Gå til innhold

Lapskaus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fattig student som er håpløs på kjøkkenet vi veldig gjerne ha litt lapskaus hjelp!
Hvordan leger dere det? Vil helst bruk en slik frossen grønnsakspose som basis (lapskausblanding trur jeg den heter) da jeg er elendig med å måtte kutte opp mye.
Har dere en fremgangsmåte til meg? :)
Har en frossen svine indrefilett i fryseren , kan jeg bruke dette som kjøtt og hvordan ?
Takk for hjelpen, ikke bare og forlate foreldrenes hjem ;):fnise::fnise:

Anonymkode: 3b268...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjær opp kjøttet i terninger, brun det litt hvis du vil eller kok det cirka 20 minutter i 3-4 dl vann sammen med 1/2-1 finhakket løk. For å få bedre smak kan du kutte opp litt purre, en gulrot, litt sellerirot, en bit kålrabi. Når alt er mørt etter cirka 20-30 minutter har du i lapskausblandingen. Mengde vann avhenger av hvor mye kjøtt og grønnsaker du har i gryta. Blir den mer som suppe kan du ha i litt potetmos helt mot slutten. Krydre med salt og pepper.

Anonymkode: 307e9...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha lapskaus i dag, så er det litt for sent om du skal ha i kjøtt, det må tines først, og det tar endel timer. Til neste gang, så er det lurt å skjære opp kjøttet i passer porsjoner på ca 150 gram pr stykke før du fryser, så du kun tar opp fra fryseren så mye som du trenger. (For når du har tatt opp en hel svin indrefilet, så må du steke hele, før du eventuelt kan fryse den igjen. 

Angående lapskausen, så følger du bare oppskriften på den lapskausblandingen du har, det står bakpå, lurt å ta i en halv kyllingbuljong i lapskausen for mer/bedre smak. Kjøttet skjærer du opp i f.eks strimler, steker dem på panna til de er gjennomstekte, og så tar dem i lapskausen og la alt koke sammen 10-12 min eller så.

Anonymkode: 587c1...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke en sånn ferdig lapskausblanding som er frossen fra butikken da - og bare tilsette litt ekstra av det du vil ha :jepp:  I tillegg til det ts over her nevner, ville jeg hatt med poteter. Og pass på å tilpasse mengdene, om det er et stort stykke kjøtt må du ha mye mer grønnsaker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at svinefilet er bortkastet til lapskaus. Den er dyr nok til at du bør tilberede den på en måte der den kommer bedre til sin rett. Kjøtt til lapskaus kan godt være av billigste type. Det blir mørt og fint om det trekkes lenge på svak varme, og har mye mer smak. Svinefileten blir lett tørr og smakløs om den puttes i lapskaus (selv om du selvsagt ender opp med noe fullt spiselig).

Skjær billig kjøtt i biter, brun det slik du allerede har fått råd om, gjerne sammen med løk eller purre. Det trenger ikke bli gjennomstekt, bare få fin farge utenpå. Hell på kraft/buljong så det dekker og la kjøttet trekke på svak varme til det er mørt og fint. Det kan godt ta en time eller tre avhengig av typen kjøtt. Når du merker at kjøttet nærmer seg å være ferdig kan du ha i lapskausblandingen, og la alt trekke ferdig. ("Trekke" betyr at maten skal holdes omtrent på kokepunktet, det skal altså ikke koke skikkelig men bare komme en boble i ny og ne. For høy varme gjør nemlig at kjøttet blir seigt og tørt.)

Svinefileten blir mye bedr om den helstekes: Krydres, brunes på alle sider og etterstekes i ovn til kjernetemperaturen blir slik du vil ha den (google "svinefilet kjernetemperatur"). Serveres med saus, grønnsaker, ris, poteter, potetmos, søtpotetmos e.l. etter ønske. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 25f65...dd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller aldri brukt en indrefilet til lapskaus, da er billigere kjøtt mye bedre. Lapskaus kan lages på så mange måter så her kommer et par varianter jeg lager.

Lettvint 1
1-2 røkte kjøttpølser
1 pk lapskaus blanding
1 kjøttbuljong
Ha alt i en kjele, har oppi vann til det dekker alt og litt til, lar det koke 10-15 minutter. Ferdig. 
Krydrer så med salt, pepper og gastromat

Lettvint 2
2 kyllingfileeter, kuttes i biter og stekes fort i panne
1 pk lapskaus blanding
1 kylllingbuljong
Ha alt i en kjele, vann til det dekker pluss litt til, og lar det koke i 10-15 min. Ferdig.
Krydrer med salt, pepper og gastromat

Lang tid
1-2 svineknoker, kokes i hver sin kjele i 3-4 timer til det slipper beinet, tas ut.
Kutter opp poteter, gulrøtter, purre, kålrot, selleri.
Har det oppi vannet som kjøttet kokte i. Kutter opp kjøttet, har det tilbake i kjelen. Lar alt koke til det er gjennomkokt. Smaker til med salt og pepper, og har på gastromat når det spises :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage svinefilèten som helstekt og spise av den som søndagsmiddag med brun saus i morgen?

Det er nemlig utgangspunktet for brun lapskaus, enten den lages med svinekjøtt eller på restene av oksesteken fra søndagen.

Kjøttrestene deles i terninger og has i sauserestene, tilsett grønnsakene (lapskausblanding er helt super) og rå poteter i terninger dersom det er lite poteter i lapskausblandingen.

Kok opp, sjekk om den er passende krydret. Om det trenges så tilsett pepper og litt salt.

Ferdig ! :)

Legger en lenke til flere lapskausvarianter her

Gastromat trenges ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe fårikålkjøtt. Hvis jeg skal bruker denne sammen med lapskausblanding...Hvordan tilbreder jeg kjøttet og blander med grønnsakene når og koking osv?

Anonymkode: 4eb06...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt igjen. Var det ingen som kunne svare på den over????

Når skal ihvertfall kjøttbuljonger inn?

Anonymkode: 4eb06...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dytt igjen. Var det ingen som kunne svare på den over????

Når skal ihvertfall kjøttbuljonger inn?

Anonymkode: 4eb06...b82

Kok kjøttet først. Når det er ferdig kokt tilsettes lapskausblandingen, kok til denne er ferdig.gjennomvarmet, Må muligens ta av noe av kjøttkraften for at det ikke skal bli suppe i stedet for lapskaus. Men ta vare på kraften og tilsett heller om det trengs mer væske.

Ser ikke grunn til å bruke buljong når du koker kjøtt.

Anonymkode: bb147...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kok kjøttet først. Når det er ferdig kokt tilsettes lapskausblandingen, kok til denne er ferdig.gjennomvarmet, Må muligens ta av noe av kjøttkraften for at det ikke skal bli suppe i stedet for lapskaus. Men ta vare på kraften og tilsett heller om det trengs mer væske.

Ser ikke grunn til å bruke buljong når du koker kjøtt.

Anonymkode: bb147...6b7

Tusen takk :)

Anonymkode: 4eb06...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...