Gå til innhold

Ny i NAV systemet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig sagt opp jobben min og har vel nå begynt på min 2 mnd karantene tid.
Så til det store spm. Burde jeg sagt ifra til nav den siste dagen jeg hadde på arbeidsplassen min?
Fordi har jeg ikke gjort. Trodde kanskje det gikk automatisk.
 

Og så til et annet spm.

Jeg husker ikke hva det kalles for noe, men det handler noe om at nav dekker alà 60% av lønningen mens sjefen min dekker resterende. Men det er noe man må søke om men siden jeg ikke vet hva det kalles så håpet jeg på at kanskje noe her vet hva det kalles.

Anonymkode: e9b0b...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karantenen begynner ikke før du har søkt om dagpenger. Så du har ikke begynt på karantenen enda.

Det andre har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: f1990...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må registrere deg som arbeidssøker og søke om dagpenger. Først da vil du begynne på perioden med forlenget ventetid, karantenetid som du kaller det. Forutsatt at du har rett på dagpenger, selvfølgelig. Ventetiden er fra nyttår forlenget til 12 uker når man selv er skyld i tap av arbeid uten rimelig grunn så forbered deg på en lang periode uten inntekt.

har du sagt opp arbeidet ditt og har hatt siste arbeidsdag i oppsigelsestiden så har ikke din arbeidsgiver noen økonomiske forpliktelser ovenfor deg. Dersom du har rett til dagpenger vil utbetalingene være ca 64 % av den inntekten som legges til grunn ved beregning av dagpenger. 

 

Anonymkode: 1f949...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kan jeg ingenting om, annet enn at du må søke umiddelbart dersom du ikke har gjort det.

Det andre du tenker på er lønnstilskudd, tror jeg. Det finnes både tidsbegrenset og varig (tidsubestemt). Du kan lese mer om det her:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/tidsubestemt-l%C3%B8nnstilskudd--805374506#chapter-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på alt som finnes av ledige jobber. Slik at du greier deg selv. Da trenger du ikke nedverdige deg til å gå på NAV. 

Anonymkode: 21fa9...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må registrere deg som arbeidssøker og søke om dagpenger. Først da vil du begynne på perioden med forlenget ventetid, karantenetid som du kaller det. Forutsatt at du har rett på dagpenger, selvfølgelig. Ventetiden er fra nyttår forlenget til 12 uker når man selv er skyld i tap av arbeid uten rimelig grunn så forbered deg på en lang periode uten inntekt.

har du sagt opp arbeidet ditt og har hatt siste arbeidsdag i oppsigelsestiden så har ikke din arbeidsgiver noen økonomiske forpliktelser ovenfor deg. Dersom du har rett til dagpenger vil utbetalingene være ca 64 % av den inntekten som legges til grunn ved beregning av dagpenger. 

 

Anonymkode: 1f949...56a

Seriøst, 12 uker?

1 time siden, blomstre skrev:

Det første kan jeg ingenting om, annet enn at du må søke umiddelbart dersom du ikke har gjort det.

Det andre du tenker på er lønnstilskudd, tror jeg. Det finnes både tidsbegrenset og varig (tidsubestemt). Du kan lese mer om det her:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb/tidsubestemt-l%C3%B8nnstilskudd--805374506#chapter-1

Takk, jeg tror det var linken jeg var ute etter!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søk på alt som finnes av ledige jobber. Slik at du greier deg selv. Da trenger du ikke nedverdige deg til å gå på NAV. 

Anonymkode: 21fa9...7a1

Jeg har egentlig en ny jobb å gå til, tenkte bare på perioden fra nå og til jeg begynner. Men hvis det stemmer at de har forlenget den til 12 uker så gidder jeg ikke å søke om dagpenger, siden jeg mest sannsynlig har begynt i den nye jobben.

Anonymkode: e9b0b...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...