Gå til innhold

Sliter med konsentrasjon på høyskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg sliter mye med å konsentrere meg i undervisningen, og klarer ikke å lese pensum. Jeg begynner å bli skikkelig bekymra for eksamenene mine. Det har vært sånn siden ungdomsskolen, men har aldri blitt tatt skikkelig tak i, sikkert fordi jeg klarer å få noenlunde gode karakterer likevel. Spørsmålet mitt er om noen vet hva jeg kan gjøre for å få bedre konsentrasjon? Jeg har prøvd yoga, meditasjon, strenge arbeidsplaner, belønninger og gikk til psykolog en periode... Men sliter fortsatt. Hvem kan evt. hjelpe meg når jeg går på høyskole? Føler det hadde vært greit å snakke med noen av lærerene her, men tørr liksom ikke, føler ikke det er normalt å komme med sånt på høyskole..:P

 

takker for svar!

Anonymkode: ad14a...357

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Genevieve

Har du prøvd å begynne å løse kryssord? Høres ut som en veldig enkel løsning men man må virkelig konsentrere seg mye og lenge når man løser det. Dette har hjulpet meg en del synes jeg, men for min del er det det å være fokusert og oppmerksom som har vært problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det ikke helsesøster på høyskole? Viss ikke, snakk med psykolog, du har sikkert ADHD..,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har slitt voldsomt med konsentrasjonen omtrent hele livet, og spesielt når det gjelder studier og jobb er det fortvilende. 

Har du forsøkt meditasjon over lengre tid? Altså gjort det daglig over en lang periode (ikke en måned eller uke..). Jeg har bruke mindfulness meditasjon i noen år nå, og synes det har hjulpet. 

Det er også app'er du kan bruke for å trene på konsentrasjonen. Jeg brukte en som het Focus en stund. Følte ikke den helt store virkningen av det. 

Trening hjelper også. Jeg begynte å trene karate, det har hjulpet en god del. Da er man nødt til å fokusere. Ikke bare når man går kamp, men også når man går kata, eller bare trener og terper og terper på teknikker. I tillegg er det bra med økt blodsirkulasjon til hjernen. 

Jeg bruker Pomodoro-metoden når jeg sliter med å konsentrere meg på jobb. Det finnes ørten apper du kan bruke her også, eller du kan bruke en vanlig stoppeklokke. Det går kort fortalt ut på at du jobber i 25 minutter, tar 5 minutters pause, og gjentar med ny 25 min jobbeøkt. Etter den 4. jobbeøkten tar du en lengre pause, 15 minutter. Om du bruker app er det kjekt med at du får statistikker på hvor mange pomodoroer (jobbeøkter) du har klart, om du bruker klokke kan du ha et ark hvor du markerer hver jobbeøkt du har klart å gjennomføre. . For meg er det motiverende. I jobbeøktene vet du at du MÅ konsentrere, om du begynner med noe annet må du avbryte pomodoroen, og får ikke noe strek på arket ditt. Det at øktene er korte gjør det lettere å fokusere. Og du MÅ ta pause når etter økten. Du kan tukle litt med tidene, gjerne ha kortere jobbeøkter om du aldri klarer gjennomføre en hel 25 min økt (jeg må ofte gå ned til 20 minutter). 

Anonymkode: 86301...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. februar 2016 at 13.12, Genevieve skrev:

Har du prøvd å begynne å løse kryssord? Høres ut som en veldig enkel løsning men man må virkelig konsentrere seg mye og lenge når man løser det. Dette har hjulpet meg en del synes jeg, men for min del er det det å være fokusert og oppmerksom som har vært problemet. 

Takk for forslaget! Jeg liker faktisk å løse kryssord, så det skal jeg gjøre mer av. 

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 2. februar 2016 at 3.51, Hehhhheheheh skrev:

Fins det ikke helsesøster på høyskole? Viss ikke, snakk med psykolog, du har sikkert ADHD..,

Tror ikke det fins helsesøster? 

Har vurdert psykolog, men føler ikke det er nødvendig.. Tror ikke jeg har adhd 

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører rykter om studenter som bruker ADHD-piller. Det hjelper visst til konsentrasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. februar 2016 at 8.57, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har slitt voldsomt med konsentrasjonen omtrent hele livet (...)

