Gå til innhold

Inspirasjon til bryllup - erfaringer/tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, damer (og menn?)! 

Jeg har dessverre ikke peiling på bryllup. Jeg har bare vært gjest i et bryllup i hele mitt liv, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag (bryllupet var heller ikke av den typen jeg kunne tenkt meg personlig). Jeg ønsker derfor å høre litt om deres erfaringer, enten det er fra ditt eget bryllup eller andres. Da tenker jeg på hvilken type stil på bryllupet, antall gjester, pris, årstid, gjennomføringen, tips generelt, og om hva som funket og hva som dere ville gjort annerledes. Om noen kan litt om tradisjoner som hører med vil jeg gjerne høre om det også. Nå mener jeg ikke at dere skal forklare alt i detalj, all informasjon vil være til hjelp).

Vi har ikke planlagt noe konkret enda (heldigvis en god stund til), men vi regner med ca 50 gjester og vi ønsker å gifte oss i kirken. Begge har sansen for klassisk stil, men vi ønsker ikke at det skal bli et "prinsessebryllup" (a la fotballfrue). Bryllupet blir enten i Trøndelag eller i Sogn og Fjordane.

På forhånd tusen takk for hjelpen! 

Anonymkode: d2518...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke gift, men har jobbet i mange bryllup. 

I de bryllupene jeg har jobbet i har det vært via cateringfirma der brudeparet kjøper en "pakke". De velger et av lokalene cateringen tilbyr, velger antall retter og meny, og får hjelp til alle spørsmål de måtte ha ang drikke osv. Med i denne pakken får man dekking, servitører fra dere starter til dere går, mat, drikke om ønskelig (dere kan ta med det selv i den bedriften jeg har jobbet i), servitører lager til kakebord og gavebord, står i baren osv. De rydder også etter dere når dere går. 

Det utvikles en kjøreplan, om denne blir utviklet i samsvar med cateringen vet jeg ikke, men det er ganske standard å ha i bryllup. Denne er blant annet til for at dere skal få varm mat og at hvis dere har kaffegjester så skal de slippe å vente. Det er utrolig stressende på kjøkkenet om det plutselig kommer en tale når maten skal ut, for da blir den kald. Derfor er det utviklet en plan der det står når servitører skal sjenke drikke og gå med maten, når det kommet taler osv. Regner med at du finner forslag på kjøreplaner i dette forumet :)

De fleste har en person som har kontakt med kjøkkenet gjennom hele serveringen. De gangene jeg har jobbet har det vært en toastmaster som har hatt denne oppgaven siden han styrer "showet" inne hos dere som spiser. Mange velger en i familien som kanskje er litt morsom, og som samtidig ordentlig. Det er hardt å styre et bryllup, og det er lurt å be personen vente med å slå seg løs med drikke til etter maten. Man kan leie inn toastmaster også. 

Antall gjester har vært mellom 40 og 100. Stil har gått litt igjen. Blomster på bordene, sløyfebånd og lys. Gjerne i pastellfarger eller jordtoner. Noen "slår på stortromma" og har litt personlig preg. Det kuleste bryllupet jeg har jobbet i var så gjennomtenkt at jeg ble bare helt forelsket. De hadde et rocketema, der hvert bord fikk et bandnavn (acdc, Metallica osv) og de hadde et band som kom og spilte sanger fra de forskjellige bandene. De hadde også laget krukker med snop med rockepreg, og en bryllupskake i samme stil. Jeg har faktisk ikke noe interesse i den type musikk, men det var så gjennomført at man ikke kunne unngå å bli imponert. 

Noen har kransekakesermoni, der dere skal stikke en kakespade inn i kransekaken uten å se og antall ringer viser antall barn. Ellers har man kakesermoni med bryllupskake som man ofte ser på film, og brudevals. 

Se på pinterest som listefyll har nevnt. Kjempe masse inspirasjon. 

Ting jeg ville gjort annerledes: 

* Mange glemmer at det er masse dødtid mellom kirke og mat, og derfor er det veldig lurt å ha noe å tilby gjestene når de kommet til lokalet. Kjeks, fruktfat, tapas eller lignende fingermat er lurt å ha liggende. 

* Nattmat! Baguette, pølser, pizza, boller! Ett eller annet er bedre enn ingenting. 

* For min del ønsker jeg ingen sanger. 

* Lag bryllupet slik som DERE ønsker det. Er dere glad i en spesiell ting, så gjerne ta det med i pynten. Om dere møttes på en fotballkamp eller elsker å gå på ski, så kan det komme til syne gjennom detaljer på både kake og i lokalet. Det er DERES dag, og den dagen du skal se tilbake på i mange år. Ikke undertrykk personligheten din og velg roser fordi alle andre gjør det. Vil du heller ha solsikker så går du for det! 

* Velg toastmaster med omhu. Det er personen som har kontroll, og du må faktisk stole på den personen nok til at du kan lene deg tilbake i stolen og slappe av. 

* Vurder om du vil bytte klær underveis. Jeg har hatt bruder med sår på magen etter det trange korsettet. Bruder som har måtte gått hjem tidlig pga store smerter pga trang brudekjole. Noen hadde en enkel hvit kjole som de byttet til etter maten, og det gir virkelig litt ekstra energi ser det ut som!  Noen tar også med flate sko. 

* Lag en boks/kurv med ting dere kan trenge. Det trenger ikke å være så masse oppi. Jeg ville ha hatt noen tamponger, bind, ibux, litt sysaker osv. Det er mange tråder om det her inne. Jeg hadde alltid med meg ibux på jobb, og normalt gikk det ett brett på en kveld til ulike mennesker som ikke drakk. 

Jeg har bare jobbet gjennom catering, så jeg har lite peiling på hvordan andre gjør det, men jeg regner med at det er mye av det samme. Det blir gjerne dyrere gjennom catering, men samtidig får du noen som gjør alt for deg. Fra dekking til vask av lokalet når dere er ferdig. Prisene varierer, men lå mellom 1000-1300 per person(cuvert) der jeg jobbet. Det var avhengig av lokale, antall gjester og antall retter. 

Jeg håper at jeg har gitt deg litt svar på noe av det du lurer på. Hvis du vil vite hvor jeg jobbet kan du sende meg en melding. Jeg er godt over gjennomsnittet glad i bryllupsplanlegging, håper det blir min tur en dag:rodmer:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...