Gå til innhold

Går en ned mer av å fryse eller svette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer forbrenning når det gjelder kulde og varme? 

Går man ned mer om en fryser eller svetter?

Anonymkode: 62326...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av delene er vel direkte å anbefale.

Svetter man fordi man er varm så vil man tape vann->tape vekt. Men man forbrenner ingenting, antakeligvis vil kroppen prøve å forbrenne mindre for å unngå å lage mer varme (den er jeg ikke sikker på, men virker logisk).

 

Fryser man så vil kroppen spenne musklene for å lage varme (skjelve). Dette forbrenner nok litt, men ikke mye.

 

Så fryse vil nok forbrenne mest, men svette vil gi størst vektnedgang, helt frem til neste gang man drikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Er man varm, mister man vekt i form av svette, men det er vann og ikke fett. Fryser man, skal man i teorien bruke mer energi på å holde kroppen varm, bla skjelve, men min personlige erfaring er ihvertfall at jeg blir mer passiv, sitter stille og hutrer, og aller helst kryper inn under et pledd. Er temperaturen behagelig, er jeg mye mer tilbøyelig til å gjøre alle de små bevegelsene som man ikke helt tenker over er hverdagsaktivitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville satset på kosthold og trening egentlig :P

Anonymkode: 72490...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse under trening og svette når man er i ro er vel det som "anbefales". Skriver det i gåsetegn ettersom ingen av delene bør brukes for å gå ned i vekt!

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Personenmeg skrev:

Fryse under trening og svette når man er i ro er vel det som "anbefales". Skriver det i gåsetegn ettersom ingen av delene bør brukes for å gå ned i vekt!

Hvem er det som kommer med sånne idiotiske anbefalinger? Fryser man under trening, så er man mer utsatt for skader, og hvis man svetter mens man er i ro, så blir man dehydrert, noe som heller ikke er bra.

Unngå begge deler, kontroller kalori-inntaket opp mot aktivitetsnivået, og man vil, gå ned i vekt.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Mann 42 skrev:

Hvem er det som kommer med sånne idiotiske anbefalinger? Fryser man under trening, så er man mer utsatt for skader, og hvis man svetter mens man er i ro, så blir man dehydrert, noe som heller ikke er bra.

Unngå begge deler, kontroller kalori-inntaket opp mot aktivitetsnivået, og man vil, gå ned i vekt.

Ved trening i sterk kulde vil vinningen gå opp i spinningen pga. skader og luftveisplager. Det er derfor det selvfølgelig ikke er å anbefale.

Det med å svette det bort mens man er i ro kan også være skadelig. De eneste jeg per dags dato vet at gjør det er enkelte mma-utøvere før innveiing. De blir gjerne overvåket av helsepersonell eller trener mens de holder på.

Vektnedgangen går imidlertid nesten helt tilbake- ofte går den faktisk opp som følge av at man trenger væske pga dehydrering, samt at kroppen får et stort behov for næring. De blir også i etterkant nødt til å ta et par hviledager. Disse utøverne ender opp med en større vekt enn den de opprinnelig hadde. 

Trening i behagelig temperatur er den beste løsningen. Det gir optimal restitusjon, man unngår sykdom og motivasjonen er forhåpentligvis bedre

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Personenmeg skrev:

Det med å svette det bort mens man er i ro kan også være skadelig. De eneste jeg per dags dato vet at gjør det er enkelte mma-utøvere før innveiing. De blir gjerne overvåket av helsepersonell eller trener mens de holder på.

 

Litt avsporing, men jeg trodde omtrent alle kampsportutøvere som må veies inn i vektklasse gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hest for noen år siden. Hvis vi ikke brukte dekken (klær) på hesten om vinteren ble hun skikkelig tynn! Så vi måtte alltid kle på henne for at hun skulle holde vekta. Om det skyltes at hun brukte mer energi for å holde seg varm, eller at hun bare spiste mindre fordi hun frøs er jeg ikke sikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 9.20, ekkoet skrev:

 

Litt avsporing, men jeg trodde omtrent alle kampsportutøvere som må veies inn i vektklasse gjør dette?

For det meste de som går fullkontakt og ikke er i øverste vektklasse. Så boksere, muay thai og kickboksere er andre eksempler. Men det går jo utover treningen så er mange som ikke gjør det også, spesielt de som er med i konkurranser der poeng har mest å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...