Gå til innhold

Er dette normalt? Mensen smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en 33 år se gammel dame som sliter med tiltider enorme smerter rundt mens.  Smertene varer kun en dag, gjerne på første dagen av mens med mest blødning. Men kan også oppstå noen dager før mensen.

Disse smertene gir en heltsånn ut av meg sjæl opplevelse hvor jeg skjelver,  kaldsvetter og kaster opp gjentatt ganger pga smertene. Det er fryktelig vondt!

Denne dagen blør jeg gjerne også voldsomt mye. Smertene kan komme ganske akutt og jeg får også skikkelig diaree. 

De andre dagene av mens blør jeg kun helt normalt /lite og har null smerte. Så smertene varer maks 1 dag. 

Jeg har ganske regelmessig mens,sånn ellers og ikke smerter ved eggløsning. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det sånn i snart 20 år. For noen år siden ble det nevnt at det kanskje kunne være endometriose, men siden jeg er livredd operasjoner får vi ikke bekreftet det. Så kuren er å gå på prevensjon som gjør at man minster mensen. 

Det å ha sterke menssmerter er noe en gynekolog eller fastlegen kan hjelpe med. Jeg har hatt svært sterke smertestillende på resept siden jeg var 12, for vanlig smertestillende virker ikke nok. 

Anonymkode: aedd4...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli undersøkt hos spesialist for endometriose og ademodyose. Beskrivelsen din er ganske klar på at dette er problemstillingen din, og det blir bare verre (kan det bli verre, spør du?) Inntil du får behandling hos noen som tar denne sykdommen seriøst. 

Anonymkode: ef29a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bli undersøkt hos spesialist for endometriose og ademodyose. Beskrivelsen din er ganske klar på at dette er problemstillingen din, og det blir bare verre (kan det bli verre, spør du?) Inntil du får behandling hos noen som tar denne sykdommen seriøst. 

Anonymkode: ef29a...c27

Hvordan går man frem for å bli henvist til en spesialist på endometriose? Via fastlege?

Når jeg leser på symptomene på endometriose så har jeg ingen av de andre sympomene

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går man frem for å bli henvist til en spesialist på endometriose? Via fastlege?

Når jeg leser på symptomene på endometriose så har jeg ingen av de andre sympomene

Anonymkode: 0c5d5...509

Du trenger ikke har flere symptomer enn menssmerter for å ha endometriose. Symptomene kommer helt an på hvor mye endometriose du har og hvor den har satt seg. Endometriose følger samme mønster med forverring under hver menssyklus. 

Få fastlegen til å henvise dag til spesialist. Hvem er avhengig av hvor i landet eller verden du befinner deg. Mange går i årevis med smerter før du får diagnose og behandling. 

Anonymkode: ef29a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke har flere symptomer enn menssmerter for å ha endometriose. Symptomene kommer helt an på hvor mye endometriose du har og hvor den har satt seg. Endometriose følger samme mønster med forverring under hver menssyklus. 

Få fastlegen til å henvise dag til spesialist. Hvem er avhengig av hvor i landet eller verden du befinner deg. Mange går i årevis med smerter før du får diagnose og behandling. 

Anonymkode: ef29a...c27

Jeg har bestilt meg time hos en privat gynokolog neste mandag. 

Får håpe de ser noe på ultralyd

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med sterke og voldsomme menstruasjonssmerter i en periode av livet. Det begynte da jeg var 17 år. Vanvittige og smertefulle kramper i buken, så voldsomme at jeg måtte ligge i fosterstilling, svettet og skalv, og at jeg innimellom spydde av krampene. Husker mange episoder på skole og jobb der jeg fikk mensen i løpet av dagen og måtte sendes hjem i taxi, og taxisjåførene som var livredde for å få spy i bilen sin. Heldigvis greide jeg alltid å si fra sånn at taxien fikk kjørt inn til siden og stoppet, så jeg kunne rive opp døra og spy.

Min beste medisin mot mens-smertene var ikke vanlige smertestillende, men Naproxen. Disse har en krampestillende effekt og er muskelavslappende. Siden det er krampene som er smertefulle, hjelper det i sin tur på smertene når krampene stilles. Du får Naproxen både på resept og reseptfritt. Den reseptfrie er 250 mg, og den på resept 500 mg. Du kan prøve ut (hvis du ikke allerede kjenner til produktet og har prøvd det) den reseptfrie, og heller ta to tabletter på en gang.

