Gå til innhold

Mulig å plante blomsterløk nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor balkong med flere krukker og kasser. Jeg er ganske ny på dette med å plante blomster og har derfor ikke fått med meg at man skal plante blomsterløk på høsten.

Er det mulig å plante blomsterløk nå? Eller en annen type blomst? Har så lyst på fine blomster på balkongen til sommeren.

Alternativt kan jeg gjøre som tidligere, kjøpe "ferdige" store blomster å sette i kassene. Men det er både gøy og billigere å gro sine egne :)

Tips tas i mot med stor takk!

Anonymkode: 71cef...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville satset på å kjøpe ferdige blomster i vår og heller satt blomsterløk til høsten. 

Det kan være vanskeligere å få det til i krukker enn i blomsterbed, men umulig er det ikke. Jeg har hatt tulipaner, scilla og perleblomster i krukker og det ble bra. De vanligste sortere er enklest å få til, og kommer lettere tilbake år etter år. 

Anonymkode: 7d740...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har krukker på rundt 20 liter og oppover kan det passe med store dahlia (georginer). Knoller får man kjøpt fra ca etter påske. De kan startes inne i små potter - jeg starter rundt 10. april (trenger mye lys etter at de spirer) og så settes ut og pottes om etter at all fare for frost er over. Dahlia blomstrer til frosten kommer. Knollene kan lagres tørt og kjølig til neste sesong såfremt de ikke fryser i pottene før man tar dem inn (de ødelegges av frost). Det gjør ikke noe om det over jorden fryser på høsten før knollene tas opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er frost i jorda, kan du plante løker. De tåler litt frost, så det gjør ikke noe om det kommer frost etter at du har satt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...