Gå til innhold

Rettigheter som leietaker når man ikke kan bo i leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Det har vært lekkasje fra taket der jeg bor slik at de må rive ned taket. Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har når jeg midlertidig ikke kan bo i leiligheten.

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les litt i husleieloven, ta kontakt med leieboerforeningen (da må du også betale årsavgift på 400 kr)

Anonymkode: 971c4...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Splitterpine skrev:

Hva sier innboforsikringen din? 

Har bedt dem ringe meg men de hadde visst mye å gjøre på en fredag. De skulle ringe til uka om de ikke fikk tid.

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det har vært lekkasje fra taket der jeg bor slik at de må rive ned taket. Jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har når jeg midlertidig ikke kan bo i leiligheten.

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Sørg for at du ikke betaler husleie,for huseier får dette dekket via forsikring

Anonymkode: 5920e...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les litt i husleieloven, ta kontakt med leieboerforeningen (da må du også betale årsavgift på 400 kr)

Anonymkode: 971c4...b7b

Husleieloven sier visst ingenting om det. Leieboerforeningen var også opptatt. Der sto man i kø. hehe

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som utleier fikk jeg dekket husleie og forsikringen dekket  hotellregningen til leietakerne, men leiligheten ble renovert. Jeg har husleieforsikring, da. 

 

Er dette ett borettslag, så har vel de en eller annen form for forsikring. 

Anonymkode: f6dfd...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som utleier fikk jeg dekket husleie og forsikringen dekket  hotellregningen til leietakerne, men leiligheten ble renovert. Jeg har husleieforsikring, da. 

 

Er dette ett borettslag, så har vel de en eller annen form for forsikring. 

Anonymkode: f6dfd...ac8

Jeg har helt vanlig innboforsikring. 

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som utleier fikk jeg dekket husleie og forsikringen dekket  hotellregningen til leietakerne, men leiligheten ble renovert. Jeg har husleieforsikring, da. 

 

Er dette ett borettslag, så har vel de en eller annen form for forsikring. 

Anonymkode: f6dfd...ac8

Ok, kanskje høre med utleier hva slags forsikring han har.

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husleieloven sier visst ingenting om det. Leieboerforeningen var også opptatt. Der sto man i kø. hehe

Anonymkode: 8c7fe...bbd

§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

 

 

Å ikke bo er en mangel, mao det står i loven

Anonymkode: 89ac6...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Selv om mangelen beror på forhold på leierens side, plikter utleieren å rette mangelen etter § 2-10. Er leieren ansvarlig for økonomisk tap som følge av skaden, jf. § 5-8, kan utleieren stille som vilkår for retting at leieren erstatter tapet først.

Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende dersom tredjemanns rett i husrommet eller bestemmelser i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov er til hinder for den avtalte bruk.

Om hovedleierens ansvar overfor framleieren ved bortfall av hovedleieavtalen, gjelder bestemmelsene i § 7-7.

 

 

Å ikke bo er en mangel, mao det står i loven

Anonymkode: 89ac6...7db

Jeg er ikke så veldig interesser i avslag i leie. Jeg trenger et sted å bo  :) imens

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg igrunn trenger å vite er om noen dekker f.eks hotellopphold. For jeg har ingen jeg kan bo hos. Får høre med utleier, og banken til uka. 

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg igrunn trenger å vite er om noen dekker f.eks hotellopphold. For jeg har ingen jeg kan bo hos. Får høre med utleier, og banken til uka. 

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Det burde være en selvfølge for utleier å sørge for dette. Hvis dette er en borettslagsleilighet, så er det borettslagets egen forsikring som skal dekke boutgifter for deg, eller de som bor der lekkasjen kommer fra. Lykke til, ts😊 Håper utleieren din sørger for dette.

 

Anonymkode: f6dfd...ac8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg igrunn trenger å vite er om noen dekker f.eks hotellopphold. For jeg har ingen jeg kan bo hos. Får høre med utleier, og banken til uka. 

Anonymkode: 8c7fe...bbd

Derfor har man skikkelig innboforsikring, da dekkes dette.

Anonymkode: 0bb49...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikringen har jo ikke noe med det å gjøre, det går jo bare på forsikringen til huseier. 

Har hatt bekjente som har havnet i samme situasjon før, og dem fikk dekt hotell av huseier. Aner ikke om huseier fikk dekt det av forsikringen sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor har man skikkelig innboforsikring, da dekkes dette.

Anonymkode: 0bb49...5b4

Det er ikke leietakers forsikring som skal dekke dette. Huseier står ansvarlig for boligen som leies ut er beboelig eller så må erstatning skaffes. Innboforsikring dekker uansett ikke skader på bygningen.

Huseier må nok bidra med å finne alternativ bolig og det er veldig mistenkelig at de ikke alt har bidratt. Pass også på at en eventuell skade på ditt innbo blir ivaretatt, f.eks av din innboforsikring, men at utleier dekker egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...