Gå til innhold

Venninnes utdrikningsslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke deltatt. 

Jeg var i utdrikningsslag i november, og før summen ble fastslått, ble det spurt om 1000 kr pr var ok. 15 stk syntes det var for mye, 2 syntes det var innafor. Sluttsummen ble satt til 500, og likevel var det ei som ikke deltok, for hun ville ikke ut med mer enn 300. Det var inkludert mat og vanlig drikke, men ikke alkohol.
500 kr var også nok - vi fikk en hel dag fullstappet med mat, kaffe og aktiviteter. Bruden storkoste seg.


Jeg kan ikke se for meg at noen som helst vil ut med så mye penger til et utdrikningsslag?!
Først så er det utdrikningsslag, og så er det klær og sko til bryllupet og gave til brudeparet! Tror folk at en driter penger, eller? For meg ville dette hatt en sluttsum på over 10.000 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en inntekt som er ganske mye større inntekt enn studielån og stipend, men hadde ikke deltatt på et så dyrt utdrikkingslag. Det er jo ganske spinnvillt å forvente noe så dyrt, hvertfall når flere venninner er studenter

Anonymkode: d0d9c...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde droppet det, uavhengig råd/ikke råd.

Snakk med forloveren, fortell at du ikke kommer fordi det blir for dyrt. Hva med å snakke med noen av de andre som også er invitert? Da får du en pekepinn på hva de også mener. Å kaste bort 4-5000 for et utdrikningslag er latterlig sløsing av penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om at jeg hadde betalt så mye, maks 2000, og da skal det være en god grunn og flere dager for at det er greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, spinelli skrev:

Hadde nok ikke dratt om jeg hadde råd en gang. Prinsippsak. Syns det er ufint å forvente at folk vil punge ut så mye penger på noe sånt. Men mulig jeg er kjip ;)

Jeg er medkjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Når flere i vennegjengen er studenter er det direkte ufint å bruke så mye per person (og jeg syns vel også det er mye med over 1500, men det er kanskje bare meg). Jeg syns at 500 bør være mer enn nok faktisk, det er ikke en prinsessedag, det er en dag med venner hvor man skal kunne inkludere de man vil, ikke de som har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, spinelli skrev:

Hadde nok ikke dratt om jeg hadde råd en gang. Prinsippsak. Syns det er ufint å forvente at folk vil punge ut så mye penger på noe sånt. Men mulig jeg er kjip ;)

Enig i dette. Jeg hadde fint hatt råd, men ville av prinsipp takket nei, og begrunnet det med det syke prisnivået. Og hadde bruden vært en nær venninne av meg, og foreslått noe så vanvittig, hadde jeg slått henne i hodet med noe hardt inntil hun kom ut av bridezilla-rusen og fikk igjen fornuften. 

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Har tenkt litt på det selv, og er enig i at jeg skal ta å snakke med hennes forlover om saken. Hvis de ikke ønsker å endre beløpet, så må jeg bare trekke meg og si nei takk. 

TS 

Anonymkode: acc1d...af7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Daenerys skrev:

Når flere i vennegjengen er studenter er det direkte ufint å bruke så mye per person (og jeg syns vel også det er mye med over 1500, men det er kanskje bare meg). Jeg syns at 500 bør være mer enn nok faktisk, det er ikke en prinsessedag, det er en dag med venner hvor man skal kunne inkludere de man vil, ikke de som har råd.

Fin måte å si det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg hadde betalt så mye for et utdrikningslag! Selv om jeg tjener veldig godt hadde det vært helt uaktuelt å bruke så mye penger på rent skjært tøys av det slaget. 

Jeg hadde sagt ifra at det er for dyrt, så jeg takker nei. Her er det tydeligvis en bridezilla på gang. 

Anonymkode: 88c53...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uakseptabel pris for et utdrikningslag!! :opplyser: Ærlig talt... Og at bruden selv skal bestemme prisen, det er vel ikke vanlig??! Etter min mening er det fullstendig urealistisk å forvente at venner skal legge ut slike summer for et utdrikningslag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre de andre om de hadde vært villig til å betale nesten en hel månedslønn for å være med?

