Gå til innhold

Hva er det som skjer? Mange bekjente (venner) får barn allerede!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, og har INGEN planer om å få barn på en god del år. Men det siste året har allerede 4 venner og bekjente av meg fått barn. De fleste av dem uten utdannelse og ordentlig jobb. (Har så vidt startet på studier). Er det jeg som er treig her eller opplever noen ett rush uten like med å skulle få barn tidlig? jeg kunne ikke sett for meg å være en mor nå. Det har jeg overhode ikke psyke eller mentalitet til enda.

Andre enn meg som synes det er spesielt?

Anonymkode: 1fed4...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende er vel rundt 30 her i landet, så ja det er uvanlig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra! Viktig med jobb og stabil økonomi, noe en 19 åring sjelden har. 

Anonymkode: b5af4...4fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra! Viktig med jobb og stabil økonomi, noe en 19 åring sjelden har. 

Anonymkode: b5af4...4fc

Helt enig!.

Anonymkode: 1fed4...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner disse vennene dine hverandre? Synes det kan virke som om slikt kan "smitte".

Jeg var også langt fra klar som 19-åring, og hadde trygg jobb, hus og vært sammen med typen i flere år før vi bestemte oss for å få barn. Og så lenge man ikke venter alt for lenge er jo dette det tryggeste for store og små. Men når det er sagt er det noen 19 åringer som absolutt er modne og klare for å skaffe seg barn. Hvis paret har vært sammen en tid,  begge har et sterkt ønske om barn, hvis de ikke har store krav når det gjelder økonomi, og så lenge de har familie og venner rundt som kan hjelpe til, vil dette som regel gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også 19 år, jeg følte litt rush da ei jeg gikk i klasse med på barne- og ungdomsskolen fikk en sønn i fjor.. men noen får barn tidlig, sånn har det jo alltid vært. Man må bare være enig med seg selv om hva som er best for en selv, å få nå eller vente. Sånn som min mor og hennes venninne. De er barndomsvenninner og gikk i samme klasse på skolen. Begge blir 40 i år. Men mamma har meg på 19 år og lillebror på 11 år, mens venninnen har en sønn på 7 år og en datter på 3 år. Så det er veldig forskjellig fra person til person når det føles riktig å få barn. Pluss at noen blir jo gravide uten å prøve eller uten å egentlig ha ønsket det.. så vi trenger ikke å bekymre oss, vi har ikke hastverk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 19, og har ei venninne som har barn. Det var ikke planlagt (eller, dem hadde jevnlig sex uten prevensjon, men tenkte at det gikk greit), og nå bor dem i en leilighet som foreldrene eier og de betaler veldig lav leie. Han er lærling, og hun har ikke fullført vgs. 

For min egen del så har det aldri raslet i eggstokkene og i hvertfall ikke nå! Jeg misunner dem på ingen måte, og klarer ikke å forstå hvorfor noen velger å få barn før utdannelse, jobb, egen bolig og stabiliteten er på plass. Det er utenfor min fatteevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trimsi skrev:

Kjenner disse vennene dine hverandre? Synes det kan virke som om slikt kan "smitte".

Jeg var også langt fra klar som 19-åring, og hadde trygg jobb, hus og vært sammen med typen i flere år før vi bestemte oss for å få barn. Og så lenge man ikke venter alt for lenge er jo dette det tryggeste for store og små. Men når det er sagt er det noen 19 åringer som absolutt er modne og klare for å skaffe seg barn. Hvis paret har vært sammen en tid,  begge har et sterkt ønske om barn, hvis de ikke har store krav når det gjelder økonomi, og så lenge de har familie og venner rundt som kan hjelpe til, vil dette som regel gå helt fint.

Ja, faktisk har alle disse en relasjon til hverandre. Så det forundrer meg ikke om de har blitt smittet av hverandre. Er bare rart å se på at folk på min egen alder allerede for barn når de er ¨tenåringer¨ selv. Blir litt skremt av tanken.

-Ts

Anonymkode: 1fed4...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Edain skrev:

Er selv 19, og har ei venninne som har barn. Det var ikke planlagt (eller, dem hadde jevnlig sex uten prevensjon, men tenkte at det gikk greit), og nå bor dem i en leilighet som foreldrene eier og de betaler veldig lav leie. Han er lærling, og hun har ikke fullført vgs. 

For min egen del så har det aldri raslet i eggstokkene og i hvertfall ikke nå! Jeg misunner dem på ingen måte, og klarer ikke å forstå hvorfor noen velger å få barn før utdannelse, jobb, egen bolig og stabiliteten er på plass. Det er utenfor min fatteevne. 

godt en har lik tankegang som meg! Jeg misunner de heller ikke. :forvirret:

Anonymkode: 1fed4...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk har alle disse en relasjon til hverandre. Så det forundrer meg ikke om de har blitt smittet av hverandre. Er bare rart å se på at folk på min egen alder allerede for barn når de er ¨tenåringer¨ selv. Blir litt skremt av tanken.

-Ts

Anonymkode: 1fed4...397

Bor du på bygda?