Anonymkode: 86301...772

Tusen takk for svaret. Jeg har prøvd den promodoro-metoden, og føler faktisk at det hjelper litt :) sliter fortsatt med undervisningen da, men hjelper jo på å trene opp konsentrasjonen. 

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Johnny the Mudd skrev:

Hører rykter om studenter som bruker ADHD-piller. Det hjelper visst til konsentrasjonen...

jo, hadde vært noe om noen piller kunne ha fikset problemet;) men ikke helt innafor uten resept haha

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd å få en utredning hos nevropsykolog med tanke på ADHD. Vet ikke om du er mann eller kvinne, men ADHD hos kvinner/jenter kan være veldig annerledes. Prøv å les litt om det isåfall... 

Ville iallfall ikke begynt å kjøpte ritalin svart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jo, hadde vært noe om noen piller kunne ha fikset problemet;) men ikke helt innafor uten resept haha

Anonymkode: ad14a...357

Haha, sjæl, må ha resept, ellers tør jeg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. februar 2016 at 12.02, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg sliter mye med å konsentrere meg i undervisningen, og klarer ikke å lese pensum. Jeg begynner å bli skikkelig bekymra for eksamenene mine. Det har vært sånn siden ungdomsskolen, men har aldri blitt tatt skikkelig tak i, sikkert fordi jeg klarer å få noenlunde gode karakterer likevel. Spørsmålet mitt er om noen vet hva jeg kan gjøre for å få bedre konsentrasjon? Jeg har prøvd yoga, meditasjon, strenge arbeidsplaner, belønninger og gikk til psykolog en periode... Men sliter fortsatt. Hvem kan evt. hjelpe meg når jeg går på høyskole? Føler det hadde vært greit å snakke med noen av lærerene her, men tørr liksom ikke, føler ikke det er normalt å komme med sånt på høyskole..:P

 

takker for svar!

Anonymkode: ad14a...357

Ta kontakt med veiledningstjenesten hos studiestedet og be om lydbøker (pensum). Da får du teksten i øret samtidig som du leser. Ellers støtter jeg de som tenker AD(H)D.

Anonymkode: af0c5...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lydbøker er fint, men om du misslykkes med å få inn teksten når du leser samtidig, så kan det være verd å prøve å gå tur mens du hører. Jeg brukte denne metoden både på v.g.s og høyskole/videreutdanning. 

Min arbeidsmetode ble sånn: hørte på tekst/leste pensum, merket av det viktigste med merkepenn, leste dette inn op opptak, gikk tur. Før eksamen gikk jeg en del turer med opptakene mine, men stoffet satt spikra 👍🏻

Min konsentrasjon er heller dårlig, kan følge en forelesning i bare noen få minutter før jeg er "utkobla". Det sier ser selv at forelesningene var rimelig bortkasta tid, men på den tiden var det ikke oppmøteplikt på disse, så det ble mye fravær og hjemmestudier.

Måten å jobbe på fungerer også på min sønn som sliter med konsentrasjonen, og her er det gjennom utredning fastslått at han har store konsentrasjonsproblemer (mulig ADD).

Jeg har aldri vært utredet, men har vært på denne måten hele livet (skilte meg ut fra de andre jentene allerede på barneskole). Jeg har ingen ytre uro, men den indre uroen er der hele tiden. Sånn er også min sønn. 

Anonymkode: 589bc...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med veiledningstjenesten hos studiestedet og be om lydbøker (pensum). Da får du teksten i øret samtidig som du leser. Ellers støtter jeg de som tenker AD(H)D.

Anonymkode: af0c5...dea

 

Ja, det kan jeg gjøre. Men tror ikke jeg får pesum på lydbok når jeg ikke har dysleksi eller lese/lære-vansker?

Jeg tror som sagt ikke jeg har adhd men kanskje verdt å spør lege eller noen om det..

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lydbøker er fint, men om du misslykkes med å få inn teksten når du leser samtidig, så kan det være verd å prøve å gå tur mens du hører. Jeg brukte denne metoden både på v.g.s og høyskole/videreutdanning. 

