Gå til innhold

10 åring som sliter med å få venner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 10 år som ikke har noen gode nære venner.

På skolen sliter han med å finne venner, han leker litt med guttene i klassen i friminuttene, men går ellers mye alene. Jeg har ikke inntrykk av at han blir mobbet eller plaget på noe vis og han trives merkelig nok godt på skolen, men han savner å ha en god venn.

Her hjemme blir det ekstra sårt når søsknene stadig er på besøk hos venner eller får besøk og han aldri har noen som ønsker å være med han. Han har prøvd å invitere med gutter fra klassen, men de er alltid så opptatt med fotballtrening eller andre idretter hvor de jo treffer sine venner. Jeg har sagt at det kan være lurt å være med når de andre spiller fotball i friminuttet, men det vil han ikke for han liker ikke fotball som han sier. 

Han har ADHD, men jeg tror ikke dette merkes så godt i skoletiden da han går på medisiner.

 

Er det noen som vet om noen gode arenaer hvor barn som sliter litt sosialt kan treffe andre? Vi bor i Oslo og kjører han gjerne, så egentlig bør det være mange tilbud, men jeg har ikke funnet noe ennå som kan passe gutten min.

Evt har dere noen andre tips for hva vi kan gjøre for å hjelpe. Det er så fortvilende som mamma og se hvor lei seg han blir:(

Anonymkode: 494bc...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å se om adhd foreningen har aktiviteter i deres område.  Har han noen interesser som det finnes opplegg eller klubber for?  Forsøk å finne arenaer der han kan finne venner med like interesser ☺lykke til! 

Anonymkode: 95610...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å se om adhd foreningen har aktiviteter i deres område.  Har han noen interesser som det finnes opplegg eller klubber for?  Forsøk å finne arenaer der han kan finne venner med like interesser ☺lykke til! 

Anonymkode: 95610...7ff

Har sjekket Adhd foreningen, men virker ikke som det er noe særlig aktivitet der. Han har ingen sterke interesser så har ikke lyst å melde han inn i noe uten at han har veldig lyst.

Anonymkode: 494bc...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok bare forsøkt noen fritidsaktiviteter selv om han ikke har noen sterke interesser. 8 åringen her har heller ingen sterke interesser. Vi har kommet opp med noen forslag, så har hun fått velge seg en. Hun har gått på en del forskjellig nå, har trivdes på de alle, selv om hun ikke har funnet noe hun har fortsatt med etter en sesong/ett kurs.

Jeg tenker at det er en måte og finne en interesse på. Man kan jo ikke være interessert i noe som man ikke vet finnes, eller har forsøkt noen gang. Det finnes jo uendelig mange muligheter der ute!

Fotball, håndball, friidrett, ski, skøyter, kampsport, dans, turn, speider, 4H, ridning, korps, andre instrumenter, klatring, kor, sjakk, innebandy, sykkling, motorsport, tegne/male kurs, orientering ++++

 

Ellers hadde jeg forsøkt og alliert meg med foreldrene til noen hvis det var noen foreldre jeg kjente ekstra godt. Jeg tror mange er åpne for og få barna sine til og inkludere noen litt ekstra hvis man bare er oppmerksom på at noen faller litt utenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...