Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt å dra på fjellet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker da på de ulike skistedene i Norge, Hemsedal/Trysil osv. Hvis man ikke har hytte selv må man enten ta inn på hotell eller leie seg hytte. Jeg sjekket litt priser for å dra til Hemsedal (men også andre steder som Voss og Oppdal, i tillegg til Sverige) men regnet ut at med alt blir en slik helg ca 8000 kr pr pers.. Jeg har ikke bil selv så måtte leid bil, så kommer bensin, mat, heiskort, drikke ++++ 

Hvordan har folk råd? Får jo billett til Florida for den prisen jo :ohmy:

Anonymkode: 5f107...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Turistforeningen har fine løyper der man kan overnatte på selvbetjeningshytter :) 

Anonymkode: 56969...3c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Turistforeningen har fine løyper der man kan overnatte på selvbetjeningshytter :) 

Anonymkode: 56969...3c1

Det blir for uglamorøst for meg..for disse hyttene er av ganske enkel standard, er de ikke? Når det gjelder langrenn så kan jeg stå på det her jeg bor, men for å finne slalåmbakker må jeg reise et stykke unna. Er det som er så dyrt.. får jo aldri brukt slalåmskia mine :( 

Anonymkode: 5f107...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det blir for uglamorøst for meg..for disse hyttene er av ganske enkel standard, er de ikke? Når det gjelder langrenn så kan jeg stå på det her jeg bor, men for å finne slalåmbakker må jeg reise et stykke unna. Er det som er så dyrt.. får jo aldri brukt slalåmskia mine :( 

Anonymkode: 5f107...eaf

Dersom du skal ha det glamorøst må du være villig til å betale for det :) 

Og nei, alle hyttene er ikke av ganske enkel standard. Finnes hytter fra 50-årene og hytter fra 2013. Dersom du vil stå på slalåm får du gjøre som folk flest og dra opp i trekket på dagstur. 

Anonymkode: 56969...3c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du skal ha det glamorøst må du være villig til å betale for det :) 

Og nei, alle hyttene er ikke av ganske enkel standard. Finnes hytter fra 50-årene og hytter fra 2013. Dersom du vil stå på slalåm får du gjøre som folk flest og dra opp i trekket på dagstur. 

Anonymkode: 56969...3c1

Ok, da har jeg blitt feilinformert. Hørte av en venninne at standarden var enkel og det var utedass. Minstekravet mitt er innlagt vann og dass. Jeg har ikke bil selv, så hvis jeg skal ta meg en dagstur blir det uansett dyrt med leie av bil/bensin etc. Derfor forstår jeg ikke hvordan folk har råd. Ofte har jeg jo sett hele familier med både 3 og 4 barn i bakkene.. man kommer seg jo til New Zealand for den prisen det koster jo.. skitur i Norge liksom! 

Anonymkode: 5f107...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da har jeg blitt feilinformert. Hørte av en venninne at standarden var enkel og det var utedass. Minstekravet mitt er innlagt vann og dass. Jeg har ikke bil selv, så hvis jeg skal ta meg en dagstur blir det uansett dyrt med leie av bil/bensin etc. Derfor forstår jeg ikke hvordan folk har råd. Ofte har jeg jo sett hele familier med både 3 og 4 barn i bakkene.. man kommer seg jo til New Zealand for den prisen det koster jo.. skitur i Norge liksom! 

Anonymkode: 5f107...eaf

Man finner utedass doer og ikke-utedass doer, men hytter med utedass kan være veldig sjarmerende i turistforeningsstil.

Her tar man buss opp til skibakkene, svært få velger å kjøre selv.
Dem som har råd til mer glamorøse skiferier i Norge har enten en svært godt betalt jobb, rabatter innad i jobben, eller tar skiferien som årets ferie (istedenfor små svippturer til London og Rhodos i ny og ne). Det er også utrolig hva man får til dersom man strammer inn budsjettet på de riktige stedene. Høyfjellshotell i påsketider er riktignok ikke en helt normal ferie for folk flest, det blir utrolig dyrt! 

Anonymkode: 56969...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er pris og etterslørsel. De tar det folk er villige til å gi. 
De får tydligvis fylt opp hyttene sine til den prisen. Da er det idiotisk å legge prisen lavere. Skrus de opp prisen. Får de ikke leid ut.- Så de har lagt seg akkurat på den prisen det er verdt for folk.

Men det skal sies at det er verdt pengene. Skal du ha hytte der selv må du i millionklassen, og oppå det kommer vedlikehold osv. Så er du der kanskje 3 uker max i året. Da er det mye billigre å leie bare de 3 ukene og glemme resten. Samt at du ikke er låst til et sted. 

Jeg bor mange uker på slike hytter i løpet av vinteren, og det er årets høydepunkt!

Anonymkode: 23730...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å ta Haukeliekspressen til Haukeliseter og overnatte på turistforeningens store hytte.
Det eineste er at det ikkje er skitrekk der.

Eller Gjendesheim?

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å bygge "glamorøst", og når man bare får leid det ut til en god pris i påska og noen få helger i året så sier det seg selv at det blir svindyrt akkurat da.

Anonymkode: 26f5e...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Cordelia skrev:

Må jo ikke opp i de største turistfellene.

Jeg har sjekket diverse skisteder og finner ikke noe som ikke koster skjorta.. det trenger ikke være superglamorøst, men vil stå på slalåm, og at det er en bar eller noe der. Sjekket Sälen og Åre, men med kursen på svenskekrona blir det like dyrt som i Norge. Er mange steder man kan ta tog etc, men med alt slalåmutstyret blir det slitsomt å bære. Så kostnaden med bil utgjør jo en del, i tillegg til overnatting. 

