Gå til innhold

Sliter med konsentrasjon på høyskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høgskolen din skal ha en tilretteleggingstjeneste. Ta kontakt med studentservice, og så setter de deg i kontakt med tilretteleggingstjenesten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket synet? Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om du har svart på det, men jeg slet skikkelig med konsentrasjonen og etter time til optiker fant jeg ut at jeg var langsynt. :)

Anonymkode: d0633...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg adhd diagnose, og går på medisner da. Men har måtte gå igjennom perioder uten medisiner, og får å kunne fungere best mulig da er det et par ting som hjelper meg ihvertfall så best det er mulig. Så, ta disse tipsene fra ei som i utgangspunktet er lost in space mesteparten av tiden :P 

1. Omega 3, og vitaminer! Spis mye grønnsaker, salat, og få i deg tran hver dag. Mangler på vitaminer osv er en veldig hyppig grunn til at folk blir slappe. Ikke at du nødvendigvis føler deg slapp, men det er fint å unngå. F.eks. Hvis du har en blender: hurra! Hver morgen kan du lage deg  en smoothie, gjerne med mye bær, litt fiber og diverse i. Bare det er som en liten energibombe i seg selv, og har masse vitaminer. Hvis du lager deg det hver morgen, vil du merke vikrningen av det på sikt. 

Kaffe, evt espresso = medisin. Jeg klarer meg ikke uten hvertfall.

2. Prøv å få litt fysisk aktivitet hver dag, om det så er bare en halvtime. Å leve i en boble med bare stillesittende ork er deprimerende. Litt ut i frisk luft hver dag HJELPER.

3. Døgnrytme og struktur. Sørg for å få nok søvn, og stå opp samme tid hver dag. Ha en ukeplan der du skriver opp hva du trenger å lese/gjøre med sidetall/ tema osv. Så sett opp en plan, strukturer dagene og ukene dine til punkt og prikke, se på skolen som en slags jobb du har fra f.eks 9-17:00 (alt ettersom). Når du har fri, da har du fri. Det hjelper LITE å sitte til kl 22:00 hver eneste dag og prøve å lese seg halvt ihjel, om man ikke får det til eller ikke er motivert. Ha en dead-end på når det er på tide å bare avslutte uansett om du er fornøyd eller ikke, greia er at hvis man hele tiden tvinger seg selv blir man også mer sliten, og umotivert, og da blir man egentlig bare enda mer ukonsentrert. Du gir til slutt aldri hjernen din fri fordi hver våkne minutt handler om "hva man burde ha gjort, ikke rekker, alt som er feil".

Når man driver på sånn vil de ofte føre til at man ihvertfall ikke klarer å konse seg, fordi alt bare blir utfordringer. Hvis en utfordring blir for stor/ for mye, hva vil de fleste gjøre da? Jo de vil miste motivasjon fordi de egentlig ikke tror de vil komme fremover, så å lese som en slags plikt blir et slags "no gain" som bare suger opp energi og viljestyrke. Når man begynner å få et negativt forhold til det å gjøre skolearbeid så må man se seg rundt og finne en måte som gir deg tilbake motivasjon. 

Kanksje det å sitte å lese og lese rett og slett ikke fungerer for deg. Hva slags andre arbeidsmetoder kan du bruke? Legger lærere ut forelesningsbildene? Kan du jobbe med de som utgangspunkt? F.eks. se hva temaet handler om og skrive et slags sammendrag ut av det? Personlig klarer jeg ikke lese alt pensum i det hele tatt. Enkelte bøker har jeg knapt åpnet opp, men ved å se på forelesningsbildene får man en slags mal på temaer som er viktige. Da kan du finne stoff om det, og skrive ned. 

Å bare sitte å lese kan fort bli sånn at man åpner opp en bok, og skrur av hjernen. Fordi det blir en plikt. Å bruke forelesningsbildene og skrive ned ting gjør a du aktivt går igjennom stoffet, og tvinger derfor hjernen din til å følge med på det.

Til syvende og sist: SLAPP AV, tenk realistisk. Å stresse deg ihjel videre nå vil ikke hjelpe deg, du er bar enldt til å lage deg konkrete tiltak og følge de, og gjøre ditt beste. Det er ikke alltid man klarer alt heller, men la oss si det er bedre å klare f.eks 1 av to eksamener enn å ikke klare noe i det hele tatt fordi man stresset så mye at ALT gikk i vasken. Som sagt tenk realistisk. Jeg har måtte konte selv før på to emner. Jeg kunne unngått den ene hvis jeg ikke hadde stresset så mye på å klare absolutt alt på en gang. Ikke se på deg selv med en forventning på alt du burde klare, men hva du helt reellt teker du kan klare nå. Hva prioriterer du? Hvordan fordeler du det? Bruk din egen oppskrift, om DU vet at å f.eks. sitte å pliktlese i bøker ikke hjelper deg, SLUTT.

Finn en annen metode å lære stoffet. Det er lett å føle på forventningene på at man skal lese det meste om ikke alt av pensum, men hvis du ikke lærer noe av det, så er det virkelig ingen hensikt å fortsette. Da baserer du deg på en læringsmetode som ikke er egnet for forutsetningene dine. Det blir som å gå på bakglatte ski til mount everest.

Jeg vet ikke om alt dette funker for deg, men kan hende det er noe som kan hjelpe. Du kan klare dette ;) Lykke til!

 

 

 

 

 

 

Endret av Puselusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har blitt nevnt lydbøker og diverse. Støtter virkelig den om du kan få det =)

Litt avhengig av hva slags fag du har.. men en fin side å bruke (synes jeg ihvertfall) er quizlet.com

Hvis jeg trenger å f.eks lære navn, begreper osv kan jeg legge inn på et sånt study set. Så kan man gå igjennom det etterpå i form av flashcards, "skriv inn manglende ord" type arbeid. scatter, sett sammen osv...litt vanskelig å forklare, men hvis du søker på fks et fag der så får du opp study sets andre har lagd så kan du prøve det ut, så ser du hva jeg mener =)

Synes den siden hjelper meg mye. Så et praktisk tips på å gjøre læring litt mer morsomt ^^,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...