Et annet råd som hjalp, var varmepute eller varmeflaske. Du får kjøpt sånne gummiflasker på apoteket. Fyll med varmt vann og legg enten på magen eller på korsryggen. Varmen får muskelkrampene til å roe seg ned litt. Alle monner drar! Sammen med Naproxen gjorde dette at smertene roet seg ned såpass at jeg sluttet å spy iallfall.

Jeg fødte barn da jeg var 32, og etter det har jeg aldri hatt menssmerter :) Gudskjelov! Det er gått 15 år siden barnefødselen og jeg har aldri kjent noenting etter den.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte endometriose når jeg leste innlegget ditt. Selv om du ikke kjenner deg igjen i alle symptomene på endometriose, kan det fortsatt være det som er problemet. Jeg har selv endometriose, men ingen symptomer (ikke en gang menssmerter). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik i åresvis. Jeg fikk beskjed av legen om å begynne å ta smertestillende når jeg forventet å få mensen, og ta jevnt utover første par dagene (som var tiden smertene var verst). Paracet/ibux virker ikke når det har begynt å gjøre vondt, men ved å ta det før det begynner, slipper jeg smertene. 

Det har også gitt seg veldig etter jeg begynte på p-piller. 

Men jeg ville hørt med legen, både for å sjekke at ikke noe er galt, og for å høre om han har råd til hva du kan gjøre. 

Anonymkode: 95e76...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Du er heldig som bare har det sånn i én dag. Jeg måtte begynne på p-piller som 14-åring fordi jeg hadde så voldsomme smerter. Pleide å ligge i flere dager da jeg fikk mensen, hadde så sinnsykt vondt. Levde omtrent på paracet, og kom for sent til skolen nesten hver dag fordi jeg lå oppe halve natta med smerter. Kastet alltid opp de 3 første dagene av mensen, og enkelte ganger kunne jeg til og med besvime. Jeg måtte altså begynne på p-piller fordi jeg begynte å bli immun mot paracet, brukte det ikke på flere år etterpå. Veldig glad for det da, med p-piller så har jeg bare bittelitt vondt i magen, men fungerer helt normalt. Gruer meg faktisk til å gå av de når jeg skal prøve å få barn, håper smertene har bedret seg med årene (jeg er 25 nå).

Anonymkode: 51cc3...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er normalt. Du er heldig som bare har det sånn i én dag. Jeg måtte begynne på p-piller som 14-åring fordi jeg hadde så voldsomme smerter. Pleide å ligge i flere dager da jeg fikk mensen, hadde så sinnsykt vondt. Levde omtrent på paracet, og kom for sent til skolen nesten hver dag fordi jeg lå oppe halve natta med smerter. Kastet alltid opp de 3 første dagene av mensen, og enkelte ganger kunne jeg til og med besvime. Jeg måtte altså begynne på p-piller fordi jeg begynte å bli immun mot paracet, brukte det ikke på flere år etterpå. Veldig glad for det da, med p-piller så har jeg bare bittelitt vondt i magen, men fungerer helt normalt. Gruer meg faktisk til å gå av de når jeg skal prøve å få barn, håper smertene har bedret seg med årene (jeg er 25 nå).

Anonymkode: 51cc3...853

Har du endometriose? Det kan jo ikke være normalt å ha det sånn? 

- TS

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. 

Jeg skal nå til gynokolog neste uke for å snakke med henne om en eventuell endometriose.  

Jeg er jo i 30 årene og vi er gift, hvordan er det med endometriose og å bli gravid? :( huff... 

Jeg leser jo at det er forbundet med barnløshet :(

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/2/2016 at 12.05, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg skal nå til gynokolog neste uke for å snakke med henne om en eventuell endometriose.  

Jeg er jo i 30 årene og vi er gift, hvordan er det med endometriose og å bli gravid? :( huff... 