Anonymkode: 4cc1d...ced

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk har alle disse en relasjon til hverandre. Så det forundrer meg ikke om de har blitt smittet av hverandre. Er bare rart å se på at folk på min egen alder allerede for barn når de er ¨tenåringer¨ selv. Blir litt skremt av tanken.

-Ts

Anonymkode: 1fed4...397

Hvorfor blir du skremt? Det er jo ikke du som skal få barn. Eller som har barn.

Selv var jeg 23 år da første ble født og jeg syntes ikke at jeg var overmoden akkurat, så 19 år er ganske tidlig. Når ungen er 10 år vil de nok innse hvor umodne og små de var, men heldigvis vil nok de fleste kunne si: "men det gikk jo bra og :)"

Det som er positivt er at når barnet deres er myndig er de 37 år ;) 

Jeg var på helsestasjonen før helga og så en nyfødt baby med en mor som var i 40 - årene.  Det er ikke noe bedre synes jeg, hun så så sliten ut og er jo over 60 år når hun har voksent barn. Ingen mulighet for å leve livet etter livet med barn i hus etc.

Anonymkode: df919...1ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg var på helsestasjonen før helga og så en nyfødt baby med en mor som var i 40 - årene.  Det er ikke noe bedre synes jeg, hun så så sliten ut og er jo over 60 år når hun har voksent barn. Ingen mulighet for å leve livet etter livet med barn i hus

Hun har sannsynligvis levd livet før hun ble gravid ;-) og har nå mann, hus, bil, god økonomi. Og etter at barnet hennes flytter hjemmefra har hun sikkert minst 20 år igjen å leve livet! Man stopper ikke å leve når man er 60 :-) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du skremt? Det er jo ikke du som skal få barn. Eller som har barn.

Selv var jeg 23 år da første ble født og jeg syntes ikke at jeg var overmoden akkurat, så 19 år er ganske tidlig. Når ungen er 10 år vil de nok innse hvor umodne og små de var, men heldigvis vil nok de fleste kunne si: "men det gikk jo bra og :)"

Det som er positivt er at når barnet deres er myndig er de 37 år ;) 

Jeg var på helsestasjonen før helga og så en nyfødt baby med en mor som var i 40 - årene.  Det er ikke noe bedre synes jeg, hun så så sliten ut og er jo over 60 år når hun har voksent barn. Ingen mulighet for å leve livet etter livet med barn i hus etc.

Anonymkode: df919...1ac

Mang en mor ser sliten ut, enten hun er 25 eller 40.

Husk at mange av de som blir førstegangsmødre ved fylte 40 HAR levd livet så det holder! De har. Bodd og jobbet utenlands, festet med stor f og reist masse - og hatt sin andel flings og affærer/kortere forhold. De vet hva de vil, er gjerne ressurssterke og bor i byen. 

Anonymkode: 515ce...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bekjent-krets smalt det med bryllup når vi var 18-20, innen 21 hadde alle fått første barn. Vi hadde ei som sluttet etter ungdomsskolen fordi hun ble mor, og året etter sluttet ei fra videregående på grunn av graviditet. 

De som giftet seg er i dag sammen og har gjerne 2 eller 3 barn. Vi er nå 26. Ingen av disse hadde som 18-20 åringer noe annet enn videregående og er alle i dag fremdeles uten utdannelse. 

Alle skal få velge hva de selv ønsker, men jeg er glad for at jeg ventet til nå, med utdannelse, fast jobb, flere år, stabilt i ekteskap med flere år sammen. 

Anonymkode: e598a...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får barn veldig tidlig er gjerne ressurssvake personer med lav eller ingen utdannelse. 

Jeg ville kanskje ha byttet vennekrets gitt!

Anonymkode: 897d2...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Splitterpine
19 timer siden, Puny skrev:

gjennomsnittlig alder på førstegangsfødende er vel rundt 30 her i landet, så ja det er uvanlig...

Gjennomsnitt ja... Der betyr i teorien at halvparten kan være 20 og halvparten 40. Om man skal se på hva som er vanlig er det medianverdien som er av betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år og tar bachelor. Er jo ferdig om bare litt over 2 år. Har også samboer. Når jeg er ferdig utdannet planlegger vi å få barn ganske snart. Det er også mye pga at jeg har en sykdom som gjør at jeg er plaget med mye smerter, og legene har sagt at jeg vil sannsynligvis slippe smertene når jeg har fått barn og anbefaler dermed på det sterkeste at jeg får barn så fort som mulig.

Jeg føler meg voksen nok til det. 

Anonymkode: c119d...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk har alle disse en relasjon til hverandre. Så det forundrer meg ikke om de har blitt smittet av hverandre. Er bare rart å se på at folk på min egen alder allerede for barn når de er ¨tenåringer¨ selv. Blir litt skremt av tanken.

-Ts

Anonymkode: 1fed4...397

Hvorfor bry seg? Det er jo ikke ditt liv, og ikke ditt problem. Glad jeg slipper å bruke tid på analysere andres liv...

Anonymkode: 9ca5c...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bry seg? Det er jo ikke ditt liv, og ikke ditt problem. Glad jeg slipper å bruke tid på analysere andres liv...

Anonymkode: 9ca5c...973

Det betyr jo noe når det er snakk om venner da... Ellers enig med deg om at man ikke skal bruke for mye energi på dette og heller leve sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...