Anonymkode: 5f107...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.2.2016 at 21.07, AnonymBruker skrev:

Tenker da på de ulike skistedene i Norge, Hemsedal/Trysil osv. Hvis man ikke har hytte selv må man enten ta inn på hotell eller leie seg hytte. Jeg sjekket litt priser for å dra til Hemsedal (men også andre steder som Voss og Oppdal, i tillegg til Sverige) men regnet ut at med alt blir en slik helg ca 8000 kr pr pers.. Jeg har ikke bil selv så måtte leid bil, så kommer bensin, mat, heiskort, drikke ++++ 

Hvordan har folk råd? Får jo billett til Florida for den prisen jo :ohmy:

Anonymkode: 5f107...eaf

På Thon hotell Skeikampen har de skipakke fra 2995 kr pr natt for 2 pesoner i dobbeltrom. Dette inkluderer helpensjon, heiskort og også skileie. Det kaller jeg ikke dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjetil E skrev:

På Thon hotell Skeikampen har de skipakke fra 2995 kr pr natt for 2 pesoner i dobbeltrom. Dette inkluderer helpensjon, heiskort og også skileie. Det kaller jeg ikke dyrt.

Hvilken dato sjekket du? Jeg sjekket både januar, februar og mars, både helger og ukedager. Men fant ikke noe til under 3000 kr pr pers. Og det kun for overnatting. Nå har jeg bestilt meg tur til Spania istedet,da det ble billigere (bor hos venner så betaler kun flybillett). 

Anonymkode: 5f107...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dato sjekket du? Jeg sjekket både januar, februar og mars, både helger og ukedager. Men fant ikke noe til under 3000 kr pr pers. Og det kun for overnatting. Nå har jeg bestilt meg tur til Spania istedet,da det ble billigere (bor hos venner så betaler kun flybillett). 

Anonymkode: 5f107...eaf

Ja nå forsvant det like etterpå. Men søkte (rett nok 4 netter) og fikk opp enkeltrom for 1695 kr natta inkludert helpensjon, heiskort og skiutleie. Det var enda billigere da jeg I sin tid bestilte så prisene endrer seg helt klart.

Ellers så er det mange hoteller som har diverse tilbud med pensjon og kanskje og heiskort. Men ikke alle steder man for opp dette hvis man bare klikker på hotellenes booking sider. Trykk da heller på knapp som heter tilbud eller pakker. Da for du opp de pakkeløsninger hottelt tilbyr og hvordan du skal gå frem for å bastille dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er noe feil med kalkulatoren din. Elsker å stå på ski selv, og er mye i Trysil. Leie stort sett hytte via Skistar da ingen i vennekretsen har hytte. Det er ganske vanlig å finne hytter som koster fra 1000-1500 kr per person for en hel helg, hvis du reiser minst 4 personer. Dette er vanlige hytter / leiligheter, med helt alminnelig standard. Ikke glamorøs standard eller hotell da..

Og det går rutebuss til Trysil fra Oslo, så du trenger heller ikke å leie bil.

ps: alt koster selvfølgelig mer i vinterferien og påske

 

Anonymkode: 04c19...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er noe feil med kalkulatoren din. Elsker å stå på ski selv, og er mye i Trysil. Leie stort sett hytte via Skistar da ingen i vennekretsen har hytte. Det er ganske vanlig å finne hytter som koster fra 1000-1500 kr per person for en hel helg, hvis du reiser minst 4 personer. Dette er vanlige hytter / leiligheter, med helt alminnelig standard. Ikke glamorøs standard eller hotell da..

Og det går rutebuss til Trysil fra Oslo, så du trenger heller ikke å leie bil.

ps: alt koster selvfølgelig mer i vinterferien og påske

 

Anonymkode: 04c19...88f

Jeg har også funnet det, men jeg har kun 1 venninne som liker å stå på ski.. så da blir det automatisk dyrere. Hadde vi vært en gjeng hadde det så klart vært enklere og billigere :) Men er Trysil litt rimeligere sånn generelt? 

Anonymkode: 5f107...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 8. februar 2016 at 22.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har også funnet det, men jeg har kun 1 venninne som liker å stå på ski.. så da blir det automatisk dyrere. Hadde vi vært en gjeng hadde det så klart vært enklere og billigere :) Men er Trysil litt rimeligere sånn generelt? 

Anonymkode: 5f107...eaf

Skal ikke uttale meg om alle andre steder, men erfarer selv at vi ofte finner noe til en ok pris i Trysil. Foretrekker også bakkene der fremfor Hemsedal, så har vært mest der.

Er dere bare 2 må dere kanskje kompromisse på noe for å få det billig. Eksempler; hyttene på Trysiltunet er sentralt plassert, har seng og dusj og ikke mer. Regn med å spise det meste ute, uten mulighet for å slappe av på hytta. Alternativt kan jo også Fageråsen eller Trysil sentrum være bra hvis dere ikke er så opptatt av å gå ut på bar på kvelden - det går skibusser som duger på dagtid, i afterski-tiden osv

søk her https://www.skistar.com/no/online-booking/accommodation/sok?SelectedMonthId=201603&SelectedWeekId=201609&preferredArrivalDate=20160304&preferredDepartureDateInactive=20160306&SelectedPeriodType=Weekend&_cf=%7C%7C%7C%7C%7C0%7C%7C0%7C%7C#

Tidlig i sesongen er typisk billigere enn sent, med bedre mulighet for restplass, pakketilbud osv

Anonymkode: 04c19...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...