Gå til innhold

Mobbing på arbeidsplassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet 65% her jeg jobber nå i mange år. Det har vært mange konflikter opp gjennom årene, ikke bare når det gjelder meg, men andre ansatte også. Grunnen er dårlig ledelse, og mennesker i ledelsen som aldri burde fått den makten de nå har.

Arbeidsmiljøloven har blitt brutt så mange ganger at jeg har mistet tellingen, og det er ikke snakk om småting heller. Ansatte har mistet jobben på dagen "på grunn av økonomi" og andre blir ansatt fordi de er venner av noen i ledelsen. (Ja, det er helt vilt). Lover og regler blir feid bort, arbeidstilsynet har vært inne i bildet, til og med anmeldelser, men ingenting hjelper.

For en god stund siden gikk jeg til høyere hold med en slik sak. Jeg fikk medhold fra dem på sekundet. Etter det har sjefen lagt meg for hat. H*n gjør livet mitt surt på så mange måter, og er veldig diskrét slik at det er vanskelig å ta h*n på noe. Jeg ønsker ikke å komme med eksempler da jeg er redd for å bli gjenkjent, men det går på utfrysing og psykisk terror, h*n latterliggjør meg, trykker meg ned, men h*n unngår at andre legger merke til det. H*n er godt likt av andre, noe som gjør det umulig å ta dette opp med noen. Dette har altså pågått over lang tid. Jeg har fått alvorlige psykiske problemer av dette, både angst med skjelvinger og depresjon.

Jeg har tidligere vært sykmeldt et par uker på grunn av grov behandling, da jeg gikk rett i kjelleren med selvmordstanker. Startet på antidepressiva og angstdempende midler. Legen min bad meg innstendig om å slutte i jobben og finne en annen jobb, men det er ekstremt vanskelig å finne jobber nå, om ikke umulig! Jeg bor alene og er helt avhengig av stabil inntekt. Jeg ser etter jobber, men det har ikke vært noe som helst på lang tid!

Er det noen andre som har opplevd å bli mobbet på arbeidsplassen? Hva skal jeg gjøre? Jeg klarer ikke ha det slik lenger! Samtidig er jeg så glad i alle de andre kollegaene mine, og jobben i seg selv er drømmejobben. Gråter både på jobb og etter jobb. Gruer meg til hver dag.

Anonymkode: fc4c6...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal fortelle dette til en av kollegaene dine jeg:) Om så bare for å få luftet alle disse tankene og følelsene, og ikke føle at du står helt alene oppi alt dette. Dernest ville jeg tatt kontakt med HMS/tillitsvalgt, kanskje bedt kollegaen om å være med? Det høres jo ut som du er på en helt forferdelig plass! Men om du virkelig liker jobben din så godt ellers synes jeg du skal ta et slag for den i alle fall:)

Anonymkode: 121dd...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet 65% her jeg jobber nå i mange år. Det har vært mange konflikter opp gjennom årene, ikke bare når det gjelder meg, men andre ansatte også. Grunnen er dårlig ledelse, og mennesker i ledelsen som aldri burde fått den makten de nå har.

Arbeidsmiljøloven har blitt brutt så mange ganger at jeg har mistet tellingen, og det er ikke snakk om småting heller. Ansatte har mistet jobben på dagen "på grunn av økonomi" og andre blir ansatt fordi de er venner av noen i ledelsen. (Ja, det er helt vilt). Lover og regler blir feid bort, arbeidstilsynet har vært inne i bildet, til og med anmeldelser, men ingenting hjelper.

For en god stund siden gikk jeg til høyere hold med en slik sak. Jeg fikk medhold fra dem på sekundet. Etter det har sjefen lagt meg for hat. H*n gjør livet mitt surt på så mange måter, og er veldig diskrét slik at det er vanskelig å ta h*n på noe. Jeg ønsker ikke å komme med eksempler da jeg er redd for å bli gjenkjent, men det går på utfrysing og psykisk terror, h*n latterliggjør meg, trykker meg ned, men h*n unngår at andre legger merke til det. H*n er godt likt av andre, noe som gjør det umulig å ta dette opp med noen. Dette har altså pågått over lang tid. Jeg har fått alvorlige psykiske problemer av dette, både angst med skjelvinger og depresjon.