Min arbeidsmetode ble sånn: hørte på tekst/leste pensum, merket av det viktigste med merkepenn, leste dette inn op opptak, gikk tur. Før eksamen gikk jeg en del turer med opptakene mine, men stoffet satt spikra 👍🏻

Min konsentrasjon er heller dårlig, kan følge en forelesning i bare noen få minutter før jeg er "utkobla". Det sier ser selv at forelesningene var rimelig bortkasta tid, men på den tiden var det ikke oppmøteplikt på disse, så det ble mye fravær og hjemmestudier.

Måten å jobbe på fungerer også på min sønn som sliter med konsentrasjonen, og her er det gjennom utredning fastslått at han har store konsentrasjonsproblemer (mulig ADD).

Jeg har aldri vært utredet, men har vært på denne måten hele livet (skilte meg ut fra de andre jentene allerede på barneskole). Jeg har ingen ytre uro, men den indre uroen er der hele tiden. Sånn er også min sønn. 

Anonymkode: 589bc...22f

Får man lydbøker gratis av skolen, eller må jeg kjøpe selv? Har jo ingen diagnose eller noe som gjør at jeg har rett på det? Men det er en fin metode, jeg brukte litt lydbøker på VGS, og det funka bedre enn å lese :)

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man lydbøker gratis av skolen, eller må jeg kjøpe selv? Har jo ingen diagnose eller noe som gjør at jeg har rett på det? Men det er en fin metode, jeg brukte litt lydbøker på VGS, og det funka bedre enn å lese :)

Anonymkode: ad14a...357

Jeg tror du kan finne noe på biblioteket, men uansett så lager du lett dine egene sammendrag med merketusj og lydopptaker 👍🏻

Hvis du har hatt konsentrasjonsproblemer hele livet, så er det viktig å finne fram til egene metoder som fungerer, og som er lite tidkrevende å gjennomføre. 😊

Anonymkode: 589bc...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 14.54, Smookiekins skrev:

Jeg ville nok prøvd å få en utredning hos nevropsykolog med tanke på ADHD. Vet ikke om du er mann eller kvinne, men ADHD hos kvinner/jenter kan være veldig annerledes. Prøv å les litt om det isåfall... 

Ville iallfall ikke begynt å kjøpte ritalin svart! 

Jeg tror ikke jeg har adhd... Men etter å ha lest om adhd hos kvinner kjenner jeg meg jo veldig igjen. Jeg bare føler at problemene må være veldig omfattende for å faktisk få en diagnose. Jeg vet ikke, kanskje det bare er fordi jeg ikke vil ha adhd, vil på en måte at det skal være noe som er enkelt å fikse, ikke en kronisk lidelse..:/

Anonymkode: ad14a...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg har adhd... Men etter å ha lest om adhd hos kvinner kjenner jeg meg jo veldig igjen. Jeg bare føler at problemene må være veldig omfattende for å faktisk få en diagnose. Jeg vet ikke, kanskje det bare er fordi jeg ikke vil ha adhd, vil på en måte at det skal være noe som er enkelt å fikse, ikke en kronisk lidelse..:/

Anonymkode: ad14a...357

Det må ikke nødvendigvis være veldig omfattende. En barndomsvenninne av meg fikk diagnosen i voksen alder og jeg hadde aldri trodd at hun hadde det. Det å få en diagnose kan også være positivt, da vet man hva som er "feil" samt at det blir mye enklere å gjøre noe med det. Nå sier jeg ikke at du har det, men det kan være verdt å ta en tur til legen å fortelle om problemene dine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss noen lurte, eller er i samme situasjon selv, så gikk jeg til han som er leder for vårt årstrinn og snakket litt med han, og så sendte han meg videre til veiledningstjenesten til en som er spesialpedagog og veileder:) så får vi se hvor om han evt vil henvise meg til lege, men synes uansett det var greit å begynne med å snakke litt med skolen, så er de klar over det og evt kan prøve å legge til rette litt for meg mtp lydbøker og lignende

 

-TS

Anonymkode: ad14a...357

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...