Gå til innhold

Sparer du til pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5-6% årlig avkastning var dessverre noe du fikk i "gamle dager", nå er det nullrenter og negativ realavkastning som gjelder. Det betyr at man må spare mye mer til pensjon enn det man trengte før. 4000 i måneden er sannsynligvis alt for lite, å spare i måneden for å være sikret en komfortabel alderdom.

Anonymkode: 53eb4...704

ja, men tenkte på sparing i et aksjefond.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke begynt å spare ennå, men tenker å begynne når jeg kommer i jobb etter at jeg er ferdig med universitetet. Har ikke tenkt å flytte tilbake til Norge, så ser for meg at jeg må spare en del penger i måneden selv og inn i den nasjonale pensjonsordningen i landet her. Noen andre nordmenn som bor i utlandet som har erfaring rundt pensjonssparing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen med vanlig inntekt (ca 30,000 i mnd etter skatt, pluss minus noen tusen) ikke går med 4000 i overskudd per mnd, vil jeg si at de har tatt på seg for dyre faste utgifter relativt til inntekt. 

 

Anonymkode: 2540c...d4c

Mulig du bor ekstremt billig, men jeg har IKKE 4000 til sparing hver mnd. 

Jeg har lån på ca 1,3 mill, og 3 ungdommer som skal ha mat og klær. Fatter ikke hvor jeg skulle spart 4000 hver mnd. 

Anonymkode: 0b704...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen med vanlig inntekt (ca 30,000 i mnd etter skatt, pluss minus noen tusen) ikke går med 4000 i overskudd per mnd, vil jeg si at de har tatt på seg for dyre faste utgifter relativt til inntekt.

 

Anonymkode: 2540c...d4c

Er 30 000 etter skatt vanlig inntekt?
Det er vel flertallet her inne som har nærmere 25 000 enn 30 000 tipper jeg?

Anonymkode: 3ae6d...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 30 000 etter skatt vanlig inntekt?
Det er vel flertallet her inne som har nærmere 25 000 enn 30 000 tipper jeg?

Anonymkode: 3ae6d...7d3

Jeg har 22 000. Sparer rundt 5000 i mnd i snitt. Denne mnd blir det 12 000. Sparer i bank, selv om det er veldig dårlig butikk akkurat nå. Har likevel ikke nerver til aksjemarkedet.

Anonymkode: 2e8a5...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.2.2016 at 13.00, AnonymBruker skrev:

Sjekk pensjonen din på minpensjon.no

Det kan du gjøre om det er fem år igjen. Er det 30-40-50 år til du blir 75, er beløpets størrelse fullstendig verdiløst, også bare som en rettesnor. Innen den tid vil det garantert ha skjedd en masse med samfunnsøkonomien. Uansett er det fornuftig å spare for å ha noe i bakhånda, men verdiene bør være skjult, ellers vil staten få lyst til å "samordne" (en eufemisme for "stjele").

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, icom skrev:

ja, men tenkte på sparing i et aksjefond.. 

Ja, men forventet avkastning i aksjer er ganske nært knyttet opp mot rentenivå. Det er ikke realistisk å få mer enn 2-3 prosent høyere årlig rente i aksjefond enn i banken, og da er du ca i null etter inflasjon og skatt. Lav rente betyr at man må spare mye mer til pensjon dessverre..

Anonymkode: 53eb4...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det kan du gjøre om det er fem år igjen. Er det 30-40-50 år til du blir 75, er beløpets størrelse fullstendig verdiløst, også bare som en rettesnor. Innen den tid vil det garantert ha skjedd en masse med samfunnsøkonomien. Uansett er det fornuftig å spare for å ha noe i bakhånda, men verdiene bør være skjult, ellers vil staten få lyst til å "samordne" (en eufemisme for "stjele").

minpensjon.no tar ikke hensyn til minusrenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...