Jeg hadde lett droppet det om en venninne forlangte et så dyrt utdrikkningslag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke blitt med, begynner å synes utdrikningslag er en uting når bruden forventer så mye. 4-5000 per pers er jo helt vilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 31.1.2016 at 0.14, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt; Jeg er invitert til et utdrikningsslag som skal være om ca. 8 måneder. Igår var jeg på besøk hos den fremtidige bruden og vi begynte å diskutere hvordan hun ønsket at ting skulle foregå. Hun fortalte meg en rekke aktiviteter hun ønsket skulle skje den dagen, og hadde grovt regnet ut at hver deltaker måtte ut med 4- 5 000 kroner for at ting skulle gå opp i opp.. (min reaksjon var :sjokkert:). Nå har jeg ikke snakket med forloveren siden jeg ikke har møtt henne så mange ganger før, men jeg fikk inntrykk av at hun var enig i brudens mening etter det bruden sa.

For meg er dette sinnsykt dyrt å måtte punge ut for et utdrikningslag. Vi er også rundt 8-10 stk som skal delta på dette. Når jeg har vært i utdrikningslag tidligere, så har jeg maks lagt ut 1000- 1500 kr inkludert mat(ikke drikke), sponset middag på bruden og noen gøyale aktiviteter den dagen. Jeg studerer for tiden(har ikke jobb ved siden av), så for meg så vil dette svi rimelig i lommeboka. Ved siden av dette så vil det jo også komme kostnader som reise, overnatting(bor ikke i samme by), gave og eventuelt kjole. Siden bryllupet er rett etter utdrikningslaget, så vil det komme mange utgifter på en gang. 

Jeg prøvde å lufte forsiktig at "er det kanskje ikke litt mye å forvente av per deltaker? med tanke på at flere studerer osv", og da fikk jeg til svar at siden det er så lenge til, så har jeg og de andre mulighet til å spare.. :dry: Ja, jeg har mulighet til å spare, men likevel, da går flere tusen kroner til noe jeg egentlig har behov for å bruke på annet (som når lånekassen ikke gir stipend ut i juni og juli).

Hva mener dere jeg burde gjøre? Droppe å delta eller å se på det som en investering til henne som brud og venn? 

Anonymkode: acc1d...af7

Har verden gått helt av skaftet?

5000 kr på deltaker for et utdrikkningslag?

Bryllup regnes som billig under 50 000 kr. 50 000 kr ???

Og det er slett ikke uvanlig at et bryllup koster  200 000kr

Enkelte legger til og med bryllupene sine til sydhavsøyer og forventer at gjestene skal legge ut reise og hotell i tillegg.

Dette er for meg helt uvirkelig. 

Selv hadde jeg et flott bryllup til under 20 000 kr, alt inkludert både klær, blomster, hår, mat og drikke til 50 stk for noen få år siden.
Er virkelig folk så innmari bortskjemte nå for tiden at de legger ut hundrevis av tusen, eller forventer at foreldrene skal gjøre det når de gifter seg?

For meg hadde det vært helt uaktuelt å legge ut 5000 kr på et utdrikningslag, jeg synes det frekt av bruden å si at folk burde spare. 
Jeg hadde syntes 1000 kr er for mye også. En 500 lapp på hver rekker langt til å finne på noe morro.
  

Anonymkode: 8a43a...0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig du tar sorgene litt på forskudd? Kanskje når de får tenkt seg om finner de ut at nei, det er litt mye å forlange? Når det er sagt så hadde jeg aldri vært med på et utdrikningslag der en måtte betale 5000 kroner. 

Da min bestevenninne giftet seg gjorde vi det så lavbudsjett som mulig. Var mange der uten fast inntekt og for at alle skulle få være med måtte det koste minst mulig. Vi (og bruden) satt mer pris på at alle var tilstede enn å gå rundt å hoppe i fallskjerm (f.eks) 

Anonymkode: 6d0ad...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
Den 1.2.2016 at 23.50, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen.

Har tenkt litt på det selv, og er enig i at jeg skal ta å snakke med hennes forlover om saken. Hvis de ikke ønsker å endre beløpet, så må jeg bare trekke meg og si nei takk. 

TS 

Anonymkode: acc1d...af7

Håper du viser forloveren denne tråden også, slik at hun og den kommende bruden kan lande litt på jorda igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...