Gå til innhold

Erfaring med arbeidstiltak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har ser slik at siden jeg sliter med helsa så er jeg under tiltak fra Nav. Eller arbeidsutprøving som det også heter. Har vært dette i mange måneder og hatt to forskjellige saksbehandlere. De har begge vært hyggelig, men har vært veldig flinke til å overkjøre. De hører ikke på meg og gjør at jeg blir helt stressa opp, dagen blir fort ødelagt etter en samtale med dem. 

Jeg har vært syk i mange år og tidligere vært i behandling, men ikke blitt ordentlig bra. Nå er jeg endelig i behandling igjen. Men problemet er at min saksbehandler på Nav sier med et stort smil "du er jo frisk!" (Noe legen jeg går til er sterkt uenig i. Det er selvfølgelig jeg også. Jeg er ikke frisk og dette har jeg ikke vært på mange år). Nå sist kom hun med forslag om at jeg skulle søke på en jobb hvor det er høyt tempo og stress. Dette er noe jeg blir verre av, noe jeg har informert om tidligere. Dette svarte jeg, og hun sa at dette forstod hun og at det selvfølgelig var opp til meg. Men idet jeg skal ut av døren sier hun: "Ja, da tar du med CV og referanser imorgen, så skriver vi en søknad!"

Jeg vet ikke hva som er normalt, om det er vanlig at saksbehandlerne kjører slik på, men på meg påvirker det meg veldig negativt. Jeg går hele tiden bekymret og lurer på hva de nå skal presse meg til, som helsa ikke takler. Jeg trenger behandling først, så ta det derfra. Men de hører ikke etter. 

Har noen vært i liknende situasjon? Er det mulig å få hjelp av legen i denne situasjonen? 

Anonymkode: 55a10...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du bør skaffe deg en sykmelding imens du er i behandling?

Anonymkode: 1a531...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før dagbok hvor du skriver hva du har gjort (type arbeid) og hvordan formen din er. Det er ofte lettere å få saksbehandlere til å forstå når de får det levert skriftlig dag for dag. Ute I praksis jobber, vis entusiasme (at du ønsker å jobbe) men sett grenser for hva du klarer og ikke klarer. Å klage og sutre over alt hjelper deg ikke videre. (Ikke at jeg Misstenker at du er slik) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra arbeidsgivers side er det ikke bra at NAV presse folk ut i jobber de ikke takler. Feilansettelser koster arbeidsgiver en liten formue, da bør NAV tenke litt lenger enn at de selv skal få statistikken til å se fin ut. Hva slags forslag har du selv til jobb, TS? 

Anonymkode: 9eb7e...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle presser på den måten. Jeg ble ikke presset og var nødt til å ha delvis "sykemelding" (legeerklæring på at jeg ikke kunne være der på fulltid) under utprøvningen. Det endte til slutt med uføretrygd. 

 

Det er uklokt av en saksbehandler å presse deg til jobber du ikke vil trives med og/eller mestre. Da vil du jo mest sannsynlig bli sykemeldt igjen. Det er viktig å ha realistiske mål. Men noen saksbehandlere er kanskje uerfarne og uselvstendige og føler de må presse brukerne ut i tiltak og jobb for å gjøre sjefen sin fornøyd. Du før sette grenser og si klart i fra at du ikke føler deg klar til å skrive søknad og at den type jobb ikke vil fungere for deg osv.

Anonymkode: 0e819...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få legen, eller behandler til å ringe og si at dette forverrer situasjonen din. At hun stresser deg. Det er noe som heter behandlings ro. At du bare skal fokusere på behandling, men målet er jo selfølgelig å klare å jobbe til slutt.

 

dette tilbyde psykologen min å gjøre til min saksbehandler på nav. For ut av det blå fikk jeg et brev om at jeg kunne søke på en 50% stilling. Psykologen ringte henne og hun forstod og sendte ikke flere brev. 

Anonymkode: d951a...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 6.2.2016 at 18.47, AnonymBruker skrev:

Det har ser slik at siden jeg sliter med helsa så er jeg under tiltak fra Nav. Eller arbeidsutprøving som det også heter. Har vært dette i mange måneder og hatt to forskjellige saksbehandlere. De har begge vært hyggelig, men har vært veldig flinke til å overkjøre. De hører ikke på meg og gjør at jeg blir helt stressa opp, dagen blir fort ødelagt etter en samtale med dem. 

Jeg har vært syk i mange år og tidligere vært i behandling, men ikke blitt ordentlig bra. Nå er jeg endelig i behandling igjen. Men problemet er at min saksbehandler på Nav sier med et stort smil "du er jo frisk!" (Noe legen jeg går til er sterkt uenig i. Det er selvfølgelig jeg også. Jeg er ikke frisk og dette har jeg ikke vært på mange år). Nå sist kom hun med forslag om at jeg skulle søke på en jobb hvor det er høyt tempo og stress. Dette er noe jeg blir verre av, noe jeg har informert om tidligere. Dette svarte jeg, og hun sa at dette forstod hun og at det selvfølgelig var opp til meg. Men idet jeg skal ut av døren sier hun: "Ja, da tar du med CV og referanser imorgen, så skriver vi en søknad!"

Jeg vet ikke hva som er normalt, om det er vanlig at saksbehandlerne kjører slik på, men på meg påvirker det meg veldig negativt. Jeg går hele tiden bekymret og lurer på hva de nå skal presse meg til, som helsa ikke takler. Jeg trenger behandling først, så ta det derfra. Men de hører ikke etter. 

Har noen vært i liknende situasjon? Er det mulig å få hjelp av legen i denne situasjonen? 

Anonymkode: 55a10...d32

det er veldig uheldig at hun velger å være så pushy. er det KVP du er på? arbeidsutprøving skal skje i samarbeid med klienten og det er ikke opp til henne.  synes du det er vanskelig å være ærlig eller tør du å si at du mister motivaasjon mer enn du får den når hun pusher sånn. hva slags jobb kunne du tenke deg og hva liker du å holde på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...