Gå til innhold

Sying for idioter med bildebevis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er noob når det kommer til sying. Jeg kan fint sy igjen et hull, men det blir ikke fint, men brukbart. 

For noen måneder siden kjøpte jeg meg ei bukse, det er altså kun 1-2 måneder siden bare, mistet kassalappen. Den har kun blitt brukt hjemme, ikke revet, dratt eller gjort noe drastisk, men det ble et hull i skrittet. Har kun vært i maskinen 2 ganger, så den skal ikke være slitt! Er også kjempe stor (jeg bruker XL i bukser, denne er 6 XL!) 
For jeg ønsket en stor og romslig bukse å ha på hjemme. For de som lurer, kjøpte den hos dresmann XL butikken. Denne buksen er av 100% bomull står det på nettsiden (Link til buksen

Så til "problemet". 
Noen tips og råd til å styrke sømmene i buksen? Nederst i skrittet er det et kryss, like ved dette krysset ble det et lite hull. Sydd igjen nå da, ser mongis ut men bryr meg ikke, mest fordi jeg brukte hvit tråd på en blå bukse :skratte:
Hva kan jeg gjøre for å styrke buksen slik at den varer lengre? Kan jeg sy fast en lapp på en måte over sømmen inni buksen? Når jeg holder buksen opp mot lyset så ser jeg at det er veldig slitt allerede, spesielt på motsatt side av der hullet var. Så der kommer det til å komme ett hull i fremtiden. Hvordan kan jeg unngå det? Noen tips og råd? 

Jeg er nybegynner og er helt ubrukelig når det kommer til sying. Mamma har ei symaskin, så noe mer avansert enn "sett i nål med tråd, stikk deg selv, stikk den ut like ved og håp på det beste" kan hun gjøre. 
Her har du et bilde av mitt mesterverk, og der stopper mitt talent :fnise:
2.jpg.889bae955d4141796f7c84dcd669ef75.j
Så ja, øverst er utenpå buksen, nederst er inni buksen. Jeg er kjempe flink *stolt*. 
Vurderer å gå over enda en gang.. for å gjøre det sikrere. Men usikker på om det blir det, eller bare verre. Jeg kan ikke dette. 
 

Anonymkode: c6887...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo ganske ujevne sømmer. Det hadde nok vært best å sy der med siksak-søm på maskin. Kan moren din hjelpe deg med symaskinen? 

Anonymkode: e44bc...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ganske ujevne sømmer. Det hadde nok vært best å sy der med siksak-søm på maskin. Kan moren din hjelpe deg med symaskinen? 

Anonymkode: e44bc...96b

Må sies at jeg har ikke vært borti nål og trå siden barneskolen. Som var 15 år siden :skratte:

Mamma kan å bruke symaskin ja. 
Burde hun bare sy over for å styrke sømmen, eller legge på en lapp inni for å styrke sømmen? 

Ts

Anonymkode: c6887...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader jo ikke å legge en lapp inni. Så syr man bare siksak rundt for å feste, eller over hele lappen. Spørs hvor grundig du vil ha det:) 

Anonymkode: e44bc...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville satt på en lapp ja, det kan se ut som om stoffet er veldig løst vevd og da tåler det ikke mye bruk før det blir hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Tror jeg ville satt på en lapp ja, det kan se ut som om stoffet er veldig løst vevd og da tåler det ikke mye bruk før det blir hull.

Ok da får jeg skaffe meg det. 
For det er rett ved sømmen i skrittet på en måte. Når jeg holder den opp mot lyset så ser jeg tydelige små hull. Det er som om at stoffet er ekstremt tynt der. 

Jeg tok å sydd over det jeg sydde inni. Jeg tok nålen igjen om kanten, så ut på andre siden (men ikke ut på andre siden av buksen). Hvite tråden vises ikke utenpå, ser ikke at det er sydd, bare hvis jeg prøver å rive det opp litt. 
Jeg fikk ideen etter å ha sett bildet jeg tok. Ble mye bedre. 
2.jpg.889bae955d4141796f7c84dcd669ef75.j
Altså slik, inn og ut på samme side av buksen (innsiden av buksen). På utsiden så er det nå kun en liten grop som ikke vises, ser ut som normale gropen for jeg sydde så nære kanten som er i buksen fra før. 

Men det er jo kun hullet jeg har sydd. Så mamma må si inn en lapp langs sømmen eller hva jeg skal kalle det. 
For det er tynt, jeg tipper to runder i maskinen på riktig program i forhold til stoffet så er det hull i hele skrittet. Bruker den jo bare hjemme så vil bare at den skal holde seg lengst mulig. 

ts

Anonymkode: c6887...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et lite tips, hvis det er lommer på buksen (av samme stoff som buksen) og du ikke bruker lommene, så kan du ta stoff fra lommen og lage en lapp av. Da får du samme myke stoffet og det vil vises mye mindre. Jeg har gjort dette selv på klær og det fungerer flott, men jeg er ikke en lommeperson, bruker aldri lommene, så etter å ha klippet av "lommeposen" og brukt den til lapp så bare syr jeg igjen åpningen til lomma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frida skrev:

Bare et lite tips, hvis det er lommer på buksen (av samme stoff som buksen) og du ikke bruker lommene, så kan du ta stoff fra lommen og lage en lapp av. Da får du samme myke stoffet og det vil vises mye mindre. Jeg har gjort dette selv på klær og det fungerer flott, men jeg er ikke en lommeperson, bruker aldri lommene, så etter å ha klippet av "lommeposen" og brukt den til lapp så bare syr jeg igjen åpningen til lomma. 

Ey det var en super ide! Tusen takk, det skal jeg gjøre. Det er lommer på den, men bruker jo den bare hjemme og da trenger jeg ikke lommer. :D 

Hva skulle jeg ha gjort uten KG :D 

ts

Anonymkode: c6887...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ey det var en super ide! Tusen takk, det skal jeg gjøre. Det er lommer på den, men bruker jo den bare hjemme og da trenger jeg ikke lommer. :D 

Hva skulle jeg ha gjort uten KG :D 

ts

Anonymkode: c6887...4fa

Jeg sier det samme, har funnet så mange gode tips her inne. Og man får som regel svar på alt man lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...