Jeg har tidligere vært sykmeldt et par uker på grunn av grov behandling, da jeg gikk rett i kjelleren med selvmordstanker. Startet på antidepressiva og angstdempende midler. Legen min bad meg innstendig om å slutte i jobben og finne en annen jobb, men det er ekstremt vanskelig å finne jobber nå, om ikke umulig! Jeg bor alene og er helt avhengig av stabil inntekt. Jeg ser etter jobber, men det har ikke vært noe som helst på lang tid!

Er det noen andre som har opplevd å bli mobbet på arbeidsplassen? Hva skal jeg gjøre? Jeg klarer ikke ha det slik lenger! Samtidig er jeg så glad i alle de andre kollegaene mine, og jobben i seg selv er drømmejobben. Gråter både på jobb og etter jobb. Gruer meg til hver dag.

Anonymkode: fc4c6...8ea

For Guds skyld: hør på legen din og kom deg vekk! Er du klar over hvor helseskadelig slikt kan være? Kom deg vekk, få tett oppfølging av legen, og bruk ressursene og energien du har igjen (evt får opparbeidet deg) til å finn en ny jobb. :) 

Anonymkode: a84c3...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykemeld deg tvert! få lege og psykolog på laget så skal du se at det ordner seg. etter 8 ukers sykemelding skal de se om du kan ha tilrettelagt arbeid i samarbeid med sjefen, men når det er sjefen som er en kujon her så kan det være at de kan hjelpe deg på andre måter. 

Anonymkode: 122ac...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har ordnet med legetime til neste uke, så får jeg høre hva hun sier. Jeg er litt redd for å ikke bli tatt seriøst da det er så vanskelig å forklare hvordan det er, men jeg kunne virkelig trengt en sykemelding for å komme meg på beina igjen psykisk, hvis det er mulig. Jeg sliter også med stresshodepine og håravfall(!) som følge av stress. Det er vanskelig, fordi jeg er av den pliktoppfyllende typen som aldri er borte fra jobb, men jeg kan ikke forholde meg til det mennesket som er sjefen min lenger. Det sitter også så langt inne å skulle søke hjelp, men nå må jeg bare.

Anonymkode: fc4c6...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurder å ta opp samtalene mellom deg og leder. Så lenge du selv er med i samtalene så er det faktisk ikke gitt at det er ulovlig å benytte som bevismateriale, selv uten den andre samtaledeltakerens samtykke. 

Anonymkode: ba7b7...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurder å ta opp samtalene mellom deg og leder. Så lenge du selv er med i samtalene så er det faktisk ikke gitt at det er ulovlig å benytte som bevismateriale, selv uten den andre samtaledeltakerens samtykke. 

Anonymkode: ba7b7...e9e

Ikke hi ( men annen med tilsvarende problem, har det ikke bra ) her er det snakk om en sjef som har lest inn en hovmodig lite fin melding på min telefonsvarer. Må sykemelde meg pga ringvirkninger etter mobbing, er utslitt. Kan en ev lege høre opptaket? Helt utrolig at man nesten kan gå som fritt vilt ute, uten at det får konsekvenser.

Anonymkode: a1ced...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra? 

hvordan takler egentlig helsevesenet slike ting? kan jo få alvorlige konsekvenser hvis ikke slike folk stoppes.

Anonymkode: a1ced...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her anbefaler jeg deg å fagorganisere deg, hvis fu ikke allerede er det. 

Du vil måtte gå i dialogmøter med arbeidsgiver og nav hvis du er sykemeldt og da er det viktig at du kan ha noen med deg som er på samme side som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tingeling skrev:

Her anbefaler jeg deg å fagorganisere deg, hvis fu ikke allerede er det. 

Du vil måtte gå i dialogmøter med arbeidsgiver og nav hvis du er sykemeldt og da er det viktig at du kan ha noen med deg som er på samme side som deg. 