Jeg leser jo at det er forbundet med barnløshet :(

Anonymkode: 0c5d5...509

Jeg har fått to barn etter at endometriose ble oppdaget. Men jeg ble satt på kur så kroppen trodde den var i overgangsalderen i 6 mnd. Etter det var ferdig gikk det raskt å bli gravid med både nr 1 og 2. Ble anbefalt å få barna tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kraftige menssmerter fra jeg fikk mensen som 12 åring. Har prøvd ut alt av smertestillende, Voltaren+Paralgin Forte tok bort det meste, men det var fortsatt veldig vondt. Har hatt UL, CT, MR og lap uten at noe galt er funnet. Jeg har altså ikke endometriose. Og da ga legen opp. Jeg går på p-piller, det hjelper noe. Men jeg kan ikke utsette mensen for jeg får smerter uansett. Jeg har også smerter utenom mensen i mange sykluser. Det heller skjønte ikke legene noe av.

Etter jeg fikk barn har det hjulpet noe. Så å få barn og gå på p-piller + ta smertestillende gjør at jeg kan fungere. 

Be om en henvisning til en gynekolog, så starter de utredningen. Endometriose ses ikke på UL, for å få en diagnose så må du ta laparoskopi. 

Anonymkode: e3b8b...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er ikke alene om det. Kaster sjeldent opp, men får feber og har det for jævlig. Kort fortalt så føles det ut som ryggen blir knekt sammen i en 90 graders vinkel, alle innvoller renner ut, og på venstre skulder sitter djevelen og stikker meg med gaffelen sin.

Etter at jeg begynte på p-piller slik at jeg hopper over mensen har det vært helt fantastisk, og de få gangene jeg lar mensen komme er det betydelig mindre smerter enn før. 
Gikk først til helsesøster med problemet mitt men det var tydeligvis "helt normalt", så gikk jeg til legen og hun sa det samme. Ingen av dem tok noen tester.
Kan heller ikke bruke mensen som en unnskyldning til å være hjemme eller droppe fysisk aktivitet, så da blir det til å dope seg ned på reseptbelagt smertestillende. Vi kvinner har det hardt iblant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, February 02, 2016 at 12.05, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg skal nå til gynokolog neste uke for å snakke med henne om en eventuell endometriose.  

Jeg er jo i 30 årene og vi er gift, hvordan er det med endometriose og å bli gravid? :( huff... 

Jeg leser jo at det er forbundet med barnløshet :(

Anonymkode: 0c5d5...509

Om jeg ikke husker feil så er det 1/3 av dem med endometriose som sliter med å bli gravid. Men den ene trdjedelen er vel gjerne de som får oppdaget sin endometriose når de ikke blir gravide og som opplyser om endometriose som årsak både på nett og ellers. De 2/3 som har sykdommen og blir gravide eller er ferdig med å få barn, har vel heller ikke samme behovet for å fortelle at de sliter med endometriose? 

Anonymkode: ef29a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt kraftige menssmerter fra jeg fikk mensen som 12 åring. Har prøvd ut alt av smertestillende, Voltaren+Paralgin Forte tok bort det meste, men det var fortsatt veldig vondt. Har hatt UL, CT, MR og lap uten at noe galt er funnet. Jeg har altså ikke endometriose. Og da ga legen opp. Jeg går på p-piller, det hjelper noe. Men jeg kan ikke utsette mensen for jeg får smerter uansett. Jeg har også smerter utenom mensen i mange sykluser. Det heller skjønte ikke legene noe av.

Etter jeg fikk barn har det hjulpet noe. Så å få barn og gå på p-piller + ta smertestillende gjør at jeg kan fungere. 

Be om en henvisning til en gynekolog, så starter de utredningen. Endometriose ses ikke på UL, for å få en diagnose så må du ta laparoskopi. 

Anonymkode: e3b8b...a9b

Jeg skal til en privat gynokolog på mandag, siden jeg nekter å gå til mannlige gynekologer så foretrekker jeg å gå privat og betale selv.  

Blir spennende å se hva hun sier,  jeg trodde endometriose i mange tilfeller kunne sees ved innvendig ul jeg? 

Jeg tåler ikke å gæ på P piller eller andre hormon preparater dessverre,  jeg blir helt gal i hodet av det, får migrenge og blir deprimert. Så vi har brukt kondom i mange år

 

TS

Anonymkode: 0c5d5...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endometriose kan ligge i hele buken, tarmer og i ekstreme tilfeller også lunger. Derfor tas det laparoskopi for å være helt sikker. Det vanligste er at det ligger i buken som utenpå livmor ol.

UL er ikke godt nok for å se endometriose, da ser de meste livmor og eggstokker. 

Anonymkode: e3b8b...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...