ble kjøpt i 2015 og BMWen i 2016.

 

Endret av Sirah
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.2.2016 at 0.45, Sirah skrev:

Problemet som de har opplyst til meg er først og fremst rekkevidden. Skal man lenger enn 10-12 mil MÅ man finne en ladestasjon og tilbringe en halv time der. Mye enklere å bare fylle tanken og kjøre videre. I tillegg klager folk på at f.eks varmeaparatet stjeler fryktelig mange mil. Men stort sett er det stress med rekkevidden og hele tiden sitte å tenke ut hvor neste ladestasjon befinner seg som gjør at de jeg kjenner har solgt/vurderer å selge.

Bilene det er snakk om er golf, leaf, BMW og Tesla. De tre førstnevnte var pga rekkevidde og Teslaen syntes personen bare at var en fjollete bil og angret på kjøpet. Alle bildene var også relativt nye. Eldste bilen er vel fire til fem år gammel nå. Teslaen ble kjøpt i 2015 og BMWen i 2016.

 

Var de klar over utfordringen med rekkevidden før de kjøpte? Uti distriktene skal man helst planlegge litt før man kjøper en slik bil ja. I byn og i bynærhet er det en fin deal med elbil. Om man bor slik til at man må lade for å nå frem til jobb, bør man enten flytte nærmere, eller beholde fossilbilen (en trilling har så elendig rekkevidde at den stort sett er en ren bybil). Har man mulighet for å lade på jobb, kan man nesten doble pedleravstanden.

Anonymkode: ec1d7...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.2.2016 at 0.45, Sirah skrev:

Problemet som de har opplyst til meg er først og fremst rekkevidden. Skal man lenger enn 10-12 mil MÅ man finne en ladestasjon og tilbringe en halv time der. Mye enklere å bare fylle tanken og kjøre videre. I tillegg klager folk på at f.eks varmeaparatet stjeler fryktelig mange mil. Men stort sett er det stress med rekkevidden og hele tiden sitte å tenke ut hvor neste ladestasjon befinner seg som gjør at de jeg kjenner har solgt/vurderer å selge.

Bilene det er snakk om er golf, leaf, BMW og Tesla. De tre førstnevnte var pga rekkevidde og Teslaen syntes personen bare at var en fjollete bil og angret på kjøpet. Alle bildene var også relativt nye. Eldste bilen er vel fire til fem år gammel nå. Teslaen ble kjøpt i 2015 og BMWen i 2016.

 

Var de klar over utfordringen med rekkevidden før de kjøpte? Uti distriktene skal man helst planlegge litt før man kjøper en slik bil ja. I byn og i bynærhet er det en fin deal med elbil. Om man bor slik til at man må lade for å nå frem til jobb, bør man enten flytte nærmere, eller beholde fossilbilen (en trilling har så elendig rekkevidde at den stort sett er en ren bybil). Har man mulighet for å lade på jobb, kan man nesten doble pedleravstanden.

Anonymkode: ec1d7...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...