Hvis sjefen er en psykopat/ narsisist ( er ikke noe jeg bare slenger ut )så nytter det ikke uansett hvor mye navfolk som blir invlovert. Selv er jeg blitt "kraftløs" og utslitt, min sykemelding skal skrives slik at jeg ALDRI mer måtte gå tilbake til stedet. Dette er ikke skrevet av hi.

Anonymkode: a1ced...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tingeling skrev:

Her anbefaler jeg deg å fagorganisere deg, hvis fu ikke allerede er det. 

Du vil måtte gå i dialogmøter med arbeidsgiver og nav hvis du er sykemeldt og da er det viktig at du kan ha noen med deg som er på samme side som deg. 

Jeg ønsker å komme meg bort fra stedet, og leter desperat etter andre jobber. Men jeg må bort fra det stedet nå, før jeg kræsjer helt. Har vel egentlig kræsjet helt allerede. Å skulle gå i møter med personen som er hovedgrunnen til er syk gjør at jeg vil kaste opp. Jeg er fagorganisert og har vært i kontakt med dem tidligere, men lite hjelp å få. Dette er en situasjon som bare kan løses ved at jeg forsvinner derfra.

Anonymkode: fc4c6...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å komme meg bort fra stedet, og leter desperat etter andre jobber. Men jeg må bort fra det stedet nå, før jeg kræsjer helt. Har vel egentlig kræsjet helt allerede. Å skulle gå i møter med personen som er hovedgrunnen til er syk gjør at jeg vil kaste opp. Jeg er fagorganisert og har vært i kontakt med dem tidligere, men lite hjelp å få. Dette er en situasjon som bare kan løses ved at jeg forsvinner derfra.

Anonymkode: fc4c6...8ea

Hei.

Er i en lignende situasjon som deg, jeg sykemelder meg og kommer ALDRI til reise til det arbeidsstedet igjen, og møte opp der i dialogmøte er helt uaktuellt.

Nav kan virkelig ikke forvente at mennesker som blir mobbet/ og dermed psykisk mishandlet skal måtte godta og jobbe for psykopatiske sjefer. De ødelegger menneskeliv, aldri aldri godta det. 

Folk får si hva de vil, men når valget står mellom ødelagt helse for livet og et dialogmøte så velger man seg selv;) 

 

Til Hi:

Lykke til videre!

Anonymkode: a1ced...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS

Hvis fagforeningen ikke hjelper deg ( hvilket den burde) så bør du be legen skrive tydelig på sykemeldingen at dialogmøte frarådes pga forhold på arbeidsplassen. Det er viktig slik at ikke NAV skaper problemer for deg for å ikke møte opp. 

Selvfølgelig bør du forsøke å finne en annen jobb og selvfølgelig bør du prioritere deg selv, men du bør samtidig passe på at du ikke kommer i en situasjon hvor NAV fratar deg stønader for at du ikke møter opp. 

Ville prøvd å skrive mail til Arbeidstilsynet ift hvordan du skal forholde deg til dialogmøter i en situasjon hvor du er sykemeldt pga mobbing fra nærmeste leder. Hvis du siden følger deres råd så står du mye sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tingeling skrev:

Hei TS

Hvis fagforeningen ikke hjelper deg ( hvilket den burde) så bør du be legen skrive tydelig på sykemeldingen at dialogmøte frarådes pga forhold på arbeidsplassen. Det er viktig slik at ikke NAV skaper problemer for deg for å ikke møte opp. 

Selvfølgelig bør du forsøke å finne en annen jobb og selvfølgelig bør du prioritere deg selv, men du bør samtidig passe på at du ikke kommer i en situasjon hvor NAV fratar deg stønader for at du ikke møter opp. 

Ville prøvd å skrive mail til Arbeidstilsynet ift hvordan du skal forholde deg til dialogmøter i en situasjon hvor du er sykemeldt pga mobbing fra nærmeste leder. Hvis du siden følger deres råd så står du mye sterkere. 

Hvis du blir permitert og forholdene er så "trykkende/mobbing" at du ikke holder ut å være der-sliter med ettervirkninger etter det-hva da med dialogmøter med nav? 

Anonymkode: a1ced...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...