Gå til innhold

Oppsagt, ny jobb og nytt tilbud fra arbeidsgiver jeg ble oppsagt i. Synspunkt??


ukjent1

Anbefalte innlegg

I November ble jeg som mange andre rammet av nedskjæringer i oljebransjen og ble sagt opp i firmaet jeg jobber i nå. 

Uken etterpå fikk jeg ny jobb i ett annet firma, takket være en tidligere kollega (og veldig god venn) som på sett og vis ordnet det for meg (dette var ikke en utlyst stilling), jeg takket ja til denne og skrev under kontrakt på 12mnd. Her skal jeg starte 1.mars, de gikk opp noen titusener i lønn og jeg var veldig glad og gledet meg til å begynne der.  

Så har det seg slik at jobben jeg er i nå (og er oppsagt i) har kommet opp med en ny stilling, som i mitt hode kvalifiserer som drømmejobben der jeg får drive med det jeg virkelig liker. Tilbudet er ikke kommet, men langt på vei antydet at vil komme. Jeg har gitt klar beskjed på at dersom det kommer ett tilbud så må det komme i løpet av uken som kommer. Dette fordi at jeg ønsker å gi beskjed tidligst mulig til firmaet jeg skal begynne for, dersom jeg velger å bli her jeg er nå.

Dilemmaet er altså da, ny jobb med kontrakt på 12mnd, eller bli her jeg er nå men i en ny og fast stilling? 

Har 14 dagers oppsigelsestid i prøvetiden i den nye jobben, men føler veldig på dårlig samvittighet bare av å tenke i den retningen at jeg skal gi beskjed om at jeg sier opp og blir her jeg er nå. Ekstra dårlig føler jeg meg med tanke på min gode venn og tidligere kollega som nærmest ga meg gratis innpass, der jeg fikk tilbud etter en kort og liten samtale. 

Jeg trenger kanskje litt andre synspunkt, hva ville dere gjort?

Hvordan ville dere reagert om dere var den gode vennen og tidligere kollegaen som anbefalte og ordnet dette for meg? 
Jeg føler at hun har all grunn til å bli skuffet, og såklart syntest at det er veldig ubehagelig. Hun er en veldig god venn, som jeg virkelig ønsker å beholde som en venn og for alt i verden ikke egentlig ønsker å skuffe. Hun sa selv at jeg var den eneste hun ville turd å anbefale på en sånn måte.

Det hører også med at den nye jobben er en god del lenger kjøretid (ca en time lenger totalt hver dag, som inkluderer en god del i bompenger) og at den faktisk er en kontrakt på 12 måneder (men de var veldig klar på at de ville jobbe hardt for å få det til å bli fast i løpet av den tiden). 

Skal jeg kanskje bare slippe taket her jeg er nå, hoppe i det og prøve ut det nye ett år? 
Etter det året står jeg jo litt fritt igjen, og kan søke meg tilbake til der jeg er nå eventuelt. 

Eller skal jeg ta den kjipe avgjørelsen, ringe nye arbeidsgiveren og forklare samt forklare for venninne og håpe på at hun forstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent til du får tilbudet om stillingen på arbeidsplassen du har. Først da kan du vurdere for og imot. Jeg hadde ikke tatt hensyn til venninnen med i prosessen og er hun er god venninne vil hun forstå. Jeg hadde forstått om jeg var din venninne.

Velg den jobben du ønsker :)

Anonymkode: e5461...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den tryggeste, faste jobben. Ang. vennen som ga meg tilgang på ny jobb, ville jeg vært VELDIG åpen. Allerede nå fortalt henne at gammel arbeidsgiver har kommet på banen igjen, og at du ble litt satt ut, og er usikker, og venter på å høre mer fra dem med et konkret tilbud. Kanskje hun til og med vil råde deg til å ta den gamle jobben tilbake...

Anonymkode: 770c5...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 måneders kontrakt eller fast stilling? Her ville jeg helt klart valgt fast stilling. Et år går fort, og før du vet ordet av det står du uten jobb. Ikke velg utifra lojalitet til venninnen som anbefalte deg for vikariatet. Forklar at du er nødt til å velge fast stilling fremfor vikariatet, og jeg er sikker på at vedkommende vil forstå.

Men det begynner vel å haste for din nåværende jobb å komme på banen med et skriftlig tilbud? Det er bare tre uker igjen til du skal begynne i vikariatet, og du bør jo gi dem beskjed i så god tid som mulig. Det skulle bare mangle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...